Групові ігри
"Вгадай, що це"
Мета: розвивати тактильний канал сприйняття, дрібну моторику.
Матеріал: тканинний мішечок, природні матеріали.
Хід заняття: приготувати непрозорий полотняний мішечок, в який помістити природні предмети з різноманітною фактурною поверхнею: горіхи, шишки, фрукти, камінчики, черепашки. Кожна дитина з закритими очима запускає руку в мішечок і, не відкриваючи очей, вгадує, що це за предмет. Також можна працювати з різноманітними ароматними предметами: мандаринами, цибулею, коренем імбиру, лавровим листом...
"Відбитки"
Мета: розвивати дрібну моторику.
Матеріал: кульки з пластиліну або солоне тісто, качалка, шишки.
Хід гри: кілька кульок пластиліну або солоного тіста попередньо необхідно розкотити в коржики з допомогою качалки. Чим більше за розміром пластилінова куля, тим більш широким вийде коло, а відтак збільшаться можливості для творчих експериментів з шишкою. Діти беруть шишки і роблять її сторонами і зубчиками різноманітні відбитки і візерунки на пластилінових колах. Показати, як можна катати долоньками шишку з пластиліну в різні сторони - нехай вони повторять ці рухи однією і іншою рукою.
"Прикрась ялинку"
Мета: розвивати дрібну моторику; уточнити уявлення про колір.
Матеріал: пластилін, шишки.
Хід гри: запропонувати дітям взяти пластилін, відщипнути і скачати з них кульки. Вибрати вподобану шишку і прикрасити її кульками.
"Колаж з круп і спецій"
Мета: розвивати візуальний, тактильний канали сприйняття, нюх, дрібну моторику.
Матеріал: клей ПВА або двосторонній скотч, природні матеріали.
Хід заняття: запропонувати дітям створити якесь зображення, наклеюючи на аркуш паперу різні крупи, спеції, кісточки від яблук і цитрусових, хурми, лаврове листя... Можна створювати тематичні колажі на якусь тему, можна - абстрактні, що відображають настрій. Для самих маленьких підійде варіант оформлення таким чином великих розмальовок.
"Робимо море"
Мета: розвивати творче мислення, фантазію, дрібну моторику; виховувати відчуття гармонії з природою.
Матеріал: кольорові крейди і олівці, пісок, морські раковини.
Хід заняття: разом дітьми згадати літній відпочинок на морі або помріяти про майбутню відпустку. На цій хвилі запропонувати дітям створити своє море. Малюємо крейдою, олівцями воду, хвилі, чайок - все, що хочеться намалювати. По краю листа можна пустити смужку піщаного пляжу (пісок - на двосторонній скотч). Вийде серія картин. Розклавши їх на підлозі, можна сісти "біля моря" і послухати шум хвилі в морських черепашках.
"Повтори орнамент"
Мета: формувати навички орієнтування на аркуші картону.
Матеріал: природні матеріали, картон.
Хід гри: на очах у дітей викласти композицію. Діти повинні викласти з черепашок, шишок і т. і. точно таку ж композицію.
"Незвичайні картини"
Мета: розвивати уяву, образне мислення, дрібну моторику.
Матеріал: природні матеріали (соломка, лусочки шишок, черепашок, дрібні камінчики, засушені квіти, листя, насіння рослин), лист картону.
Хід гри: розкласти на блюді матеріал. Запропонувати дітям створити дивовижні картини, а для їх створення потрібні не олівці та фарби, а те, що лежить на блюді: "Уявіть собі картину, яку хочете отримати. Зробіть начерк її на аркуші паперу".
"Незавершений сюжет"
Мета: вчити конкретизувати (оживляти) схематичні зображення.
Матеріал: нитки, гілочки дерев, засушені квіти та інші природні матеріали.
Хід гри: покласти перед кожною дитиною предмет (нитки, гілочка дерева, засушена квітка тощо) і попросити їх доповнити іншими деталями у створенні цілісного предмета або сюжету.
"Придумай візерунок"
Мета: вчити моделювати цілісний образ на основі деталі, частини, схеми.
Матеріал: квасоля, горох, кавунові насіннячка.
Хід гри: розкласти три ряди предметів: перший - квасоля, другий - горох, третій - кавунові насіннячка. Діти повинні з'єднати предмети в кожному ряду так, щоб вийшов гарний та цікавий візерунок.
"Склади візерунок"
Мета: розвивати дрібну моторику, уяву; виховувати самостійність.
Матеріал: природні матеріали.
Хід заняття: запропонувати дітям самостійно придумати візерунок, контур предмета і т. п., або повторити запропонований вихователем візерунок.
"Придумай і намалюй"
Мета: розвивати уяву і фантазію.
Матеріал: аркуші паперу, клей, природний матеріал.
Хід заняття: запропонувати дітям на аркуші паперу приклеїти один листок дерева і використовувати природний матеріал, щоб в результаті вийшла картинка.
"Намисто з жолудів"
Мета: розвивати дрібну моторику, мовлення.
Матеріал: нитки, жолуді.
Хід гри: запропонувати дітям з жолудів зробити намисто:
"Кораблик"
Мета: розвивати уяву, дрібну моторику.
Матеріал: шкаралупа волоського горіха, пластилін, сірники, паперовий парус.
Хід заняття: запропонувати дітям зліпити кораблик:
"Шкаралупка горіха,
З палички - щогла
Пливи, мій кораблик,
Ти зроблений вдало".
"Черепаха"
Мета: розвивати увагу, окомір, дрібну моторику.
Матеріал: шкаралупа волоського горіха і жолудя, пластилін, сірники.
Хід заняття: запропонувати дітям зліпити черепаху: "З шкаралупи волоського горіха зліпити тулуб, з жолудя голову, з сірників - ніжки".
"Каченя"
Мета: розвивати окомір, дрібну моторику.
Матеріал: пластилін, крупи і насіння.
Хід заняття: запропонувати дітям зліпити з пластиліну качку. А потім діти обкладають різними видами круп та насіння.
"Збери фігуру"
Мета: вчити дітей аналізувати елементарну схему малюнка; розвивати дрібну моторику рук.
Матеріал: природні матеріали, карти - зразки, карти - схеми з контурними зображеннями предметів, картон.
Хід гри: продемонструвати дітям картку-зразок і запропонувати зробити таку ж картинку. Діти з опорою на карту-зразок викладають фігуру на карті-схемі (якщо виникають проблеми з копіюванням фігури – використовується метод накладення). Ускладнення: виконання малюнка з опорою тільки на карту-схему.
"Рахунок від 1 до 10"
Мета: формувати вміння співвідносити кількість і цифру.
Матеріал: наочний цифровий матеріал (магнітні або дерев'яні цифри і знаки, картки), природний матеріал (камінці, шишки тощо)
Хід гри:
1 варіант: показати дітям цифру і запропонувати викласти стільки каменів, скільки вказує цифра.
2 варіант: викласти на дошці зображення 3-х черепашок і попросити співвіднести кількість з цифрою.
"Заповни порожні клітини"
Мета: розвивати вміння зіставляти і порівнювати групи предметів, знаходити відмінні ознаки.
Матеріал: різноманітні черепашки (листя) за формою і кольором.
Хід гри: роздати картки з черепашками і порожніми клітинами. Кожна дитина повинна вивчити розташування черепашок в таблиці, звертаючи увагу не тільки на їх форму, але і колір. Знайти закономірність в їх розташуванні і запам'ятати порожні клітинки: "Подивися уважно якого кольору лежать мушлі. Якої черепашки не вистачає в нижньому ряді. Поклади жовту черепашку в порожню клітку".
"Знайди, що покажу"
Мета: вчити визначати предмет з групи предметів.
Матеріал: природні матеріали, картки із зображенням предметів.
Хід гри: у дітей і педагога набори природного матеріалу. Показати дітям шишку і попросити знайти такий же предмет у себе в кошику.
Ускладнення: показати дітям зображення предмета. Попросити знайти відповідний предмет в кошику.
"Знайди, що назву"
Мета: закріпити назви природного матеріалу.
Матеріал: природні матеріали.
Хід гри: дітей на столах кошики з природним матеріалом. Діти знаходять заданий предмет за словесною інструкцією вихователя.
"Чого не стало?"
Мета: розвивати зорову увагу і пам'ять.
Матеріал: природні матеріали.
Хід гри: на столі лежить природний матеріал. Запропонувати дітям уважно подивитися і запам'ятати їх. Діти закривають очі, а вихователь що-небудь змінює (прибрати один з предмета). Завдання дитини сказати чого не стало.
"Знайди пару"
Мета: формувати здібності до запам'ятовування і концентрації уваги.
Матеріал: 12 пар шапочок від жолудя (кожна пара пофарбована в один колір, а зовнішньою сторону пофарбувати в один який-небудь нейтральний колір).
Хід заняття: розповісти дітям правила гри: "Необхідно розкласти" шапочки "вгору на стіл, а потім перевертати по дві. Якщо вони збігаються, то дитина забирає їх і отримує ще хід. Якщо ж ні - хід переходить до іншого гравця. Завдання - набрати якомога більше "шапочок".
"Знайди предмет"
Мета: розвивати спостережливість, кмітливість.
Матеріал: шишка або камінчик.
Хід заняття: непомітно від дітей заховати який-небудь предмет (шишку або камінчик). Запропонувати дітям його знайти. Хто знайде, тихо сідає в бік, не чіпаючи його і не показуючи іншим, де побачив знахідку. Ведучий тихенько питає гравців, де знайшли предмет. Переможці - перші 2-3 гравців.
"Хто найспритніший?»
Мета: розвивати дрібну моторику; формувати впевненість у своїх силах.
Матеріал: горох.
Хід гри: насипати горох на блюдо. Великим і вказівним пальцем узяти горошину і утримувати її іншими пальцями (як при зборі ягід). Потім взяти наступну горошину, потім ще і ще - так набрати цілу жменю. Запропонувати дітям повторити: "Якщо горошина впаде, хід переходить до наступного". Потім підрахувати підсумок.
"Пальчикова гімнастика"
Мета: розвивати дрібну моторику, мова.
Матеріал: горох.
Хід гри: катання гороху по столу, примовляючи:
"Вдома я одна нудьгувала,
Жменю горошинок дістала.
Перш ніж почати гру
Треба пальчику сказати:
- Пальчик, пальчик, мій хороший,
Пригорни до столу горошок,
Покрути і покатай
Та іншому передай".
Індивідуальні ігри
"Шнурівка"
Мета: розвивати дрібну моторику.
Матеріал: шишки, різнокольорові шнурки.
Хід гри: на столі перед дитиною покласти кілька різнокольорових шнурків і коробочку з шишками. Завдання дитини - з'єднати шишки з допомогою шнурків.
Інструкція:
- Зв'яжи разом 3, 4 або 5 шишок;
- Вибери саму велику шишку. Обмотай її всю шнурком;
- Зроби паровозик з шишок, зціпивши вагончики між собою шнурком.
"Допоможи Попелюшці"
Мета: вчити дітей класифікувати предмети по заданим ознаками.
Матеріал: природні матеріали, тарілки.
Хід гри: поставити перед дитиною тарілку з квасолею і горохом (камені і жолуді тощо). Запропонувати дитині вибрати тільки квасоля і покласти в іншу тарілку: "Подивися, горох і квасоля перемішалися. Допоможи Попелюшку зібрати тільки квасоля".
"Пальчикова гра"
Мета: розвивати дрібну моторику пальців.
Матеріал: шишка.
Хід гри:
Я сильніше за всіх на світі!
Буду шишки я стискати.
Буду шишки я стискати,
Буду руки розвивати.
Ліву та праву,
Праву і ліву.
"Жонглер"
Мета: розвивати дрібну моторику.
Матеріал: горіх.
Хід гри: дитина катає волоський горіх між долонями і примовляє:
Я катаю мій горіх
Щоби став кругліше всіх.
(Два волоських горіха дитина тримає в одній руці і обертає їх один навколо іншого).
Навчився два горіха
Між пальцями тримати.
Це в школі мені допоможе
Рівні літери писати
"Вгадай, що лежить в мішечку"
Мета: вчити прийомам обстеження предметів на дотик.
Матеріали: мішечки, наповнені природним матеріалом.
Хід гри: перед дитиною лежить мішечок, наповнений природним матеріалом (шишки). Дитина повинна на дотик вгадати, що в даному мішечку лежить, не відкриваючи його.
Ускладнення:
1) Перед дитиною покласти кілька мішків з природними матеріалами. Дитина повинна визначити, що лежить в кожному мішку.
2) Перед дитиною покласти два мішечки. Дитина шукає мішечок, який просить вихователь. Наприклад: "Знайди мішок з черепашками".
"По порядку"
Мета: вчити співвідносити предмет і його зображення.
Матеріал: природні матеріали, картки із зображенням ряду предметів, коробочки.
Хід гри: перед дитиною лежить картка з рядом предметів і відповідне кількість коробок. Завдання дитини - співвіднести зображення з реальним предметом: "Подивися, що тут намальовано. Візьми шишку і поклади її в коробку".
"Чарівний мішечок"
Мета: розвивати тактильну пам'ять.
Матеріал: мішок, наповнений природними матеріалами.
Хід гри: на очах дитини вихователь поміщає в мішок, наповнений горохом, потрібний матеріал (камінь). Завдання дитини знайти в мішку камені і дістати.
"Виклади ряд"
Мета: формувати вміння викладати ряд зліва направо.
Матеріал: природні матеріали, дві іграшки.
Хід гри: перед дитиною поставити миску з природним матеріалом. Завдання дитини викласти ряд зліва направо: "Подивися, це кішка. Це її будинок (розставити іграшки в різні кінці столу). Кішка хоче додому. Зроби доріжку від кішки до дому".
"Сховай в долоньці"
Мета: формувати вміння співвідносити предмети за величиною.
Матеріал: маленькі і великі черепашки.
Хід гри: дати дитині велику і маленьку черепашки і сказати: "Зараз я тобі покажу фокус: "КРЕКС-ПЕКС-ФЕКС!" (забираючи маленьку черепашку й ховаючи її в долоньці). Запропонувати дитині зробити також. Повторити фокус з великою черепашкою. Порівняти черепашки між собою, потім з долонькою дитини.
"Знайди відмінності"
Мета: розвивати фантазію, дрібну моторику.
Матеріал: два аркуші паперу, природні матеріали.
Хід заняття: на двох аркушах паперу А4 запропонувати дитині скласти композицію, і потім запропонувати знайти відмінності.
"Хто чим живиться?"
Мета: продовжувати знайомити дітей, чим харчуються деякі види тварин; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, дрібну моторику рук.
Матеріал: "чарівний" мішечок із зібраним насінням і плодами рослин. Картки - лото розділені навпіл, де зліва намальовано (наклеєно) тварина або птах.
Хід заняття: розкласти картки - лото і запропонувати дитині опустити руку в "чарівний" мішечок і вибрати плід або насіння, відгадати його назву і покласти тій тварині або птаху, хто ними харчується.
"Класифікація матеріалів"
Мета: формувати вміння знаходити спільну ознаку предметів, і по ньому об'єднувати предмети в однорідні групи; розвивати дрібну моторику.
Матеріал: малюнки рослин, мішечок з насінням рослин, пов'язка з м'якої тканини і блюдо.
Хід заняття: перед дитиною покласти 5-6 коробочок, на дні яких - малюнок рослини. Наприклад, горох, квасоля, гречка і т. і. на кришці коробки - перша буква назви рослини. У мішечку змішані насіння цих рослин. Дитина працює самостійно. Відкриває кришку, називає рослину, висипає з мішечка насіння на блюдо і знаходить відповідне цій рослині. Потім, по першій букві назви знаходить кришечку і закриває коробочку.
У грі бере участь двоє дітей. Одна дитина із зав'язаними очима бере насіннячко і називає, якій рослині воно належить. Інша дитина контролює правильність виконання завдання.