18.09.19 7 клас Фізика
Тема Фізичні тіла та фізичні явища. Властивості тіл..
Мета уроку:
Навчальна : навчити розрізняти фізичні явища і тіла, сформувати практичні вміння користуватися лінійкою, розкривати взаємозв'язок між вивченим теоретичним матеріалом і явищем в житті;
Розвивальна: розвивати логічне мислення, творчу уяву та фізичну
компетентність;
Виховна: виховання сумлінного ставлення до праці;
Тип уроку: урок формування нових знань
Обладнання: презентація до уроку.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Навколо нас знаходяться різні предмети: столи, стільці, дошка, книги, зошити, олівці. У фізиці всякий предмет називається фізичним тілом. (Слайд 2) Отже, стіл, стілець, книга, олівці - це фізичні тіла. Земля, Місяць, Сонце, планети, галактики також є фізичними тілами. Подумайте і назвіть ще якісь фізичні тіла ви зараз бачите навколо себе.
У природі з фізичними тілами завжди відбуваються зміни. Наприклад: вранці Сонце з'являється з-за обрію, піднімається по небосхилу, набігають хмари і воно ховається за ними, потім знову з'являється. А ввечері ми бачимо прекрасний захід нашого сонця знову за горизонт. Всі ці зміни називаються явищами.
Явища в природі різноманітні, але тільки, якщо речовина з якого складається тіло не змінює свій склад, то це фізичні явища.(Слайд 3)
Фізика – це наука про фізичні явища природи.
Всі фізичні явища діляться на механічні, електричні, теплові, світлові, магнітні, звукові.(Слайд4)
Механічні явища (наприклад, рух машин, літаків, небесних тіл, протягом рідини).(Слайд5)
Демонстрація досвіду.
Обладнання: жолоб, встановлений горизонтально на двох штативах, три металевих однакових кульки великого розміру.
Хід експерименту:
Дві кульки встановлюються по центру жолоба щільно одна до одної. Третьою кулькою штовхають в їхній бік. При взаємодії дві кульки залишаються нерухомими, починає рухатися перша кулька.
Рух кульки є механічним явищем.
Питання до учнів:
Які механічні явища ви знаєте?
Теплові явища (танення льоду, кипіння води, теплове розширення тіл). (Слайд 6)
Демонстрація досвіду.
Обладнання: Пробірка з водою, пробіркотримачі, спиртівка.
Хід експерименту:
Над запаленою спиртівкою тримають пробірку з водою так, щоб нагрівалася тільки верхня частина пробірки. Через невеликий час вода починає кипіти тільки у верхній частині пробірки.
Кипіння води - теплове явище.
Питання до учнів:
Які теплові явища ви знаєте?
Світлові (оптичні) явища (наприклад, віддзеркалення світла від дзеркал, випромінювання світлових променів від різних джерел світла). (Слайд 7)
Демонстрація досліду.
Устаткування: стакан з водою, ложечка.
Хід експерименту:
У склянку з водою опустити ложечку. Збоку здається, що ложечка зламалася. Вийняти ложечку і показати, що вона ціла.
Уявний злам ложечки - оптичне явище.
Питання до учнів:
Які оптичні явища ви знаєте?
Магнітні явища (наприклад, дія магнітів на залізо, вплив магнітного поля Землі на стрілку компаса).(Слайд 8)
Демонстрація досвіду.
Обладнання: Смуговий і дугоподібний магніти, лист картону, металеві тирса.
Хід експерименту:
На лист картону насипаємо металеві ошурки, показуємо учням, потім під лист картону підкладаємо смугової магніт, ошурки створюють картину магнітного поля навколо магніту. Так само чинимо з дугоподібним магнітом.
Створення металевими ошурками візерунків навколо магніту - магнітне явище.
Питання до учнів:
Які магнітні явища ви знаєте?
Звукові явища (наприклад писк при польоті комара, спів птахів, дзинчання мухи, гуркіт двигуна) . (Слайд 9)
Демонстрація досвіду.
Обладнання: камертон, штатив до якого прив’язана кулька на нитці.
Хід експерименту:
Вдаряємо молоточком по камертону та спостерігаємо за тим, як кулька починає коливатися.
Коливання камертона ми чуємо - звукове явище.
Питання до учнів:
Які звукові явища ви знаєте?
Електричні явища (наприклад, електричний струм, нагрівання провідників зі струмом, електризація тіл).(Слайд 10)
Демонстрація досвіду.
Обладнання: Електрофорна машина.
Хід експерименту:
Заряджаємо електрофорної машину і зближуємо кондуктори, бачимо розряд і чуємо клацання. Розряд є електричним явищем.
Питання до учнів:
Які електричні явища ви знаєте?
Встановивши основні закони природи, людина використовує їх у життя - у транспорті, будівництві, енергетиці, військовій справі, мореплаванні, в цирку і на естраді, в інших областях.
Порівнюючи різні фізичні тіла чи явища, ми помічаємо, що вони мають відмінності: тіла вищі чи нижчі, легкі чи важкі, витісняють при занурені більше води чи менше тощо. Явища можуть протікати швидше чи повільніше. Зазначені вище відмінності описують такі поняття як вага, висота, час. Ці поняття називаються властивостями фізичних тіл. (Слайд 11)
Отже, фізика – це наука про найбільш загальні властивості тіл і явищ.
VІ. Запитання на закріплення вивченого.
а) слухаємо птахів,
б) включаємо електричне світло,
в) включаємо електричну плиту,
г) бачимо блискавку та чуємо грім під час грози. (Слайд 12)
VІІ. Домашнє завдання Прочитати матеріал за підручником; вивчити за конспектом; описати властивості будь яких чотирьох тіл.
1