Тема: "На чому їздять люди"
Мета: спонукати дітей підтримувати діалог із дорослими, вступати в ігрову взаємодію з ними. Активізувати в мовленні назви автомобілів (легковий, вантажний), узагальнююче слово «транспорт». Ознайомити з назвами професій: водій, шофер, машиніст. Удосконалювати діалогічне мовлення. Розвивати фонетичний слух, мовленнєве дихання, логічне мислення, увагу. Виховувати інтерес до навколишнього життя, бажання займатися разом.
Обладнання: ілюстрації із зображенням транспорту, іграшкові машинки (легкові, вантажні), м'яч, обручі, іграшкове кермо, набір геометричних фігур.
Хід заняття
— Діти, послухайте забавлянку.
Стукотить,
Торохтить по вулиці:
Хома їде на курочці,
Тимішка на кішці
По кривій доріжці.
— Куди, Хома, їдеш?
Куди поганяєш?
— Їду сіно косити.
— Навіщо тобі сіно?
— Корівок кормити.
— Навіщо тобі корівки?
— Молоко доїти.
— Навіщо тобі молоко?
— Діток годувати.
— Смішно, чи не так? А скажіть, чи можна покататись на курці чи на кішці? А чому?
(Узагальнення робить вихователь).
— А на чому їздять люди?
— Назвіть той транспорт, який ви бачите на картинці.
(Демонструю зображення різних видів транспортних засобів — легкова і вантажна машина, велосипед, мотоцикл, автобус, тощо).
— Люди перевозять вантаж за допомогою транспорту. Він так і називається — вантажний. А буває ще й пасажирський транспорт, він перевозить людей.
— А як одним словом називаються засоби пересування людини і перевезення вантажів, що ви бачили на малюнках?
(Закріплюю з дітьми узагальнююче слово «транспорт»)
(Пропоную дітям гру з м’ячем).
— У мене в руках м'яч. Я його кину будь-кому з вас і назву початок слова. Вам треба закінчити це слово і кинути м'яч мені.
(Маши... на; авто... бус; вело... си-пед; мото... цикл; тран... спорт)
— Якщо ви хочете з татком і мамою поїхати до когось у гості, то на чому ви їдете? (На машині, автобусі, ...)
— Машини, які перевозять людей, називають легкові, а людину, яка нею керує, називають шофером.
— А на чому перевозять вантажі: каміння, пісок, землю? (На великих, вантажних машинах)
— Вантажні машини міцні, у них є кузов, у кузові перевозять вантаж. За кермом сидить водій. Кермо і водій знаходяться у кабіні.
(Називання супроводжую показом).
— А тепер ми пограємось, але завдання будуть різні.
Гра «Склади вантажний автомобіль з геометричних фігур»
(Робота дітей з допомогою вихователя)
— Що везе твоя машина?
— Яку форму має колесо?
—А тепер пограємось у гру «Обери собі автомобіль». (Показую дітям великий та малий кружечки).
— Великий кружечок — це великий вантажний автомобіль, а малий - легковий.
(Роздаю дітям кружечки, і вони за розміром кружечка визначають, який у них автомобіль).
— Праворуч на підлозі лежать великі обручі — це гаражі для вантажних машин, а ліворуч — маленькі обручі — це гаражі для легкових автомобілів. Вам, діти, необхідно вибрати гараж для свого автомобіля.
(Тримаючи в руках свої «кружечки-автомобілі», діти стають у відповідні «обручі-гаражі»).
Рухлива гра «Вантажні та легкові автомобілі»
— Вантажні машини великі, важкі, мотор у них звучить голосно, потужно. Давайте всі разом покажемо, як саме він звучить.
(Діти імітують голосно звук мотору «Бр-р-р-р» та сигналу «Піпі-п»)
— Легкові машини менші, їздять вони швидше, тихіше, звук мотора у них ніжніший. Давайте всі разом покажемо, який саме.
(Діти імітують тихше звук мотору «Бр-р-р-р» та сигналу «Піпі-п»)
— Тепер пограємось. Із гаражів виїжджайте обережно, не наштовхуючись один на одного. За сигналом усі повинні повернутися в свої гаражі.
(Як у попередній грі «Обери собі автомобіль», діти, тримаючи в руках свої «кружечки-автомобілі», виїжджають із відповідних «обручів-гаражів». Гра повторюється 4—5 разів).
— Сьогодні ми познайомилися з різними видами машин та дізналися, хто ними керує. А тепер пригадайте: на яких машинах перевозять вантажі?
— На вантажних.
— Як називаються машини для перевезення людей?
— Легкові, пасажирські.
— Хто керує автомобілем?
— Водій, шофер.
Мовно-логічна гра «Знайомство з професією машиніста»
— Одного разу я бачила транспортний засіб, який схожий на гусінь, — довгий, з багатьма колесами. Він пихтів, чухкав і давай довгий сигнал-гудок. Що це за транспорт? Може хтось знає? (Потяг) А ви хотіли б покататися на потязі? Тоді станьте один за одним і, співаючи пісню, помчимо по груповій кімнаті.
Тепловоз гудок дав
І вагони помчав.
Чох-чох, чу, чу,
Я далеко покочу.
В одному місті жили автомобілі. Їздили вони по вулицях, возили людей, вантажі, дотримувались правил дорожнього руху. Одного разу на місто налетів сильний вітер. Він подув так сильно, що у автомобілів стало розбиватись скло, відлітали колеса,кабіни, кузов. Це все побачив добрий чоловік, він зібрав всі автомобілі і приніс до нас, щоб ми їх полагодили. Вони лежать у коробці.
Фізкультхвилинка
Сіли ми в автомобіль дир дир. Дир. Дир.
А тепер в тролейбус сіли і тихенько покотили ш ш ш ш ш
У літак швиденько сіли і одразу полетіли ж ж ж ж ж
Ось на потязі я мчу чух чух чух
Любимо ми мандрувати, але час нам працювати.
Конспект заняття з мовленнєвого спілкування по темі "Транспорт"
Тема: "На чому їздять люди"
Підготувала вихователь
Гнилосир Олена Григорівна
Котельва 2020р.