Тема: "Чарівний світ"
Мета: закріплювати знання про геометричні фігури; удосконалювати навички лічби в межах десяти. Закріпити дні тижня, пори року; формувати вміння класифікувати й узагальнювати предмети за двома, трьома ознаками (з використанням блоків Дьєнеша). Вправляти у визначенні області перетину кіл. Закріплювати вміння орієнтуватися в просторі. Розвивати логічне мислення, увагу, уяву. Продовжувати вчити відгадувати математичні загадки за допомогою художнього слова. Розвиток творчості, мислення, промови з допомогою ігор-небилиць.
Розвиваюче середовище: набір плоских геометричних фігур; набір об'ємних цифр; 2 обруча; блоки Дьєнеша; скриньку; різнокольорові окуляри різної форми; картки-символи; вінки на голову; набір магнітних чисел; магнітна дошка; з іграми-небилицями; малюнок з будинками; дошки з тіста і лічильні палички на кожну дитину.
Хід заняття
1. 1) Діти, подивіться, нас прийшли гості, привітайтеся з ними. Сьогодні ми з вами здійснимо подорож у чарівну країну Игралочку. Але як же нам туди потрапити? А ми потрапимо туди з допомогою цього чарівного скриньки.
Скринька, скринька, позолочений бочок, Писана кришка, мідна засувка! Диво дітям створи-Чари їм подаруй! (Під музику повільно відкривається кришка скриньки). Що ж там всередині скриньки лежить? Ой, подивіться, які незвичайні красиві очки. Ось з їх допомогою, і ми потрапимо в чарівну країну Іграшок. (Надягаємо окуляри, звучить загадкова мелодія.)
Ось ми і потрапили в країну Іграшок. Праворуч і ліворуч-Скрізь лежить вона- Іграшкова, Чарівна країна. Тут всім хлопцям ради, Не бійся, заходь, І за руку друзів своїх. Сюди ж приводь!
2) У чарівній країні Іграшок постійно відбуваються якісь історії. Сьогодні, наприклад, всі цифри пересварилися. Кожна вважає себе найбільш важливою, потрібною і красивою. Візьміть, будь ласка, будь-яку цифру. Давайте розповімо про них, де вони зустрічаються. Наприклад:
Я цифра 1 - одне сонечко, одна мама, один тато;
А я цифра 5-я відмінна оцінка в школі, на одній руці п'ять пальців;
А я цифра 4-у тварин за чотири лапи, чотири кути квадрата;
А які чотири пори року ви знаєте?
Я цифра 2-у людини все по парі: два ока, два вуха, дві ноги, дві руки;
А я цифра 3-я зустрічаюся в казках «Три ведмедя», «Три порося»;
Я цифра 7-у веселки сім кольорів, у казці «Вовк і семеро козенят», «Білосніжка і сім гномів»;
А скільки днів у тижні? Перерахуйте їх.
Молодці, діти, тепер цифри зрозуміли, що всі вони для нас важливі і потрібні. Давайте ми їх подружим, розкладіть цифри по порядку.
3) У чарівній країні Игралочке живуть і геометричні фігури. Які геометричні фігури ви знаєте, діти? Подивіться, будь ласка, діти, які фігури живуть в країні Іграшок. Хочете з ними подружитися? А одного ви собі знайдете за допомогою карток-символів, візьміть ось ці картки-символи, подивіться на них уважно і знайдіть свого друга. (Діти кладуть картки-символи під своєю геометричною фігурою, вибірково запитуємо, чому дитина вибрав цю фігуру).
II. 1) А тепер сядемо на килим. У чарівній країні Игралочке нам приготували ще одне завдання. Ми повинні відгадати незвичайні загадки, слухайте уважно:
П'ять поросят у футбол грали
Одного покликали додому-
Він у вікно дивиться, вважає,
Скільки їх тепер грає?
Дві троянди Маша зірвала В подарунок мамі принесла. Зірви ще й подари_ Ти матусі не дві, а три.
Скільки пальців рукавички? Скільки яблук на дереві? Скільки вогників у світлофора? Скільки ніг у карася? Молодці, все правильно відповіли, я вами задоволена.
