Позакласний захід
з української літератури на тему:
«Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття… » (присвячений пам’яті Тараса Шевченка)
Тема. «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття…»
Мета: поглибити знання учнів про життєвий та творчий
шлях Тараса Шевченка, розкрити значення його
творчості для розвитку української літератури,
ознайомити з поезіями Великого поета, допомогти
усвідомити красу і силу віршів; формувати вміння і
навички ідейно-художнього аналізу поезій Тараса
Шевченка, розвивати творчу уяву школярів;
виховувати в учнів любов до України, повагу до поета.
Обладнання: портрет Тараса Шевченка, «Кобзар», збірки
його творів, копії картин Т.Шевченка.
План заходу
Хід заходу
Епіграф:
«Любітеся, брати мої,
Україну любіте
І за неї, безталанну,
Господа моліте.»
(Т.Шевченко.)
І Вступне слово вчителя.
Україна! Наша рідна земля, наша Батьківщина. Вона для всіх, хто її поважає і любить, вона – колиска найкращих у світі пісень, вона – вічна надія на волю і кращу долю.
Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій і мальовничій землі – на нашій славній Україні. Тут жили наші діди і прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини.
Україна – це, за словами Степана Васильченка, «тихі води і ясні зорі, зелені сади і білі хати, лани золотої пшениці, медовії і молочнії ріки. Україна – країна смутку і краси, радості і печалі, розкішний вінок з рути і барвінку, що над ним світять заплакані золоті зорі».
Україна – це земля, що дала світові славного генія Тараса Григоровича Шевченка, який все життя, весь свій могутній талант присвятив служінню своєму народові. Тому не дивно, що поет писав: «Історія мого життя становить частину історії моєї Батьківщини».
А сьогодні Україна відзначає день народження цього велетня духу і Пророка нації. Минають роки, а слово Шевченка живе, кличе нас на нові подвиги, кличе до єдності, віри і любові. Давайте звернемось до нашого епіграфу. До чого закликає поет? Так, дійсно, він закликає до єдності, поваги до своєї рідної землі. І сьогодні, живучи у незалежній державі – Україні, ми з гордістю можемо сказати:
В сім’ї українській і по всьому світу
Ти живеш із нами, завжди серед нас.
Ти дзвениш у пісні, в полум’янім слові,
В ореолі слави, любий наш Тарас.
(Учениця читає напам’ять поезію «Думи мої…»)
ІІ Основна частина.
Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сили й живої снаги
Ми вшановуємо пам’ять Шевченка.
«Він був сином мужика – і став володарем у царстві духу. Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком – і вказав нові світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим», – писав Іван Франко.
Мало який народ має такий втілений в одній особі національний ідеал. Але Тарас Шевченко для нас – символ, геній, Кобзар, що живе у бронзових монументах, величних пам’ятниках, назвах вулиць, проспектів, бульварів, театрів…Тож ми сьогодні спробуємо побачити людину з нелегкою долею, але мужню і величну, серцем та душею відчути його невмирущість.
Трагічним було життя Шевченка: з сорока семи років, відміряних йому, 24 він пробув у кріпацтві, 10 – на засланні, а решту – під наглядом жандармів. Доля не шкодувала йому страждань, але й не жаліла втіх, що били зі здорового джерела життя…
Виступи учнів.
Учень 1. 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Звенигородщині, в хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгардта, блиснув у вікні єдиний на все село вогник, народилась нова панові кріпацька душа, а Україні – її великий співець Тарас Григорович Шевченко. (звучить поезія «Садок вишневий коло хати…»)
Малий Тарас зростав допитливим хлопчиком, не міг намилуватися природою, тягнувся до пісні. А найбільше любив слухати розповіді свого дідуся про Коліївщину, гайдамаків, які закарбувалися в його пам’яті на все життя.
Невдовзі Тараса спікало велике горе. Коли йому було дев’ять років, знесилена тяжкою працею, померла мати.Батько привів до хати мачуху, яку дратувала мрійливість, гаряча вдача і волелюбність Тараса. А зі смертю батька життя в рідній оселі взагалі стало пеклом. Тарас залишився круглим сиротою.
…Там матір добрую мою
Ще молодую – у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!.. А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята…
Учень 2. Сирота Тарас знайшов притулок у школі у приходського дячка як школяр-попихач. Протягом дворічного тяжкого життя в так званій школі Тарас пройшов граматику, Часословець і, нарешті, Псалтир (звучить поезія «І золотої й дорогої…»).
Восени 1829 року разом з обслугою пана Енгельгардта Шевченко виїздить до м.Вільно, а пізніше до Петербурга. Мандруючи зі своїм поміщиком, Шевченко багато малює. Тут же його молоде і трепетне серце заспівало і заговорило віршами.
