Конспект заняття в середній групі на тему «Праця дорослих навесні»
Мета: поширити знання дітей про працю дорослих навесні, розвивати пізнавальний інтерес до праці на землі, виховувати бажання брати участь у праці на городі, дбайливе ставлення до її результатів.
Матеріали: демонстраційний – ілюстрації до теми «Праця дорослих восени, навесні, влітку»; предметні картки із зображенням різних інструментів (для роботи на городі, в лікарні, в будівництві, в їдальні). Розвивальний – насіння квасолі. Інструменти для роботи на городі – лопата, граблі, сапка, лійка з водою.
Хід заняття
Бесіда
-Діти, яка зараз пора року?
-Які зміни відбулись в природі?
-Куди пропав сніг?
-Чому грунт розмерз?
Вихователь розповідає уривки з казок.
«…Якось пішла жінка до річки прати. Де не візьмись – котиться горошинка по дорозі. Жінка взяла горошинку і з’їла. Згодом народився у неї синок. Назвали його Котигорошком. Росте й росте той син…»
«…Прийшла жінка додому, посадила квасолинку, а вона раптом – раз – і виросла у велику квітку, схожу на тюльпан, тільки пелюстки всі стулені, ніби пальчики в кулачку.
– Ой! Яка гарна квітка! – сказала жінка і поцілувала чудові, ніжні пелюстки. І тут сталося диво: пелюстки розкрилися, а в самій чашечці на зеленому стільчику сиділа дівчинка, зовсім крихітна і така вона була ніжна і гарненька, і зросту невеличкого, що її так і назвали – Дюймовочко…»
Розглянути ілюстрації, які відображають будову гороху і квасолі. Вони складаються із зародка і сім’ядоль. У пророслої насінини із зародка розвиваються корінь і стебло. Сім’ядолі розходяться, і між ними можна помітити крихітну брунечку, з якої поступово виростає нова рослинка гороху чи квасолі. Найкраще висаджувати рослини в грунт навесні, коли земля прогрілася сонечком, але й тримає в собі вологу від талого снігу та весняних дощиків. Навесні люди розпочинають роботу на городах. Адже для того, щоб рослинки добре росли, їм необхідно підготувати грунт. А що росте на городі?
Відповіді дітей. Як одним словом їх назвати? – овочі!
Вихователь читає вірш М. Познанської « Наші грядочки»
Вже город копають люди
Йде робота на селі!
Тож і ми копати будем
В себе грядочки малі.
Свіжу грядку грабельками
Заскородим залюбки
Кожне зернятко руками
Ніжно вкинемо в рядки.
У весняної землиці
Скільки ласки й теплоти!
Проросте зерно морквиці
І квасоля, й буряки.
Скоро зійдуть огірочки
Зарясніється рядок
Стануть пишними листочки
Поплетуться у вінок.
Може, дощик заліниться? –
Ми самі поллєм грядки,
Щоб квасоля і морквиця
І редис і огірки
Всім на радість нам росли.
Що люди роблять навесні? Які інструменти для роботи на городі нам знадобляться?
Гра «Що кому потрібне для роботи?» На столі предметні картки із зображенням різних інструментів (молоток, пилка, сокира, термометр, лікарська трубка, ополоник, лопата, граблі, лійка, каструля, самка і т.д.). Необхідно відібрати картки із зображенням інструментів для роботи на городі. Діти пояснюють, для чого саме потрібна лопата, граблі, сапка, лійка. Потім разом з дітьми підготувати грядочку для висаджування квасолі. Показати як копати, розбити грабельками грядки землі, сапкою зробити рівчачки, обережно покласти насінинки квасолі у грунт, загорнути їх землею, добре полити. Звернутися до землі, сонця, води з проханням:
Сонечко миле,
Дайте нашій
Рослинці силу!
Щедра земле,
Сестрице водо,
Дайте нашій
Рослинці вроду!
Замовлення діти вивчають напам’ять. Вихователь пропонує дітям стати в коло і виконувати разом з ними рухи відповідно до тексту (Фізкультхвилинка)
Відпочинемо ми трішки.
Але ще ви повинні знати, що всім рослинам потрібні певні умови для їх існування – адже вони живі. Їх недостатньо просто посадити, за ними необхідно ретельно доглядати, щоб вони росли швидко, не хворіли і давали щедрий урожай. На грядці разом з висадженими культурними рослинами ростуть різні дикі трави. Це – бур’яни! Вони п’ють воду із землі, заважають рости овочам. Тому їх треба видаляти із землі, прополювати.
Вихователь читає вірш «Стережіться, бур’яни!»
Вийшли ми із дитсадочка
Подивитись на грядки,
На городі, як віночки
Зеленіють бур’яни.
Все зійшло: картопля, соя,
Редька, дині, кавуни…
Гострі сапки – наша зброя,
Стережіться, бур’яни.
Не ховайтесь між рядками
Молочай, осот, гірчак,
Лобода, будяк з голками,
Не врятуєтесь однак!
А внизу, під лободою
Хто забрався в холодок?
Трав’яною бородою
Застелись увесь рядок?
Упізнали? Це ж пирій!
Коренастий лиходій.
Ми його як обступили,
Та за бороду вхопили,
Підрубали корінець
Пирію прийшов кінець!
Підсумок заняття:
Запропонувати почистити від землі інвентар, акуратно скласти його.