2) У чарівній країні Игралочке все незвично. Подивіться, ось які незвичайні клумби тут. Якої вони форми (круглі), якого розміру (великого), якого вони кольору (червоного і жовтого)? Діти, яка зараз пора року? (Весна) Так, зараз настала весна, пора посадки різних рослин і, звичайно ж, квітів. На клумбах у країні Игралочке ростуть незвичайні квіти - блоки Дьєнеша. Потрібно допомогти садівнику правильно розсадити квіти. Обручі у нас клумби. Садівник вирішив на червону клумбу посадити такі квіти (в обручі лежить картка-символ - синє пляма), а на жовту клумбу ось такі (картка-символ - трикутник). Приступаємо, діти, до посадки квітів.
Поясніть, чому ви так посадили квіти з клумб? (У червоному обручі (клумбі) ростуть тільки сині квіти - будь-якої геометричної форми, а в жовтому - квіти трикутної форми, там, де перетинаються - червоні і жовті обручі, ростуть тільки сині трикутники).
Фізхвилинка: а тепер я вам пропоную перетворитися в красиві квіти (діти одягають вінки на голову).
Наші червоні квітки
Відкривають пелюстки.
Вітерець ледве дихає -
Пелюстки колише.
Наші червоні квітки
Закривають пелюстки -
Головою хитають,
Тихо засинають.
1) Діти, давайте сядемо за столи. У чарівній країні Игралочке побудовані ось такі будинки:
Подивіться уважно на них, тут кожен будинок може бути зайвим, подумайте і відповідайте:
1-й будиночок з одним віконцем, а решта з двома;
3-й будиночок вище за інших;
- 4-й будиночок має прямокутну форму даху, а решта
трикутну;
у 3-го будиночка два поверху, а решта одноповерхові;
3-й будиночок має прямокутну форму, а інші квадратні.
2) А скільки всього будиночків? (4)
Як можна отримати число 4? (Діти підходять до магнітній дошці і викладають на ній різні комбінації - 2 і 2, 3 і 1, 1 і 3, 4 і 0, 1,1, 1 і ще один раз.
А якщо ми побудуємо ще один будинок? Скільки їх стане? (5)
Як можна отримати число 5? (1 і 4, 4 і 1, 3 і 2, 2 і 3, 5 і Про, 1,
1,1,1,1).
Молодці, все правильно зробили.
3) А зараз ми з вами пограємо у ігри-небувальщини. В країні Игралочке
художник намалював кілька картин. Ось перша, подивіться.
Ми удвох катали ком, стара Капелюх на ньому. Ніс придумали і ось Вийшов - (бегемот).
Допоможемо, діти, розфарбувати картину до кінця. Дивіться уважно на картки-символи. (Діти по черзі підходять до картини і прикріплюють геометричні фігури на неї, пояснюють - я взяв прямокутник жовтого кольору великий).
На болоті во весь дух Голосно квакає (півень).
Повз вулики проходив Клишоногий (крокодил).
Ось ми і допомогли митцеві закінчити його картини. Якими гарними, яскравими вони стали.
Пальчикова гімнастика.
Давайте, малята, трохи відпочинемо. Все, що забажаємо, З піску ми змайструємо. Ольга ліпить колобок, А Артем - теремок, Богдан ліпить різних риб, А Наталя - білий гриб.
Сідайте, діти, стільчики поверніть до столу. Зараз ми з вами порисуем на чарівних дошках. Покладіть їх на край столу, візьміть палички, приготувалися, слухайте уважно: в правий верхній кут малюємо трикутник, в лівий нижній кут - коло, в правий нижній кут-прямокутник, в лівий верхній кут - квадрат, а посередині намалюємо ромб. І з цим завданням ми з вами впоралися.
Але нам, діти, пора повертатися додому. Давайте підійдемо до чарівного скриньки, одягнемо наші чарівні окуляри (звучить музика). Давайте покладіть наші чудові окуляри в цей скринька (скринька закривається під музику).
Ось ми, малята, і повернулися в наш рідний садочок, в нашу улюблену групу. Вам сподобалося наше подорож? Ви мене дуже порадували своїми знаннями. Я переконалася, що ви дружите з математикою.
Молодці! А тепер давайте попрощаємося з нашими гостями. (Діти кажуть: до побачення і йдуть.)