Конспект освітньої діяльності для дітей середньої групи
«Зимуючі птахи нашого краю»
Програмне зміст: Уточнювати і розширювати уявлення дітей про різноманітність зимуючих птахів, формувати знання про загальні ознаки птахів (дзьоб, органи пересування, пір'яний покрив). Вчити бачити особливості будови і поведінки птахів. Закріплювати вміння порівнювати об'єкти за виділеними ознаками, користуючись для цього елементами предметної моделі. Розвивати спостережливість, уміння відображати виділені особливості в судженні порівняльного характеру.
Виховувати дбайливе ставлення до природи, почуття доброти до природи, відповідальності, співчуття до всього живого, що нас оточує.
Види діяльності: ігрова, пізнавально-дослідницька, комунікативна, рухова, продуктивна.
Обладнання: лист від «птахів», записи «спів птахів», предметні картинки із зображенням птахів - горобці, синиці, омелюхи, ворони; картки до гри «Нагодуй пташку», їжа для птахів.
Хід заняття:
Пальчикова гімнастика
Дзьобик маленький у пташечки є,
Дзьобом водичку пташечка п’є:
Дзьобик в калюжку вниз опускає,
Потім угору його піднімає.
Знов опускає і знов піднімає –
Свіжу водичку так попиває.
Горобчик: — Цір-цір, цір-цір! Вийди, Івасю, надвір!
Синичка: — Час-час, час-час, Вийди Марусю, до нас!
Нас рятувати спішіть! Всі пташки: — Цір-цір, ціть-ціть,
Діти кохані, спішіть! Цинь-цинь, час-час, Подбайте, діти, про нас!
На сніданочок для пташки Киньте зерен, киньте кашки.
Ми ж все літо працювали, Сади з черви обчищали,
Ще й на втіху всім співали, Світ навколо звеселяли!
- Які саме пташки написали нам листа?
- І сьогодні я запрошую вас, діти, на прогулянку в зимовий парк, де ми познайомимось з пташками і погодуємо їх.
- Закрийте очі і уявіть, що ми з вами опинилися в зимовому парку.
Звучить запис «Голоси птахів»
Діти підходять до ілюстрацій із зображенням птахів.
Загадка:
Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються…(Синички)
Синиця – рухливий, енергійний, красивий птах. Природа обдарувала її яскравою зовнішністю. Черевце у неї – лимонно-жовте, розділене чорною смугою, білі щічки. Синиця – птах невеликих розмірів, з сильними лапками, коротким конічним дзьобом. Бігати по землі синиці не вміють, на відміну від справжніх наземних птахів. Вміють скакати. Синиця любить співати взимку.
Синичка – велика трудівниця до зими готується влітку, ховає багато насіння і зернят. А коли настають сильні холоди синиці об’єднуються в зграйки. Разом їм легше прохарчуватися. Здавна люди помітили: «Якщо синиці в зграйки зібралися – чекай холодів». А ще з давніх часів селяни прикормлювали синиць – адже ці птахи поїдають величезну кількість комах-шкідників.
Приказка про те є: «Клопотуха синиця – саду захисниця».
(підходять до зображення сороки)
- А ось ця пташка вам добре знайома.
- Що за птиця на дереві сидить? (сорока)
Давайте розглянемо її:
- Що можна сказати про розмір сороки? (велика)
- Які у неї крила? (великі)
- А лапки? (сильні, чіпкі)
- Що можна сказати про забарвлення їх оперення? ( чорна голівка, чорний довгий хвіст і крила, а живіт і боки білі)
- Як ворони пересуваються? (літають, стрибають, ходять)
- Як вони кричать?
- Чим живляться птахи?
- Як у народі кажуть про сороку?
Сороку називають: сорока-білобока, сорока-скрекотуха, сорока-воровка.
Прикмети: Як кричить сорока на хаті або під хатою, то гості будуть.
Сорока скрегоче, бо гостей хоче.
Діти підходять до панно з зображенням горобців
А ось зграйка горобців,
І всі вони без штанців,
Сірі свитки повдівали,
За штанці вони не знали.
- Давайте їх розглянемо.
- Які за розміром ці птахи?
- З яких частин складається тіло птаха?
- Якого кольору оперення у горобця?
- Якої дзьобик у горобця? (маленький, широкий)
- Як пересуваються ці пташки? (літають, стрибають)
- Чим живляться горобці? (зернятками, хлібними крихтами, зернятками, насінням)
Пограємо у гру «Горобчики»
Всі діти горобці, а один котик. Горобці живуть у гніздах (обручі покладені на підлогу), а котик подалі у «хаті».
Ось маленькі горобці,
Сірі мають комірці.
Крихітки вони збирають,
Швидко, весело літають.
А котик прокидається, промовляє: «Няв-няв!» і ловить «горобчиків», які ховаються в «гнізда».
(Підходять до зображення пташок омелюхів)
Омелюх прилітає до нас взимку, там де росте багато ягідних дерев: калина, горобина, ялівець. Омелюх – носить на голові сірувато-червоний чубчик. Пір’ячко в нього бурувато-сіре, а на грудях червоний відтінок. Крила чорні з жовтими і білим рисками. Хвіст короткий на ньому широка жовта смуга. Ноги короткі і сильні. Дзьоб чорний ,короткий і масивний. Омелюшки літають зграйками.
Не лінивець і не сплюх
Гість північний — омелюх
Влітку тут він не буває,
Лиш на зиму прилітає.
Скаче він по горобині
В червонесенькій хустині,
Одне гронце оббирає,
А на інше позирає.
Птах в роботі не скучає,
Всі дерева облітає,
Скрізь стрибає, наче свій,
А, як стихне сніговій,
День весняний завітає —
Знов на Північ відлітає.
Фізхкультвилинка
– А зараз ми побудемо птахами:
Крильця пташки розправляють,
Їх до сонця підіймають.
Потім можна політати
І комашок поганяти.
На галявину злетілись,
Там зернят вони наїлись.
Потім знову полетіли,
У гніздечко хутко сіли.
- Діти, як живеться пташкам взимку? (холодно, голодно)
- Яку допомогу ми надаємо пташкам? (робимо годівнички і підгодовуємо птахів)
У вас картинки на яких намальована їжа для птахів. Кожна дитина повинна покласти біля зображення пташки ту картинку, де намальована їжа кожної пташки.
Підсумок:- А зараз давайте пригадаємо, яких пташок ми зустріли? (ворон, омелюхів, синиць, горобців).
- Як ми можемо допомогти пташкам?
- Діти, ми підемо на прогулянку і погодуємо птахів.
Додаток
Вертихвістка жовта птичка,
а зовуть її синичка.
Жваву вдачу вона має.
Птаха хто цього не знає?
Взимку видно її всюди,
бо у пташки жовті груди.
Ми з Андрійком для синиці
змайстрували годівницю.
Влітку пташка у саду,
шкідникам всім на біду.
Добра птаха-медсестричка,
отака вона – синичка!
Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються …
(Синички)
Я – сорока-білобока.
Всевидюще в мене око .
Скрізь і завжди я літаю
І багато дуже знаю.
Знаю, де і в кого свято,
Де веселощів багато,
Де співають і танцюють,
Де навчаються й працюють.
Як зустріну я сусідку –
Балакучу свою тітку,
Розкажу їй всі новини
Про річки, ліси й долини!
Балакуча ця вертуха!
Ліс її щоденно слуха -
Довгохвоста, білобока …
Ну й плетуха! Це - …
(Сорока)
Хто це у садку скрекоче,
Всі новини знати хоче?
Це хитренька, білобока,
З чорним хвостиком …
(Сорока)
В зимові дні на стовпчиках,
На вітах, на дахах
Сидять малі горобчики
У сірих піджачках.
Сидіти б їм під стріхами,
Чекати б їм тепла,
Та жаль, що всюди віхола
Поживу замела.
ніги, мов білі килими,
І долі - ні зерна.
Я хліба накришила їм,
Посипала пшона.
Горобчики наїлися,
І, наче у теплінь,
Всі радо розлетілися:
- Цвірінь-цвірінь-цвірінь!
Сіра шубка із пірїн,
На морозі жвавий він.
Не орел цей стрибунець.
Хто це, діти? - …
(Горобець)
Не лінивець і не сплюх
Гість північний — омелюх
Влітку тут він не буває,
Лиш на зиму прилітає.
Скаче він по горобині
В червонесенькій хустині,
Одне гронце оббирає,
А на інше позирає.
Птах в роботі не скучає,
Всі дерева облітає,
Скрізь стрибає, наче свій,
А, як стихне сніговій,
День весняний завітає —
Знов на Північ відлітає.(Омелюх)
Правила підгодовування птахів
Під час підгодовування птахів біля школи, у парку чи саду, не залишайте там після себе сміття, порожні пакети банки донесіть до смітника.
Корму в годівничках повинно бути небагато і потрібного птахам (не треба приносити фрукти, цукерки). Адже головна мета – підтримати птахів у скрутний час, а не нагодовувати доволі! В іншому разі птахи перетворяться на справжніх ледацюг.
Підсипайте корм регулярно. Птахам потрібна ваша надійна підтримка!
Спостерігайте за птахами! Як тільки ви принесете корм (краще в один і той же час), у пташиних їдальнях почнеться метушня. Біля такої веселої годівнички можна із задоволенням спостерігати за птахами, за їх зовнішнім виглядом, поведінкою, що вони їдять. Якщо поводитись тихо, не галасувати, можна відкрити для себе багато пташиних таємниць!
Пам’ятайте: для горобців принесіть різного насіння трав’янистих рослин, крупу, крихти хліба; для синиць – шматочки несолоного сала, маргарину, жиру, м’яса, сиру, і крихти хліба; ворони їдять крихти хліба, рештки різної їжі, овочів; снігурі – насіння соняшнику, гарбуза і кавуна.
Найкращим кормом для птахів є звичайне соняшникове насіння, але пам’ятайте, воно має бути несмаженим. Дрібним птахам, що мають маленький дзьоб, важкувати добути ядро зі шкаралупи, тому радимо дещо потовкти насіння. Крім того, годівнички можна наповнювати просом, подрібненим кукурудзяним зерном. До речі, якщо у вас немає годівниці, сміливо насипайте корм на сніг. До такого імпровізованого «столу» теж злітатимуться птахи, хоча
годівничках. До корму можна підмішувати насіння маку в невеликій кількості. Ним люблять ласувати чижі й зеленяки. Для зимової підгодівлі дроздів, викладайте на сніг шматочки яблук і грушок.
Підтримуйте свою стаціонарну годівницю в охайному вигляді, адже це впливає на здоров’я птахів. Хоча б раз на місяць очищуйте її від сміття й мийте легким мильним розчином. Не варто годувати птахів гречаними, пшеничними, ячмінними крупами, а також рисом і пшоном. Два останні види круп розбухатимуть у шлунках птахів і завдаватимуть їм додаткових неприємностей у холоди. Також не варто загодовувати птахів хлібом. Оскільки хліб для голодного птаха, як попкорн для голодної людини — швидко наповнює пустий шлунок, але не має поживної цінності для птахів. Окрім того, така їжа приваблює до годівнички переважно голубів (особливо в містах).