Основи здоров’я
3 клас
Тема: школа спілкування
Мета: навчити оволодівати культурою мовлення, збагачувати мовлення, виховувати толерантне ставлення до точки зору інших людей.
Обладнання: підручник, зошит, театральні костюми
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
1.Організація класу.
Вчитель: Мої любі учні, я вітаю вас з початком уроку. Спочатку запрошую сісти за парти красу нашого класу, а тепер – силу.
2.Повторення.
Моделювання ситуації «Товариський суд».
Новий учень вашого класу – хлопчик-циган. Батьки обурені, не бажають навчання їхньої дитини з подібним хлопчиком. Уявіть себе адвокатом. Захистіть права хлопчика.
3.Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Зобразіть на обличчі настрій. Спочатку веселий, пізніше сумний. Покажіть мені, наприклад, що завтра у вашої матері день народження. Напевно, вам було важко обійтися без слів, лише мімікою.
4.Повідомлення теми уроку.
Вчитель: Сьогодні тема нашого уроку – спілкування. А що воно означає для вас?
5.Словникова робота.
Тлумачний словничок для розумних діточок.
Спілкування - передача інформації у будь-якій формі від однієї особи до іншої.
6.Вивчення нового матеріалу.
Інсценізація твору В. Осєєвої «Чарівне слово».
Маленький дідусь з довгою сивою бородою сидів на лавці і парасолькою креслив щось на піску.
— Посуньтесь, — сказав йому Павлик і сів скраєчку.
Дідусь посунувся і, глянувши на червоне, сердите обличчя хлопчика, запитав:
— З тобою щось скоїлося?
— Ну й нехай! А вам хіба що? — покосився на нього Павлик.
— Мені то байдуже. А ось ти щойно галасував, плакав, сварився з кимось...
— Ще б пак! — сердито буркнув хлопчик. — Я скоро зовсім утечу з дому.
— Втечеш?
— Утечу! Через одну Оленку втечу. — Павлик стиснув кулаки. — Я зараз її мало не відлупцював. Жодної фарби не дає! А у самої он скільки!
— Не дає? Пусте, через це тікати не варто.
— Не лише через це. Бабуся за одну морквину з кухні мене прогнала... просто ганчіркою, ганчіркою...
— Дурниці! — сказав дідусь. — Один насварить, другий пожаліє.
— Ніхто мене не жаліє! — вигукнув Павлик. — Брат на човні їде кататися, а мене не бере. Я йому кажу: «Візьми краще, все одно я від тебе не відстану, весла поцуплю, сам у човен залізу!»
Павлик стукнув кулаком по лавці. І раптом замовк.
— Отже, не бере тебе брат?
— А чого це ви все питаєте?
Дідусь розгладив довгу бороду.
— Я хочу тобі допомогти. Є таке чарівне слово...
Павлик роззявив рота.
— Я скажу тобі це слово. Але запам'ятай: говорити його треба тихим голосом, дивлячись прямо у вічі тому, з ким розмовляєш. Запам'ятай — тихим голосом дивлячись прямо у вічі...
— А яке слово?
Дідусь нахилився до самісінького вуха хлопчика. М'яка борода його торкнулася Павликової щоки. Він прошепотів щось і голосно додав:
— Це чарівне слово. Але ти не забудь, як треба говорити його.
— Я спробую, — усміхнувся Павлик, — я зараз же спробую. — Він схопився і побіг додому.
Оленка сиділа за столом і малювала. Фарби — зелені, сині, червоні — лежали перед нею. Побачивши Павлика, вона в цю ж мить згребла їх у купу й накрила рукою.
«Обдурив дідусь! — з досадою подучав хлопчик. — Хіба така розуміє чарівне слово! ..»
Павлик боком підійшов до сестри і смикнув її за рукав. Сестра оглянулася. Тоді, дивлячись їй у вічі, тихим голосом хлопчик попросив:
— Оленко, дай мені одну фарбу... Будь ласка...
Оленка здивовано підвела на нього очі і збентежено промурмотіла:
— Яку тобі?
— Мені синю, — боязко сказав Павлик.
Він узяв фарбу, потримав її в руках, походив з нею по кімнаті й віддав знову сестрі. Йому не потрібна була фарба. Він думав тепер тільки про чарівне слово.
«Піду ще до бабусі. Вона саме куховарить. Прожене чи ні?»
Павлик відчинив двері в кухню. Бабуся знімала з дека гарячі пиріжки. Онук підбіг до неї, обома руками повернув до себе червоне, зморшкувате бабусине лице, подивився їй у вічі й прошепотів:
— Дай мені шматочок пиріжка... будь ласка.
Бабуся випросталась. Чарівне слово так і засяяло в кожній її зморшці, очах, усмішці.
«Чарівник! Чарівник!» — говорив сам до себе, згадуючи дідуся.
Павлик побіг на вулицю, аби знайти дідуся.
Та в сквері дідуся вже не було. Лавка була порожня, і тільки на піску лишилися накреслені парасолькою незрозумілі знаки.
Вчитель: Як змінилося спілкування Павлика після зустрічі з дідусем? А ви вживаєте це чарівне слово?
Фізкультхвилинка.
7.Закріплення.
Робота з підручником. (стр.65-67)
Вчитель: Вчіться читати один одному і уважно слухати.
Робота в зошиті.
Вчитель: У січні, в приміщенні Житомирської обласної бібліотеки відбулася презентація 25 випуску журналу «Світло спілкування» для людей з інвалідністю. Я хочу розповісти вам про статтю «Чи важко створювати красу?» Створювати красу не важко, якщо маєш красу в душі.
Практична робота.
Моделювання ситуації.
Вчитель:У класі новенький учень. Нові однокласники одразу вигадали прізвисько. Запропонуйте, як завдяки активному спілкуванню хлопчик може змінити відношенню до себе.
8. Підсумок. Рефлексія.
Клубок ниток.