конспект заняття з петриківського розпису

Про матеріал

Для тих хто хоче поширити свої знання з петриківки використовуйте мій досвід роботи, який описується в конспекті заняття ДЕКОРАТИВНА КОМПОЗИЦІЯ "РОЗПИС ТАРІЛКИ"

Перегляд файлу

 

Заняття № 20

Група №2 основного рівня  2 року навчання

Дата проведення: 11 листопада 2017 року

Місце проведення: кабінет №5 гуртка «Малюнок та живопис» ПДЮТ м.Гірника Донецької області

Тема: Декоративна композиція «Розпис тарілки»

Мета: продовжувати ознайомлювати вихованців з петриківським розписом,  вчити будувати декоративну композицію в  колі, удосконалювати навички володіння такими мазками, як «зернятко», «гребінчик», «горішок», перехідний мазок», розвивати  уміння створювати малюнок з елементів петриківського розпису, спостережливість, творчу уяву, фантазію, зорову пам'ять; виховувати дбайливого, шанобливого ставлення до народних традицій, цілеспрямованість, формувати естетичний смак.

Тип заняття: закріплення практичного застосування знань і умінь

Техніка виконання: петриківський розпис

Методи і прийоми роботи: словесні, демонстраційні, евристична бесіда, рольова гра, пояснення, інструктаж, формування  та закріплення умінь та навичок тощо

Обладнання: репродукції творів декоративно –прикладного мистецтва, експозиція малюнків вихованців гуртка  з петриківського розпису, навчальні таблиці «Мазки петриківського розпису», зразки малюнків  на тему «Розпис  тарілки», тека «Художній блокнот», аудіо запис українських пісень, аркуш А-3, гуаш, пензлі, ємність для води, серветки для  витирання рук та пензлів, палітра, графітовий олівець.

Література:

1. Антонович Є.А. Захарчук-Чугай Р.В., Станкевич М.Є. Декоративно-прикладне мистецтво. –Львів, 1992.

2. Донченко О.С. Народні майстри. –К.: Рад.школа, 1982. –129с.

3. Лисенко Л. Роль народного мистецтва у формуванні особистості сучасної людини // Образотворче мистецтво, 1983. –№3. С.12.

4. Образотворче мистецтво: Підруч. для 5 кл. загально освіт. шк./ Е. В. Бєлкіна, А. А. Поліщук, Л. В. Фесенко. – К.: Промінь, 2005. – 207с.: іл.

5. Юшкіна О. Ігри та вправи до уроків образотворчого мистецтва//Початкова школа. – 2007. – №11. – с. 39-40

Структура  заняття        

І.   Організаційний момент

ІІ.  Активізація опорних знань, умінь і навиків

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вивчення нового матеріалу
  2. Практична робота
  3. Закріплення знань, умінь і навиків

VII.     Підсумок уроку

VIII.   Домашнє завдання

 

Хід заняття

І. Організаційний момент

  1.        Декламування вірша

(Звучить аудіо запис української народної пісні «Червона калина»).

Вусики хвилясті,

Тендітні завитки

І соняхи жовтасті.

Жоржини, колоски.

Їх із теплом малюють

І радість нам дарують

Петриківочки майстри.

  1.        Привітання керівника гуртка.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навиків

      2.1 Бесіда за питаннями:

- Назвіть види образотворчого мистецтва? (живопис, графіка, архитектура, скульптура, декоративно-прикладне мистецтво)

- Які, ви знаєте, види декоративно-прикладного мистецтва?(Вишивка, гончарство, декоративний розпис, ткацтво, килимарство, писанкарство, різьблення по дереву, кості, бісероплетіння, лозоплетіння, витинанка та інші).

- Петриківський розпис відноситься до якого виду образотворчого мистецтва? (декоративно-прикладного мистецтва)

       2.2  Дидактична гра « Так чи ні»

(Пригадаємо з яких найпростіших елементів складається петриківський розпис і як вони називаються)

Керівник гуртка  показує зображення певних елементів петриківського розпису, і називає їх. Вихованці  піднімають руки і дають відповіді ТАК чи НІ. Таким чином вихованці демонструють знання отримані на попередніх заняттях про елементи петриківського розпису. Педагог відзначає тих у кого всі відповіді були правильними.

 

III.     Мотивація навчальної діяльності вихованців

Говорять, той народ не має майбутнього, який не пам’ятає свого минулого. Наші пращури, хоча й не були такими освіченими як ми, були надзвичайно талановитими та працьовитими і залишили нам чудове, неповторне, унікальне народне мистецтво, з яким ми сьогодні ознайомимося

 

ІV. Повідомлення теми та мети заняття

Ми сьогодні будемо малювати декоративну композицію «Розпис тарілки» , тобто будемо будувати малюнок в колі з елементів петриківського розпису, та перевіримо , як ви запам’ятали мазки Петриківки. Слід  розширити свої пізнання з петриківського розпису та знати де і як його можна використати. 

 

 

V. Робота над темою.

           5.1. Історичний пізнавальний калейдоскоп знань «Петриківка»

-Що ви чули про Петриківку?

Це село на Дніпропетровщині. Село розташовано на берегах мальовничої річки Чаплинки. Велике славне село, яке зачаровує світ своїми мальвами і жоржинами, соняхами і рясною червоною калиною. Не тими що в на городі чи в саду, а мальованими на тарелях, скриньках, вазах, столах, просто на папері.

        «Ці квіти дихають Україною» - говорять наші земляки, розкидані долею по далеких континентах.

          У давні часи, аж у вісімнадцятому віці  жили на землях Дніпропетровщині козаки, кріпацтва тут не знали, то чому не жити у красі?  В багатьох селах жінки розмальовували  стіни хат, виводили узори над вікнами й дверями, щоб хата була чепурною. 

 В кінці XIX ст. стали виготовляти "мальовки" - розписи на папері, які замінили настінні розписи. "Мальовки" продавалися на базарі, що проводився на селі тричі на рік. Пізніше народні майстри почали розписувати дерев'яні вироби: посуд, мисники, тарілки, скрині, сані, віялки, музичні інструменти. Це було дуже популярним на українських землях у давнину, а місцями зберіглося й донині. Найчастіше це були фантастичні дерева, квіти, птахи, ягоди, листя.

Для кожного предмета підбирався такий малюнок, щоб прикрасити його, виділити основне, підкреслити форму та красу предмета. Адже малюнок, створений для розпису глечика, смішно виглядатиме на меблях чи печі.

        Чимало дослідників намагалися розгадати таємницю петриківського розпису. Дмитро Іванович Яворницький — першовідкривач петриківського розпису. До Яворницького ніхто не звертав уваги ні на декоративний, ні на настінний розписи.  Після 1936 року, коли в Києві відкрилась перша велика виставка народної творчості, на якій були показані твори художників із Петриківки, про них дізналася вся Україна, прийшло і офіційне визнання. За участь у виставці Ірина Пилипенко та Ганна Ісаєва одержали дипломи I ступеня, а Тетяна Пата й Надія Білокінь повернулися додому із званням майстра народного мистецтва України. В Петриківці відкрили школу декоративного розпису. Нею керувала Тетяна Пата. Також видатними майстрами петриківського розпису були М. Приймаченко, П. Глущенко, Н. Білокінь, М. Тимченко.

            В 2003 році в м.Баку ПЕТРИКІВСЬКИЙ РОЗПИС занесено в список нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.

 

 

          5.2.   Ознайомлення з видатним майстером петриківського розпису  «Живий портрет Тетяни Пати»( роль Тетяни Пати грає вихованка гуртка).

Вихованка:

Мене звуть Тетяна Пата. Я народилася 20 лютого 1884-о року . Жили  ми дуже бідно, в сем`ї  всі восьмеро дітей батрачили у сільських багатіїв.

