Мета: уточнити уявлення дітей про плоди яблуні – яблука, їх корисність та використання їх людиною, дати дітям поняття про професію садівника;
продовжувати навчати дітей відповідати на запитання за прослуханим текстом, вчити розуміти мораль та ідею прослуханого твору, висловлювати оцінно – етичні судження, знайомити дітей з прислів’ями, вчити розуміти і пояснювати їх прихований зміст;
збагачувати словниковий запас прикметниками, перевірити вміння складати речення за сюжетною картинкою;
розвивати зв’язне мовлення, мислення, відчуття краси художнього слова;
виховувати любов до матері, шанобливе ставлення до праці, екологічну культуру, вчити дотримуватися правил поведінки в природі.
Обладнання: казкове яблуко, дерево « яблунька хороших справ», яблучка – картинки до гри « Яблунька хороших справ», мікрофон, тарілка з узваром, горщик з ґрунтом, насіння яблука, поливальниця, презентація « Яблуко в осінньому саду», слайд - шоу « Праця садівника».
Хід заняття
Вихователь:Діти, давайте до всіх привітаємося.
Доброго ранку, всіх ми вітаємо,
Доброго ранку людям бажаємо.
Вихователь: Діти, до нас сьогодні прийшов гість, а хто це, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
Влітку у садочку зріє під листочком,
Восени, набравши соку,
стане враз червонобоким. ( Яблуко)
Вихователь заносить яблуко в корзинці.
Вихователь: Яблучко хоче з вами познайомитися і хоче дізнатися, що ви знаєте про нього.
Дид. Гра « Скажи, яке яблуко?
Давайте пограємося з яблучком, ми будемо передавати його по колу із рук в руки і називати його ознаки, тобто яке воно може бути ( кругле, гладеньке, стигле, солодке, рум’яне, зелене, соковите, велике, маленьке, запашне, тверде, раннє, пізнє, спіле, червоне, жовте, духмяне, ароматне).
Вихователь:Діти, хто з вас знає віршик про яблучко?
Розповідь дітьми вірша Катерини Перелісної «Яблучко»
Ой, хороші яблучка у саду,
Та високо виросли на біду!
У зеленім листячку миготять,
А упасти з гілочки не хотять.
Не відірве яблучка і вітрець,
Хоч нагнув нам гілочку, молодець!
Нижче, вітре, гілочку нахили,
Щоб дістати яблучка ми змогли!
Вихователь: А зараз послухайте цікаву історію, яка трапилася з яблучком пізньої осені.
Звукова презентація на екрані « Яблуко в осінньому саду» за оповіданням В.Сухомлинського.
Бесіда за змістом оповідання:
Вихователь: Які прислів’я про маму визнаєте?
Діти: 1. У дитини заболить пальчик, а у мами – серце.
2. Шануй батька й неньку, то буде скрізь тобі гладенько.
3. Любов матері і на відстані гріє.
4. На сонці тепло, а біля матері добре.
Вихователь: А що означає прислів’я « Яблуко від яблуні недалеко падає» ( Діти схожі на своїх батьків).
А я ще знаю прислів’я про яблука: « Хто яблука полюбляє, того хвороба обминає». Давайте разом повторимо його.
Що означає це прислів’я? ( Яблука зміцнюють здоров’я)
Які страви можна приготувати з яблук?
Гра «Мікрофон» ( Діти передають по колу мікрофон та називають страви з яблук: Компот, варення, повидло, пиріг, пиріжки, шарлотка, салат, сік, запіканка…)
Вихователь:- Якщо компот із яблук, то він який? ( Яблучний компот);
Дуже корисні для здоров’я сушені яблука. Скажіть, як називають сушені яблука? ( Узвар)
Скуштуйте узвар, який він на смак? ( Діти підходять до столів і смакують узваром)
Фізхвилинка « Яблунька красуня»
Яблуня красуня у саду ( Діти йдуть по колу)
Я до неї тихо підійду ( діти сходяться до середини кола і притискають вказівний палець до губів)
Гілочку легенько потрушу ( імітують рух)
Яблучко духмяне укушу. ( імітують рух)
Яблучко солодке і смачне ( правою рукою коловими рухами водять по животі)
Звеселяє друзів і мене.( показують на дітей і на себе).
Вихователь: Для того, щоб ми могли смакувати такими запашними яблуками потрібно докласти багато праці та зусиль.
Слайд – шоу « Праця садівника» ( у супроводі розповіді вихователя)
Садівник цілий рік доглядає за деревами, щоб восени зібрати хороший урожай. У садівника дуже багато справ. Навесні, щойно розтане сніг, йому треба прибрати сад, посадити нові деревця – саджанці. Потім садівник обкопує дерева. Також він білить стовбури яблунь, груш, вишень, щоб у садку було гарно і затишно, а також, щоб шкідники не псували деревця. Навесні він обрізає дерева, щоб плоди були великі та красиві. Влітку робота у садку триває. Садівник дбає про лад у своєму садку: поливає молоді деревця, бореться зі шкідливими комахами, які можуть знищити плоди та листя фруктових дерев.
Восени садівник збирає щедрий урожай фруктів. Осі фрукти зібрані. Підметене опале листя. Наблизилася сніжна зима. Взимку садівник і його улюблений садок спочивають до приходу весни.
Запитання до змісту розповіді:
Дид. гра « Яблунька хороших справ» ( диференційовані індивідуальні завдання для ІІ молодшої і середньої групи за столами)
Вихователь: А в нашому садочку виросла ось така яблунька. Це яблунька добрих справ. Підійдіть до своїх столів і розгляньте картинки на яблучках. Дітки молодшої групи складіть з частин ціле яблучко, а діти середньої групи розгляньте на своїх столах картки і виберіть ті, на яких діти роблять хороші справи у природі. ( Діти підходять до столів і виконують завдання. Вихователь підходить до дітей і запитує, що зображено на картинці, яку він обрав.) В кінці завдання пропоную прикріпити яблучка – картинки хороших справ на яблуньку.
Експериментальна діяльність
Вихователь: Діти, погляньте, якщо розрізати яблуко навпіл, то що ми побачимо всередині? ( Насіння, зернинки) Якщо ці зернинки висіяти в грунт, поливати їх, доглядати за ними, то з них виросте маленька яблунька. ( Пропоную дітям допомогти висіяти насіння яблуні в горщик).
Діти разом стають у коло і розповідають вірш
Посадили яблуньку у саду,
Випололи зіллячко й лободу.
Буде наша яблунька підростати,
Яблучками діточок частувати.
А наша яблунька «хороших справ» дарує вам ось такі гостинці. ( пригощаю дітей яблуками з корзини).