Мета: розвивати у дітей пам’ять, логічне мислення, уяву, кмітливість, швидкість дії, вміння послідовно висловлювати свою думку.
Розширити і поглибити знання дітей про роль птахів у житті людини, про лелеку, як народний символ України. Надати дітям можливість практично застосовувати набуті під час реалізації проекту знання. Формувати вміння працювати гуртом, своєчасно допомагати товаришу, спілкуватися одне з одним. Виховувати екологічну культуру, природодоцільну поведінку, любов до природи.
Матеріали: медалі «Природолюб», розмальовки, емблеми команд, фішки, дзига із стрілочкою, ігрове поле, картки з зображенням птахів, слів, святкова коробка та атрибути до рухливої гри «Бусел по болоту ходить», дидактична гра «Хто де живе?», «Логічний ланцюжок в природі», музичний супровід.
Хід змагання
Вихователь: Вітаємо вас на засіданні нашого клубу, яке ми проведемо у вигляді брейн-рингу. Я нагадую, що брейн-ринг – це змагання розумних, кмітливих, сміливих людей, ерудитів, які багато знають і хочуть знати ще більше.
В змаганнях будуть приймати участь дві команди: команда дошкільнят і команда батьків( капітани представляють команди: «ЗНАЙКИ» - батьки і «ПІЗНАЙКИ» - діти.)
Вихователь: Змагання матиме чотири раунди. За кожну правильну відповідь команда отримуватиме фішку – бал. Побачимо, хто набере найбільше фішок. Ваші відповіді оцінюватиме жюрі. Переможці дістануть нагороди і медаль «Природознайко». (Команди займають місця і сідають за два кругли столи).
Як і кожна гра, брейн-ринг має свої правила:
РОЗМИНКА.
Завдання І: Кожній команді назвати про три прислів’я про птахів.
(Команда-переможець отримує фішку.)
Завдання ІІ: Згадати загадки про лелеку.
(Фішку отримує команда, яка більше згадала загадок).
І РАУНД.
Завдання для команди «ПІЗНАЙКИ»
Визначити, які птахи відлітають на південь, а які залишаються зимувати. (Діти по черзі крутять дзигу, а на кругу розкладені зображення птахів. Куди вказує стрілка – про того птаха розповідають. Команда виграє, якщо не допустила помилки. Дозволяється допомога друга.)
Завдання для команди «ЗНАЙКИ».
Визначити об’єкт природи, які занесені до «Червоної книги». Гравці по черзі крутять дзигу, де на кругу написані слова: риба, птах, звір, дерево, квітка. На якому слові зупиняється стрілка – гравець називає об’єкт природи (птаха або квітку...), яка занесена в «Червону книгу».
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Конкурс на кращу казочку «Як лелека подружився з жабкою Квашою».
Як жабка познайомилася з лелекою
В одному зеленому болоті жила маленька жабка Квака. Якось одного ранку Квака запитує у своєї мами:
- Мамо, а можна я сьогодні попливу до протилежного берега і трошки там пограюся?
- Звичайно, доню, але стережися лелек та чапель, бо вони вмить схоплять тебе і з’їдять.
- Добре, мамо, - вимовила Квака і пірнула з камінчика в воду.
Пливе собі допитлива Квака та й думає: «Доплисти до цього берега занадто легко для мене, а подивлюся я, що ж там на самому березі - що росте, хто живе. Все одно мама не дізнається». Так і зробила Квака.
Доплила жабка до берега, озирнулася, і стрибнула на берег. Маленька Квака так замилувалася красою цього місця, що не помітила як заблукала серед пишних запашних трав та квітів. Жабці хотілося запам’ятати все, що вона бачила, навіть небо їй здавалося тут яскравішим, а сонечко гріло тепліше і колір мало інший. Захоплена красою, Квака не побачила перед собою глибоку яму і впала в неї. Як не старалася з ями вибратися не вдавалося.
Коли чує Квака дивний скрекіт.
Коли пролунав тихий приємний голос:
Жабка Квака зраділа і обняла Білика: «Тепер ми друзі!»
Білик, дізнавшись, що квака заблукала, запропонував допомогти знайти домівку. Сіла квака на спину Білику і вирушили вони в політ. Долетівши до берега, Білик промовив:
Квака дуже раділа, що така пригода подарувала їй чудового друга Білика.
Переможця конкурсу визначають глядачі за допомогою оплесків.
ІІ РАУНД.
За певний час гравці мають відповісти на низку запитань. Переможцем визначається та команда, гравці якої дали найбільше правильних відповідей.
Запитання для команди «ПІЗНАЙКИ»
Запитання для команди «ЗНАЙКИ»
ІІІ РАУНД «Логічні ситуації»
Завдання для команди «ПІЗНАЙКИ»
- Маленький Дмитрик з бабусею гуляли в парку. Біля них почала літати маленька пташечка, яку можна було зловити руками. Хлопчик враз побіг за нею. Він вирішив забрати пташку додому, щоб вона пожила в них. Бабуся хлопчика зупинила: «Цього не можна робити».
Завдання: пояснити, чому так сказала бабуся?
Орієнтовна відповідь: «Це було маленьке пташенятко, яке тільки вчилося літати. Доросла пташка, його мама, була неподалік. Пташеня виросте в лісі і буде приносити користь, знищуючи шкідливих комах. А в будинку, без волі, відповідної їжі пташенятко загинуло б.»
Завдання для команди «ЗНАЙКИ»
- Птахи покинули ліс. До чого це приведе?
Орієнтовна відповідь: «Не будуть знищуватися шкідливі комахи і дерева загинуть. Дерева допомагають живим істотам дихати, вони очищують повітря, виділяють кисень. Чим більше дерев, тим більше чистого повітря.»
(За правильне розв’язання логічної ситуації, команди отримують фішку.)
СЮРПРИЗНИЙ МОМЕНТ
Вихователі дитячого садка приготували для всіх учасників нашого клуба сюрприз. (Вихователь вносить святково прикрашену коробку. В ній правила гри і шапочки-наголівники для рухливої гри «Бусел по болоту ходить».)
Правила гри: діти стають на коло і рухаючись по колу, імітують рухи тварин (комахи – літають, жаби – стрибають, риби – плавають). Дитина - бусел ходить в колі у зворотному напрямку, робить відповідні рухи. Діти промовляють слова:
Жабки по бережку скакають,
А комарики під бережком літають.
Рибки в озері плюхкочуть,
Всі погратись дуже хочуть.
Бусел білий по болоту бродить,
Здобич смачну собі знаходить.
Гей, комашки, рибки, жабки,
Ховайтеся в свої хатки!
Білий бусел он іде,
Вас поїсть, коли знайде!
Діти розбігаються в різні сторони, а бусел ловить їх. До кого доторкнувся, вважається з’їденим і залишається на місці.
КОНКУРС КАПІТАНІВ
Завдання для капітана команди «ПІЗНАЙКИ»
Дидактична гра «Хто де живе?» (На магнітній дошці пейзаж лісу, річки, неба та картинки з зображенням птахів, риб, тварин, комах.)
Завдання: розмістити картинки за місцем їх існування.
Завдання для капітана команди «ЗНАЙКИ»
За допомогою карток, скласти логічний ланцюжок взаємозв’язків в природі.(сонце не гріє → холодне повітря → в’януть квіти → зникли комахи → зникли птахи → опало листя → звірі залягли в сплячку → випав сніг...)
ІV РАУНД
Завдання для обох команд. «Лист від ведмедя».
Дорогі діти і дорослі! Пише вам ведмідь Мишко. Жив собі не тужив, та трапилася в мене біда. На мене чомусь розсердились всі звірі лісові. А чому – я сам не розумію.
Лежу собі під дубом, гріюсь. А пташенята в гнізді кричать, спати не дають.
Та ще й мураха мене за бік вкусила. Взяв тоді я гілку дуба, відламав, та й розвалив той мурашник. Та ще й пташенят з гнізда витрусив. Потім дивлюся, а лосі мухомори їдять. Думаю, рятувати їх треба. Взяв я ті мухомори і всі потоптав. А потім я заплутався у павутинні і всю її порвав. А кому вона потрібна? Аж раптом я побачив галявину польових квітів і подумав, що це корисна річ – нарвав собі величезний букет. Назвіть, що ж поганого я зробив?
(Виграє та команда, яка назве більше негативних вчинків ведмедя в природі.)
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
Журі підводить підсумки змагання. Кожен з учасників отримує медаль «Природолюб» та розмальовки природничої тематики.
Вихователь: Так, діти, сьогодні ви дізналися багато цікавого про природу. Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо – від неї. Тож давайте відплатимо їй своєю добротою, увагою, чесним поводженням, і вона буде щедрішою.
Пам’ятайте, любі діти,
Щоб сади у нас цвіли,
Щоб лелеки прилітали,
Щоб літали журавлі,
Щоб пташки у нас співали,
Щоб дерева підростали,
Щоб земля була у квітах,
Бережіть природу, діти!
Діти разом з батьками співають пісню «Будь природі другом»