Конспект комплексного заняття для дітей старшого дошкільно віку в якому поєднано розвиток мовлення, літературне образотворення та нетрадиційне малювання. Під час заняття діти не лише вивчать вірш про берізку, а й уявлять себе справжніми художниками і намалюють її незвичним , новим способом.
Тема: Білокора красуня (нетрадиційне малювання+мнемотехніка)
Програмовий зміст: поглибити знання дітей про весняне дерево -березу, її зовнішній вигляд, цілющі властивості, формувати вміння уважно слухати і розуміти віршовані твори, запам’ятовувати їх, чітко і виразно промовляти за допомогою опорних картинок (мнемотаблиці), вчити малювати нетрадиційним способом – ватною паличкою, виделкою, коктельною трубочкою, розвивати спостережливість, зв’язне мовлення, інтонаційну виразність, зорову та слухову пам'ять, асоціативне та образне мислення, виховувати естетичні почуття, бережливе ставлення до природи, бажання вчити вірші та малювати.
Матеріали: Ілюстрація берези, загадка, мнемотаблиця до вірша Г.Бойка «Посадила я берізку», зразок вихователя, листок основа, фарби гуашеві зеленого, жовтого, кольорів, ватні палички, виделки, коктельні трубочки, підставки, серветки.
Хід заняття
1.Організаційний момент.
Діти, спершу ніж розпочнемо заняття давайте привітаємось.
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, в небі пташки!
Доброго ранку, білокорі берізки!
Я вас вітаю, люблю, пізнаю –
Бо живемо ми в одному краю!
2. Основна частина.
Діти, а ви любите відгадувати загадки ? Слухайте уважно.
Гарна будь - якої пори
Це красуня білокора,
У неї стовбур – стан тонкий,
Віти - руки гнучкі
Опускає гілля низько
Деревце яке?... (берізка)
Вірно, берізка.
На сонячній галявині ростуть білокорі, стрункі берізки. Вони гордовито красуються перед іншими деревами. Їх білий одяг відсвічує сонячні промені. Легенький вітерець пестить і розчісує їх коси – гілочки. Ростуть берізки, набираються сил.
Давайте уважно роздивимося листячко на березках. Яке воно?
Давайте порівняємо берізку з іншими деревами, Яка кора в берізки?
Які гілочки в берези?
Внизу стовбур берези темний, а по білій корі розсипані темні плями. Їх називають чечевичками. Весною на березі видно багато сережок із насінням, яке дозріває в кінці весни і опадає влітку. Кожна насінина має крильця. Коли вітерець рознесе насіння і при сприятливих умовах з малесенької насінини виросте велике дерево.
Багатьом відомо, що береза – рослина цілитель. Березою здавна лікуються від багатьох хвороб, використовуючи її бруньки, молоде листя, сік, кору, березовий гриб.
Дидактична гра «Берізка яка?».
Малята, погляньте на берізку скажіть яка вона
Виразне читання вірша Г. Бойка «Посадила я берізку»
вихователем.
Грицько Бойко написав чудовий віршик, який називається «Посадила я берізку», послухайте його уважно.
Як прийшла до нас
Уквiтчана весна,
Посадила я берiзку
Край вiкна.
Стала, стала я берiзку
Поливать,
Стала пiсеньку веселу
Ïй спiвать.
— Ти рости, моя берiзонько,
Рости,
Буйним листом всiм на радiсть
Шелести.
Сподобався вам віршик? Я пропоную вивчити віршик про берізку , погоджуєтесь?
Повторне читання вірша з опорою на мнемотаблицю.
Щоб вивчити віршик швидко та цікаво художник нам його намалював. Ось погляньте , які яскраві картинки. Я буду розповідати віршик і показувати вам картинки, а ви будьте уважними та запам’ятовуйте.
Запитання за змістом вірша.
Яка пора року прийшла?
Де посадила берізку?
Що стала робити?
Яким листям всім на радість шелести?
Дидактична гра «Повтори за мною».
Потрібно повторювати віршик за мною. Спочатку я, а потім ви.
(Читання педагогом окремо кожного рядка вірша та повторення його дитиною з опорою на мнемотаблицю).
Дидактична гра «Я почну, а ти продовж».
Я починаю, а ви продовжуєте. Спочатку я , а потім ви
Як прийшла до нас …(уквiтчана весна),
Посадила я берiзку…(край вiкна).
Стала, стала я берiзку…(поливать),
Стала пiсеньку веселу…(їй спiвать).
- Ти рости, моя берiзонько…(рости),
Буйним листом всiм на радiсть…(шелести).
Дякую, малята..
Декламування вірша дітьми.
А хто спробує сам розповісти вірш?
Молодці, віршик вивчили, але це ще не все.
3. Мотивація
Ви любите малювати, малята? Сьогодні ми з вами малята намалюємо красуню берізку, а малювати ми будемо незвичним способом. Погоджуєтесь?
4. Продуктивна діяльність
Погляньте, що зображено на малюнку? Якого кольору стовбур у берізки? Якого кольору гілки у берези? Якого кольору листочки?
А тепер, заплющіть очі. Що змінилось? Чого не вистачає нашій берізці (листочків). Домалюємо листочки? А ще можемо домалювати
травичку та квіточки. Які весняні квіточки можуть рости під берізкою?
А малювати ми будемо сьогодні незвичним способом не олівцями, не пензликом, не фломастером, а погляньте чим?
Так, ватною паличкою, виделкою та коктельною трубочкою.
Спершу домалюємо листочки берізці? Якого кольору нам потрібна фарба? Вірно, зеленна. Як ви гадаєте чим ми будемо малювати листочки? Так, малята, ватною паличкою. Прикрасимо віти, коси берізки зеленими листочками ось так, ніби одягнемо берізці зелене вбрання.
А травичка, якого кольору? Вірно, зелена. А чим ми її намалюємо? Так, веделкою. Мокаємо веделку в зелену фарби і малюємо травичку під берізеою, ось так…
А які квіточки ми намалюємо ? (кульбабки). Якого вони кольору? Чим ми їх намалюємо? Так коктельною трубочкою. Беремо трубочку з цієї сторони де немає надрізів і мокаємо у жовту фарбу та кладемо відбиток.
Ось наш малюнок і готовий.
А тепер ваша черга, впораєтесь самостійно?
Ходімо до нашої творчої майстерні.
Але спершу ніж почати малювати, давайте трішки розімнемось.
4. Гра-хоровод «Берізка».
Берізка моя, берізонько. (діти беруться за руки).
Берізко моя біла, (йдуть хороводом).
Берізко моя кучерява. (міняють напрямок руху).
Стоїш ти, берізонько, (зуптняються і піднімають руки вгору (вдих).
Посеред долиноньки, (опускають руки (видих).
На тобі, берізонько, листячко зелене, (піднімають руки (вдих).
Під тобою берізонько, травичка шовкова (опускають руки (видих).
5. Самосійна робота дітей.
Малята давайте пригадаємо, що ми спочатку малюємо? Якого кольору фарба нам потрібна щоб намалювати листочки? Чим ми будемо їх малювати? А травичка, якого кольору?...
6. Підсумок заняття.
Які ви молодці малята. Які гарні ви малюнки намалювали. Вам сподобалось заняття? Що найбільше сподобалось? Дякую,я вами пишаюсь.