Конспект заняття за освітньою лінією «Дитина в природному довкіллі»
Вікова категорія: 6 рік життя (старша група)
Тема: Традиції вирощування хліба
Тип заняття: групове
Вид заняття: інтегроване
Мета: Систематизувати і закріпити знання дітей про вирощування та використання хліба, звертаючи увагу на послідовність його появи: зерно, колос, мука, тісто, хліб; розширювати знання про працю хліборобів; розвивати патріотичні почуття, бережливе ставлення до хліба; виховувати повагу до людської праці, повагу до традицій українського народу, почуття національної гідності за українську націю.
Обладнання: «Міні музей хліба», в якому: колосся житні, пшеничні, керамічний посуд, рушники, жито, пшениця, мука житня, пшенична, пиріжки, булки, хліб, батон, бублики, макарони, вареники та інші види хлібобулочних виробів, млин, піч мішечки з зерном; картинки та картки «Від зернини до хлібини», пластиковий прямокутний контейнер з ґрунтом, грабельки, палички, лійки, зерна пшениці, відеоролик – «Робота трактора в полі», «Робота комбайна», «Зерносховище», «Хлібозавод», тісто для вареників, начинка для вареників, дощечки для ліплення, серветки.
- Діти, ви розумні та кмітливі? Якщо я вам загадаю загадку, ви відгадаєте? Тоді слухайте:
В полі ріс я, колосився
На стеблині уродився.
А тепер мене ви ріжте,
На здоров’я смачно їжте.
(Хліб)
- Отже, сьогодні ми з вами будемо говорити про хліб. Тому що хліб – це народна святиня. Недарма в народі говорять хліб - всьому голова. Він став символом миру і праці.
- Щоб хліб прийшов до нас на стіл потрібно прикласти багато зусиль. Це важка праця хліборобів, тому український народ дуже цінує і шанує їх працю. Кожного року хлібороби орють землю та сіють зерно. Пшеницю сіють два рази на рік: восени – озиму, навесні – яру. Ще сіють жито. Потім, коли колоски дозріють, їх косять. Починаються жнива. Косять комбайном. В полі працює техніка – комбайни, трактори, вантажівки. Потім зерно везуть в зерносховище, де воно лежить до весни, до посівної. А частину везуть до млина, де мелють з нього борошно. Потім борошно везуть на хлібозавод, де і печуть хліб.
- Зараз ви все побачите.
(Діти сідають на стільці навпроти мультимедійному екрані вихователь показує та коментує відеоролики: «Робота трактора в полі», «Робота комбайна», «Зерносховище», «Хлібозавод»)
- А зараз, я перевірю як ви все запам’ятали.
Гра «Від зернини до хлібини».
(Діти сідають за столи, у кожного є набір карток. Вихователь показує картинку кожного етапу вирощування хліба, діти повинні викласти послідовний ряд)
– А тепер я вам пропоную стати справжніми хліборобами. Підходьте, будь ласка до стола. Ми будемо садити зернятка, щоб виростити пшеницю.
- Але спочатку я вам розповім легенду.
- Колись, у давнину, сіяли люди пшеницю. І росла вона не така, як зараз, а з великим колоском від самої землі. Тому й мали люди добрий врожай, мали з чого пекти хліб і пироги. Прийшов час і люди перестали цінувати даний їм богом скарб, стали викидати хліб. Бог розгнівався і вирішив забрати у людей хліб назавжди. Але прийшли до бога звірі і попросили залишити їм хоч один колосок. Бог змилувався і вирішив, щоб люди не кидались хлібом, тож нехай заробляють його важкою працею.
А пшеничний колосок з того часу росте маленький.
- Отже, треба постаратися, щоб наші колоски стали високими.
– Щоб посадити зернятка, треба підготувати ґрунт. Візьміть, будь ласка, грабельки і зрихліть ґрунт. Щоб земля стала м’якою, пухкою, наповнилася киснем, тоді зернятку буде комфортно рости.
– Тепер ми зробимо борозенки паличками.
– Що треба далі зробити? (Так, полити). Діти поливають із лійки по черзі.
– Покладемо в борозенки зерно.
– А тепер візьміть грабельки і акуратно пригорніть зерна ґрунтом.
– Тепер будемо чекати поки вони проростуть.
(Діти витирають руки вологими серветками).
- Діти, ми з вами говорили про хліб та тяжку працю хліборобів, а які ви знаєте вироби із борошна та зерна, окрім хліба? (Називають)
- Давайте підемо зараз до міні-музею хліба та подивимось скільки ж всього можна виготовити з борошна.
Робота в музею хліба. (Вихователь звертає увагу на житні та пшеничні колосся, показує відмінність муки та зерна. Показує який в старину був млин, в якої печі випікався хліб, зазначаючи, що піч тримали завжди в чистоті, а спечений хліб клали на чистий рушник, коли починали їсти, хліб хрестили. Показує розмаїття хлібо - булочних виробів: різновиди хліба, батон, булки, пиріжки, печиво; вареники, макаронні вироби та інше.)
- Все це завдяки праці хліборобів. Ось тому народ завжди ставився з повагою до хліборобів та хліба. Хліб завжди першим на стіл ставлять, хлібом - сіллю гідних людей зустрічають. Про хліб люди склали багато прислів'їв і приказок:
Слава рукам, що пахнуть хлібом.
Хліб кидати - втрачати силу.
Нема хліба, так немає і обіду.
Добре працювати - хліб уродиться.
Не великий шматок пирога, а стоїть багато праці.
І обід - не обід, коли хліба немає.
Легкого хліба не буває.
Хліб батюшка - вода матінка.
- Я хочу перевірити, як ви ставитесь до хліба.
Дидактична гра «Я почну, а ти закінчи».
- Де починається хліб? (У тісті)
- Де починається тісто? (У борошні)
- Де починається борошно? (У зерні)
- Де починається зерно? (У землі)
- Де починається земля? (У працьовитих руках хліборобів)
- Не можна хлібом ……. (Гратися)
- Не бери зайвого …… (Хліба)
- Хліб потрібно ……. (Доїдати)
- Не залишай крихти …… (На столі)
- Черствий хліб віддай ……. (Птахам)
– А зараз, я пропоную вам стати українськими кухарями і приготувати дуже смачну українську страву. А що це за страва, ви відгадайте:
Місили, місили,
Ліпили, ліпили,
А тоді – хіп !
Та в окріп!
А вже на останку
В масло та сметанку! (Вареники).
– Я вже замісила тісто і хочу показати вам як ліпити вареники: спочатку тісто треба розім’яти, потім треба зробити довгу ковбаску, поділити на одинакові частини; кожну частину розплющити пальчиками або долонею на варениці; в середину кожної варениці я покладу начинку (картоплю), згинаю вареницю навпіл і міцно защипую краї. Вийшов вареник.
(Самостійна робота дітей під музичний супровід (звучать українські пісні про вареники).
Є вареники у хаті -
В Україні все гаразд:
Всі щасливі і багаті,
Щедре сонце світить в нас!
Слава хаті українській,
Слава нашій всій землі,
І вареникам у мисці,
Що на нашому столі!
– Діти, що вам найбільше запам’яталося на занятті? Що було цікаво? Що нового ви взнали?
– Ви сьогодні дуже гарно попрацювали. Молодці! Ви справжні українці!
Мультфільм «Де росте пшоно?» https://www.youtube.com/watch?v=UsBiRHCaIrw