КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ:
СЕРЕДНЯ ГРУПА
«Мова-барвиста моя»
«Мова-барвиста моя»
Мета: дати поняття про народні обереги (віночок), вчити добирати квіти та стрічки; розширити і поглибити знання дітей про красу і силу рідної мови, про те, що вона пісенна і багата на прислів‘я та приказки, казки, пісні; вправляти в умінні пригадувати українські народні казки; закріплювати вміння правильно вживати слова, змінюючи займенник, стимулюючи правильно вживати закінчення у слові; розвивати мовлення, вміння обґрунтовувати свої думки, доводити твердження, пам’ять, увагу, мислення, творчість,самостійність; виховувати інтерес до вивчення української мови, бажання нею спілкуватися, почуття патріотизму, національної гордості за свій народ та його культурні надбання, любов до Батьківщини.
Матеріал: ілюстрації казок, клубочок ниток, квіти для віночка, стрічки, основи для виготовлення віночка, колиски з немовлятами, ляльки-українці, музичний запис колискової пісні.
Хід заняття
Вихователь: Україно,рідний край
Поле,річка,синій гай
Любо стежкою іти
Тут живемо я і ти
-Діти, про що цей вірш?
-Як називається країна в якій ми живемо?
-А як називаємось ми ?
-А якою мовою ми розмовляємо?
З давніх давен і понині
Вітаються так в Україні …
(діти всі разом) здоровенькі були!
Вихователь: Діти, ви всі знаєте, як називається наша Батьківщина.
Діти: Батьківщина в нас єдина –
Її назва – Україна
Вихователь: А яка ж вона наша Україна?
Діти: (велика, багата, красива, дружня, єдина, щедра, рідна, неповторна)
Вихователь: Я розповім вам легенду про заснування нашої держави України.
Колись дуже давно Бог створив народи і кожному дав землю. А нашим предкам землі не дісталося. Тоді вони прийшли до бога, а він у цей час молився. Люди не насмілилися відвертати його уваги. Почали чекати. Через деякий час Бог обернувся і сказав, що ці люди дуже хороші та чемні. Дізнавшись, чому вони прийшли, запропонував їм землю, що залишив для раю: «Там є степи, ліси, гори, ріки та озера. Але пам’ятайте, якщо будете цю землю берегти, то вона буде вашою, а ні – то дістанеться ворогам». Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну назвали Україна. І ми діти, живемо на цій чудовій землі, отже, ми – українці.
Вихователь: Діти, а якою мовою ми розмовляємо?
Де ви чуєте українську мову?
Яка вона наша мова? (милозвучна, солов‘їна, барвінкова, колискова, мелодійна, калинова, співуча, рідна)
А ви хотіли б потрапити до країни мови?
Шлях нам покаже ось цей клубочок. Ми повинні зібрати квіти для віночка.
Казкова зупинка. На пелюстках квітки розміщені ілюстрації з персонажами українських народних казок. Діти називають їх та загальну назву казки.
(в подарунок отримують конверт з квітками)
Виховна зупинка. Назвіть прислів’я про мову:
Дитина: Слово до слова – зложиться мова.
Дитина: У кого рідна мова – в того душа здорова.
Дитина: Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Дитина:Будь господарем своєму слову.
Дитина: Птицю пізнають по пір’ю, а людину по мові.
(в подарунок отримують конверт з квітками)
Колискова зупинка. Українська мова приходить у життя кожної людини з її народженням. Ще не розуміє немовля слів, але заслуховується матусиним голосом, піснею колисковою, її милозвучністю та красою. Діти співають колискову пісню «Котику сіренький» (в подарунок отримують конверт з квітками)
Фізкультхвилинка.
Лялькова зупинка.
Вихователь: Діти, хто це нас зустрічає?
Діти: Українці!
Вихователь: А чому ви вирішили, що це українці? (відповідь дітей)
Пригадайте вірш про українку та українця.
Дівчинка.
Я україночка від роду
Землі цієї я краплинка
Я – доня рідного народу
Його дитина – українка
Хлопчик.
Українець я маленький
Україна – край рідненький
Вірний син свого я роду
Українського народу.
Словесна гра «Українці»
Ми – українці
Я хлопчик – українець
Я дівчинка – українка
Ви – українці
Ти – українець
Він – українець
Вона – українка
Вони – українці.
(в подарунок отримують конверт з квітками)
Вихователь: Діти ви виконали всі завдання і отримали всі квіти для віночка.
Діти віночок – це оберіг. Він оберігає від хвороб та негараздів. Пригадаймо приказку про віночок «Хто вміє віночок плести, той вміє життя любити»
(Діти викладають квіти віночка на основу.) Кожна квітка має своє значення у вінку.
Дитина: Безсмертник – дарує здоров’я
Дитина: Чорнобривці – допомагають позбутися головного болю
Дитина: Ромашка – ніжність та краса
Дитина: Мак – квітка мрій
Дитина: Троянда та мальви – символ віри, надії та любові
Дитина: Соняшник – відданості та вірності
Дитина: Дзвіночки – символ вдячності
Дитина: Барвінок – символ рідного краю
Дитина: Фіалки – сором’язливість
Дитина: Любисток – дівоча врода
Дитина: Волошка – щастя та любов
Вихователь: Віночок має стрічки (9 кольорів)
(Діти беруть кожен кольорову стрічку та називають її значення.)
Дитина: Коричнева – символ землі-годувальниці
Дитина: Жовта (з обох боків коричневої) – символ сонця
Дитина: Зелена – символ молодості
Дитина: Синя – символ неба
Дитина: Блакитна – символ води
Дитина: Жовтогаряча – символ життя, хліба
Дитина: Рожева – символ багатства та достатку
Дитина: Фіолетова – символ мудрості
Дитина: Біла – символ людської пам’яті
Дидактична гра «Сплети віночок» діти викладають на паперовій основі спочатку квіти а потім стрічки (під музичний супровід)
Підсумок заняття