Конспект заняття з ознайомлення з природою "ЕКСКУРСІЯ ДО ЛЕЛЕЧОГО ГНІЗДА"

Про матеріал
Розвивати вміння дітей спостерігати за поведінкою птахів в природі.Cприяти розвитку психічних процесів: зорового та слухового сприймання, уваги, пам’яті, мислення; вміння порівнювати, робити зіставлення та висновки з спостережень. Формувати емоційно-пізнавальну активність дітей.Поглибити знання дітей про лелеку, особливості життя птахів в весняний період, про природне довкілля, як цілісний живий організм.Виховувати допитливість, любов до природи рідного краю, бажання берегти її.
Перегляд файлу

ЕКСКУРСІЯ ДО ЛЕЛЕЧОГО ГНІЗДА

 

Мета: Розвивати вміння дітей спостерігати за поведінкою птахів в природі.

Cприяти розвитку психічних  процесів: зорового та слухового сприймання,  уваги, пам’яті, мислення; вміння  порівнювати, робити зіставлення та висновки з спостережень.          

Формувати  емоційно-пізнавальну активність дітей.

Поглибити знання дітей про лелеку, особливості життя птахів в весняний період, про природне довкілля, як цілісний живий організм.

Виховувати допитливість, любов до природи рідного краю, бажання берегти її мешканців, примножувати її багатства.

Матеріал: заклички, забавлянки, вірші про птахів, казочки, легенди, фотоапарат, різнокольорові крейдочки, природний матеріал, гра «Екологознайко».

Попередня робота: бесіди про перелітних птахів, читання легенд про лелеку,   спостереження за лелеками під час прильоту птахів, їх гніздування; проведення дидактичних ігор «Пізнай птаха за описом», «Спільне і відмінне», «Художник помилився»; рухливі ігри «Птахи», «Бусел по болоту ходить».

                         

ХІД       ЕКСКУРСІЇ

(Діти виходять на вулицю і встають у коло.)

Вихователь. Діти, давайте подивимося навколо себе, на небо, на сонце, на дерева, послухаємо які звуки чуємо? Спробуємо сказати, що змінилося в природі? (діти називають ознаки весни: стало тепло, з’явилися зелені листочки, комахи, пташки)

  • А чому так сталося? (прийшла весна)
  • Давайте ми свої радісні враження від приходу весни передамо в малюнках.

Вихователь. Я тримаю в руках чарівну коробочку з чарівними різнокольоровими крейдочками. Вони можуть малювати все, але ми будемо малювати сьогодні красуню - Весну. Якими кольорами можна намалювати Весну? (Вихователь дає зелену крейдочку дитині і запитує: «Що ти намалюєш зеленою крейдочкою?» – листок, жабу, ялинку; синьою – море, небо, струмок; жовтою – сонце, кульбабку; білою- лелеку, квітку) .

Інтерактивна гра «Кольорові крейдочки»

 (Діти малюють на асфальті різнокольоровими крейдочками, створюють колективну роботу, спілкуються, домовляються, радяться. По закінченню розглядають малюнок і кожний пропонує свою назву до спільної картини природи.)

               Всім утіха – йде весна!

     Сонце сяйно, запашна!

З голосистими громами,

                                              З перелітними птахами.

Вихователь. Як ви думаєте, хто приносить нам тепло, весну? (птахи)

Яких птахів ви знаєте, що повертаються з вирію? (журавлі, жайворонки, ластівки, шпаки).

З давніх-давен люди з нетерпінням очікували пташок з теплого краю. З їх поверненням народ пов’язував різні повір’я, складали прикмети. Дітлахам дуже хотілося затримати цих гарних птахів, аби вони не летіли далі, а лишалися в їхньому селі, тому вигадували різні забавки, заклички, які згодом перетворювалися на народні обряди і звичаї. Дівчата зав’язували вузлики на хустинках, кидали їх перед птахами, або піднімаючи вгору вигукували:

  • Журавлі, журавлі, ми вам дорогу перев’язали.

Однак найбільше чекали на повернення лелек, як ви думаєте, чому?

Діти. - Побутує повір’я: якщо лелека звів гніздо на клуні чи на хаті, то він має принести господарям щастя;

- присутність лелек, начебто оберігала родину від лиха;

- лелек чекали, сподіваючись, що вони  принесуть на крилах немовля.

Вихователь. Оселялися лелеки поруч з людським житлом і гніздилися вони біля добрих людей. Народ вважав, що в того, хто зруйнує гніздо бусла, згорить хата. От і будували господарі на дахах христовини, щоб у такий спосіб присусідити цих птахів. Побачивши вперше прилітного бусла на клуні, діти виспівували для них різні заклички.

Давайте і ми згадаємо забавляночку, яку ми промовляли, коли вперше побачили лелек у своєму гнізді:

Чорногузе - дядьку,

                                                  Зроби мені хатку,

                                                  І ставок і млинок,

                                                  І вишневий садок.

Вихователь. Кожна пора року приносить птахам і тваринам свої клопоти. Особливо багато клопотів у пташок навесні, коли вони повертаються в свої гнізда.

Психогімнастика  «Лелеки повертаються до дому»

(Вихователь пропонує дітям уявити, що вони  є птахи – лелеки, які повертаються з далекого краю на рідну землю. Діти уважно слухають текст і за допомогою рухів, міміки, жестів показують відчуття птахів.)

«Лелека піднявся на свої довгі ноги, розправив крила, витягнув шию, адже він готувався до польоту. Лелека залишив чужі землі і повертається в рідну  Україну...Він ще раз озирнувся на всі боки, змахнув крилами і полетів високо-високо у небо до рідної землі.»

(Діти повертаються на місця)

 

 Вихователь. Діти, сьогодні  я пропоную вам вже в котрий  раз відправитися  на екскурсію до лелечого гнізда, щоб продовжити наші спостереження за цими птахами: особливостями поведінки, зовнішнім виглядом, способом  існування, відкрити для себе маленькі таємниці цих великих птахів.

         Це – карта-схема за якою ми будемо рухатися до лелечого гнізда. Її склали наші «розвідники». Давайте розглянемо її.

( Діти розглядають карту, помічають звідки почнуть маршрут, ставлять позначки. Дорогою вихователь коментує маршрут, діти стрілочками малюють відповідні відрізки шляху. На кожному етапі зупиняються і обговорюють куди рухатися далі за картою.)

Вихователь. Ось ми  і перейшли поле,  майже прийшли до лісу. Згадайте, як називається «край лісу», його початок (Узлісся).

Вихователь. Які дерева ви бачити на узліссі? (Багато берізок). Берізки просять , щоб ви підійшли до них і обняли їх за стовбур. Вони хочуть поділитися з вами своєю енергією, подарувати вам якомога більше сил.

(Діти стоять, обнявши берізку)

Погляньте на віти берези. Вони нагадують нам кіски. Якщо полоскати волосся відваром із листя берези, то воно буде довге та шовковисте.

Що ви знаєте ще про березу?

Діти. Береза - лікарська рослина. Вона вбиває всі мікроби.

  • Настойкою  з берези лікують хворі зуби.
  • Готовлять ліки для лікування хвороби нирок.

Вихователь. Щоб віддячити берізкам за їх доброту і щедрість давайте поведемо біля берізок хоровод.

Хоровод «БЕРІЗКА»

(Діти розглядають карту-схему, визначають маршрут )

Вихователь. Далі, нам треба пройти через ліс, але щоб перебувати в лісі треба згадати  правила, як поводитися в лісі, особливо навесні.

Проводиться  гра «ЕКОЛОГОЗНАЙКО»

(За сюжетними картинками діти розповідають

чого не можна робити в лісі)

Діти. (по черзі читають вірш)

Якщо в ліс прийшов гуляти і повітря повдихати,

Ти не бігай, не стрибай, а також не забувай,

Що шуміть не можна в лісі  і кричати на узліссі.

Бо злякаються птахи, звірята і не вийдуть вже гуляти.

Віти дуба не ламай, назавжди запам’ятай!

Ти сміття з трави збери, просто так трави не рви.

Із рогатки не стріляти, ти прийшов не убивати.

Хай метелики літають, вони тобі не заважають!

Тут не треба всіх ловити, тупотіти, когось бити.

Ми у лісі тільки гості, тут хазяїн – дуб і лосі.

Їх ти спокій збережи, бо вони не вороги.

Вихователь. Ми і не помітили, як попали на лісову галявину. Так, ми не будемо галасувати, бігати, кричати, давайте помилуємося красою весняного лісу і спробуємо знайти «лісові скарби».

Проводиться гра «ЛІСОВІ  СКАРБИ»

(Діти знаходять в лісі шишки, камінчики, пір’ячко, мох, жолуді тощо, розглядають предмети, обговорюють їх: кому стануть в нагоді, що спільного або різного в них).

Вихователь. Ліс - це  цілюща сила природи, а природа – завжди є джерелом здоров’я. Давайте ми візьмемо соснові шишечки і зробимо ними масаж , щоб ручки наші були  сильнішими, а ніжки  спритнішими.

Проводиться  масаж  з шишками.

Вихователь. Діти, послухаємо звуки лісу. Що ви чуєте ?

 (шум вітру, голос птахів, шелест  молодих листочків, стук дятла).

Вихователь. Як називають дятла  і яку користь  він приносить деревам?

Діти. Дятла називають лікарем лісу, він дістає з під кори  шкідливих комах і знищує їх.

(Ось ми перейшли ліс і вийшли на дорогу. Діти розглядають карту, визна-     чають куди рухатися далі, роблять позначки. Діти парами йдуть по дорозі.

Ще здалеку вони побачили гніздо лелек і приблизились на певну відстань до  нього.)

Вихователь. Ми не будемо близько підходити до гнізда, а будемо спостеріга-ти  ось з такої відстані. Як ви думаєте чому?

Діти. Не можна підходити близько до гнізда. Птахи можуть злякатися і покинути своє гніздо, а пташенята загинуть.

Вихователь. А чого ще не можна робити біля гнізд птахів, щоб не нашкодити їм?

Діти. –Не можна  кричати, махати руками, робити різких рухів:

          - Не можна ламати гілок з дерев, кидати грудки землі, каміння в гніздо.

Вихователь. Молодці! Ви дуже гарно засвоїли правила поведінки під час спостережень за  нашими крилатими друзями. А тепер, давайте роздивимось де влаштували собі гніздо лелеки?

Діти. Лелеки влаштували гніздо на старій вежі, в кінці городів, неподалік від води.

Вихователь. Як ви думаєте , чи бояться ці птахи людей?
Діти. Лелеки не бояться людей, навпаки, вони  поселилися близько біля людей і люди їм не заважають.

Вихователь. Я вам нагадаю, що в житті білих лелек  є три важливих періоди:  період гніздування, період висиджування  лелеченят і осінній відліт.

Діти. Сьогодні  ми бачимо знов в гнізді обидва птахи, але один з них стоїть, а другий птах – сидить , тому що видно тільки його шию, голову і великий дзьоб.

Вихователь. Зазвичай лелеки  у гнізді стоять, а сідають, коли збираються висиджувати  пташенят. Про що це вам  говорить?

Діти. Що птахи вже посідали на яйця і почали  висиджувати своє потомство.

Вихователь. Давайте порівняємо поведінку птахів, яка була під час їх гніздування і яка зараз?

Діти. Поведінка птахів зовсім різна. Під  час гніздування лелеки були активні, рухливі, грайливі. Вони майже цілий день зносили в гніздо гілки, солому, залітали в гніздо, то знов вилітали з нього. А сьогодні лелеки спокійні, граційні, виважені.

Вихователь. Що можна сказати про гніздо лелек?

Діти. За розміром гніздо велике, воно нагадує нагромадження гілок.

Вихователь. А хто з вас пригадає з минулих спостережень, як будували своє гніздо бусли?

Діти. Міцні і довгі гілки птахи накладали на низ гнізда, а менші гілочки накладалися згори. В середині вистилали травою, сіном, мохом, якщо траплялися птахам ганчірки, целофанові пакети, папір, теж укладали в гніздо.

Вихователь. Насправді  лелече гніздо є міцним і надійним, тому що зроблено птахами за своїми пташиними законами.

Діти. Як довго висиджують пташенят лелеки?

Вихователь. Насиджують яйця  обидва птахи  30-35 днів .Мама-лелека сидить вночі, а тато-лелека – в день. Коли виводяться лелеченята , дружно піклуються про них, постійно носять їм їжу, воду в дзьобиках, при цьому ні на хвилину не залишають пташенят одних.

Діти. А як розмовляють і розуміють птахи один одного?

Вихователь. Чорногузи спілкуються клацанням дзьоба.(клекочуть).

( Потім ми побачили, як  лелека,  що стояв у гнізді, змахнув крилами  і піднявся високо в небо . Діти із захопленням  слідкували за польотом птаха.)

Вихователь. Лелеки люблять літати з попутним вітром. Подивіться, як повільно і величаво пливе в небі цей великий, білий птах, лише  зрідка змахуючи крилами немовби планерує. Потім лелека повернув в сторону поля, де орали землю трактори.

Що ви думаєте, куди полетів бузько?

Діти. Бусли люблять залітати на свіжозорані землі, тому що для них там багато смачної споживи.

(В гнізді залишався лелека-тато.

 Діти тихенько сказали йому: «До зустрічі!»,

вони повернули вліво, відійшли від гнізда і продовжили розмову про лелек).

Вихователь. Я почну казочку про лелеку «Чому в лелеки довгі дзьоб і ноги», а ви маєте її закінчити: «Синичка побачила лелеку і здивувалася: «Які в тебе довгі дзьоб і ноги! Як це ти вміщуєшся в гнізді?» Лелека відповів: Щоправда, в гнізді мені доводиться стояти, але я стою то на одній нозі, то на другій – ось так кожна нога і відпочиває. Зате в який пригоді стають мені дзьоб і ноги ...

(коли ходжу по ставку та болоту і шукаю жабок? Завдяки їхній довжині я можу заходити на досить глибокі місця і ловити собі з води здобич.)

Ще одна казочка «Чому жабка зелена». Вихвалявся метелик перед жабою: «Он який я барвистий, красивий! А ти вся зелена, тебе серед трави та листя зовсім не видно». А жабка відказала...( то це і добре, що мене не видно. Я тому ношу все зелене, щоб не відрізнятися від рослинності і зеленої води ставка. Як би я мала яскраве забарвлення, лелека  відразу помітив би мене і з’їв.)

Проводиться рухлива гра  «Бусли і жабенята»

 

(По болоту ходить, високо згинаючи ноги, бусел  і стрибають жабенята. Опинившись близько від бусла, жабенята  стрибають  у ставок.

 Кого бусел спіймав, той вибуває з гри.)

 

Вихователь. Наша подорож добігає кінця, нам треба тільки на карті зазначити  місця, де ми побували. Діти роблять позначки, маршрут закінчено і повертаються до садочку.

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 січня 2020
Переглядів
1731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку