Все існуюче навколо нас - і каміння, і дерево, і калюжа, і іграшки, і ми з вами складається з найдрібніших частинок, які можна побачити тільки в електронний мікроскоп. Цих частинок стільки багато, що з'єднуючись між собою, вони і перетворюються, наприклад в камінь. Частинки ці дуже різні і вони по-різному дружать між собою.
"Цих чоловічків називають-міцні, тверді, і саме вони. Живуть в каменях, дереві, горах.
Інші чоловічки теж не тікають далеко один від одного, але вони не так дружні, стоять просто поруч і тільки торкаються ліктями.
Такі чоловічки живуть в рідких речовинах.
Ну, а треті чоловічки - взагалі хулігани!
Конспект заняття
з пошуково-дослідницької діяльності
з дітьми старшого дошкільного віку
“Як живеш, квіточко?”
Вихователь:
Рой Д.О.
Програмовий зміст: уточнити і розширити знання дітей про кімнатні рослини; підвищити пізнавальну активність дітей у їхній самостійній пошуково-дослідницькій діяльності; закріпити знання про те, що для росту рослин необхідні світло, тепло, поживний ґрунт, вода, повітря; дослідницьким шляхом довести, що квіти є частиною живої природи; удосконалювати діалогічне та монологічне мовлення, вміння будувати складнопідрядні речення, використовуючи сполучник «тому що», активізувати словник з теми «Кімнатні рослини»; розвивати спостережливість, логічне мислення, увагу, пам’ять. Виховувати бережливе ставлення до рослин, працьовитість, бажання доглядати за кімнатними квітами.
Попередня робота:
Обладнання:
І. Вступна частина.
Привітання дітей:
Я всміхаюсь сонечку –
Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці –
Хай вона росте!
Я всміхаюсь дощику –
Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся,
Зичу їм добра.
(Л.Д. Нечай-Горбачук)
Пригадайте, який лист ви отримали від вчених. «Шановні колеги Малої лабораторії. Звертаються до вас вченні з відділу вивчення рослин. Ми розпочали роботу над темою «Кімнатні рослини в житті людини». Пропонуємо вам також включитися в роботу. Проведіть ряд дослідів і доведіть, що кімнатні рослини – частина живої природи. Результати вашої роботи будуть розглянуті на конференції».
І от сьогодні до нас з’їхалися вчені з різних наукових інститутів. Тож давайте розпочнемо нашу наукову конференцію. Ви готові?
Любі діти! Щоб ученими вам стати, треба багато всього знати.
Тож ви, діти, не зівайте, на питання швидко відповідайте!
МОЗКОВИЙ ШТУРМ
1.Як називають модель земної кулі?
2.Зелені плями на глобусі – це?
3.Де можуть рости рослини?
4.Твоя улюблена рослина ?
5.Як ти доглядаєш за кімнатними рослинами?
6.Навіщо кактусу колючки? (Колючки у кактуса – це його листочки. Вони можуть бути короткими, довгими, м’якими, гострими. Колючки захищають від жари і тварин, які їдять кактуси, щоб отримати воду, що міститься у стеблі).
7.Чому герань пахне? ( Листя виділяє у повітря ефірні масла).
8.Назви кімнатні лікарські рослини (Каланхоє, алое, герань, традесканція).
9.Яка рослина виділяє кисень вночі? (Кактус).
10.Що робити, якщо рослині тісно в горщику? (Пересадити її у більший горщик).
12.Чи потрібно розмовляти з рослинами ? (Так)
13.Яку користь приносять кімнатні рослини людям ?
(Діти відповідають на запитання та займають свої місця за столами з табличками:
1 – «Світло»,
2 – «Вода» ,
3 – « Повітря» ,
4 – «Ґрунт» ,
5 – «Розмноження».
Одягають бейджики з написами: «Вчений», «Лаборант». Лаборанти одягають білі халати.
ІІ. Основна частина.
Вихователь: Тож вчені і лаборанти вже готові приступити до роботи. Я теж сьогодні не вихователь, а старший науковий співробітник (одягає бейджик). Пропоную розпочати роботу нашої наукової конференції.
До нас надійшло питання із зали (зачитує): «Які умови необхідні для росту рослин?»
Діти: вода, світло, ґрунт, повітря.
Старший науковий співробітник (вихователь): А що найголовніше? Ми провели дослід і дізналися, що квіти всмоктують воду через корені. Вода рухається по стеблу до листочків і квітів.
Лаборант: Ось як це відбувалось.
1.Поставили в склянку з водою білу гвоздику.
2.Додали у воду червоної фарби.
3.Через три дні квітка стала рожевою, тому що вода пройшла по стеблу до квітки.
Старший науковий співробітник (вихователь): Дякую. Я пропоную всім науковим відділам відтворити цей дослід. Але замість стебла квітки взяти серветку, скатати її, щоб утворилася довга полосочка (показує). Опускаємо полоску в склянку з водою .
Ось так вода рухається по стеблу рослини, розповсюджуючи поживні речовини до листків і квітів.
Старший науковий співробітник (вихователь):
Із зали надійшло запитання до науковців з відділу «Світло» (зачитує).
Чому майже всі рослини мають зелений колір листя? Що допомагає їм бути зеленими?
Вчений: У листках рослини є хлорофіл, який вбирає світло і допомагає рослині дихати і харчуватися. Якщо рослині не вистачає світла, то вона може загинути.
Лаборант: Ми провели дослід. Один вазон з традесканцією поставили у темне місце, а інший – залишили на сонці. Подивіться, що трапилося з квітами. Листочки у квітки, яка стояла у світлому місці, пружні, мають фіолетово-зелене забарвлення, а у іншої рослини – блідно-зелені.
Старший науковий співробітник (вихователь): Отже, рослинам необхідне світло. Як же допомогти традесканції стати знову гарною? (Треба поставити її у гарно освітлене місце).
Лаборант ставить квітку на підвіконня.
Старший науковий співробітник (вихователь): Я теж провела дослід. Колеус поставила біля вікна і не повертала його.
Отже, рослини, як і все живе на землі, вміють рухатися.
Старший науковий співробітник (вихователь): Наступне питання до вчених з відділу «Повітря» (зачитує):
Ви сказали, що хлорофіл допомагає рослинам дихати. А чим дихають рослини? У них є ніс, легені?
Вчений: Ні, квіти дихають листками, коренями. І тому листя треба мити, протирати пил. Ґрунт у горщику треба рихлити, щоб повітря потрапляло до коренів.
Лаборант: Ми провели дослід. Листочок бегонії змастили вазеліном. Через декілька днів листок став блідим, жовтим. Повітря перестало потрапляти до нього і він почав хворіти. Подивіться (демонструє). Треба обережно обірвати листочок, щоб не загинула вся квітка (обриває).
Старший науковий співробітник (вихователь): Я теж провела дослід. Я не мила і не протирала пил з листків фікуса три дні. Подивіться, яким стало листя цієї квітки. (Діти по черзі підходять і дивляться на листок фікуса через збільшувальне скло).
А тепер візьміть кожен своє збільшувальне скло, і розгляньте листя фіалок, які стоять у вас на столах.
Ці ворсинки допомагають рослинкам дихати. Якщо на них скоплюється пил та бруд, то повітря погано потрапляє до рослин.
Зараз я пропоную вам очистити фіалки від пилу, а лаборанту із відділу «Повітря» протерти фікус вологою серветкою.
Психогімнастика «Квіточка»:
Я – маленька квіточка. Я повільно росту. Я піднімаю свої листочки до сонечка. Мої пелюсточки вмиваються холодною вранішньою росою. Мої листочки колихає легенький вітерець. Він кружляє зі мною у вальсі. Я – квіточка. Я приємно пахну. Я дарую свої пахощі сонечку, небу, землі, і всім-всім людям.
Старший науковий співробітник (вихователь): Наступне запитання надійшло від наших колег до науковців з відділу «Ґрунт».
Яке значення має ґрунт для життя кімнатних рослин?
Вчений: Ми провели дослід. В один день ми посадили живці колеуса у різний ґрунт. У перший горщик ми насипали глину, у другий – пісок, а в третій – чорнозем. Усі рослини виросли різні за розміром. Найкраща рослина виросла у чорноземі
Старший науковий співробітник (вихователь): Давайте перевіримо, чому так сталося. (Проводиться дослід на здатність різного ґрунту пропускати воду).
У вас на столах знаходяться стаканчики з різними видами ґрунту. У першому – глина, у другому – пісок, у третьому – чорнозем . Наливаємо однакову кількість води у стаканчики з ґрунтом.
Розглянемо стаканчики з піском.
Візьміть стаканчик з чорноземом, розгляньте його. Які висновки ви можете зробити? (Чорнозем гарно всмоктує воду, довго залишається зволоженим).
Отже, найкраще квіти почувають себе у чорноземі, який містить поживні для рослин речовини.
Старший науковий співробітник (вихователь): І ось надійшло останнє запитання до вчених з відділу «Розмноження».
Скажіть, з чого може вирости квітка?
Вчений: Ми провели дослід і з’ясували, що квіти можуть вирости з насінинки, з цибулинки, з живця, з листочка. (Лаборант демонструє пророщені рослини).
Старший науковий співробітник (вихователь): Залишилося з’ясувати головне питання нашої конференції:
«Кімнатні квіти – це частина живої природи?» (Так).
Вчені і лаборанти: Квіти, як і люди, народжуються, ростуть, рухаються, харчуються, дихають, хворіють. Квітам, як і людям, для життя необхідне сонце, вода, повітря.
Старший науковий співробітник (вихователь): Я думаю, що наші вчені гарно виконали своє завдання.
ІІІ. Заключна частина.
І завершимо роботу конференції девізом, який завжди допомагає нам:
Досліджуєм природу,
Допомагаєм їй.
В рослинці бачим вроду,
Даруєм дружбу їй.
Ми квіти ці чудові
Врятуємо завжди:
Поллємо їх, помиєм,
Прищепим і посієм.
Досліджуєм природу,
Природа – це наш дім !