Конспект_уроку_біолгія_6_клас_Рослина_живий_організм_ТКАЧУК_Г_Д_Шляхівська_ЗОШ

Про матеріал
Тема: Рослина — живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин. Мета. Освітня. Поглибити знання учнів про характерні ознаки представників царства Рослини, особливості їх будови і життєдіяльності; сформувати поняття про повітряне живлення рослин, їх вегетативні та генеративні органи. Сформувати уміння розрізняти органи рослини, називати їх; показати роль фотосинтезу у житті рослин і житті інших організмів. Розвиваюча. Розвивати критичність і доказовість мислення. Формувати вміння ло¬гічно міркувати, правильно висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль. Виховна. Виховувати прагнення пізнавати навколишній світ, світ рослин, берегти і шанувати природу. Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

 

 

 

Конспект уроку біологія 6 клас

на тему

 

 

 

«Рослина — живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин»

 

 

Ткачук Галина Дмитрівна

Вчитель біології

Опорний заклад

«Шляхівська ЗОШ І-ІІІ ст.

 ім. ГСП Кузика Г.Й.»

с. Шляхова

Бершадський район

Вінницька область

 

 

2021

 

Тема: Рослина — живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин.

Мета.

Освітня. Поглибити знання учнів про характерні ознаки представників царства Рослини, особливості їх будови і життєдіяльності; сформувати поняття про повітряне живлення рослин, їх вегетативні та генеративні органи. Сформувати уміння розрізняти органи рослини, називати їх; показати роль фотосинтезу у житті рослин і житті інших організмів.

Розвиваюча.  Розвивати  критичність і доказовість мислення.   Формувати вміння ло­гічно міркувати, правильно висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль.

Виховна. Виховувати прагнення  пізнавати навколишній світ, світ рослин, берегти і шанувати природу.

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація;
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Обладнання: роздатковий матеріал — гербарії різних трав'янистих рос­лин з усіма органами, квітучі кімнатні рослини, мультимедійна презентація».

Епіграф «Єдиний шлях, що веде до знання,- це діяльність»

                                                                            Бернард Шоу

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

    Вітаю всіх на  уроці біології. Нехай 2700 секунд, які ми проведемо разом, дадуть вам нові знання і позитивні емоції. Епіграфом до уроку я взяла слова відомого англійського драматурга Бернарда Шоу «Єдиний шлях, що веде до знання,- це діяльність»

А працювати будемо під девізом

«Працюй наполегливо,

Швидко,старанно,

Щоб кожна хвилина не втратилась марно!»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

    На нашу поштову скриньку надійшло повідомлення:

Бережіть нас, люди, бо ми – єдині живі організми, що зв’язують планету з космосом.  Нам так хочеться щоб про нас усі почули. Допоможіть нам у цьому! Від кого прийшло повідомлення. …………….

     Ми на уроці повинні дізнатися про рослини більше , щоб їм допомогти. Як вони живуть. Як живляться ?Дихають? Чому наполегливо тягнуться до сонця? Чому без зелених рослин неможливе життя на  нашій планеті.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  Актуалізація чуттєвого досвіду.

1)  Чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи?

2)  Назвіть живі організми.

3) Які ознаки характеризують життя?

  Вправа для порівняння. Знайди ознаки живого. 
1. Сталактити і сталагміти – кам’яні нарости із солей кальцію в печерах, що збільшуються з кожним роком. Отже вони ростуть.    
2. Синичка щодня приносить своїм пташенятам гусінь та різних комашок. Вони їдять, отже, збільшуються у розмірах.
3. З великої гранітної брили шляхом подрібнення виробляють щебінь, тобто каменів стає багато, отже – це розмноження.
4. Кульбаба поширює вітром парашутики з насінинами, з яких виростають нові рослини. Це розмноження.
5. Під час дощу річка поповнюється водою – це називають живленням річки.
6. Рослина вбирає воду, вуглекислий газ та сонячне проміння, здійснює фотосинтез і так живиться.
7. На вершині гори є кратер вулкану, який періодично випускає дим – це дихання вулкану.
8. Дельфін вистрибує з води, вбирає повітря, так він дихає.
9. Дюни та бархани рухаються, коли вітер піднімає і перекидає пісок.   
10. Соняшник рухається, повертаючи свої квіти до сонця.

