Конспект заняття з природознавства "Дитина в природному довкіллі"

Про матеріал
Конспект інтегрованого заняття з природознавства для дітей старшої дощкільної групи на тему "Традиції вирощування хлібу"
Перегляд файлу

Конспект  заняття    за  освітньою  лінією  «Дитина в природному довкіллі»    

Вікова  категорія: 6 рік  життя (старша група)

Тема: Традиції  вирощування  хліба

Тип заняття: групове

Вид заняття: інтегроване

Мета: Систематизувати і закріпити знання  дітей про вирощування та використання хліба, звертаючи увагу  на послідовність його появи:  зерно, колос, мука, тісто, хліб; розширювати знання про працю хліборобів; розвивати патріотичні почуття, бережливе ставлення до хліба; виховувати повагу до людської праці, повагу до традицій українського народу, почуття національної гідності за українську націю.

Обладнання: «Міні  музей хліба»,  в  якому: колосся житні, пшеничні,  керамічний  посуд,  рушники,  жито, пшениця,  мука  житня,  пшенична, пиріжки, булки,  хліб,  батон,  бублики, макарони,  вареники  та  інші  види  хлібобулочних  виробів, млин, піч  мішечки з зерном;  картинки  та картки «Від  зернини  до  хлібини»,  пластиковий  прямокутний  контейнер  з ґрунтом, грабельки, палички,  лійки, зерна пшениці, відеоролик – «Робота  трактора в полі»,  «Робота комбайна», «Зерносховище», «Хлібозавод»,  тісто для  вареників,  начинка для  вареників, дощечки для ліплення, серветки.

- Діти,  ви  розумні  та  кмітливі?  Якщо  я  вам  загадаю  загадку,  ви  відгадаєте?  Тоді  слухайте:

В полі  ріс  я,  колосився

На  стеблині  уродився.

А  тепер  мене  ви  ріжте,

На  здоров’я  смачно  їжте.

(Хліб)

- Отже,  сьогодні  ми  з  вами  будемо  говорити  про  хліб.  Тому що хліб – це народна  святиня. Недарма  в  народі  говорять хліб - всьому голова. Він  став  символом  миру  і праці.

- Щоб  хліб  прийшов  до нас на  стіл  потрібно  прикласти  багато  зусиль.  Це важка праця хліборобів, тому український народ дуже цінує і шанує їх  працю. Кожного  року хлібороби  орють землю та  сіють  зерно. Пшеницю  сіють  два  рази на  рік:  восени – озиму,  навесні – яру.  Ще  сіють  жито.   Потім,  коли  колоски дозріють,  їх  косять.  Починаються  жнива.  Косять  комбайном.  В  полі працює  техніка – комбайни,  трактори,  вантажівки.  Потім  зерно  везуть  в  зерносховище,  де  воно  лежить до  весни, до посівної.  А  частину  везуть до млина,  де  мелють з нього  борошно.  Потім  борошно  везуть  на хлібозавод,  де і  печуть  хліб.

- Зараз  ви  все  побачите.

(Діти  сідають  на  стільці  навпроти  мультимедійному  екрані вихователь  показує та  коментує  відеоролики: «Робота  трактора в полі»,  «Робота комбайна», «Зерносховище», «Хлібозавод»)

- А зараз,  я  перевірю  як  ви  все  запам’ятали.

Гра «Від зернини  до  хлібини».

(Діти  сідають  за  столи,  у кожного  є набір карток. Вихователь  показує  картинку  кожного  етапу  вирощування хліба,  діти  повинні  викласти  послідовний  ряд)

– А тепер я вам пропоную стати справжніми хліборобами. Підходьте, будь ласка до стола. Ми будемо садити зернятка, щоб виростити пшеницю.

- Але  спочатку  я  вам  розповім легенду.

- Колись, у давнину, сіяли люди пшеницю. І росла вона не така, як зараз, а з великим колоском від самої землі. Тому й мали люди добрий врожай, мали з чого пекти хліб і пироги. Прийшов час і люди перестали цінувати даний їм богом скарб, стали викидати хліб. Бог розгнівався і вирішив забрати у людей хліб назавжди. Але прийшли до бога звірі і попросили залишити їм хоч один колосок. Бог змилувався і вирішив, щоб люди не кидались хлібом, тож нехай заробляють його важкою працею.

А пшеничний колосок з того часу росте маленький.

- Отже,    треба  постаратися, щоб  наші  колоски  стали  високими.

– Щоб посадити зернятка, треба підготувати ґрунт. Візьміть, будь ласка, грабельки і зрихліть ґрунт. Щоб земля стала м’якою, пухкою, наповнилася киснем, тоді зернятку буде комфортно рости.

– Тепер ми зробимо борозенки паличками.

– Що треба далі зробити? (Так, полити). Діти поливають із лійки по черзі.

– Покладемо в борозенки зерно.

– А тепер візьміть грабельки і акуратно пригорніть зерна ґрунтом.

– Тепер будемо чекати поки вони проростуть.

 (Діти витирають руки вологими серветками).

- Діти,  ми  з  вами  говорили  про  хліб  та  тяжку  працю  хліборобів,  а  які  ви  знаєте  вироби  із  борошна  та зерна, окрім  хліба? (Називають)

- Давайте  підемо  зараз  до  міні-музею хліба  та  подивимось скільки ж  всього  можна  виготовити  з борошна.

Робота  в  музею  хліба. (Вихователь  звертає  увагу  на  житні  та  пшеничні  колосся,  показує  відмінність  муки  та  зерна.  Показує  який  в  старину був  млин, в  якої  печі  випікався  хліб,  зазначаючи, що піч тримали завжди в чистоті, а спечений хліб клали на чистий рушник,  коли починали їсти, хліб хрестили. Показує  розмаїття  хлібо - булочних виробів: різновиди хліба,   батон,  булки,  пиріжки,  печиво; вареники,  макаронні вироби  та  інше.)

- Все  це завдяки  праці хліборобів. Ось тому народ завжди ставився з повагою до хліборобів  та хліба. Хліб завжди першим на стіл ставлять, хлібом - сіллю гідних людей зустрічають. Про хліб люди склали багато прислів'їв і приказок:

Слава рукам, що пахнуть хлібом.

Хліб кидати - втрачати силу.

Нема хліба, так немає і обіду.

Добре працювати - хліб уродиться.

Не великий шматок пирога, а стоїть багато праці.

І обід - не обід, коли хліба немає.

Легкого хліба не буває.

Хліб батюшка - вода матінка.

- Я  хочу  перевірити,  як ви  ставитесь  до  хліба.

Дидактична гра «Я  почну, а  ти закінчи».

-         Де починається хліб?   (У тісті)

-         Де починається тісто? (У борошні)

-         Де починається борошно? (У зерні)

-         Де починається зерно? (У землі)

-         Де починається земля? (У працьовитих руках хліборобів)

-         Не  можна  хлібом  ……. (Гратися)

-         Не  бери  зайвого …… (Хліба)

-         Хліб  потрібно ……. (Доїдати)

-         Не залишай  крихти  …… (На  столі)

-         Черствий  хліб  віддай   ……. (Птахам)

– А  зараз, я  пропоную вам стати українськими кухарями і приготувати дуже смачну українську страву. А що це за страва, ви відгадайте:

Місили, місили,

Ліпили, ліпили,

А тоді – хіп !

Та в окріп!

А вже на останку

В масло та сметанку! (Вареники).

– Я вже замісила тісто і хочу показати вам як ліпити вареники: спочатку тісто треба розім’яти, потім треба  зробити довгу ковбаску,  поділити на одинакові частини; кожну частину розплющити пальчиками або долонею на варениці; в середину кожної варениці я покладу начинку (картоплю), згинаю вареницю навпіл і міцно защипую краї. Вийшов вареник.

(Самостійна робота дітей під музичний супровід (звучать українські пісні про вареники).

Є вареники у хаті -

В Україні все гаразд:

Всі щасливі і багаті,

Щедре сонце світить в нас!

Слава хаті українській,

Слава нашій всій землі,

І вареникам у мисці,

Що на нашому столі!

   Діти, що вам найбільше запам’яталося на занятті? Що було цікаво? Що нового ви взнали?

 

– Ви сьогодні дуже гарно попрацювали. Молодці! Ви  справжні  українці!

Мультфільм «Де росте пшоно?» https://www.youtube.com/watch?v=UsBiRHCaIrw

 

docx
Додано
25 травня 2020
Переглядів
3535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку