Малювання для дітей не просто забава, а творча і натхненна праця. Це духовне життя дитини. Малюнок - це чудове дитяче мовлення, яке потрібно вміти читати.
У процесі створення зображення у дитини формується спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак. Учень має можливість передати свій емоційний стан, самостійно створювати щось красиве, а також розуміти твори великих митців.
Як же бути на уроці, коли всі учні повинні підпорядковуватися певним нормам? Що зробити, щоб урок образотворчого мистецтва став не просто уроком, який потрібно "відбути", а став уроком радості, захоплення працею, уроком нових відкриттів і здобутків?
Ця стаття розкриває секрети поведінки вчителя на уроках образотворчого мистецтва, підказує прийоми та методи, а також підштовхує до використання нових технік.ВИВЧАЄМО КОЛІР ЦІКАВО У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
Вивчення образотворчого мистецтва в початковій школі має важливе значення для всебічного розвитку особистості дитини. Ще у дошкільному віці, коли малюк, зіп'явшись на ноги, взявши у руки ручку чи олівець і зрозумівши, що цей "пристрій" залишає слід, починає ним "слідити" усюди. Цей процес завжди викликав і викликає в дитини захоплення, радість. Діти часто малюють, як нам здається, просто так. Але ні, це важливий для них момент. Спостерігаючи за своїми учнями на перервах, коли деякі з них брали олівці чи звичайні кулькові ручки, я відчувала їх бажання і мрії. Деколи малюнок - це для дитини це не виражене словами захоплення чимось, задоволення, а деколи - "виливання" душі, але завжди це відображення дитячого емоційного стану у певний час. Інколи дівчатка зображують себе принцесами, а хлопчики - мужніми та безстрашними воїнами. Коли розпитати дитину, чому вона так себе зображує, то у відповідь можна почути, що хочеться мати таке гарне вбрання як у принцес, бути хоробрим і змогти дати здачі кривднику. Отже, малюнок - це завжди емоція.
Як же бути на уроці, коли всі учні повинні підпорядковуватися певним нормам? Що зробити, щоб урок образотворчого мистецтва став не просто уроком, який потрібно "відбути", а став уроком радості, захоплення працею, уроком нових відкриттів і здобутків?
Малювання для дітей не просто забава, а творча і натхненна праця. Це духовне життя дитини. Малюнок - це чудове дитяче мовлення, яке потрібно вміти читати.
У процесі створення зображення у дитини формується спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак. Учень має можливість передати свій емоційний стан, самостійно створювати щось красиве, а також розуміти твори великих митців.
Тому вважаю, що основна мета образотворчого мистецтва - навчити образно передавати свої враження. Для того, щоб дитина зобразила будь-який предмет, потрібно його чітко уявити, а також мати необхідне уміння передавати свої уявлення на площині аркуша паперу. А ще... ще важливий колір. Адже ми усі завдяки кольоровим сприйняттям краще сприймаємо світ.
Ознайомившись із Новою програмою з образотворчого мистецтва для 1-4 класів 2012 року, спробувала вияснити як подається та чи інша тема на протязі чотирьох років навчання. З чого починаємо і що повинні вміти учні. Для екскурсу по чотирьох роках навчання в початковій школі я обрала тему "Колір як засіб вираження образу".
У першому класі учні починають знайомитися із основними та похідними кольорами, дізнаються про способи утворення похідних кольорів, зі спектральними кольорами та їх послідовністю. Дуже важливим є ознайомлення з групами "теплих" та "холодних" кольорів. А що ж можна зобразити лише за допомогою кольору? Із чим асоціюються кольори, який настрій можуть передати? Як створити засобами кольору певний за характером виразний образ?
Тому на уроках образотворчого мистецтва, вивчаючи цю тему, ставиться мета:
закріплювати знання про основні та похідні кольори, про поділ кольорів на групи -"теплу" та "холодну" навчати передавати настрій за допомогою кольору та його відтінків; узагальнювати форму; надавати початкове уявлення про виражальні можливості кольору та його роль у створенні художнього образу; розвивати творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу; виховути почуття прекрасного;
Що ж вивчається у першому класі в темі "Виражальні можливості кольору".
