Конспект
заняття з розвитку мовлення «Найрідніша»
з дітьми старшої групи
Вихователь: Рибакова О.А
Мета: вчити дітей уважно слухати оповідання, переказувати його. Вчити виявляти позитивні риси характеру, зовнішності, поведінки у людей. Закріпити в словнику дітей прикметники, називання протилежних ознак предметів або слів-антонімів. Розвивати мовлення, мислення, допитливість і спостережливість, виховувати повагу до мами і бажання своїми вчинками не засмучувати її.
Хід:
І. Організаційний момент.
Вихователь: Діти, сьогодні в нас з вами буде дуже цікаве заняття. Послухайте, будь ласка, вірш «Найрідніша» і далі дізнаєтесь про що йдеться.
Хто розкаже мені казку,
Хто щедріший всіх на ласку?
Ти, матусю, наймиліша,
В цілім світі найрідніша!
Хто нас ніжить і голубить,
Пестить, гладить, ніжно й любо
Пригортає до серденька?
Ти, моя найкраща ненька!
Мета: вчити виявляти позитивні риси характеру, зовнішності, поведінки у людей.
Хід гри:
Вихователь: Діти, щоб зробити матусі приємно, давайте подаруємо її комплімент.
Діти стають у коло й передають одне одному іграшку «Серденько», називаючи найтепліші, найласкавіші та найщиріші слова для своєї мами.
(Рідна, добра, ніжна, лагідна, талановита, спокійна, турботлива, гарна, вродлива, люба, щаслива, розумна, струнка, бадьора, спортивна, потрібна, мила).
Вихователь: Отже, ви певне вже здогадалися про кого ми сьогодні будемо говорити? Так вірно, про наших матусь.
Сьогодні ви познайомитесь з оповіданням В. Сухомлинського «Сива волосинка».
А щоб дізнатися про, що йдеться в оповіданні, потрібно його прочитати.
«Сива волосинка»
Маленький Михайлик побачив у косі матері три сиві волосинки.
- Мамо, у Вашій косі три сиві волосинки, - сказав Михайлик.
Мама усміхнулась і нічого не сказала. Через кілька днів Михайлик побачив у материній косі чотири сиві волосинки.
- Мамо, - сказав Михайлик здивовано, - у вашій косі чотири сиві волосинки, а було три...Чого це посивіла ще одна волосинка?
- Від болю, - відповіла мати. - Коли болить серце, тоді й сивіє волосинка...
- А від чого ж у вас боліло серце?
- Пам'ятаєш, ти поліз на високе-високе дерево? Я глянула у вікно, побачила тебе на тоненькій гілці. Серце заболіло, й волосинка посивіла.
Михайлик довго сидів задумливий, мовчазний. Потім підійшов до мами, обняв її і тихо спитав:
- Мамо, а коли я на товстій гілці сидітиму, волосинка не посивіє?
- Діти, про кого розповідається в оповіданні? (Михайлика і матусю)
- Що побачив Михайлик у матусі?
- Скільки сивих волосин було у маминій косі спочатку? (три).
- Чому посивіла мама? (від болю, коли серце болить)
- Що спричинило біль у серці мами? (поведінка сина)
- Чи шкода було синові маму?
- Що в кінці зробив Михайлик? (обійняв маму)
- А якщо хлопчик буде залізати лише на товсті гілки, чи хвилюватиметься мама? (мама хвилюється, коли дитина наражає себе на небезпеку)
- Чого вчить вас це оповідання? (не змушувати маму зайвий раз хвилюватися, берегти її)
ІІ. Повідомлення теми.
Вихователь: Ось ми з вами прочитали оповідання, а тепер ми будемо вчитися переказувати твір.
Вихователь: Діти ви були всі молодці, гарно переказували оповідання. А зараз давайте трішки порухаємось.
Наші ручки: раз, два, три!
Наші ніжки: раз, два, три!
На носок, на каблучок,
Руку вліво, руку вправо:
Ми танцюєм козачок.
Раз – присядемо, два – присядемо,
Гарний настрій – добре всім.
Покружляли, повертілись
Й тихо всі за столик сіли.
Мета. закріплення в словнику дітей прикметників протилежних ознак предметів або слів-антонімів.
Хід гри:
Вихователь, кидаючи м'яч дитині, виголошує один прикметник, а дитина, повертаючи вихователю м'яч, називає інше — з протилежним значенням.
Хороший – поганй, злий – добрий, сумний – веселий, щедрий – жадібний, сонний – бадьорий, ледачий – працьовитий…)
ІІІ. Підсумок.
Вихователь: Діти, вам сподобалося заняття? Про кого ми сьогодні розмовляли? Про кого читали оповідання? Ви сьогодні були всі молодці! Гарно працювали на занятті, були активними, уважними та гарно переказувати оповідання.