У Літному саду в Петербурзі Шевченко зустрівся з художником Сошенком, якому дуже сподобалися малюнки Тараса. Сподобалися вони і художнику Брюллову, який користувався великою славою в Петербурзі. Порадившись, Брюллов, Сошенко, Венеціанов, Жуковський і Гребінка вирішили будь-що викупити Шевченка з кріпацтва. 22 квітня 1838 року Тарас стає вільною людиною.
І пішли слова слова Тараса
Мандрувати всюди,
Просто в серце западали
Кріпацькому люду.
В піснях тих людям він співав
Про щастя, про добро, про волю.
Будив від сну, пророкував
І кращу, і найвищу долю.
А Україна в битвах гомоніла
Нові шаблі гострили ковалі,
І кров людська повсюди червоніла
За нашу волю й правду на землі.
Учень 3. Шевченко став студентом Академії мистецтв. За дуже короткий час недавній кріпак піднявся до рівня найосвіченіших людей. Якби Шевченко навіть не написав жодного вірша , то все одно був би відомий світові як великий український художник, що досконало володів олівцем, аквареллю. Спадщина Шевченка-художника нараховує близько 1200 робіт. Картини принесли йому заслужену славу і були відзначені срібними медалями. («Циганка-ворожка», «Хлопчик-жебрак, який віддає хліб собаці», «На пасіці», «Марія», «Тріо» - учні розглядають виставку копій робіт Т.Шевченка).
У лініях і фарбах юнак не завжди міг втілити свої думки – йому хотілося словом передати свою тугу за Україною, творити пісні, як ті кобзарі, яких він, мов зачарований, слухав у дитинстві.
Учень 4. 1840 року в Петербурзі Шевченко за допомогою друзів видав невелику збірку з восьми творів під назвою «Кобзар». Твори поета відразу знайшли свого читача і серед народу, і серед інтелігенції (звучить поезія «Наймичка»).
Двічі до арешту, у 1843 і 1845-47 роках, Тарас Шевченко побував на Україні: вперше самостійно, а вдруге – як художник археологічної комісії. Поїздки справили на нього гнітюче враження.
Латану свитину з каліки знімають…
…а он розпинають
Вдову за подушне, а сина кують,
Єдиного сина, єдину дитину,
Єдину надію! В військо оддають!
…А онде під тином
Опухла дитина, голоднеє мре,
А мати пшеницю на панщині жне.
Учень 5. Навесні 1847 року за участь у Кирило-Мефодіївському товаристві Шевченка заарештували. Вирок: «Художника Шевченка за написання обурливих і вищою мірою зухвалих віршів…віддати рядовим в окремий Оренбурзький корпус».На цьому вироку цар власноручно написав: «Під найсуворіший нагляд із забороною писати і малювати». Гіршої кари для Шевченка не могло бути. Порушуючи заборону, він нишком писав вірші, малював. В листах до друзів просив надіслати книги, папір, олівці, фарби (звучить поезія «І виріс я на чужині…»).
Завдяки клопотанням друзів 1857 року його було звільнено, але більше півроку довелося чекати у Нижньому Новгороді на дозвіл повернутися до Петербурга. Навесні 1857 року Шевченко прибув до столиці. А у 1859 році востаннє побував на Україні. Відвідав рідних, побачив каторжну працю селян, що стала ще важчою.
Аж страх погано
У тім хорошому селі.
Чорніше чорної землі
Блукають люди, повсихали
Сади зелені, погнили
Біленькі хати, повалялись,
Стави бур’яном поросли.
Село неначе погоріло,
Неначе люди подуріли,
Німі на панщину ідуть
І діточок своїх ведуть!..
Учень 6. Повернувшись до Петербурга, Т.Шевченко пише нові твори, займається гравюрою. У 1860 році вийшло з друку нове видання «Кобзаря», Тарас Григорович отримав звання академіка мистецтв…
Але свічка його життя догоряла. З січня 1861 року помер, зморений недугою. Спочатку його поховали в Петербурзі, і лише згодом, після довгих і наполегливих клопотань, прах поета вдалося перевезти на Україну, на Чернечу гору, поблизу Канева. (звучить «Заповіт»).
ІІІ Висновки.
Смерть Шевченка була тяжкою втратою для України. Він умер, щоб воскреснути й жити завжди в лоні своєї землі, в лоні свого народу. Все життя Тараса Шевченка було суцільним випробуванням. Не дожив він до здійснення тих начал, поширенню яких сприяв своїми піснями. Щастя було не для нього: його ждало інше посмертне щастя і слава. Адже він вірив, що:
Оживуть степи, озера,
І не верстовії,
А вольнії, широкії
Скрізь шляхи святії
Простеляться; і не найдуть
Шляхів тих владики,
А раби тими шляхами
Без ґвалту і крику
Позіходяться докупи,
Раді та веселі.
І пустиню опанують
Веселії села.
…Умруть
Ще незачатиє царята…
І на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син, і буде мати,
І будуть люде на землі.
1