Насамперед на прикладі картин відомих художників (картини Ф. О. Малявина «Вихор», В. Е. Борисова-Мусатова «Водоймище», Й. Бокшая "Осінній парк" і т.д. ) учитель знайомить дітей з поняттям "веселі", "ніжні", "легкі", "важкі" кольори, дає зрозуміти, що кожний колір по-своєму може впливати на людину, викликати почуття радості і суму, збуджувати або заспокоювати, створювати різні відчуття. Саме тут дітям подається значення семи кольорів
(червоного - святковий, гарячий; символізує вогонь, сонце, любов;
помаранчевого - веселий дзвінкий; символізує радість, енергію;
жовтого - ласкавий, теплий, осінній; символізує сонце, щастя, багатство;
синього (блакитного) - прохолодний, прозорий; символізує спокій, надійність, мир;
білого - символ чистоти, доброти;
зеленого - свіжий, весняний; символізує природу, красу, молодість;
чорного - колір горя смутку; символізує силу, темряву, зло.)
Під час вивчення цих понять у першому класі доцільно використовувати будь-які ігрові методи: загадки, вірші про кольори, ігри, різні творчі завдання, колективні групові, рухливі ігри.
Використання віршованих загадок:
1. Маленьке, біленьке, по червоному полі стрибає, і слід залишає. (Біла крейда)
2. Я - колір огірка і трави, берізок, кленів і дубів. (Зелений)
3. Я - колір сонця і кульбаби, та ще й маленького курчати (Жовтий).
4.Я- в брусниці, полуниці, в помідорах і суниці,
не можуть без мене ніяк - чекають на мене тюльпан і мак. (Червоний).
5. Рудій-рудій лисиці усю ніч морква сниться,
а також мандарини й кругленькі апельсини. (Жовтогарячий).
6. Малював маленький Коля річку, океан і море.
Що за кольори він взяв, бо намалював ще став.(Блакитний, синій).
Вправа на уважність:
7. Юний художник навчає дітвору:
Чисту фарбу розведу і на пензлик наберу,
Як веселку малювати - буду вчити дітвору.
Червоний оранжевий жовтий, зелений -
На білім папері розквітнуть у мене.
Блакитний і синій - чистий, ясний
Як небо погоже для всіх навесні.
Засяє веселка, водиці нап'ється,
Як радісно в небі веселці живеться.
Якого кольору не вистачає? (Фіолетового)
8. Кульбабка тиха при стежині жовтіється сама собі,
А у волошки очі сині, а в неба очі голубі.
Зелені клени стали колом побіля нашого двора,
А ген за тихим жовтим полем червоне сонце догора.
(Євгенія Горева)
Взаємозв'язок образотворчої діяльності із грою створює у дітей особистісно значущий для кожної дитини мотив діяльності, а це забезпечує її ефективність. Результат діяльності є високим, тому що дитина не просто малює, а передає у зображеннях образ гри, що сприяє розвитку творчих здібностей.
Щоб краще дитина засвоїла у першому класі тему про виражальні можливості кольору, пропоную такі вправи:
індивідуальні -
Вправа "Парасольки для чарівниць" - використовую для засвоєння понять "добро-зло" в кольоровому зображенні.
Дітям пропонується два різних зображення - на одному добра чарівниця із парасолькою, а на іншому - зла. Завдання: розфарбувати парасольки так, щоб кольори на парасольках відповідали характеру чарівниці.
Вправа "Хмаринки" - для засвоєння понять "легкий-важкий" у кольоровому зображенні.
Дітям пропоную намалювати одну хмаринку таку легеньку, що її швидко несе вітерець, а іншу - важку - дощову.
Вправа "Відшукай колір" - для засвоєння символіки кольорів. Перед дітьми картки з сімома кольорами. Називаю слово, а діти підіймають ту картку, колір якої це символізує. (наприклад: ласка - жовтий, смуток - чорний, свіжість - зелений і т.д.)
Вправа "Чарівні мішечки" - вплив кольору на дитину, визначення емоційного стану дитини.
Діти по черзі підходять до мене і ставлять пальчик на "чарівний мішечок" (мішечки різних кольорів). А мішечок "розповідає" про те, що зелений - у стані спокою; синій - дитина у розслабленому стані; помаранчевий - у збудженому; жовтий - у байдужому; червоний - у напруженому; коричневий - у занепокоєному; чорний - у стресовому.
Вправа "Апетитний натюрморт" - роздати кожній дитині контурні зображення фруктів. Дитина повинна подумати, як правильно розфарбувати їх, щоб вони стали смачними, веселими, стиглими.
Колективні:
групова гра "Мої відтінки - до мене". Кожна дитина отримує картку з кольором. На центр виходять три-чотири учні із карткою свого кольору. Після слів "мої відтінки - до мене" решта учнів рухаються в напрямку "свого" кольору. Виграє та команда, чий колір "збереться" найшвидше та правильно.
Інший варіант цієї гри (ускладнений). "Відтінки" кольорів після того як зберуться біля свого "кольору", повинні вишикуватися у лінію з картками від світлого до темного.
Так, на основі пояснення вчителя, розгляду картин відомих художників, виконанню цікавих вправ та завдань, учні першого класу засвоюють поняття "легкі" та "важкі" кольори, знайомляться з символікою кольору.
Творчим завданням до цієї теми є зображення казкових птахів. Розглянувши запропоновані варіанти (репродукції картин Л.Гарбузенко "Синій вазон", Л.Скляр "Птахи на калині", Т.Вакуленко "Птахи на калині", Г.Єремчук-Гручман "Чигиринські переспіви"), учні повинні дійти висновку, що казкового птаха потрібно зобразити, використовуючи життєрадісні кольори: червоний, жовтий, жовтогарячий, салатово-зелений і т.д.
У другому класі ми зустрічаємо тему "Колір - головний засіб виразності живопису", де вміщено пояснення поняття "колір", що це основний засіб виразності в живописі. На уроках цієї теми подаються початкові знання про живопис і один із його жанрів - натюрморт; ставлять за мету навчити малювати з натури у жанрі натюрморту. Учні дізнаються, що кольором художник передає свої думки, почуття, настрій.
Пензлик бігає охоче:
Раз мазочок, два мазочок ...
Ось пелюстка і листочок,
Ось доріжка і горбочок,
Ось хатина, ось діброва,
Ось ... Картина вже готова ...
А картину — знає кожен —
Створює для нас ... (Художник).
За допомогою кольору живописець може втілити у своїх творах всю неповторність барв навколишнього світу. Потребує пояснення слово "живопис". Воно складається з двох слів - "живо" і "писати". Живо - тому що художник передає життя. Але чому писати, а не малювати? Тому що малюють зазвичай твердими матеріалами: олівцями, крейдою, вугіллям. А пишуть - рідким чорнилом. Фарби ж усі рідкі, тому і кажуть, що картину фарбами не малюють, а пишуть.
За змістом живописні твори поділяються на різні жанри. один з них - натюрморт ("мертва природа").У натюрмортах зображують не тільки неістот, а й овочі, фрукти, рибу, квіти. Пояснення можна подати у вигляді віршів і загадок. Це покращує запам'ятовування невідомого до цього часу слова.
Хто тобі позує зранку без утоми і нудьги?
Купа овочів на ганку, стіл, дідусеві штани,
Польові яскраві квіти, книга, лампа - речі там
(Варто в них повчитись, діти, як поводитися вам.)
Не втече ні м’яч, ні торт.
Ми малюєм - натюрморт. (Н.Горошко)
Якщо бачиш на картині чашку кави на столі,
Або узвар в великім глеку, або троянду в кришталі,
Або гарну давню вазу, або грушу, або торт,
Або всі предмети разом, знай, що бачиш.... (натюрморт)
(автор невідомий).
Використання віршованих пояснень (за Н.М. Опалко "Оптимізація вивчення термінів із образотворчого мистецтва у початковій школі")
1.Величний шедевр у рамці і маленький малюнок в альбомі-
Це картина, витвір творчої праці пальців, пензля, палітри, долоні.