 В 14 років я мала хист до малювання і заробляла на хліб тим, що ходила до багачів квітчати до свят або весіл­ля каміни печей. Розмальовувала їх барви­стими квітами. Розписувала скрині та віялки, зроблені на продаж односельцям.

Одного разу, ще коли я була молодою така гаєна (тобто непосидюча). Зі мною було таке, слухайте:

 Якось батьки поїхали в Полтаву на ярмарок, а я надумала розмалювати зовні хату. Намалювала соняшники від призьби до самої стріхи. Відійшла, глянула: стріха на соняшниках лежить, а хати наче й немає.

Але ось повертаються батько з кумом, звичайно ж, напідпитку. Батько: "Тпру! Кум, а де це ми?". Кум підійшов до хати, довго дивився, потім до нього дійшло: «Так воно ж намальоване!»

Слава про мої розписи пішли далеко, і я стала виконувати на замовлення і мальовки на папері. Я – автор ескізів рушників, килимів, розписів Виконувала настінні розписи, оформлювала книжки, створювала художні листівки.

Викладала у 1936-41-у роках в Петриківській школі декоративного розпису. Педагогічну роботу поєднувала з творчою.  Малювала розкішні садові квіти — червоні та білі півонії — чи скром­ні польові квіти та травки або навіть гілочки з плодами червоних, зелених і синіх стручків перцю,в свої бу­кети вмальовивала грона винограду або гілочку з ягодами по­луниці чи калини.

 

 

          5.3 Перегляд демонстраційного матеріалу

 

(Вихованці з педагогом розглядають різні предмети оформлені петриківським розписом. Акцентується увага на композиційному розташуванні петриківського розпису).

5.4. Практична вправа по засвоєнню мазків «Мазки в петриківському розписі» (Усі елементи повинні бути настільки засвоєні, щоб їх можна було виконувати не задумуючись. Ось чому потрібне багаторазове повторення окремих вправ і мотивів).

"ЗЕРНЯТКО" – мазок, який починається з легкого дотику кінчика пензля і закінчується натиском пензля на його основу. Коли мазки "зернятко" розміщені по обидві сторони стебла загостреними кінцями зовні, зображення нагадує колосок. Звідси і назва.

"КРИВЕ ЗЕРНЯТКО" – закручене "зернятко", нагадує кому.

"ГРЕБІНЕЦЬ" – мазок, який починається з потовщення і закінчується тонким вусиком. Ряд таких мазків, розміщених поруч, нагадують гребінець.

Елемент "ГОРІШОК" складається з двох гребінцевих мазків, вигнутих півмісяцем один проти одного, нагадуючи форму підкови. Заповнивши вільне місце між зігнутими мазками "зернятком", одержимо форму, подібну на лісовий горіх.

"ПЕРЕХІДНИЙ МАЗОК" виконується одним пензлем, але двома фарбами. Сухий пензель занурюють в одну фарбу, а потім кінчик – в іншу. Слід від мазка залишається двоколірний.

Освоєними мазками малюються квіти "ПУП'ЯНКИ", "ЦИБУЛЬКИ", "ПІРЧАСТЕ ЛИСТЯ", інші листочки.

Ягоди калини, винограду, смородини зображають пучкою пальця, дрібні ягоди виконуються тичком, соскою, медичною піпеткою.

 

           5.5 Словникова робота

 

Декоративна композиція – яскрава, барвиста, дещо казкова композиція. У ній художник спрощує, стилізує, декоративно переробляє всі елементи, які використовує.

Композиції в колі потрібно розміщати так, щоб уникати прямих ліній. Основні елементи розміщують у центрі кола або по його краю.

Часто несиметричні квіти доповнюються дрібними елементами (листя, «пуп’янки», ягоди). І відразу композиція урівноважується.

 

            5.6. Пояснення виконання творчого завдання.

Сьогодні ви маєте створити таку декоративну композицію, яку можна б було використати для оздоблення тарілки.

Малюнок можна малювати з попереднього начерку олівцем. Тому роботу слід починати з великих центральних елементів, доповнюючи їх листками, стеблами та іншими дрібними елементами.

Особливе місце у петриківському розписі займають зображення птахів. Виконання малюнка із зображенням птахів – складний процес.

У нас на аркуші виконано олівцем два кола. В маленькому колі ми будемо малювати птаха та квіти, а велико коло- прикрашаємо орнаментом.

              5.7 Інструктаж з БЖД.

              5.8 Практична діяльність вихованців.

Художньо-творче завдання «Розпис тарілки»

 

  1. Простим олівцем намітити основні композиційні лінії;
  2. Виконати великі та складні елементи фарбами;
  3. Доповнити великі елементи малими для врівноваження композиції;
  4. Промалювати найдрібніші деталі.

 

Індивідуальна робота з учнями.

В процесі практичної роботи над творчим завданням керівник гуртка проводить індивідуальну роботу з вихованцями. Скеровує до правильної послідовності виконання композиції. При потребі ще раз показує виконання окремих елементів петриківського розпису.

5.9  Рухлива  гра  «Струмок»

  1. Завершення роботи.

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу проводиться у формі заповнення кросворду (див. додатки).

 

VII.     Підсумок  заняття.

        7.1. Презентація творчих робіт по два вихованця біля дошки.

        7.2. Аналіз творчих робіт.

Завдання

Керівник гуртка пропонує вихованцям уважно роздивитися малюнки своїх друзів. Визначити помилки та запропонувати способи їх виправлення.

 

        7.3. Практичне застосування знань, умінь і навиків

Вчитель пояснює учням де можна використати свої знання та вміння по створенню декоративних композицій з петриківським розписом.

Вчитель. Наприклад,  гарно оздоблену звичайну кухонну дощечку петриківським розписом, можна подарувати мамі чи бабусі, і тоді ця річ стане прикрасою інтер’єру вашої кухні.

       7.4.На дошці рефлексія – «Дерево натхнення». Вихованцям потрібно вибрати з трьох різнокольорових квіток (вирізаних паперу) одну, яка відповідає їх враженню від заняття і розташувати її на дереві:

1. зелена квітка - урок не сподобався;

2. жовта квітка - урок сподобався середньо;

3. рожева квітка - урок дуже сподобався.

        7.5. Заключне слово керівника гуртка.

Керівник гуртка. Знайомство з народною творчістю та створення декоративних композицій удосконалили ваші знання про петриківський розпис та навички в його виконанні. І хоча б  на короткий час ви стали майстрами розпису, а ваша уява літала по чудовій країні народного мистецтва. Успіхів вам, і хай ніколи у вас не зникає бажання творити красу.

VIIІ.     Домашнє завдання

Розглянути предмети декоративно-прикладного мистецтва, які прикрашають оселю, дізнатися у батьків історію їх походження.

Для кмітливих.

Підготувати  кросворди чи ребуси за вивченим матеріалом.

Для допитливих.

Підшукати цікаві вислови про образотворче мистецтво, його види та жанри.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд      «Петриківка»

1.  Прізвище народного майстра України  (Пата)

2. Мазок петриківського розпису (зернятко)

3. Мазок, який складається з двох мазків, вигнутих півлунками (горішок)

4. Хто жив в давнину в селах на Дніпропетровщині (козаки)

5.  Як називається видатне село з народного мистецтва на Дніпропетровщині (Петриківка)

 

5

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відділ освіти Селидівської міської ради

Палац дитячої та юнацької творчості м.Гірника Донецької області

 

 

 

 

Відкрите заняття

на тему: ДЕКОРАТИВНА КОМПОЗИЦІЯ

«РОЗПИС ТАРІЛКИ»

гуртка «МАЛЮНОК ТА ЖИВОПИС»

ОСНОВНОГО РІВНЯ 2 РОКУ НАВЧАННЯ ГРУПИ №2

 

 

 Склала: керівник гуртка

 Синельникова І.М.

 

 

 

 

 

 

 

    2017 рік

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горова Оксана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 лютого 2018
Переглядів
8659
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку