Тема заняття: «Подорож до осіннього лісу»
Мета заняття:
фізичний: розвивати дрібну моторику рук, формувати рухові вміння;
соціально-моральний: виховати любов до природи, пізнавальний інтерес.
емоційно-ціннісний: викликати позитивні емоції, вчити дітей помічати красу
навколо себе; прищеплювати любов до неї;
пізнавальний: уточнити та розширити знання дітей про назви диких тварин, спосіб життя, де живуть. Закріпити знання про ознаки осені. Закріпити знання про просторові поняття: зліва, справа, попереду, позаду.
мовленнєвий: учити вживати слова ознаки у словниковому запасі.
креативний: Розвивати увагу, пам’ять, мислення, мову, творчість.
Методи і прийоми: метод чарівних перевтілень, активного моделювання, ігровий
прийом, дидактичні ігри, справляння, заохочення, схвалення.
Матеріали: іграшки диких тварин (білочка, зайчик, лисиця, вовк, ведмідь, їжачок), паперове листя дерев (червоне, коричневе, жовте), силуети дерев (високі – низькі), аудіозаписи.
ХІД:
- Діти, я рада всіх вас бачити сьогодні в садочку. Коли я йшла до дитячого садка, я звернула увагу на те, що дерева, не просто гойдаються від вітру. Вони ніби розмовляють один з одним. Тож я вам сьогодні пропоную теж привітатися так, як вітаються дерева. І так, я починаю. Я білокора струнка берізка. Доброго дня, Юрчику… (Діти продовжують. )
- Діти, погляньте скільки листочків лежить на підлозі. Якщо ви відгадаєте загадку, тоді здогадаєтесь, у яку пору року вони нас запрошують:
- Жовте листячко лежить,
Під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає,
Коли діти це буває?
(Відповіді дітей)
- Так, це буває восени. Діти, злий чарівник зачарував осінній ліс. І розчаклує лише тоді, коли ми виконаємо його завдання. А в цьому нам допоможуть осінні листочки, які знаходяться в чарівному лісі. Щоб потрапити туди нам потрібно закрити очі і сказати всім разом: «Один, два, три – осінь в ліс нас приведи!»
Звучить музика, перед дітьми з’являється макет, створеного у пісочному ящику, осіннього лісу.
- Ось ми і потрапили в ліс.
– Діти, яка пора року в лісі? Ой, погляньте, ось якийсь чарівний осінній листочок. Він щось нам хоче розповісти. На ньому є завдання від чарівника. Хочете дізнатись яке? Тож слухайте уважно!
І листок - завдання
- Діти, вам потрібно сказати, що таке ліс?
- Так, це дім для рослин, тварин, комах, птахів.
- Які тварини живуть у лісі?
- Як вони готуються до зими?
- Як готуються до зими птахи?
- А що сталося з рослинами лісу з приходом осені?
- Молодці, ви добре знаєте, мешканців лісу та їх турботи восени. Тож можемо відправлятися далі.
- ІІ листок - завдання чекає на нас.
- Діти, а що росте у лісі?
- Так, дерева, трава, кущі, гриби...
- А які дерева ростуть у лісі?
- Діти, а якими фарбами осінь любить розмальовувати листя на деревах? (Червоними, жовтими, коричневими).
- Яке за розміром листя? (Велике і маленьке)
- Давайте пригадаємо, як розмовляють листочки, коли сильно дме вітер?
- А як розмовляють листочки, коли немає вітру, або вітер тихенький?
Ш-ш-ш… (Діти вимовляють голосно і тихо)
- Ось і справились ви з другим завданням злого чарівника. Молодці. А що ж чекає нас попереду?
ІІІ листок - завдання
- Діти, злий чарівник, що живе у густому темному лісі зачаклував лісових мешканців. Без них лісу не бути красивим, прекрасним і не радувати нас. Тож для того, щоб допомогти звірятам, необхідно відгадати та виконати завдання-загадки. Допоможемо звірятам? Тож слухайте уважно. Нам потрібно відшукати під високим дубом у «пісочному» лісі тварину, яка
дуже, діти, є маленька,
І пухнаста, і руденька,
По деревах все стрибає
І горішки там шукає.
Хто це?
(Білочка)
- Малята, хто відшукає під високим дубом у піску білочку? Тільки потрібно не помилитись, обережно її відшукати і поселити її в справжню домівку. Катрусю, спробуй виконати завдання.
- Молодець, Катруся. А де ж живе білочка?
- Так, вірно у дуплі. Розмісти білочку поблизу її домівки.
- Діти, ще одну тварину зачаклував чарівник. А яку ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
Довгі вуха, куций хвіст
По дорозі скік-поскік,
Дуже вовка він боїться
І ще хитрої лисиці.
Хто це?
(Зайчик)
- Зайчика потрібно відшукати у піску, зробивши 3 «кроки» за допомогою долоньок прямо від ялини. Хто може допомогти зайчику?
- Молодець, Артемко. Ось і зайчика ми визволили із неволі. Допоможи йому повернутись у свою домівку, посади його під кущ калини.
- Лихо сталося і з самим великим мешканцем лісу. Хто це, як ви думаєте?
- Так, це ведмідь. Чарівник розсердився на нього і заховав його у верхньому кутку нашого пісочного ящику біля пеньочку. Але потрібно не помилитись і відшукати саме ведмедика, тому, що там є ще одна тварина, і якщо ви помилитесь, то ведмедик ніколи не повернеться до лісу. Андрійко, допоможи ведмедику.
- Молодець, Андрійко. А до тебе є запитання. Чи можеш ти сказати, яка ще є тварина біля пеньочка у піску? Ти впізнав її?
- Молодець. Чарівник заховав там лисичку. Анюта, відшукай її в піску біля пеньочка.
- Діти, скажіть, а хто живе в лісі поряд з білочкою, зайчиком, ведмедиком та лисичкою?
- Так, вовк, їжачок. Вовка ми відшукаємо, якщо зробимо 2 «кроки» кулачками від кущика калини вправо. Максим, допоможи нам розчаклувати вовка. Приготуй кулачки і зроби 2 «кроки» вправо від кущика калини. Молодець. Ось і з’явився ще один мешканець лісу. Як ти думаєш, де його домівка? Так вовк може жити в будь-якому куточку лісу. Але наш вовк живе у лігві, яке розташоване під корінням дуба. Посели його, будь-ласка, у його домівку.
- Діти, хто ще з лісових мешканців кличе нас на допомогу?
- Так, це їжачок. Ось їжачка ви відшукаєте біля озерця. Але обережно, щоб не пошкодити його береги. Артем, відшукай в піску їжачка біля озера.
- Ми допомогли звірятам. Чари чарівника вже не діють на них. Тож тепер всі звірята будуть жити у світлому, прекрасному лісі. І готуватимуться до зими. А вам я пропоную трішки відпочити.
Фізкультхвилинка
Ми по лісу йшли, йшли.
Нахилились – гриб знайшли, в кошик поклали і далі пішли.
Ми по лісу йшли, йшли.
Дотягнулись, малину зірвали і далі пішли.
Ми по лісу йшли, йшли – шишку знайшли,
В кошик поклали і далі пішли.
Ми по лісу йшли, йшли,
З кошиком повним в садочок прийшли.
ІV листок - завдання
- Та не всіх мешканців лісу розчаклував чарівник. І для того, щоб розчаклувати лісових птахів нам потрібно дати відповідь на запитання.
- Діти, скажіть, а чи лише в лісі живуть дикі тварини?
- Так, багато тварин живуть і в казках.
- В яких казках можна зустріти лисичку? («Коза-Дереза», «Солом’яний бичок», «Котик і Півник», «Рукавичка», «Колобок»…)
- А яка лисичка в казках?
- Вірно, підступна, хитра, підлеслива.
- В яких казках можна зустрітись з зайчиком? («Солом’яний бичок», «Рукавичка», «Колобок», Їжак та заєць»…)
- А як можна сказати про нього? Який він? (Сірий, маленький, довговухий, куцохвостий, спритний)
- А що можна сказати про вовка? Який він? (Сердитий, сірий, хижий, зубастий, злий)
- Молодці діти! Тепер і птахи є в осінньому лісі. І хоча осінь господарює і в лісах, і на полях, і у садах, і на городах, та перелітні птахи відлетіли у теплі краї, проте зимуючі птахи все таки радуватимуть нас своїм співом.
- Чари злого чарівника розвіялися, тому, що ми виконали всі його завдання.