2.Малюнок - не лише зображення. У ньому так і вирує життя..
У фарбах настрій, емоції, враження і відкриті душі почуття.
3. Змішуючи фарби на палітрі, я створюю незвичні кольори:
Колір місячного сяйва, колір вітру, колір світанкової пори.
4. Фарби - велика сила. Фарби змінюють настрій і стан.
Без фарби світ чорно-білий барвистим ніколи б не став.
Учням пропонується ознайомитися із картиною К.Білокур "Богданівські яблука", В. Хеда "Сніданок з ожиновим пирогом".
Пояснення зводиться до того, що будь-який предмет з натюрморту схожий на якусь геометричну фігуру. Слива - овал, яблуко - коло, і т.д. Але основне завдання вчителя у цій темі повинно акцентуватися на кольорах. Потрібно, застосовуючи отримані знання ще у першому класі, намалювати "смачний", "апетитний" натюрморт, котрий буде виглядати веселим і стиглим.
Але перед цим поясненням можна пограти у колективну гру "Подорож натюрморту". Гра має на меті заохочення до дослідження, навчає бачити особливості палітри, створювати в експериментальній діяльності палітру натюрморту певного освітлення (яскраву, світлу, темну). Тобто, за допомогою контурного зображення натюрморту, учитель пропонує учням побачити, як буде виглядати один і той же натюрморт на різному тлі (світлому, темному). Найкращим зразком для виконання цієї вправи-гри будуть муляжі овочів і фруктів. Тоді "подорож" буде цікавішою, бо натюрморт можна перемістити у різні куточки класної кімнати (туди, де є більше освітлення або навпаки - менше, або на світлому тлі стіни і т.д.)
Вправа "Натюрморт з фігур" (індивідуальна) пропонується для того, щоб активізувати експериментально-художню діяльність у складанні кольорового геометричного візерунка, розвивати чуття форми і кольору, виховувати художній смак. Для виконання цієї вправи потрібні кожній дитині геометричні фігури різних кольорів та форм (найкраще тих форм і кольорів, котрі будуть представлені у натюрморті). З них на власний розсуд учні будуть "монтувати" свій "натюрморт", переставляючи і поєднуючи різні форми та кольори для отримання бажаного результату.
У третьому класі тема уроку "Колір як засіб вираження образу" подається із темою "Колірний контраст".
Використовуючи репродукції картин відомих художників, фото із багатьма відтінками кольорів, вчитель доводить, що саме основним засобом виразності у живописі є колір. За допомогою кольору художник створює на полотні образ, передає характер та настрій, доносить до глядача свій творчий задум.
Для того, щоб на практиці довести учням, що у природі дуже велика різноманітність кольорів, учитель може запропонувати:
Для розминки: учитель роздає аркуші паперу, на яких довільно "попрацював" простий олівець. Завдання: зафарбувати кожну утворену петлю іншим кольором, але таким, який відповідає вашому настрою.
(Індивідуальну) гру "Подорожі кольору". Її мета полягає у активізації дослідницької діяльності при спостереженні впливу фільтрів різних кольорів на природні кольори та відтінки, закріплювати вміння встановлювати зв'язки між колоритом і станом погоди, частинами доби. Матеріали для проведення таких ігор: малюнки з пейзажами різних пір року, станів природи, частин доби, а також паспарту з фільтром жовтого, синього, червоного, фіолетового, білого фільтрів. (Це прямокутники кольорового скла або слюдованої пластинки відповідного кольору, обрамленої папером-самоклейкою для безпечного використання).
Практична діяльність:діти розглядають кожний малюнок, спостерігають,як змінюється колорит його барв у жовтому (та інших) фільтрі.
Що очікуємо, провівши таку гру? Учні навчаються якого настрою, стану погоди, часу доби надає жовтий (та інші) фільтр пейзажеві.
Колективна гра "Відгадай пору року" ("Відгадай час доби", "Відгадай стан погоди", "Відгадай барви природи"). Мета гри полягає у тому, щоб навчити дітей створювати палітру певної пори року, передати кольором її особливості, розвивати у дітей здатність до колірного узагальнення. Практична діяльність: Учні розглядають малюнки, визначають характерні особливості колориту зображеної пори року, на вологому папері створюють палітру барв певної пори року. Демонструють решті учням, котрі мають здогадатися, якої саме, пояснити чому саме так.
Колективна гра "Барви настрою людини". Мета: створити палітру певного настрою (кожен учень самостійно може обрати настрій, котрий він буде зображувати), вчити передавати кольором особливості настрою.
Результат: учні відгадують який настрій зображено, обгрунтовуючи свою думку.
На уроці "Колір як засіб вираження образу. Колірний контраст" подається визначення колірного контрасту, колористики та базових контрастів.
Щоб краще учні засвоїли поняття "колористика", "колірний контраст", "базові контрасти", звертаємося до колірного круга, з яким знайомилися ще у першому класі. Основою для цього може слугувати веселка та її кольорове поєднання. Для кращого запам'ятовування послідовності кольорів у веселці можна завчити ось таке речення: "Чарівна осінь жарптицю закликає бабину скриню фарбувати". Воно допомагає дітям зорієнтуватися на промовлянні перших звуків у словах. Ці звуки є першими у назвах кольорів. Але вимовляючи кожне слово, вчитель повинен вказати на відповідний колір (чарівна - червоний, осінь - оранжевий і т.д.)
Засвоєння поняття колористики як науки про кольори носить практичний характер.
Індивідуальна гра "Сила фарб". Мета: дати можливість практично засвоїти поняття "монохромна гама" адже хромос - це з грецької мови колір.
Учитель розповідає казку про колір, а учні зображують почуте за допомогою фарб.
Жив собі на світі маленький червоненький колір. Сили у нього було дуже мало і він ледь-ледь міг щось зафарбовувати.
Покажіть за допомогою чарівного пензлика як колір міг фарбувати. (Учні фарбують).
Але одного разу він зустрів зайчика, котрий подарував кольору червоненьке яблучко і сказав: "Ти відкушуй по шматочку, набирайся сили, потім будемо разом малювати". Колір став більш червоним. (Учні фарбують).
З кожним шматочком яблука колір ставав червонішим. ( Учні фарбують).
Так через деякий час колір зовсім почервонів. ( Учні фарбують).
Зайчик і колір подружилися, часто малювали разом. Але коли колір змучувався, то у нього не вистачало сили зафарбовувати дуже червоним. (Учні фарбують).
З кожним разом все менше і менше кольору залишалося в ньому.. (Учні фарбують).
Тоді зайчик миттю кидався на пошуки чогось смачненького червоненького. Адже друзів у біді не залишають
Ось так за допомогою зайчика і кольору ми з вами створили "монохромну гаму", тобто це один колір, який подорожує від легкого до важчого і навпаки.
За допомогою техніки малювання по вологому папері можна практично засвоювати монохромну гаму.
Так може відбуватися з усіма хроматичними кольорами. Поняття ахроматичні кольори для учнів звучать як некольоровий, безбарвний.
Колірний контраст - це відмінність у яскравості або кольорі предметів, де у такому сполученні кожен колір набуває більшої виразності.
Контраст теплих і холодних кольорів. Колективна гра "Хто швидше". Мета: допомогти учням практично засвоїти поняття "контраст".
Поділ на дві команди: "теплі" і "холодні".
На столі розкладені картки з різними кольорами. З кожної команди виходить учасник, вибирає картку з відповідним до назви команди кольором і викладає на набірному полотні (на дошці...). Перемагає та команда, котра швидше вибере "свої" кольори і розмістить їх у порядку від світлішого до темнішого. (картки мають бути викладені так, щоб по завершенні гри усі кольори було б видно учням).
Пояснення: чи схожі тепло і холод за відчуттями? Чи схожі холодні та теплі кольори між собою? Отже, між ними є відмінність. Це і є колірний контраст.
Поняття базових контрастів пропоную засвоювати за допомогою частого повторення і практичного підбору учнями карток із відповідними кольорами.
Виконання натюрморту "Дарунки осені" допоможе учням зосередитися на підборі кольорових контрастів, аби так розмістити овочі та фрукти на своєму малюнку, щоб жоден з них не зливався кольором з "сусідом", а також виразно відрізнявся на контрастному фоні іншого.
(Матеріал для цієї статті, що стосується 4 класу, абсолютно послуговується лише Новою програмою. Тому підбір вправ та завдань залишаю за собою. Не впевнена, що все вийде правильно, але... спробую. Наперед дякую за лояльне ставлення до моєї писанини.)
Навчання у четвертому класі за новою програмою сприяє поглибленню знань про колір як засіб виразності живопису, створенню засобами кольору певного за характером образу. На основі вивченого про колір у 3 класі вибудовується і робота у 4 класі.
Поняття про хроматичні та ахроматичні кольори та їх похідні поглиблюються за допомогою вправ, ігор, спостережень. Насамперед потрібно залучити учнів до дослідницької роботи. А що отримаємо, якщо....? Так, щоб отримати набагато більше відтінків, ніж є серед "чистих" кольорів, потрібно активізувати роботу у такому напрямку. Що необхідно зробити для отримання світліших кольорів (додати білил, це при роботі з гуашшю), (додати води - при роботі з аквареллю)?
Якщо потрібно затемнити якийсь колір, створити темний його відтінок? (Додати невелику кількість чорної фарби). Складніший і водночас непередбачуваний результат отримаємо, коли будемо змішувати між собою хроматичні кольори. Така пошукова робота спонукає учня спробувати відкривати (можливо лише для себе та своїх товаришів) безліч нових кольорів, експериментувати у своїх дослідах.
Отже за допомогою невеликої кількості фарб "чистих" кольорів діти відкривають для себе безліч нових відтінків одного і того ж кольору. Щоб закріпити такі "досягнення", пропоную такі вправи:
колективна "Уяви, що було б якби...." - сонце стало синім, вітер - оранжевим, дощ - червоним і т.д. Якого б відтінку набуло все навкруги? Зобрази.
Гра "Чим відрізняються?". Два однакових малюнки з різним кольоровим вирішенням, тобто відмінність лише у відтінках. Хто з учнів помітить більше відмінностей. (Подавати на перший раз від 5 до 8 відмінностей.) Гру можна проводити як на закріплення виченого матеріалу, так і для розминки при подальшому вивченні теми.
Індивідуальна вправа: "Розвиваємо колірну пам'ять". Матеріали для вправи: фарби, два однакових геометричних візерунки - один розфарбований, інший - ні.
Завдання: уважно розглянути візерунок, запам’ятати кольори та їх розміщення, закрити розфарбований візерунок та відтворити кольоровість на нефарбованому аркуші. (Розпочинати працювати з такою вправою варто з 5-7 кольорів, при гарних результатах учнівської роботи, завдання ускладнювати більшою кількістю відтінків одного і того ж кольору).
Допомагає зруйнувати міф про те, що думка вчителя абсолютно правильна і суперечкам не підлягає, а тому вона вбиває будь-яку учнівську ініціативу, вправа "Знайди помилку у вчителя". Учням пропонується малюнок, на якому вчитель навмисно робить "кольорові помилки". Діти повинні їх відшукати, а також виправити, запропонувавши свій варіант відповіді.
Вправа для колективного виконання: створення декоративного панно. Для його виконання учні отримують матеріали: оранжевий фломастер, акварельну фарбу, крейду, гуаш, кольоровий олівець - це все оранжевого кольору, трішки білил, трішки чорної фарби, пензлики і воду. Завдання: намалювати оранжеву фантазію, застосувавши усі матеріали.
Спробувавши використати у своїй роботі такі вправи, ігри завдання, вчитель зможе досягти набагато більше, ніж вимагає того навчальна програма. Адже, я так вважаю, що основним завданням вчителя є не навчити учнів правильно підбирати відповідні кольори у натюрморті чи пейзажі, а дати поштовх для фантазії та творчості, тоді підкріпити його можна за допомогою ось тих запропонованих програмою завдань для отримання відповідних знань умінь і навичок "кольорового мистецтва".