Інтегроване заняття
в старшій групі
на тему: « Цілющі скарби Городищини»
Мета: узагальнити знання дітей про цілющі рослини рідного краю шляхом закріплення вміння пізнавати і рослини за допомогою різних аналізаторів: зорового, нюхового та дотикового, розширити уявлення дітей про користь лікарських рослин, їх вплив на організм людини, використання у народній медицині;
Сприяти експериментуванню дітей з лікарськими рослинами. Формувати задатки екологічної свідомості, основи екологічної культури.
Розвивати мовлення дітей, логічне мислення: вміння узагальнювати, систематизувати, порівнювати; вміння використовувати знання на практиці та прагнення до пізнання довкілля.
Виховувати екологічно доцільну поведінку, гуманне ставлення до рослин, любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю, повагу до звичаїв і традицій нашого народу.
Обладнання та матеріали: кошик із пучечками засушених лікарських трав, торбинки із духмяними травами, предметні картинки із зображенням лікарських рослин, стінгазета у вигляді карти Городищини, матеріали для виготовлення ліків за « рецептами здоров’я», зілля та посуд для приготування фіто чаїв.
Хід заняття
Вихователь: - Діти мабуть не знайдеться у світі такої людини, яка б не любила природу. Одні милуються зимовими пейзажами, інші насолоджуються барвами осіннього лісу.
-А пам’ятаєте, як ми ходили влітку на екскурсію до річки, у ліс?
- Які рослини ми там бачили?
- Ми зробили красивий гербарій із рослин які збирали влітку?
-Діти, а хто знає як правильно потрібно робити гербарій?
Дитина: - Відібрані частини рослин потрібно перекласти сухими аркушами або сторінками з газети, журналу. Зверху покласти прес( декілька книг). Кожні два дні потрібно перевіряти ,як сохнуть рослини. Якщо газетні сторінки вологі, рослини потрібно перекласти новими сухими аркушами. Якщо цього не зробити, то рослини зіпсуються, поцвітуть, будуть загнивати. Рослини сохнуть тривалий період – від тижня до трьох.
Вихователь: ще здавна люди помітили що в багатьох рослинах прихована цілюща сила, і тому почали використовувати їх для лікування найрізноманітніших хвороб. Уміння користуватися зіллям, так у народі називали лікарські рослини, передавалося в українців з роду в рід. Люди старшого покоління добре знаються на травах. Сьогодні у нас в гостях бабуся Медуниця. Вона передасть вам у спадок свої секрети -знання про цілющі властивості рослин що зростають у нашому рідному краю – на Городищині( Заходить бабуся Медуниця).
Б.Медуниця: - Здрастуйте! Здоровенькі були! Дай Вам Боже здоров’я! Одвіку і до віку так вітаються люди . « Здоровий не знає не знає який він багатий», - каже українська приказка. І це недаремно, бо здоров’я- найдорожчий скарб.
-А які приказки та прислів’я про здоров’я знаєте ви? ( Відповіді дітей).
Споконвіків люди черпали сили від природи.
Ще в давні часи люди дізналися про лікувальні властивості різних рослин, навчилися збирати їх, готувати з них відвари, настої, мазі. Але ж рослини є тільки в теплу пору року, а взимку їх немає. Тому люди збирають їх і сушать, аби можна було користуватися ними і взимку. Осі я вам сьогодні принесла кошик із різним зіллям – так в народі називають лікарські рослини. На Україні люди прикрашали засушеними рослинами свої оселі. Чебрець, полин, м’ята, чорнобривці, ромашка, материнка сповнювали хату приємними пахощами, покращували здоров’я. Букетики духмяних трав дарували родичам і знайомим. Маленьких діточок обов’язково купали в настоях трав щоб росли дужими і здоровими. Мабуть і у ваших бабусь, які живуть у селі ви бачили пучечки сухих трав, таких, як у моєму цілющому кошику.
Дидактична гра « Цілющий кошик»
Б.Медуниця: - Загадки відгадувати вмієте? Тож будьте уважними.
Загадка: Стоять і лузі сестрички милі, жовтенькі очі, біленькі вії. (Ромашка)
Відповіді дітей:
- Ромашку вплітали у дівочі віночки як символ доброти та ніжності, а ще люди вірять у чудодійні сили рослини: букетики ромашки кладуть біля дитини ,щоб вона добре спала.
- Запарений сухий цвіт заливають окропом , настоюють і дають немовляті від болю в шлунку.
- Відваром промивають очі, полощуть горло, роблять компреси на забиті місяця.
-Ромашковий чай вживають як заспокійливий засіб.
Загадка: Не жар не пожежа, а візьмеш у руки, то обпечешся . (Кропива)
Відповіді дітей:
- Кропива ціниться як харчова рослина. Навесні з її листя готують смачні борщі, щоб поповнити організм людини вітамінами, яких кропива має у великій кількості.
-Кропива лікує хвороби шкіри, ангіну, заживляє рани.
- При сильному застарілому кашлі треба пити кропиву ,заварену в цукровому сиропі.
Загадка: Що то за рослина, що вбиває звіра ( Звіробій)
Відповіді дітей:
-В народі кажуть що звіробій лікує від 99 хвороб.
- Спиртові напої вживають для збудження апетиту, при захворюваннях шлунку, запаленні печінки.
- Настої із звіробою вживають також при ангіні, грипу та головному болі.
Загадка: Дуже скромна і тендітна, серед квітів непримітна. Та якщо в руці пом’яти, то умить впізнаєш … ( М’яту)
Відповіді дітей:
- Це запашне зілля раніше росло біля кожної української хати. Його клали дітям у купіль, а дівчата мили волосся настоєм цієї трави.
- М’яту використовують для лікування шлункових захворювань, для зміцнення ослабленого організму, для заспокоєння нервової системи.
- з м’яти готують дуже смачний і ароматний чай.
Б. Медуниця : Молодці діти, багато знаєте про лікарські рослини. А чи знаєте ви, що більшість цілющих трав мають свій специфічний аромат- це запах який, виділяє рослина. Він у кожної рослини різний. Ароматом лікують людей,знімають стреси, піднімають настрій. Бо добрий запах-це здоров’я легенів, серця, нервової системи. Цим займається лікар ароматерапевт – людина, яка лікує запахами. А також він добре розрізняє рослини за запахом. Уявіть, що ви лікар ароматерапевт і спробуйте впізнати за запахом потрібну рослину.
Гра-експериментування «Впізнай за запахом»
Об’єднайтеся в підгрупи і підійдіть до столів, на яких у вас є мішечки з лікарськими рослинами. Вам потрібно впізнати за запахом потрібну рослину: 1стіл – м’ята, 2 стіл – чебрець, 3 стіл – липа.
Діти впізнають рослину,дають відповідь .
Випуск стінгазети «Мій рідний край цілющий».
Діти, а зараз я вам пропоную випустити стінгазету « Мій рідний край цілющий», в якій ми розкажемо про лікарські рослини, що ростуть на Городищині. Цю газету ми повісимо в коридорі дитячого садочка, щоб усі знали лікарські рослини рідного краю.
У одній із торбинок на ваших столах є картки із зображенням лікарських рослин. Знайдіть цю торбинку на дотик не розв’язуючи її. В торбинці якого кольору картки за 1-шим столом? За 2-им столом? За 3-ім столом? Розв’яжіть їх. Знайдіть картинку із зображенням тієї рослини, яку ви шукали за запахом та прикріпіть її на стінгазету.( Діти прикріплюють м’яту, чебрець, липу).
Щоб доповнити нашу стінгазету відомими нам лікарськими рослинами, пропоную вам вікторину.
Запитання вікторини.
1. Який кущ є символом українського народу та одночасно лікарською рослиною?( Калина).
2. Листок якої трав’яної рослини зупиняє кров?( Подорожник).
3. Чай із ягід якого куща зазвичай п’ють при застудах?( Малина).
4. Ця рослина приваблює яскраво-оранжевою квіткою,яка цвіте від травня до осені. Використовують її при захворюваннях шкіри,опіках,при ангіні.
( Нагідки).
Гра медитація « Лікарські рослини»
-Діти, закрийте очі та уявіть себе будь-якою лікарською рослиною і станьте в коло.
( звучить спокійна музика та словесний супровід:
Ще надвора лежить сніг, але весна вже на порозі. Всі рослини прокидаються від зимового сну і починають вбирати в себе цілющу силу землі-матінки та життєдайну енергію сонця.)
Діти разом:
Вийшло в небі ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем разом присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали, сіли, встали, сіли
Бачте, як розвеселили.
(Запитую у дітей про те , якою рослиною вони себе уявили.)
Чи знаєте ви, що лікувати можуть не тільки ті рослини, які ростуть у лісі , на луках чи біля річки, а й ті, що ростуть на городі. Ось на цьому столі ви знайдете все необхідне , щоб приготувати ліки за народними рецептами здоров’я. ( Діти об’єднуються у 3 підгрупи, домовляються про те, що будуть готувати та обирають на столі необхідні предмети.)
« Рецепти здоров’я» Практична діяльність.
Від опіків- Візьмемо одну картоплину, натремо обережно на тертушці, щоб утворилася кашоподібна маса. Отриману масу покладемо на серветку і прикладемо до опеченого місця. Тепер забинтуємо бинтом.
Від застуди-Беремо вимите листя капусти, дрібнимо й складаємо у ступку. Товчемо макогоном до однорідної маси. Отриману кашоподібну суміш висипаємо на марлю і віджимаємо сік у склянку. В отриманий сік додаємо чайну ложку цукру, помішуємо до повного розчинення цукру.
Від нежитю- Візьмемо одну обчищену цибулину, обережно натремо її на тертушці, щоб утворилася подрібнена маса. Отриману масу викладаємо на марлю та відціджуємо сік у склянку. В отриманий сік додаємо столову ложку кип’ячої води кімнатної температури. Цю суміш закапуємо в ніс по 2 краплі в кожну ніздрю 3-4 рази в день. ( Діти виконують практичну роботу, а потім одна дитина від кожного столу розповідає рецепт приготування ліків).
Б.Медуниця: - Молодці! . Ви добре знаєте, яку користь приносять людям лікарські рослини, тож мабуть полюбляєте трав’яні чаї. Колись у давнину наші пращури до свят готували напої з трав, от і я хочу запропонувати вам приготувати чудодійний запашний напій – нехай він додасть вам сили та здоров’я. Запрошую вас до нашого фітобару.( Діти готують чаї в чайниках – заварниках - насипають суміші трав,а вихователь заливає кип’ячою водою.
Б.Медуниця: - Щоб чай набрав лікувальної сили, треба, щоб він настоявся. Тому нам потрібно трохи почекати. Діти, я знаю, що ви вчили вірші про лікарські рослини, тож зараз якраз нагода їх розповісти.
Помандруйте в поле,гай трав і квітів там розмай.
І у цьому розмаїтті ви знайдете безліч ліків.
Як зустрінуться вам ,друзі, запашні ромашки в лузі,
Не забудьте їм вклонитись й пелюсток росою вмитись,
Бо ромашкові відвари – то найкращі ліки - чари.
Коли хтось упав раптово чи поранив руку, ногу,-
Подорожник – ваш дружок, прикладіть його листок.
З кропиви борщі й салати добрі можна зготувати.
Хоч жалюча кропива, та жаліє всіх вона.
Від застуди і від кашлю випийте мікстуру краще.
З мати – й –мачухи відвар Допоможе друзі вам.
Заболіли раптом зуби – шавлія є , кора дуба,
А нема зелени, йоду – чистотіл знайди в городі.
Скрізь – у лісі і у лузі – знайдете надійних друзів.
Пам’ятайте, любі діти: час травичку пожаліти,
Роси зберете медові – будете усі здорові.
Б.Медуниця: Шановні гості, запрошую Вас на чаювання до нашого фітобару посмакувати цілющими напоями, які приготували наші діти.
А вам, хлопчики та дівчатка, хочу подякувати за вашу активність, за ваші знання. Бажаю вам менше хворіти. Любіть і вивчайте рідну природу. Шануйте звичаї і традиції нашого народу
На згадку дарую вам книгу « Рецепти бабусі Медуниці», в якій ви знайдете для себе багато цікавого.