"Родинне деревце"
Мета: закріпити значення понять «сім'я», «родина», ознайомити дітей з родинним деревцем, як символом роду. Розширити знання дітей про склад сім'ї, про розподіл праці між членами сім'ї, про те, як треба допомагати один одному. Виховувати любов і взаємоповагу. Розвивати увагу і мислення дітей.
Матеріал: фланелеграф, аплікація родинного дерева, фотографії членів сім'ї, картина «Сім'я», пісні, прислів'я, вірші, лялька – персона Максимко.
Хід заняття:
Вихователь: Діти, сьогодні на занятті ми поговоримо про сім'ю. Давайте подумаємо, що означає слова "сім'я"? Хто входить до складу сім'ї? Сім'я – це близькі люди, які живуть разом, які люблять один одного. До складу сім'ї входять мама, тато, братик, сестричка, бабуся, дідусь.
Вихователь: До сім'ї належать прадідусь, прабабуся. Ось картина із зображенням сім'ї, давайте розглянемо її. Із скількох чоловік складається сім'я? Хто тут найстарший? Найшановніший? Чи дружна ця сім'я? (Розгляд картини)
Вихователь: Ось це "родинне" деревце Максимкового роду. Коріння дерева Максимкові прадіди, листочки на нижніх грубих гілках бабуся і дідусь, на вищих тонших гілках мама і тато, а листочки на найвищих тоненьких гілочках - це найменші члени сім'ї братик і сестричка. Усе це один рід, одне велике міцне дерево, яке символізує рід.
Вихователь: Хто в Максимковій родині найстарший? (Прадідусь і прабабуся)
Вихователь: Так, вони дуже старенькі, багато бачили за своє життя. Максимкові прадід і бабуся працювали на швейній фабриці у Львові, шили одяг для дорослих. Діти, давайте викладемо фотографії прабабці та прадідуся на новому деревці до коріння. А тепер Максимко розкаже нам про свого дідуся.
Максимко: Я дуже люблю свого дідуся і пишаюся ним. Мій дідусь - голова Ради, кошевий об'єднання "Галицька січ". Разом зі своїми друзями він все робить для відродження традицій Українських січових стрільців.
Вихователь: Діти, може хтось розкаже вірш про дідуся? А про кого з членів сім'ї ми ще не згадали? Хто вам шкарпетки зв'яже? Казочку розкаже? (Бабуся) - Давайте прочитаємо віршик про бабусю.
Вихователь: А чи співала вам бабуся колискових пісень? Яка вам з них запам'яталася?
Фізхвилинка. (з показом)
Оцей пальчик наш - дідусь,
Оцей пальчик - баба,
Оцей пальчик - наш татусь,
Оцей пальчик - мама,
А цей пальчик - хлопчик наш, і звуть його Івась...
Вихователь: Давайте послухаємо Оленку.
Оленка: Росте помаленьку Оленка, та й каже: "Бабусю рідненька, Мене ви не дуже хваліть, я знаю, мені вже 5 років,
Найкраща на світі не я, найкраща матуся моя!"
Вихователь: Про кого Оленка прочитала вірш? (про маму)
Вихователь: Так, про маму, найдорожчу, найріднішу людину. Про маму існує дуже багато пісень, віршів. А знаєте чому? Мама завжди поруч з нами, вона нам і їсти приготує, і попрасує, а дівчаткам гарного банта зав'яже. А коли ви захворієте, мама не спить, лікує вас. Ось і Максимко любить свою маму, він називає її матусею. А як ви називаєте свою маму? (Мамочка, матінка, матуся, ненька, неня, ненечка)
Вихователь: Щороку на день народження мами Максим вчить вірші і дарує їх своїй улюбленій нені. Ви знаєте вірші чи пісні про маму?
(Діти розповідають вірші, співають пісні про маму, а далі викладають на "родинному" дереві листочок з фотографією мами)
Вихователь: Діти, хто поряд з мамою створює у хаті лад? Хто приб'є цвяшок чи полагодить світло? (татусь)
Вихователь: Давайте пригадаємо прислів'я та приказки про батька.
(Діти розказують прислів'я та приказки)
Вихователь: Діти, у Максимка є ще молодша сестричка Катруся. Він грає з нею в цікаві ігри, розповідає веселі історії, казки. А хто з вас має братика чи сестричку? Як їх звуть? Чи ви їх любите? А, можливо, і віршик хто розкаже про братика чи сестричку?
(Викладають листочки з фотографіями Максимка і його сестрички)
Вихователь: Ось і склали ми "родинне" деревце Максимкової сім'ї. Так що означає слово "сім'я", "родина"?
Вихователь: Кожен з нас, діти, живе в своїй родині, серед близьких і дорогих людей. Родина - це маленька Батьківщина, в якій ви живете і яку повинні ніжно любити і поважати, шанувати своїх батьків, наслідувати їх у всьому.