Конспект заняття на тему: Василь Барка «Жовтий князь»

Про матеріал

Тема. Василь Барка . « Жовтий князь»

Мета: розкрити проблематику роману «Жовтий князь», удосконалювати

навички аналізу художнього твору та характеристики літературних

персонажів, аргументовано висловлювати власну точку зору, вдоско

налювати усне мовлення учнів, розвивати образне та критичне мисле

ння;

виховувати вдумливого і спостережливого читача, формувати інтерес

до вивчення історії свого народу.

Перегляд файлу

Українська література

 

 

Тема. Василь Барка . « Жовтий князь»

Мета: розкрити проблематику роману «Жовтий князь», удосконалювати

навички аналізу художнього твору та характеристики літературних

персонажів, аргументовано висловлювати власну точку зору, вдоско

налювати усне мовлення учнів, розвивати образне та критичне мисле

ння;

виховувати вдумливого і спостережливого читача, формувати інтерес

до вивчення історії свого народу.

 

Тип уроку: урок-реквієм з елементами психологічного дослідження

Наочність: плакати «Голодомор 1933р.», схеми, тексти творів В. Барки .

 

Учні повинні знати :

біографічні відомості про письменника;

історію написання ,історичну основу, зміст роману «Жовтий князь».

 

Учні повинні вміти:

розкрити проблематику твору;

охарактеризувати головні сюжетні лінії роману;

розкрити зміст образів-символів твору, охарактеризувати їх

 

Епіграф уроку:

Все зміниться ! Буде без насильства, злиднів, неправди.

Хочемо – не хочемо , зміниться…

Бо на небі Сонце.

Василь Барка

 

 

Хід уроку

 

І. Мотивація пізнавальної діяльності

 

1.Оголошення теми , мети і завдань уроку.

 

Вступне слово вчителя

Кожен народ має власну історію, і ми  не повинні оминати жодної сторінки

свого минулого.

Саме роман «Жовтий князь» повертає нам історичну пам’ять про голодомор 1932-1933рр. Це книга пам’яті мільйонам «безвинно убієнних» хліборобів і гнівний осуд тоталітарного режиму, твір-застереження, твір – реквієм.                  

 ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

 

  1. Робота в групах.

 

1.Історична  довідка від групи «істориків»

(Розповідь про голодомор на Дніпропетровщині та в Жовтих Водах .Перегляд проекту)

 

2.Група «літературознавців»

а).Історія написання роману «Жовтий князь»( Інтервю В.Барки та Миколи Жулинського)

 

б).Жанр твору. Назва роману.

 

  1. Ідейно – художній аналіз твору.

 

1.Бесіда

 

-Що лежить в основі сюжету роману?

 

-Які основні проблеми порушує автор у своєму творі?

(Перша і головна проблема – хліб. Вона в романі наскрізна .Відповідно до найшановнішого в українців наїдку автор групує своїх персонажів на «хліботруди» і «хліботруси», які точно характеризують їх.)

 

-Цей роман показав історію однієї сімї , а ми за нею бачимо

Трагедію  всієї України.

 

  • Якою була сімя Кат ранників? Про що мріяла?

 

  • Як прирікали їх на смерть? (Зачитати сцену обшуку в хаті)

 

  • Як рятувалася приречена на голод родина?

(Спочатку , поки було сховане пшоно , вночі їли кашу , потім усе, що залишилось на полі –буряки, качани капусти;тоді мерзлу конину)

  • Хто перший помирає з родини?
  • ( Бабуся Харитина Григорівна, яка щедро наділяла всіх любовю, мудрими порадами, берегинею роду)
  •  
  • По кого прийшла друга смерть?

(По старшого сина Миколу, розумного, доброго , справедливого

Це він дає влучні назви людям і нелюдям , як вони заробляють свій

Хліб:хлібо- проси, хлібо- вози …)

 

На  чому гостро зіткнулися інтереси Мирона  Катранника і

Григорія Отроходіна ?

(На чаші. Зачитати уривок.)

 

Мирон своїм мовчанням прирікає родину на голодну смерть. Міг

Би й признатися , заради своїх дітей . Все одно через деякий час

Село вимерло б, а Катранники залишились.

 

-Чому він так  не зробив ?

( Бо людська мораль села не дають права вибору. Ніщо не може

Змусити Мирона вийти за межі народної моралі.)

 

  • Отже , яка друга проблема порушена в творі ?
  • ( Це рівень духовної сили нації)

 

Знайшовши у мертвого  хліб , Мирон його не забрав. Є речі , через які переступити неможливо, як переступиш – ти вже не людина.

 

-Чому в голодній сімї залишається на столі спечений корж і його ніхто не їсть – ні  Даря Олександрівна , ні Андрій ?

 

( Бо в родині Катранників всі жили один для одного. Висока етика

Родинних стосунків передавалася дітям , внукам .)

 

Отже , третя проблема – родинна педагогіка в житті людини .

 

  1. Характеристика образів

 

а ) Порівняльна характеристика образів Мирона Кат ранника та Григорія Отроходіна за схемою.

 

Виявом психологічного стану літературного героя є внутрішній монолог.

Зачитайте думки Дарії Олександрівни, про що вони говорять?

 

В.Барка використав прийом видіння  для- опосередкованого психічного стану героя Мирона Кат ранника . 

-Що це за видіння?

 

Б ) – Які образи – символи використані в романі?

 

ІV Підсумок уроку

 

  • У що вірить В.Барка ? Як ставиться до своїх героїв?

 

V Рефлексійна  анкета

 

-Тяжко вертає собі народ України духовне здоров’я. Крок за кроком пройшовши хресну путь своєї далекої і близької історії, наш народ винайде себе, бо він гідний своєї долі.

 

VІ Домашнє завдання

 

 

Напишіть твір на тему « Віра у незнищенність українського народу

в романі «Жовтий князь» В. Барки».

 

doc
Додано
29 жовтня
Переглядів
19
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку