Дидактичні ігри з природним матеріалом для дітей дошкільного віку

Про матеріал
Природні матеріали – це невичерпне джерело натхнення. Ігри з природним матеріалом дарують дітям велике емоційне задоволення, підвищують життєвий тонус, сприяють підняттю настрою. Вводячи їх в дитячу гру, ми збагачуємо процес розвитку дитини.
Перегляд файлу

Групові ігри

"Вгадай, що це"

Мета: розвивати тактильний канал сприйняття, дрібну моторику.

Матеріал: тканинний мішечок, природні матеріали.

Хід заняття: приготувати непрозорий полотняний мішечок, в який помістити природні предмети з різноманітною фактурною поверхнею: горіхи, шишки, фрукти, камінчики, черепашки. Кожна дитина з закритими очима запускає руку в мішечок і, не відкриваючи очей, вгадує, що це за предмет. Також можна працювати з різноманітними ароматними предметами: мандаринами, цибулею, коренем імбиру, лавровим листом...

"Відбитки"

Мета: розвивати дрібну моторику.

Матеріал: кульки з пластиліну або солоне тісто, качалка, шишки.

Хід гри: кілька кульок пластиліну або солоного тіста попередньо необхідно розкотити в коржики з допомогою качалки. Чим більше за розміром пластилінова куля, тим більш широким вийде коло, а відтак збільшаться можливості для творчих експериментів з шишкою. Діти беруть шишки і роблять її сторонами і зубчиками різноманітні відбитки і візерунки на пластилінових колах. Показати, як можна катати долоньками шишку з пластиліну в різні сторони - нехай вони повторять ці рухи однією і іншою рукою.

"Прикрась ялинку"

Мета: розвивати дрібну моторику; уточнити уявлення про колір.

Матеріал: пластилін, шишки.

Хід гри: запропонувати дітям взяти пластилін, відщипнути і скачати з них кульки. Вибрати вподобану шишку і прикрасити її кульками.

"Колаж з круп і спецій"

Мета: розвивати візуальний, тактильний канали сприйняття, нюх, дрібну моторику.

Матеріал: клей ПВА або двосторонній скотч, природні матеріали.

Хід заняття: запропонувати дітям створити якесь зображення, наклеюючи на аркуш паперу різні крупи, спеції, кісточки від яблук і цитрусових, хурми, лаврове листя... Можна створювати тематичні колажі на якусь тему, можна - абстрактні, що відображають настрій. Для самих маленьких підійде варіант оформлення таким чином великих розмальовок.

"Робимо море"

Мета: розвивати творче мислення, фантазію, дрібну моторику; виховувати відчуття гармонії з природою.

Матеріал: кольорові крейди і олівці, пісок, морські раковини.

Хід заняття: разом дітьми згадати літній відпочинок на морі або помріяти про майбутню відпустку. На цій хвилі запропонувати дітям створити своє море. Малюємо крейдою, олівцями воду, хвилі, чайок - все, що хочеться намалювати. По краю листа можна пустити смужку піщаного пляжу (пісок - на двосторонній скотч). Вийде серія картин. Розклавши їх на підлозі, можна сісти "біля моря" і послухати шум хвилі в морських черепашках.

"Повтори орнамент"

Мета: формувати навички орієнтування на аркуші картону.

Матеріал: природні матеріали, картон.

Хід гри: на очах у дітей викласти композицію. Діти повинні викласти з черепашок, шишок і т. і. точно таку ж композицію.

"Незвичайні картини"

Мета: розвивати уяву, образне мислення, дрібну моторику.

Матеріал: природні матеріали (соломка, лусочки шишок, черепашок, дрібні камінчики, засушені квіти, листя, насіння рослин), лист картону.

Хід гри: розкласти на блюді матеріал. Запропонувати дітям створити дивовижні картини, а для їх створення потрібні не олівці та фарби, а те, що лежить на блюді: "Уявіть собі картину, яку хочете отримати. Зробіть начерк її на аркуші паперу".

"Незавершений сюжет"

Мета: вчити конкретизувати (оживляти) схематичні зображення.

Матеріал: нитки, гілочки дерев, засушені квіти та інші природні матеріали.

Хід гри: покласти перед кожною дитиною предмет (нитки, гілочка дерева, засушена квітка тощо) і попросити їх доповнити іншими деталями у створенні цілісного предмета або сюжету.

"Придумай візерунок"

Мета: вчити моделювати цілісний образ на основі деталі, частини, схеми.

Матеріал: квасоля, горох, кавунові насіннячка.

Хід гри: розкласти три ряди предметів: перший - квасоля, другий - горох, третій - кавунові насіннячка. Діти повинні з'єднати предмети в кожному ряду так, щоб вийшов гарний та цікавий візерунок.

"Склади візерунок"

Мета: розвивати дрібну моторику, уяву; виховувати самостійність.

Матеріал: природні матеріали.

Хід заняття: запропонувати дітям самостійно придумати візерунок, контур предмета і т. п., або повторити запропонований вихователем візерунок.

"Придумай і намалюй"

Мета: розвивати уяву і фантазію.

Матеріал: аркуші паперу, клей, природний матеріал.

Хід заняття: запропонувати дітям на аркуші паперу приклеїти один листок дерева і використовувати природний матеріал, щоб в результаті вийшла картинка.

"Намисто з жолудів"

Мета: розвивати дрібну моторику, мовлення.

Матеріал: нитки, жолуді.

Хід гри: запропонувати дітям з жолудів зробити намисто:

"Кораблик"

Мета: розвивати уяву, дрібну моторику.

Матеріал: шкаралупа волоського горіха, пластилін, сірники, паперовий парус.

Хід заняття: запропонувати дітям зліпити кораблик:

"Шкаралупка горіха,

З палички - щогла

Пливи, мій кораблик,

Ти зроблений вдало".

"Черепаха"

Мета: розвивати увагу, окомір, дрібну моторику.

Матеріал: шкаралупа волоського горіха і жолудя, пластилін, сірники.

Хід заняття: запропонувати дітям зліпити черепаху: "З шкаралупи волоського горіха зліпити тулуб, з жолудя голову, з сірників - ніжки".

"Каченя"

Мета: розвивати окомір, дрібну моторику.

Матеріал: пластилін, крупи і насіння.

Хід заняття: запропонувати дітям зліпити з пластиліну качку. А потім діти обкладають різними видами круп та насіння.

"Збери фігуру"

Мета: вчити дітей аналізувати елементарну схему малюнка; розвивати дрібну моторику рук.

Матеріал: природні матеріали, карти - зразки, карти - схеми з контурними зображеннями предметів, картон.

Хід гри: продемонструвати дітям картку-зразок і запропонувати зробити таку ж картинку. Діти з опорою на карту-зразок викладають фігуру на карті-схемі (якщо виникають проблеми з копіюванням фігури – використовується метод накладення). Ускладнення: виконання малюнка з опорою тільки на карту-схему.

"Рахунок від 1 до 10"

Мета: формувати вміння співвідносити кількість і цифру.

Матеріал: наочний цифровий матеріал (магнітні або дерев'яні цифри і знаки, картки), природний матеріал (камінці, шишки тощо)

Хід гри:

1 варіант: показати дітям цифру і запропонувати викласти стільки каменів, скільки вказує цифра.

2 варіант: викласти на дошці зображення 3-х черепашок і попросити співвіднести кількість з цифрою.

"Заповни порожні клітини"

Мета: розвивати вміння зіставляти і порівнювати групи предметів, знаходити відмінні ознаки.

Матеріал: різноманітні черепашки (листя) за формою і кольором.

Хід гри: роздати картки з черепашками і порожніми клітинами. Кожна дитина повинна вивчити розташування черепашок в таблиці, звертаючи увагу не тільки на їх форму, але і колір. Знайти закономірність в їх розташуванні і запам'ятати порожні клітинки: "Подивися уважно якого кольору лежать мушлі. Якої черепашки не вистачає в нижньому ряді. Поклади жовту черепашку в порожню клітку".

"Знайди, що покажу"

Мета: вчити визначати предмет з групи предметів.

Матеріал: природні матеріали, картки із зображенням предметів.

Хід гри: у дітей і педагога набори природного матеріалу.  Показати дітям шишку і попросити знайти такий же предмет у себе в кошику.

Ускладнення: показати дітям зображення предмета.  Попросити знайти відповідний предмет в кошику.

"Знайди, що назву"

Мета: закріпити назви природного матеріалу.

Матеріал: природні матеріали.

Хід гри: дітей на столах кошики з природним матеріалом.  Діти знаходять заданий предмет за словесною інструкцією вихователя.

"Чого не стало?"

Мета: розвивати зорову увагу і пам'ять.

Матеріал: природні матеріали.

Хід гри: на столі лежить природний матеріал.  Запропонувати дітям уважно подивитися і запам'ятати їх.  Діти закривають очі, а вихователь що-небудь змінює (прибрати один з предмета).  Завдання дитини сказати чого не стало.

"Знайди пару"

Мета: формувати здібності до запам'ятовування і концентрації уваги.

Матеріал: 12 пар шапочок від жолудя (кожна пара пофарбована в один колір, а зовнішньою сторону пофарбувати в один який-небудь нейтральний колір).

Хід заняття: розповісти дітям правила гри: "Необхідно розкласти" шапочки "вгору на стіл, а потім перевертати по дві. Якщо вони збігаються, то дитина забирає їх і отримує ще хід. Якщо ж ні - хід переходить до іншого гравця. Завдання - набрати  якомога більше "шапочок".

"Знайди предмет"

Мета: розвивати спостережливість, кмітливість.

Матеріал: шишка або камінчик.

Хід заняття: непомітно від дітей заховати який-небудь предмет (шишку або камінчик). Запропонувати дітям його знайти. Хто знайде, тихо сідає в бік, не чіпаючи його і не показуючи іншим, де побачив знахідку. Ведучий тихенько питає гравців, де знайшли предмет. Переможці - перші 2-3 гравців.

"Хто найспритніший?»

Мета: розвивати дрібну моторику; формувати впевненість у своїх силах.

Матеріал: горох.

Хід гри: насипати горох на блюдо. Великим і вказівним пальцем узяти горошину і утримувати її іншими пальцями (як при зборі ягід). Потім взяти наступну горошину, потім ще і ще - так набрати цілу жменю. Запропонувати дітям повторити: "Якщо горошина впаде, хід переходить до наступного". Потім підрахувати підсумок.

"Пальчикова гімнастика"

Мета: розвивати дрібну моторику, мова.

Матеріал: горох.

Хід гри: катання гороху по столу, примовляючи:

"Вдома я одна нудьгувала,

Жменю горошинок дістала.

Перш ніж почати гру

Треба пальчику сказати:

- Пальчик, пальчик, мій хороший,

Пригорни до столу горошок,

Покрути і покатай

Та іншому передай".

Індивідуальні ігри

"Шнурівка"

Мета: розвивати дрібну моторику.

Матеріал: шишки, різнокольорові шнурки.

Хід гри: на столі перед дитиною покласти кілька різнокольорових шнурків і коробочку з шишками. Завдання дитини - з'єднати шишки з допомогою шнурків.

Інструкція:

- Зв'яжи разом 3, 4 або 5 шишок;

- Вибери саму велику шишку. Обмотай її всю шнурком;

- Зроби паровозик з шишок, зціпивши вагончики між собою шнурком.

"Допоможи Попелюшці"

Мета: вчити дітей класифікувати предмети по заданим ознаками.

Матеріал: природні матеріали, тарілки.

Хід гри: поставити перед дитиною тарілку з квасолею і горохом (камені і жолуді тощо). Запропонувати дитині вибрати тільки квасоля і покласти в іншу тарілку: "Подивися, горох і квасоля перемішалися. Допоможи Попелюшку зібрати тільки квасоля".

"Пальчикова гра"

Мета: розвивати дрібну моторику пальців.

Матеріал: шишка.

Хід гри:

Я сильніше за всіх на світі!

Буду шишки я стискати.

Буду шишки я стискати,

Буду руки розвивати.

Ліву та праву,

Праву і ліву.

"Жонглер"

Мета: розвивати дрібну моторику.

Матеріал: горіх.

Хід гри: дитина катає волоський горіх між долонями і примовляє:

Я катаю мій горіх

Щоби став кругліше всіх.

(Два волоських горіха дитина тримає в одній руці і обертає їх один навколо іншого).

Навчився два горіха

Між пальцями тримати.

Це в школі мені допоможе

Рівні літери писати

"Вгадай, що лежить в мішечку"

Мета: вчити прийомам обстеження предметів на дотик.

Матеріали: мішечки, наповнені природним матеріалом.

Хід гри: перед дитиною лежить мішечок, наповнений природним матеріалом (шишки). Дитина повинна на дотик вгадати, що в даному мішечку лежить, не відкриваючи його.

 Ускладнення:

 1) Перед дитиною покласти кілька мішків з природними матеріалами.  Дитина повинна визначити, що лежить в кожному мішку.

 2) Перед дитиною покласти два мішечки.  Дитина шукає мішечок, який просить вихователь.  Наприклад: "Знайди мішок з черепашками".

"По порядку"

 Мета: вчити співвідносити предмет і його зображення.

Матеріал: природні матеріали, картки із зображенням ряду предметів, коробочки.

Хід гри: перед дитиною лежить картка з рядом предметів і відповідне кількість коробок.  Завдання дитини - співвіднести зображення з реальним предметом: "Подивися, що тут намальовано. Візьми шишку і поклади її в коробку".

"Чарівний мішечок"

Мета: розвивати тактильну пам'ять.

Матеріал: мішок, наповнений природними матеріалами.

Хід гри: на очах дитини вихователь поміщає в мішок, наповнений горохом, потрібний матеріал (камінь).  Завдання дитини знайти в мішку камені і дістати.

"Виклади ряд"

Мета: формувати вміння викладати ряд зліва направо.

Матеріал: природні матеріали, дві іграшки.

Хід гри: перед дитиною поставити миску з природним матеріалом.  Завдання дитини викласти ряд зліва направо: "Подивися, це кішка. Це її будинок (розставити іграшки в різні кінці столу). Кішка хоче додому. Зроби доріжку від кішки до дому".

"Сховай в долоньці"

Мета: формувати вміння співвідносити предмети за величиною.

Матеріал: маленькі і великі черепашки.

Хід гри: дати дитині велику і маленьку черепашки і сказати: "Зараз я тобі покажу фокус: "КРЕКС-ПЕКС-ФЕКС!" (забираючи маленьку черепашку й ховаючи її в долоньці). Запропонувати дитині зробити також. Повторити фокус з великою черепашкою. Порівняти черепашки між собою, потім з долонькою дитини.

"Знайди відмінності"

Мета: розвивати фантазію, дрібну моторику.

Матеріал: два аркуші паперу, природні матеріали.

Хід заняття: на двох аркушах паперу А4 запропонувати дитині скласти композицію, і потім запропонувати знайти відмінності.

"Хто чим живиться?"

Мета: продовжувати знайомити дітей, чим харчуються деякі види тварин; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, дрібну моторику рук.

Матеріал: "чарівний" мішечок із зібраним насінням і плодами рослин. Картки - лото розділені навпіл, де зліва намальовано (наклеєно) тварина або птах.

Хід заняття: розкласти картки - лото і запропонувати дитині опустити руку в "чарівний" мішечок і вибрати плід або насіння, відгадати його назву і покласти тій тварині або птаху, хто ними харчується.

"Класифікація матеріалів"

Мета: формувати вміння знаходити спільну ознаку предметів, і по ньому об'єднувати предмети в однорідні групи; розвивати дрібну моторику.

Матеріал: малюнки рослин, мішечок з насінням рослин, пов'язка з м'якої тканини і блюдо.

Хід заняття: перед дитиною покласти 5-6 коробочок, на дні яких - малюнок рослини. Наприклад, горох, квасоля, гречка і т. і. на кришці коробки - перша буква назви рослини. У мішечку змішані насіння цих рослин. Дитина працює самостійно. Відкриває кришку, називає рослину, висипає з мішечка насіння на блюдо і знаходить відповідне цій рослині. Потім, по першій букві назви знаходить кришечку і закриває коробочку.

У грі бере участь двоє дітей. Одна дитина із зав'язаними очима бере насіннячко і називає, якій рослині воно належить. Інша дитина контролює правильність виконання завдання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селіванова Наталія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 травня 2020
Переглядів
11616
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку