Конспект виховної години для 7 класу на тему: " «Сила птаха в крилах, а людини – в дружбі».

Про матеріал
Дібраний матеріал допомагає сформувати уявлення учнів про особливості колективу, навчити ввічливому спілкуванню з однолітками, висловлювати думки, знаходити способи вирішення проблемних ситуацій; розвивати вміння оцінювати вчинки, визначати роль у колективі, налагоджувати дружні стосунки; сприяти вихованню доброзичливості, почуття вдячності, чесності, дружби, толерантності.
Перегляд файлу

Тема. «Сила  птаха в крилах, а людини – в дружбі».

Мета: сформувати уявлення учнів про особливості міцного колективу, навчити ввічливому спілкуванню з однолітками, висловлювати думки, знаходити способи вирішення проблемних ситуацій; розвивати вміння оцінювати свої вчинки, визначати роль у колективі, налагоджувати дружні стосунки; сприяти вихованню доброзичливості, почуття вдячності, чесності, дружби, толерантності.

Обладнання :  презентація, дитячі малюнки,  вислови.

Хід заняття

1.Організація класу.

2. Вступне слово вчителя.

Дружба — то найбільший скарб у житті людини, який потрібно оберігати. Філософ Цицерон так визначав цінність дружби: «Виключити з життя дружбу все одно, що позбавити світ сонячного світла». Доведено, що люди, які мають друзів й активно підтримують з ними зв’язок, живуть довше, а також рідше страждають на безсоння та хронічну втому. І це досить передбачувано, адже людина — соціальна істота, а, отже, спілкування для неї — необхідний атрибут повноцінного життя.

-Що означає слово «дружба»?

(Дружба– це стосунки між людьми, засновані на довірі, взаємних симпатіях, загальних інтересах і захопленнях.)

  • А що для вас означає дружити?
  • Що означає, на вашу думку, слово колектив? (за потребою звертаємось до «довідкового бюро»)

(Довідка. Колектив – група людей об’єднаних спільною діяльністю, інтересами.)

- Які стосунки  панують у дружному колективі? А в нашому класному колективі?

- Чи вмієте ви  налагоджувати товариські  стосунки?

2.Зачитування вчителем  казки  «Сім лозин».

3. Бесіда, з метою обговорення змісту казки.

- Чому сини не змогли виконати першого батьківського завдання, але так легко впоралися з другим?

- Чого навчає ця казка?

Учитель. Казка навчає, що люди в колективі тримаються в купі, мов пальці на руці.

4. Розгляд  життєвої  ситуації.

а) Інсценізація життєвої  ситуації.

Ти стоїш на перерві та розмовляєш із друзями. Аж раптом хтось боляче наступає на ногу. Ти розсердився, готовий полізти в бійку, та раптом чуєш:

— Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів зробити тобі боляче.

Злість одразу пройшла, і ти несподівано для себе відповідаєш:

— Та нічого, буває.

б) Обговорення.

- Чи можемо вважати дану ситуацію конфліктною?

— Як не дати розгорітися конфлікту?

— А чи могло бути інакше?

— Що ж таке конфлікт? (за потребою звертаємось до «довідкового бюро»)

(Довідка. Конфлікт – це  зіткнення протилежних інтересів, поглядів, серйозні розбіжності, гостра суперечка.)

— Причиною конфлікту в колективі можуть бути дитячі пустощі, зло, заздрість, зухвалість. Якщо вам доводилося бути свідком конфлікту дорослих, то знаєте, що це — річ неприємна. Можна виявити доброзичливість і цим зупинити конфлікт. На допомогу прийдуть слова ввічливості: «Дозвольте пройти», «Дякую», «Перепрошую».

Будь-який конфлікт не потрібно підтримувати. Головний девіз — не реагувати!

5. Практичні поради психолога «Як подолати гнів ?». Виконання вправ.

Вправа 1. Відчувши наближення злості, заплющіть очі і полічіть до 10.

Вправа 2. Відчуваючи наближення гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву на 15 хвилин. Так можна навчити контролювати себе.

6. Створення правил, які б згуртували колектив.

- Звичайно, добре жити в такому колективі, в якому цінують дружбу , щирість, великодушність, взаємодопомогу. Ми не перші, хто хоче стати справжніми друзями, справжнім колективом.  Для цього треба  створити певні правила , які б згуртували колектив.

Учні об’єднуються в групи. Кожна група отримує «розсипане  речення». З поданих  слів треба скласти речення – правило, яке допоможе згуртувати колектив.

Ні до кого   не   чіпляйся, грай  чесно,  не  дражнись.

Вмієш добре щось робити, то навчи іншого.

Ніколи нікого не обманюй, не ображай.

Поважай  тих, з ким дружиш.

Що вимагаєш від друга, насамперед вимагай від себе.

Дружба – це правда, доброта і чесність кожного.

7. Вправа «Мікрофон»

- Пропоную продовжити речення «Колектив починається з мене, бо я…»

Учитель. - Кожен з вас –  унікальний та неповторний. Але ви на світі не одні. Вас оточують люди, з якими ви спілкуєтеся, відпочиваєте, навчаєтеся. І вам потрібно вчитися жити в колективі, зокрема в класному колективі. Тому ми повинні дбайливо, з любов’ю та повагою ставитися до себе й оточення, приймати себе й інших такими, як є, тобто ставитись до себе й інших толерантно.

8. .Вправа «Кошик для сміття».

– А які ж риси ускладнюють відносини в колективі?

(Учні називають: невпевненість у собі, пихатість, гордість, брехливість, злість, недовіра, підозрілість, коли в очі кажуть одне, а поза очі інше, коли доносять одне на одного)

– Так, життя в колективі залежить від кожного, і я впевнена, що кожен з вас має ті хороші риси характеру, які допоможуть створити міцний колектив однодумців.

9.Тестування „Мій клас: який він?"

„Сипучий пісок". Такий тип колективу зустрічається доволі часто. Взаємовідносини людей у ньому дійсно нага­дують пісок, зібраний у пригорщу: начебто усі піщинки ра­зом і водночас окремі одна від одної. Повіє вітер - і пісок розлетиться, поки хто-небудь знову не збере його докупи. Так і люди у цьому колективі: усі разом і водночас кожний сам по собі. Немає зв'язку між людьми. Ніщо їх не згурто­вує по-справжньому: ані спільна мета, ані уподобання, ані симпатії одне до одного. У такому колективі немає лідера, до чиєї думки прислухалася б решта осіб.

„М'яка глина". Відомо, що глина — матеріал, що легко піддається обробці, з нього можна виліпити будь-що. У ру­ках хорошого майстра шматок глини може перетворитися на витвір мистецтва. Але невмілі руки лише намарно вико­ристають цей матеріал. Отже, і колектив цього типу схожий на глину: яка людина вважатиметься лідером цього угрупо­вання, такі взаємовідносини і встановляться у ньому. Сто­сунки у такому колективі загалом доброзичливі, проте не скажеш, що тут панує взаємодопомога. Зазвичай він скла­дається з дрібних товариських груп, які мало спілкуються між собою. Лідера у колективі цього типу немає або він не вміє себе проявити, чи просто нікому його підтримати.

„Мерехтливий маяк". У штормовому морі маяк сповіщає мореплавців, щоб вони обрали правильний курс. Потрібно лише бути уважними, не втрачати маяк з поля зору. Зазна­чте, маяк горить не постійним світлом, а мерехтить, наче каже: „Тримайся мене, і не потрапиш у біду!". Отже, у ко­лективі такого типу переважає бажання усе робити спільно, підтримувати одне одного. Група помітно відрізняється се­ред інших своєю індивідуальністю. Проте в ній недостатньо проявляються ініціатива, воля і наполегливість щодо досяг­нення поставленої мети. Авторитетні „наглядачі маяку", тобто ті, хто не дає згаснути полум'ю солідарності,- ор­ганізатори, актив. Лише завдяки їм колектив тримається разом і діє як єдине ціле.

