Конспект заняття
в середній групі
Група: середня
Вид: Рідна природа + мовленнєве спілкування
Тема: «Подорож до зимового лісу»
Програмовий зміст: Розширити поняття дітей про зимові явища, визначити прикмети зими. Провести дослід із снігом: сніг у теплі розтає, перетворюється на брудну воду.
Формувати знання дітей про живу природу, про пристосування тварин до змін у неживій природі. Закріпити знання про диких тварин. Закріпити знання кольорів.
Розвивати звукову культуру мови.
Стимулювати допитливість та інтерес до пізнання природи.
Виховувати любов до звірів та птахів.
Створити гарний настрій. Розвивати увагу, пам'ять, сприймання.
Матеріал: Ялинки, ведмідь, їжачок, зайчик. Атрибути до рухливої гри: горобців, синичок, вороненят. Смужки : коричнева, сіра, біла, оранжева.
Хід заняття
І. Вступна частина.
- Діти, яка зараз пора року? (Зима)
- Яка погода сьогодні? Яка зима? ( біла, снігова, морозна, гарна, хмарна. Виставити картки-символи).
- Діти, сьогодні я не вихователь, а хтось інший, а хто, ви повинні відгадати загадку:
Сніг на полях,
Лід на річках,
Віхола гуляє
Коли це буває?
- Правильно, я перетворилась в Зиму і запрошую вас піти зі мною у зимовий ліс.
ІІ. Основна частина.
- Але в зимовому лісі холодно, тому нам потрібно одягнутися. Давайте ви уявите
собі, що ви всі вдягаєтесь.
- Маша, що ти вдягаєш на ніжки? (чоботи)
- Якого кольору?
- Лера, а ти що взуваєш?
- Одягаємо ще що? (пальто)
- А на голову? Якого кольору?
- Ще що пов’яжемо? (шарф)
- А на руки вдягнемо – що? (рукавички) Які рукавички?
- Всі вдягнулись? Пішли в ліс.
- Відгадайте загадку
І не борошно, а білий,
І не вата, а м'який,
І як дзеркало блискучий, -
Покриває гори, кручі.
Застеляє землю вкрай
Щоб був кращий урожай
Що це буде? Відгадай!
- Правильно, це сніг.
- Ось, подивіться, як багато снігу я вам принесла.
- А якого кольору сніг? (білий)
- А що можна зліпити із снігу?
- А ще який сніг? (м'який, білий, холодний, пухнастий)
- Торкніться снігу і ви відчуєте, який він холодний.
- Коли іде сніжок, він співає пісеньку С-С-С (показую букву „С")
- В лісі подув сильний зимовий вітер: ву-ву-ву, потім тихіше ву-ву-ву.
- Діти, як дує сильний вітер?, а маленький як дує?
- А що це там під ялинкою таке?
- Давайте підемо подивимось, але щоб туди добратись, треба перейти ось ці кучугури.
- Піднімайте ноги високо, переступайте через кучугури, підходьте ближче,
подивіться, що тут таке?
- Діти відгадайте загадку
Хоч у нього й шуба є
А як холод настає
Він не їсть тоді й не п'є
І не ходить, не гуляє,
А у лігво спать лягає.
- Правильно, це ж ведмідь спить у своїй барлозі.
- Діти, тихесенько, щоб ми його не розбудили, бо коли ведмідь проснеться, то дуже розсердиться на нас і буде ричати.
- Даня, як ричить ведмідь? (Р-р-р) А якого кольору шуба у ведмедя?
- Діти, ведмідь восени багато їв і запасся жиру, тепер всю зиму він буде спати; давайте накриємо його, нехай він собі спить.
- А он під деревом ще якийсь горбочок, пішли, подивимось що там? Та це ж їжачок, він теж спить. Ось послухайте, що я вам розповім про нього.
Котиться клубочок
Зовсім без ниточок
Замість ниточок
Триста голочок.
- Ой, а тут річка, вода в ній замерзла, річка покрилася льодом.
- Діти, скажіть, хто живе в річці?
- А ви знаєте, що зимою, коли річка замерзне, треба пробивати лід, робити в ньому дірочки, щоб вона не задихнулась. А тепер пішли всі по місточку, може ще когось зустрінемо. Ой, подивіться, який гарний зайчик, давайте пограємось із ним.
- А зараз, діти, ми будемо повертатись в дитячий садок.
- Коли ми з вами йшли в ліс, ми тепло одяглись, зараз я своєю чарівною паличкою до вас доторкнусь і зніму теплий одяг. Всіх роздягла? Тепер сідайте на стільці. Ми з вами згадаємо, кого ми бачили в лісі і хто ще там живе. Ось у мене є біла смужка, кого ви біленького бачили в лісі? (зайчика)
- Якого кольору ця смужка? (коричнева) Кого коричневого зустріли в лісі? (ведмідь)
- Якого кольору ця смужка? (сіра) Хто сірий живе в лісі?
- Правильно, це вовк, ми його не бачили в лісі, він мабуть побіг собі їжу шукати.
- А ось ще одна смужка, якого вона кольору? (оранжева) Хто б це міг бути, такий рудий, та ще й хитрий? (лисиця)
- А тепер подивимось на наш сніжок. Що з ним сталося? (Розтанув) Подивіться, яка брудна вода стала. Запам'ятайте діти, що сніг не можна їсти, тому що він брудний та холодний і можна захворіти.
- Подивіться, діти, хто ж це до нас прилетів? Ворона!
- А які частини тіла є у пташки?
- А це хто? Горобець.
Горобець пташка маленька
Свитка на ньому сіренька
А ще по двору стрибає,
Крихти збирає.
- Маша, іди, погодуй горобчика. Скажи: дзьобай, горобчику, дзьобай.
- Поїв горобчик, стало йому тепло і полетів на дерево.
- А ось ще одна пташка до нас завітала, мабуть холодно сьогодні на дворі.
- Хто це? Та це ж синичка!
Шубка з сірого пушку
Скаче в жовтім фартушку
Синенька шапчина
Хоч маленька ця пташина
Та корисна трудівниця
Називається — синиця.
- Ось подивіться, грудка в неї якого кольору?
- Діти, синичка дуже любить їсти несолоне сало, ось у мене є тут шматочок сала, ми підемо на вулицю і прив'яжемо його до гілочки, щоб їли всі синички.
ІІІ. Заключна частина.
- А зараз пограємо в гру.
- Сьогодні я не просто Зима, а Зима-чарівниця. Зараз я вас всіх перетворю у птахів, (вдягаю на дітей атрибути).
- Таня, Єгор, Маша - ви які птахи? Синички, вашою годівничкою буде синій трикутник.
- Діма, Настя, Владик, а ви які пташки? Горобчики, так, вашою годівничкою буде червоний круг.
- А ви які пташки? (вороненята) Вашою годівничкою буде чорний квадрат.
- Зараз ви будите літати, стрибати, а коли я скажу: «пташки, до годівничок», - ви повинні бігти до своїх годівничок.
- Зараз я подивлюсь, чи всі пташки прилетіли до своїх годівничок.
- Синички, якого кольору ваша годівничка?
- А яка це геометрична фігура?
- А у горобчиків?
- А у вороненят?
- Добре, молодці, мені дуже сподобалось сьогодні, як ви грались, а зараз ми з вами підемо на вулицю і погодуємо пташок, які живуть у нас на майданчику.