4) Доведіть що рослина -  живий організм (при потребі скористайтесь підказками, слайд 5-6)

                Рослина                                    Тварина

  1. Дихання                                                  ?
  2. Живлення                                                ?
  3. Ріст
  4. Розвиток
  5. Розмноження
  6. Подразливість 

Підказки :

1.Явище,під час якого рослини отримують поживні речовини називається….

2.Процес, під час якого рослини вбирають кисень і виділяють вуглекислий газ називається…

3.Збільшення розмірів рослини називається…

4.Відтворення собі подібних, збільшення кількості особин називається…

5.Відповідь організму на подразнення називається…

6.Якісні зміни в організмі називаються…

Фотосинтез- це характерна особливість рослин.

Прийом . «Здивуй!»

Зелена рослина годує, одягає і зігріває нас. Горять дрова в печі, спалюється нафта і вугілля – все це результат життєдіяльності зеленої рослини. Ввібраний сотні мільйонів років назад зеленою рослиною сонячний промінь зберігся до наших днів у вигляді кам’яного вугілля. Виділяючи кисень в процесі фотосинтезу, зелена рослина накопичує кисень в земній атмосфері, без якого ми не можемо жити. За приблизними підрахунками, рослини виділяють щорічно біля 400млрд. т вільного кисню в атмосферу, поглинаючи 600млрд.т вуглекислого газу і синтезують біля 540 млрд. т органічних речовин. Підраховано, що якби фотосинтез припинився, то протягом 2000 років весь кисень атмосфери був би витрачений.

Вправа знайди відповідь(вибіркова робота з підручником)

1. Нам потрібно дати відповідь на запитання (що? де? коли? як?)

-  Що?

Фотосинтез – (слайд 7)

-  Де?

2. Використовуючи мал..14 на сторінці 31 з’ясуйте де відбувається фотосинтез.

Вправа «Ланцюжок» (слайд 8)

 Вкажіть шлях сонячному промінчику, який приведе до фотосинтезу : клітина, рослина, фотосинтез, хлорофіл,хлоропласт,листок.

«Хлорофіл – це Прометей, який викрав вогонь з небес і подарував людям» Тімірязєв К.А. (слайд 9)

  • Коли?

Обговорення досліду Джозефа Прістлі
(слайд 10)

- Як?

 Хлорофіл – зелений пігмент, що міститься у хлоропластах листків. Ч.Дарвін назвав хлорофіл найцікавішою з органічних речовин ”у хлоропластах, де є хлорофіл, з неорганічних сполук (води і вуглекислого газу), з допомогою світла утворюються органічні речовини – вуглеводи (глюкоза, крохмаль) – і виділяється кисень.
Фотосинтез – у перекладі означає «створення за допомогою світла», бо з грецької фотос – світло, а синтез – поєднання. У процесі фотосинтезу рослини самі собі створюють “харчі” (автотрофне живлення). Цей процес відносять до асиміляції (анаболізму) – процесу утворення з простих речовин більш складних.

     Скорочено процес фотосинтезу можна записати так: (слайд 11)

Розробки уроків до теми “Будова та життєдіяльність рослин” для 7 кл.

Фотосинтез відокремлено не може забезпечити нормальної життєді­яльності рослин. Крім вуглеводів, які є продуктом фотосинтезу, росли­нам потрібні також білки, жири тощо. Для їх утворення рослині, крім кисню, водню і вуглецю, з яких побудовані вуглеводи, необхідні інші хімічні елементи. їх рослина одержує з ґрунту  вигляді мінеральних ре­човин.

Умови процесу фотосинтезу: світло,вода, вуглекислий газ,температура, хлорофіл

Завдання для кмітливих. (слайд 12)Прослухайте слова та поясніть.

В мене вдома – скрізь вазони:

На столі, на підвіконні,

На серванті, на стіні.

Поясніть тепер мені,

Чи повітрю це не шкодить?

Бо ж відомо, що виходить

Під час дихання весь час

З листя вуглекислий газ.

Завдання для сміливих. (слайд 13) Прослухайте слова та зробіть висновок.

Багато лісу - не губи,

Мало лісу – бережи,

Немає лісу – посади.

Легко дерево зрубати – не легко виростити.

Що можете  зробити ви для збагачення повітря киснем?

 VІ. Релаксаційна: фізкультхвилинка

- Закриваємо очі і уявляємо себе рослинами. Наші руки – це листочки, які ми піднімаємо до сонечка. Відчуваємо як його тепло проникає через долоньки і проходить по нашому організму, додаючи йому сили та енергії, щоб рости здоровими та успішними.

Пізнати життя рослин неможливо, не з'ясувавши деякі особливості будови рослинного організму.

Як ви думаєте, який повинен бути організм, щоб у ньому відбувалися такі складні процеси. «Простий чи складний»

                                        Будова рослини

Клітини – Тканини – Органи – Організм

Розповідь з елементами бесіди.

Організмжива істота, здатна самостійно існувати.

Орган – це частина організму, яка має характерну будову, певне положення та виконує притаманні лише їй функції. (слайд 14)


 

Розробки уроків до теми “Будова та життєдіяльність рослин” для 7 кл.

              Розглянемо схему «Органи рослин».

 1)  Корінь рослини. Він знаходиться у ґрунті. За допомогою кореня рос­лина живиться поживними речовинами.

2)  Стебло. На ньому є листки, квіти, плоди. По стеблу поживні речовини рухаються до листків, квітів і плодів. Ці речовини підтримують життя рослин. Стебло може бути зеленого або коричневого кольору.

3)  Листки, які найчастіше бувають зеленого кольору. Вони можуть бути гладенькі, шорсткі, округлі чи зазубрені.

4)  Квітка. У кожної рослини вона різна за величиною, формою і коль­ором. За допомогою кольору квіти приваблюють до себе комах, які запилюють їх.

5)  Плід. Запилена квітка перетворюється на плід. (слайд 15)

 

Будова рослин. Рослини — живі організми

 

  • Плоди також бувають різні за кольором і виглядом. Горіхи, яблу­ка, сливи — це плоди. За допомогою насіння з плодів рослин розмножу­ються.

(Розглянути рослини з гербарію і перелічити всі частини рослини.)

 

Прийом. Здивуй! (слайд 16, 17)

Найбільші органи рослин планети: 

- верблюжа колючка має корінь довжиною 25 м;
- коренева система секвої гігантської займає площу 1-1,5 га;
- листки пальми тейсманії з Бірми мають довжину 3 м і слугують людям парасольками;
- найбільша квітка у тропіках рафлезія Арнольді з діаметром 1 м і масою 7 кг, а також запахом затхлого м’яса.

Отже можна зробити такий висновок: органи рослин різних видів різняться довжиною, висотою, формою, розміщенням у просторі, кольором, розміром.

Складіть сенкан до слова «Рослина»

Із запропонованих слів складіть сенкан

Слова: зелена, квітуча,живиться, дихає, росте.

Дарує життя всій землі.

Організм.

VI.  Підсумки уроку

Прийом «Вишиванка»

Визначимо результативність уроку та ефективність ме­тодів і прийомів роботи на уроці. Учні на дошці приклеюють різнокольорові листочки, які відповідно означають:

     червоний — урок цікавий;

синій — хочемо таких уроків;

зелений — урок результативний;

чорний — урок нецікавий.

VIІ. Домашнє завдання. Опрацювати 21параграф у підручнику; підготувати цікаві загадки  про рослин; написати інформаційний міні – проект «Листопад» (слайд 18)

 

 

2.Явище,під час якого рослини отримують поживні речовини називається….

1.Процес, під час якого рослини вбирають кисень і виділяють вуглекислий газ називається…

3.Збільшення розмірів рослини називається…

4.Відтворення собі подібних, збільшення кількості особин називається…

5.Відповідь організму на подразнення називається…

6.Якісні зміни в організмі називаються…

docx
Додано
30 січня 2021
Переглядів
485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку