Конспект інтегрованого заняття у старшій групі
«Що там, в космосі: - багато цікавого?»
Мета: розвиток пізнавального інтересу і розширення уявлень про навколишній світ.
Завдання:
Освітні:
- детальніше познайомити з планетами сонячної системи, розповісти про особливості цих планет;
- збагачувати та активізувати словник: кратер, западина, гермошлем,
конструкторське бюро, ілюмінатор;
- закріплювати вміння конструювати з різних матеріалів.
Розвиваючі завдання:
- розвивати мовленнєву діяльність, зорове і слухове увагу і сприйняття, пізнавальну активність (викликати інтерес і бажання більше дізнатися про космос);
- розвивати творчу уяву, здатність діяти в уявному плані, використовуючи предмети-замінники;
- розвивати дрібну моторику рук.
Виховні завдання:
- виховувати самостійність, активність, ініціативність, вміння працювати в колективі.
Хід заняття:
В - ль: Сьогодні я хочу запросити вас у подорож. Для цього нам потрібно познайомитися. Познайомитися нам допоможе зірочка. Вона не проста, хто її в руках потримає, тому вона передасть тепло, здоров'я і радість.
(Передає зірочку дитині і називає своє ім'я.
- Я, Людмила Анатоліївна...
(Діти передають один одному зірочку і називають своє ім'я.
В - ль: Дуже приємно бачити ваші посмішки. Зірочку я залишу собі на згадку про нашу зустріч.
(Відповіді дітей.)
В - ль: Перевіримо, чи правильно ви думаєте. Ось на столі переплуталися літери, якщо ви зберете їх у порядку зменшення, то ми точно дізнаємося, де живуть зірки (космос). Вірно, зірки живуть в космосі. Сідайте зручно.
2 слайд презентації (картина зоряного неба)
В - ль: Нашу Землю оточує нескінченний простір. Це космос. У ньому знаходяться небесні тіла, комети, метеорити, зірки, планети. Скільки планет у Сонячній системі?
Діти: дев'ять.
3 Слайд Сонячна система
В - ль: Всі вони - Сонця велика сім'я.
І під впливом його тяжіння
Вічно роблять кругові рухи!
В - ль: А ви хотіли б побувати в космосі? Сьогодні ми з вами полетимо у міжпланетну подорож. Щоб дізнатися, на чому ми вирушимо в дорогу, треба відгадати загадку.
- До Місяця не може птах
Долетіти і сісти на поверхню.
Але зате вміє це
Робити швидка ...(ракета)
В - ль: Напевно, ви мріяли стати конструкторами? Зараз ми пройдемо в конструкторське бюро, і кожен з вас побудує свій космічний корабель-ракету. (Діти будують з різних запропонованих матеріалів макети: з рахункових паличок, мозаїки, кубиків, шнурівки, геометричних фігур, звучить космічна музика.)
В - ль: Які ракети у вас вийшли? Костя, яка ракета у тебе? А у тебе, Женя, яка?
(Космічна, велика, швидка, безпечна, красива, складна.)
В - ль: Ракети готові. Але перш ніж розпочати нашу подорож, треба пройти тест на готовність до польоту. Знайдіть в ланцюжку слів зайве слово. Послухайте: летіти, поле, літо, льотчик, літальний.
В - ль: Тест пройдено! Екіпажу приготуватися до польоту! Надіти гермошлемы! Зайняти місця в ракеті.
(звучить космічна музика.)
- Увага! Приготуватися до запуску ракети. Три, два, один! Пуск!
(Гасне світло, запалюються зірки, фонограма звукових ефектів космічного польоту.)
В - ль: Наша ракета піднімається високо вгору. Будьте уважні! Ведемо спостереження за космічними об'єктами в віконце на кораблі. Як воно називається? Вірно - ілюмінатор.
4 Слайд (Земля.)
В - ль: Цю планету часто називають «блакитною планетою». Як ви вважаєте, що це за планета?
Діти: Земля
В - ль: Земля - єдина планета Сонячної системи, на якій існує життя: ростуть рослини, живуть тварини, люди.
5Слайд (Меркурій.)
В - ль: Дивіться, дивіться. Ми наближаємося до планети Меркурій. Ця найближча до сонця планета, але вона і сама маленька. Вся її поверхня покрита западинами - кратерами. Вам цікаво дізнатися, як вони утворилися? Я прошу вас пройти в дослідницьке бюро. Уявіть, що це поверхня Меркурія, а це метеорити, які постійно стикаються з нею. Киньте камені. Що вийшло?
Діти: Западини.
Вихователь пропонує подивитися досвід з камінням різної величини, які падають у посуд з піском або борошном і залишають ямки на поверхні від удару.
12 хвилина фізхвилинка
У ракету сіли діти,
Щоб летіти навколо орбіти.
Ремінь вміло прикріпили,
Дружно всі набрали сили (показують, які сильні).
5, 4, 3, 2, 1 (діти потихеньку під рахунок піднімаються).
Пуск – (руки вгору, піднялися на носочки й гудуть, ніби ракета «У-у-у»).
Ми у небо піднялися,
Навколо себе подивися.
Подивіться – он Земля,
Наче м’ячик із даля.
Ми на місяць прилетіли,
На зручній площадці сіли.
У скафандри одяглися,
І гуляти подалися.
Як незвично нам ходити,
Так і хочеться злетіти.
Тут, на Місяці, у шість раз
Легші стали ми ураз. (рухаємося, наче в невагомості) Відпочили, продовжимо міжпланетну подорож.
6 Слайд (Венера.)
В - ль: А зараз ми пролітаємо повз самої красивої планети Венера. Її ще називають «ранковою зіркою». Але як всі красуні вона холодна і оповита сірчаними хмарами.
7 Слайд (Марс.)
Діти, ви впізнаєте планету, до якої ми підлітаємо зараз?
Діти: Марс.
В - ль: Як ви дізналися, що це Марс?
Діти: Вона червоного кольору.
В - ль: Так, вся поверхня Марса покрита пилом червоного кольору. Є припущення, що на Марсі можливе життя. (сигнал) Ви чуєте, нам подають сигнали? Напевно, це Марсіани. Давайте відповімо їм ударами.
(Звуковий ритмічний малюнок діти повторюють.)
8 Слайд (Юпітер)
В - ль: Дивіться, ми наближаємося до найбільшої планети Сонячної системи. На планеті Юпітер немає твердої поверхні. Вона складається з отруйних газів, тому жити там неможливо. І ми пролітаємо повз планети.
В - ль: Друзі мої, я пропонують пограти. (розрізні картинки) Хто знає назву цієї планети?
9 слайд (Сатурн).
В - ль: Що відрізняє її від інших планет?
Діти: Кільця.
В - ль: Сатурн одна з найдивовижніших планет сонячної системи. Таких великих і красивих кілець немає більше ні в одній планети.
10 слайд Вони складаються з льоду і камінців.
Ой, дивіться, ота далека зірочка мигає нам! Простежте за її польотом.
Зорова гімнастика: (з ліхтариком під музику).
До ночі зіронька зійде
Вище, вище, вище. Рух очима знизу вгору
До ранку, зірочка піде
Нижче, нижче, нижче. Рух очима зверху вниз
Весело, весело,
Зірочка сміється. Знизу праворуч, вгору, ліворуч, вниз.
А під зірочкою нам
Добре живеться. Знизу ліворуч, вгору, вправо, вниз.
11 Слайд (Уран.)
В - ль: Попереду я бачу таку незвичайну планету - Уран!
Уран - блакитна планета
Зовсім мало вивчена і тому таємнича планета, що змушує ламати голову не одне покоління астрономів. Що являє собою цей блакитний крижаний гігант? В Урана холодне внутрішнє ядро. Сонячному світлу потрібно близько трьох годин, щоб досягти Урана.Це єдина планета, що обертається, ніби лежачи на боці. Уран має 11 вузьких кілець. Маса Урана майже в п’ятнадцять разів більша за масу Землі. Атмосфера Урана найхолодніша з відомих, її температура становить близько -224 градусів Цельсія.
12 Слайд Зірки
В - ль: Будьте уважні, ми летимо крізь зоряні скупчення. Давайте утворимо слова однієї сімейки до слова «зоря»:
- Як можна ласкаво назвати Зірку? (зірочка)
- Якщо на небі багато зірок, то ми скажемо, яке воно? (Зоряне.)
- Як називається корабель, який летить до зірок? (Зореліт.)
- Назвіть професію людини, яка вивчає небесні тіла, об’єкти? (Астроном.)
13 Слайд (Нептун, Плутон.)
В - ль: Діти, я відчуваю, що повіяло холодом! А ви? А знаєте чому? Тому що ми пролітаємо повз холодних планет Нептун і Плутон. Їх поверхня оповита хмарами з крижаних кристалів. Мабуть, нам пора погрітися.
20-22 хв. ФХвилинка
Раз - два гудить ракета, (руки в сторони)
Три - чотири скоро зліт. (руки вгору)
Щоб долетіти до сонця (коло руками)
Космонавтам потрібен рік. (хитає головою)
Але дорогою нам не страшно (нахили вправо, вліво)
Адже кожен з нас атлет, (згинають руки в ліктях)
Пролітаючи над Землею (розводять руки в сторони)
Їй передамо привіт. (махають руками)
В - ль: Багато планет і зірок відкрила людина! А ви хочете запалити свою зірку на пам'ять про наш політ? Проходьте в бюро першовідкривачів. Умочіть долоньку у фарбу, розведіть ширше пальці і прикладіть долоню до космічного простору. Тепер у вас є зірочка, з якою ви щовечора будете зустрічатися, дивлячись на небо.
(Діти вмочують долоньку в гуаш і залишають відбиток на тканині.)
А наше зоряне небо ми ще використаємо для гри (прикрасимо космічними ракетами, небесними тілами, домалюємо чумацький шлях) та ще помандруємо безмежним космосом.
14 Слайд Земля
- Ну от, наша міжпланетна подорож закінчується. Готуємося до приземлення. Сідайте в крісло ракети, дивіться в ілюмінатори, ми підлітаємо до найпрекраснішої і улюбленої планети Земля.
(звучить космічна музика .)
Покинути ракету, зняти гермошлемы.
В - ль: Вам сподобалася подорож? Це видно по вашим очам. Давайте посміхнемося один одному. Я бачу у вас гарний настрій, збережемо посмішку на цілий день. На згадку про нашу подорож я дарую вам зірочки.
Планований результат з боку дітей:
- Підвищений рівень мотивації до занять, компетентності дітей з теми «Космос»;
- сформовані поняття і уявлення про планетах, зірках, космічних апаратах тощо;
- сформований інтерес до нового, невідомого в навколишньому світі;
- вміння запропонувати свій власний задум і втілити його в малюнку, споруді тощо;
- вміння самостійно діяти в різних видах діяльності;
- оволодіння засобами спілкування та способами взаємодії з дорослими і однолітками.