„Палаючий факел" – це живе полум'я, пальним для якого є міцна дружба, єдина воля, чудове взаєморозуміння, ділова співпраця і відповідальність не лише за себе, але й за весь колектив. Світити можна і для себе, продираючись крізь хащі труднощів, долаючи перешкоди і прокладаючи шлях до поставленої мети. Проте хіба можна відчувати себе щасливою людиною, коли поруч комусь важко, коли позаду тебе това­риші, які потребують допомоги? Звичайно ні! Так скаже кожна особа, яка належить до колективу цього типу. Про таке угруповання можна сказати, що воно - справжній моноліт. Тут кожний готовий прийти на допомогу іншим, вислухати і зрозуміти товариша, працювати на благо усієї групи.

Обговорення:

Який опис найбільш підходить для визначення типу ва­шого класу?

Що треба робити, щоб ваш клас став дружнішим, щоб ви жили єдиним бажанням творчо працювати і вирішувати усі справи класу дружно?

Чи важливо для дружби у класі, щоб усі однокласники добре навчалися і мали однакові інтереси? Чому?

Творче завдання „Валіза чемності"

На дошці зображено великий чотирикутник – „валі­зу". Учні починають збирати до неї необхідні „речі" - доб­рі почуття і риси характеру, які слід плекати у собі. Шко­лярі називають усе, що, на думку групи, допомагає людині у спілкуванні з оточуючими, а соц..педагог записує відповіді на тлі чотирикутника.

Список орієнтовних відповідей:

Доброзичливість; тактовність; доброта; справедливість; миролюбність; життєрадісність; почуття гумору; врівноваженість; чесність; чуйність; порядність; співчуття; повага; щирість.

Учитель.

Сподіваюсь, ви переконались у тому, що дружба, взаємодопо­мога потребують постійного горіння, а не одиноких, нехай навіть дуже частих спалахів. А щоб бути колективом, треба досягти розуміння в стосунках. А це  можливо, лише дотримуючись певних норм у спілкуванні. Про це варто пам’ятати щодня. Тому щоранку, вирушаючи в школу, не забувайте взяти із собою «валізу чемності».Не менш важливо вміти дотримуватися даного вами слова, бо з цього й починається довіра. Отже , щоб називатися справжнім колективом.ви повинні бути дружними і памятати, що «Сила  птаха в крилах, а людини – в дружбі».

 

ДОДАТОК

СІМ ЛОЗИН

Було це чи не було, жив колись один чоловік, і мав він семеро синів. Брати були нерозлийвода: разом їли-пили, разом сумували й раділи, разом на полювання ходили. Не те що серед людей, а навіть серед звірів не було сили, здатної подолати їх. Спливали місяці, роки, всі брати поженились, у них народилися діти. Кожен звив своє гніздо, й не зоглянулися вони, як відцуралися один від одного. Батько постарів і жив сам. Часом діти приходили до батька, та вже не було між ними ні колишньої злагоди, ні дружби.

Бачить батько, що коли й далі так буде, стануть вони зовсім чужими між собою. Покликав він якось усіх синів до себе та й каже:

— Сини мої, завтра кожен принесіть мені по гранатовій лозині товщиною з палець.

— Гаразд, тату,— відповіли сини та й пішли.

Уранці кожен з них приніс по лозині. Батько взяв ті лозини докупи й посередині міцно зв’язав мотузом.

— А тепер, сини мої,— звелів батько,— я хочу побачити, чи подужає хто з вас переламати цей чок лози. Кожен син брав той пучок і, хоч як старався, не міг виконати батькового побажання. Тоді батько розв’язав пучок і роздав кожному сину по лозині.

— Ану побачу, чи хоч одну лозину ви подужаєте переламати?

Сини виконали батьків наказ та й питають:

— То й що з того, що ми переламали ці лозини?

— Ці сім лозин,— відповів батько,— це ви сім братів. Якщо ви триматиметесь купи, ніхто вас зламати не зможе, як і оці сім лозин. А ви роз’єдналися, кожен себе глядить, через те у вас нема того ладу, що був раніше. Послухали сини батькової поради й з того дня почали знову жити в мирі й злагоді.

 

docx
Додано
16 січня 2020
Переглядів
1294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку