Стаття "Загальна характеристика методики Кюїзенера"

Про матеріал
Методика Кюїзенера, як засіб формування логіко - математичної компетентності дошкільників.
Перегляд файлу

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА МЕТОДИКИ КЮЇЗЕНЕРА.

 

Джордж Кюїзенер (1891-1976) бельгійський педагог, автор унікальної методики розробив універсальний дидактичний посібник для розвитку логіко-математичних здібностей дітей. Його книга «Числа і кольори» була опублікована у 1952 році і призначена для навчання математики дітей дошкільного та шкільного віку. Цей посібник є результатом ретельного доопрацювання методики Фрідріха Фребеля.

У дошкільній освіті педагоги використовують величезну кількість різноманітних дидактичних матеріалів. Одним з ефективних методів  для підготовки дітей до засвоєння елементарних математичних уявлень, розвитку творчих здібностей, уяви, фантазії, здатності до моделювання і конструювання, розвитку логічного мислення, уваги, пам'яті, виховання самостійності, ініціативи, наполегливості у досягненні, мети є інноваційні технології. Для підвищення якості математичної освіти дошкільника актуальним є впровадження методики паличок Кюїзенера, так званих «чисел в кольорі».

Методика  Кюїзенера полягає в підготовці дітей до засвоєння елементарних математичних знань та уявлень, вона сприяє розвитку пізнавальних процесів та найбільше  відповідає монографічному методу навчання числу і рахунку.

Основними перевагами освітньої технології є доступність, багатофункціональність, універсальність. Доступність полягає в тому, що вона проста і зрозуміла дітям і сприймається  ними як гра, а не нудне заучування математичних понять та чисел. Багатофункціональна тому, що є математичним посібником, який дає змогу підвести дитину до розуміння абстрактних і математичних понять. Вона створена для навчання математики та розвитку математичних здібностей у дітей дошкільного віку, при цьому сприяє розвитку дрібної моторики, просторовому та зоровому сприйняттю. Універсальною вона є тому, що її застосування не суперечить іншим методикам, а навпаки вдало їх доповнює. 

Палички Кюїзенера, як дидактичний засіб, в повній мірі відповідають специфіці навчання елементарних математичних уявлень. Вони є багатофункціональним математичним посібником, який дозволяє «через руки» підвести до розуміння різних абстрактних понять, що формуються у дошкільнят. «Числа в кольорі» призначені безпосередньо для навчання математики та пояснення математичних концепцій,  а також вони мають додатковий позитивний вплив на дитину: розвивають дрібну моторику пальців, просторове і зорове сприйняття, привчають до порядку. Палички Кюїзенера прості і зрозумілі, роботу з ними малюки сприймають як гру.

 З математичної точки зору палички – це множина, на якій легко виявляються відносини еквівалентності і порядку. У цій безлічі приховані численні математичні ситуації. Колір і величина, моделюючи число, підводять дітей до розуміння різних абстрактних понять, що виникають у мисленні дитини природно як результат її самостійної практичної діяльності (самостійного математичного дослідження).

Використання "чисел в кольорі" дозволяє одночасно розвивати у дітей уявлення про число на основі рахунку і вимірювання . До висновку, що число з'являється в результаті лічби і виміру, діти приходять на базі практичної діяльності, в результаті різноманітних вправ. Як відомо, саме таке уявлення про число є найбільш повноцінним.

За допомогою кольорових паличок дітей також легко підвести до усвідомлення відносин більше-менше , більше-менше на ... , навчити ділити ціле на частини і вимірювати об'єкти умовними мірками, освоїти в процесі цієї практичної діяльності деякі найпростіші види функціональної залежності, вправляти в запам'ятовуванні складу чисел з одиниць і менших чисел, підійти впритул до додавання і віднімання чисел.

Крім цього , граючи з паличками , діти освоюють такі поняття як "ліворуч - праворуч" , "довга - коротка " , "між" , " кожен" , "одна з ..." , "яка-небудь " , " бути одного і того ж кольору " , " бути не блакитного кольору " , " мати однакову довжину " та ін..

Набір "Палички Кюїзенера" містить чотиригранні палички брусочки з десяти різних кольорів та довжиною від одного до десяти сантиметрів. Паличка відповідної довжини та кольору має своє числове значення. Чим вона довша тим більше її числове значення. 

Біла паличка 1 см – позначає число 1 

Рожева 2 см – позначає число 2

Блакитна 3 см – позначає число 3

Червона 4 см – позначає число 4

Жовта 5 см – позначає число 5

Фіолетова 6 см – позначає число 6

Чорна 7 см – позначає число 7 

Вишнева 8 см  – позначає число 8 

Синя 9 см – позначає число 9 

Жовтогаряча 10 см – позначає число 10.

Комплект  може складатися з дерев’яних (пластмасових) призм десяти різних кольорів і форм. Найменша призма має довжину 10 мм , є кубиком. Білий кубик - це одиниця. Рожева паличка в два рази довше, ніж білий кубик, що має форму прямокутного паралелепіпеда і є числом 2. Блакитний паличці, тобто числу 3, відповідають три кубика або білий кубик і рожева паличка.

Існують різні варіанти наборів паличок. Вони можуть відрізнятися один від одного кольоровою гамою. Але в кожному з наборів діє правило: палички однакової довжини пофарбовані в один і той же колір і позначають одне і те ж число: чим більша довжина палички, тим більше значення того числа, яке вона виражає. Кожна паличка – це число, виражене кольором і величиною. Кольори, в які забарвлені палички, залежать від числових відносин, зумовлених простими числами першого десятка натурального ряду чисел. Вибір кольору має на меті полегшити використання комплекту. Підбір паличок в одне " сімейство " (клас) відбувається невипадково , а пов'язаний з певним співвідношенням їх за величиною. Наприклад , в «сімейство червоних» входять числа кратні двом , «сімейство синіх» складається з чисел, кратних трьом; числа , кратні п'яти, позначені відтінками жовтого кольору. Кубик білого кольору («сімейство білих») ціле число, яке закладається по довжині будь-якої палички, а число 7 позначено чорним кольором, утворюючи окреме «сімейство».

У роботі з дошкільниками  можна використати  спрощений варіант набору кольорових паличок, що складається з смужок 2x2 см, 2х4 см, 2x6 см, 2x8 см, 2x10 см, 2x12 см, 2x14 см, 2x16 см, 2x18 см, 2x20 см. Виготовляються смужки з щільного кольорового картону або пластику. Забарвлюються вони так само, як і палички. Кольорові смужки прості і зручні в роботі. На відміну від паличок, вони крупніші, стійкіші, виготовлення їх не вимагає особливих витрат, а навчальні можливості і ефективність нітрохи не менше, ніж у паличок. Їх доцільно пропонувати на початку роботи  молодшим дітям. Набір містить 144 палички; в ньому білих паличок 36, а решта – по 12 кожного кольору.

Палички дають можливість виконувати вправи як в горизонтальній так і у вертикальній площині на одному і тому ж місці, наприклад на столі, в той час як смужки розміщуються або на столі (горизонтальна площина), або на магнітній дошці (вертикальна площина). З паличками смужками можна «грати» і на підлозі. Ефективне застосування паличок Кюїзенера можливе в поєднанні з іншими посібниками, дидактичними матеріалами, а також і самостійно. Вони необхідні для накопичення чуттєвого досвіду, поступового переходу від матеріального до матеріалізованого, від конкретного до абстрактного, для розвитку бажання опанувати числом, рахунком, виміром, найпростішими обчисленнями, вирішення освітніх, виховних, розвиваючих завдань. Дуже важливо, що займаючись з рахунковими паличками Кюїзенера, діти на прикладі власної діяльності розуміють, що число з'являється в результаті рахунку і виміру. Тобто дитина отримує базові уявлення про числа і математику, з якими вона буде надалі працювати. Використання ігор з кольоровими паличками Кюїзенера сприяє розвитку інтелектуальних і творчих здібностей, допомагає робити багато відкриттів, ставити мету і досягати результату.

 Палички Кюїзенера можна запропонувати дітям з трьох років для виконання найбільш простих вправ. Вони можуть використовуватися у другій молодшій, середній, старшій групах дитячого саду. Вправлятися з паличками діти можуть індивідуально або по кілька осіб, невеликими підгрупами.  Можлива і фронтальна робота з усіма дітьми, хоча така форма роботи не рекомендується як основна. Вихователь пропонує дітям вправи в ігровій формі. Це основний метод навчання, який є найбільш ефективним. Рекомендується проводити заняття систематично, чергуючи колективні вправи із індивідуальними.

В іграх з паличками, які можуть носити характер змагання, дитині слід надавати можливість прояву самостійності у пошуку рішення або відповіді на поставлене питання, вчити висувати припущення та їх перевіряти, здійснювати практичні та уявні проби. Допомогу дитині краще надавати в непрямій формі, пропонуючи подумати ще раз, але по-іншому, спробувати виконати завдання, схвалюючи правильні дії і судження дітей.

З допомогою вправ дитина зможе: опанувати кількісну та порядкову лічбу; з’ясувати взаємозв’язок між кількістю, числом і цифрою, що його позначає; додавати й віднімати числа в межах 10; засвоїти склад чисел до 10, поняття числового ряду, порівняти довжину, висоту, ширину, товщину  предметів, будуватиме послідовності й буде виконувати найпростіші вимірювання. Ігрові елементи у вправах для молодших і середніх дошкільників доцільно проводити в формі ігрової мотивації, а для дітей старшого віку  у вигляді змагання. При виконанні завдань педагог використовує інструкції (для старших цілісна та розчленована для молодших) вказівки, пояснення, питання, роз’яснення, словесні звіти дітей про виконані завдання, оцінка, контроль. Аналіз, синтез,  класифікація, порівняння, узагальнення виступають як методичні прийоми, вони визначають зміст виконуваного завдання. Також «числа в кольорі» є ефективним способом для діагностичного обстеження. Їх можна використовувати для корекційної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

 

docx
Додано
27 січня 2020
Переглядів
2158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку