Уроки фізики. «Взаємодія тіл. Сила.» 7 клас. Тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації.
Посібник містить тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації з теми «Взаємодія тіл. Сила.» курсу фізики 7 класу.
Рекомендовано для вчителів фізики загальноосвітніх шкіл.
Відділ освіти
Старовижівської РДА
НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня – гімназія»
смт. Стара Вижівка
В. Є. Фесенюк
7 клас
Тематичне планування
Плани-конспекти уроків
Методичні рекомендації
2017
Фесенюк В. Є.
Уроки фізики. «Взаємодія тіл. Сила.» 7 клас. Тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації.
(Навчальний посібник) – Стара Вижівка, 2017. – 39 с.
Посібник містить тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації з теми «Взаємодія тіл. Сила.» курсу фізики 7 класу.
Рекомендовано для вчителів фізики загальноосвітніх шкіл.
Взаємодія тіл. Сила.
28 год.
№ уроку |
Тема уроку |
К-кість годин |
Дата |
|
Явище інерції. Інертність тіла. Маса тіла. |
1 |
|
|
Л р № 6. Вимірювання маси тіл методом зважування. |
1 |
|
|
Густина речовини. |
1 |
|
|
Л р № 7. Визначення густини твердих тіл і рідин. |
1 |
|
|
Розв’язування задач. |
1 |
|
|
Сила. Сила тяжіння. |
1 |
|
|
Сила пружності. Закон Гука. Вага тіла. Невагомість. КТЗ. |
1 |
|
|
Динамометри. Вимірювання сил. |
1 |
|
|
Лабораторна робота № 8. Дослідження пружних властивостей тіл. |
1 |
|
|
Розв’язування задач. П.т. |
1 |
|
|
Тертя. Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання. |
1 |
|
|
Л р № 9. Визначення коефіцієнта тертя ковзання. |
1 |
|
|
Розв’язування задач. |
1 |
|
|
Додавання сил. Рівнодійна сил. |
1 |
|
|
Розв’язування задач. КТЗ |
1 то |
|
|
Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску. |
1 |
|
|
Розв’язування задач. П.Р. |
1 |
|
|
Тиск рідин і газів. Закон Паскаля. Гідравлічні машини. |
1 |
|
|
Розв’язування задач. П.Р. |
1 |
|
|
Сполучені посудини. Доп. |
1 |
|
|
Атмосферний тиск. Барометри. Доп. |
1 |
|
|
Манометри. Рідинні насоси. Доп. |
1 |
|
|
Виштовхувальна сила. Закон Архімеда. |
1 |
|
|
Умови плавання тіл. |
1 |
|
|
Розв’язування задач. Ф.д. |
1 |
|
|
Лабораторна робота № 10. З’ясування умов плавання тіла. |
1 |
|
|
Розв’язування задач. |
1 |
|
|
Контрольна робота. «Тиск. Плавання тіл». |
1то |
|
Урок 1. Взаємодія тіл. Інертність тіла. Маса тіла.
Природу не можна перехитрити та обдурити, але її можна пізнавати та розуміти, щоб жити з нею в мирі та злагоді.
М. Балашов
Є все-таки в цьому житті одна єдина гідна людини справа – дізнаватися правду про світ і про своє місце у ньому.
Н. Коперник
Мета: формувати знання про явище взаємодїї та інерції, розкрити суть понять «маса тіла»; розвивати вміння спостерігати та описувати різні прояви та наслідки механічної взаємодії, роль фізичного знання в житті людини, суспільному виробництві та техніці, сутність наукового пізнання засобами фізики; спонукати учнів до критичного мислення, застосування набутих знань у практичній діяльності для адекватного відображення природних явищ засобами фізики. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей 7 – 9», «Наша фізика 7» демонстрування явища інерції, взаємодії тіл, інертності тіл.
Обладнання: два візочки, пружна пластина, похила площина, кулька, брусочок, комп’ютер, проектор; прилади для дослідів до задач.
Структура та основний зміст уроку.
І. Організаційна частина.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель зачитує епіграф уроку і пропонує учням пояснити його зміст. Після висловлювання своїх думок діти роблять висновок про важливість пізнання, вивчення та розуміння природи.
У природі існує дуже багато різних тіл. Всі вони чимось відрізняються. Чим саме? ( кольором, формою, розміром, речовиною…). Що таке речовина, ми вже знаємо. Можемо навести багато прикладів різних речовин. А от що таке маса, її одиниці вимірювання, способи вимірювання ми розглянемо на сьогоднішньому уроці.
Демонстрації.
Демонстрація дослідів Галілея.
Дослід з візками різної маси та пружною пластиною.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати § 22; 23 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Виконати впр. 90; 91; 94 стр. 92 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Урок 2. ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 1 «ВИМІРЮВАННЯ МАСИ ТІЛА».
Мета уроку: з’ясувати способи вимірювання маси, навчитися працювати з важільними терезами та за їх допомогою визначати масу тіла. Розвивати міжпредметні зв’язки, уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, пізнавальний інтерес, увагу, логічне мислення, вчити аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: визначення маси тіла за допомогою терезів.
Обладнання: важільні терези з важками, два тіла невідомої маси, склянка з водою, порожня склянка, мензурка.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Виконання лабораторної роботи.
ІІІ. Домашнє завдання.
Урок 3. ГУСТИНА РЕЧОВИНИ.
Мета уроку: сформувати поняття густини речовини та навичок її обчислення, закріпити вміння працювати з важільними терезами та мензуркою, за їх допомогою навчитися визначати густину твердих тіл і рідин. Розвивати міжпредметні зв’язки, уміння спостерігати явища, пізнавальний інтерес, увагу, логічне мислення, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей 7 – 9», «Наша фізика 7», визначення густини тіла за допомогою терезів та мензурки.
Обладнання: тіла однакового об’єму, але різної маси; тіла різного об’єму, але однакової маси, комп’ютер, проектор; прилади для демонстрацій.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Демонстрація: два циліндри однакового об’єму, виготовлені з різних металів, ставлять на шальки терезів.
– Чому їх маси різні, адже тіла мають однакові розміри?
Діти відповідають, що вони з різних речовин. Отже, існує потреба ввести нову фізичну величину, яка характеризує речовину.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
Розв’язування вправ.
ІV. Підсумки уроку.
Виділення дітьми чотирьох основних питань, розглянутих на уроці. (густина, одиниці вимірювання густини, таблиця густин, визначення густини).
V. Домашнє завдання.
Урок 4. Л. Р. № 2 «ВИЗНАЧЕННЯ ГУСТИНИ ТВЕРДИХ ТІЛ І РІДИН».
Мета уроку: закріпити вміння працювати з важільними терезами та мензуркою, за їх допомогою навчитися визначати густину твердих тіл і рідин. Розвивати міжпредметні зв’язки, уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, пізнавальний інтерес, увагу, логічне мислення, вчити аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до фізики, колективізм, вміння працювати в команді, любов до праці та повагу до однокласників.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: прилади для виконання лабораторної роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
Фронтальне опитування.
ІІ. Виконання лабораторної роботи № 2 «Визначення густини твердих тіл і рідин».
ІІІ. Домашнє завдання.
Урок 5. Розв’язування задач.
Природу не можна перехитрити та обдурити,
Але її можна пізнати та зрозуміти,
Щоб жити з нею в мирі та злагоді.
М. Балашов
Мета уроку: поглибити, узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Маса та густина речовини». Розвивати міжпредметні зв’язки, пізнавальний інтерес, увагу, логічне мислення, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до фізики, колективізм, вміння працювати в команді, любов до праці та повагу до однокласників.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: роздатковий матеріал для написання письмової роботи, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
Проектую на екран завдання.
1. Доповнити речення.
Фізичним тілом називається ________________________.
Те, з чого складаються або зроблені фізичні тіла, називається .
2. Які з перелічених слів означають фізичне тіло та речовину?
3. Доповнити речення.
Фізична величина, одиницею вимірювання якої є 1 кг, називається , позначається літерою .
4. Виразити масу в кілограмах.
1т =
1 ц =
52г =
5. Виразити масу в грамах.
1кг =
0,5 ц =
0,02 т =
6. Визначити масу тіла і записати її в грамах і кілограмах.
7. Заповнити таблиці:
8. Одиниця вимірювання густини_______, або___________.
9. Шматок металу масою 461, 5 г має об’єм 65 см3. Який це метал?
10. Віконне скло має довжину 3 м, висоту – 1,5 м, товщину – 0,5 см. Визначити масу скла.
ІІ. Виконання письмової роботи.
Завдання 1 – 6 стр. 12 ( Ф. Я. Божинова Фізика 7 Поточний і підсумковий контроль ).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Урок 6. Сила . Сила тяжіння.
Прикладена сила є дія, виконувана над тілом, щоб змінити його стан спокою.
І. Ньютон
Мета: формувати в учнів знання про силу як фізичну величину, що є мірою впливу одного тіла на інше, знання про явище земного тяжіння, розкрити суть понять «сила тяжіння». Розвивати вміння самостійно отримувати знання, логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, вміння аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей 7 – 9», «Наша фізика 7», взаємодія тіл; рух тіл різної маси під дією сили тяжіння; вимірювання сили.
Обладнання: два візочки, пружна пластина, тягарці, брусочок, кульки різної маси, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань, перевірка домашнього завдання.
Про яке фізичне явище йдеться у вірші Пушкіна?
Пливли ми радісно гуртом,
Ті – парус прямо нагинали,
Ті – одностайно ударяли
Об воду веслами.
(Взаємодія тіл)
2. Легенда про яблуко:
Сидів Ньютон собі в саду,
Відпочивав між ділом,
І от, на щастя, чи біду,
Тут яблуко злетіло.
Могло упасти на траву –
Нічого б не змінилось.
Та ні ж – на голову йому,
А потім вниз скотилось.
І от задумавсь Ісаак,
Хоч ще крививсь од болю,
Чому, і що, навіщо, як?
Ну, що ж поробиш – доля.
Легенда це, чи може сон,
А чи просте везіння.
Але на світ з’явивсь закон
Всесвітнього тяжіння. Т. Білецька
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
(Учні дають відповіді).
Висновок: при взаємодії двох тіл, ці тіла діють одне на одне з певною силою.
Вчитель зачитує епіграф уроку.
Сьогодні на уроці ми розглянемо поняття «сила» і її характеристики, ознайомимось з однією з багатьох сил – це силою тяжіння..
Демонстрація взаємодії тіл.
Демонстрація.
Демонстрація падіння тіл різної маси та прискореного руху кульки у вакуумі.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Урок 7. Сила пружності. Закон Гука. Вага, невагомість.
І млою світ було цей оповито.
Хай буде світло! І з’явився Ньютон.
О. Поуп
З часом, коли стане відомо про ту насолоду, якої зазнає людина в стані невагомості, величезна кількість людей буде прагнути пережити це відчуття.
В. Юнг
Мета: формувати в учнів знання про явище деформації, розкрити суть понять «сила пружності», «вага», «невагомість»; розглянути закон Гука; показати різницю між вагою та силою тяжіння; розвивати уявлення про життя в стані невагомості розкривати роль фізичного знання в житті людини, виробництві й техніці, сутність наукового пізнання засобами фізики. Спонукати учнів до критичного мислення. Застосовувати набуті знання в практичній діяльності для адекватного відображення природних явищ засобами фізики. Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, вміння аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей 7 – 9», «Наша фізика 7», деформація різних тіл; демонстрування ваги тіла; демонстрування стану невагомості.
Обладнання: мочалка, кульки різної маси, металева лінійка, нитка, динамометри, тягарці, брусочки, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань, перевірка домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Чи знаєте ви, що таке невагомість?
Хто швидко їхав по опуклому мосту і його підкидало на сидінні?
Хто стрибав у висоту, просто підстрибував, стрибав на санчатах на пагорбах?
Хто уві сні зазнавав відчуття віртуальної невагомості?
Отже, стану часткової невагомості зазнавали всі. А що таке ця «невагомість», «вага тіла» ми з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.
Демонстрація.(лінійка прогинається під важком ).
Демонстрація деформації стальної лінійки.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1. Виконання вправ: 125, 127, 129, 130, 131, 144, 145, 139, 140 стр.105 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
2. Виконання вправ: 13.4 – 13.7 стр.67 ( І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
1. Опрацювати § 27; зап. 1 – 5 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
2. Виконати впр. 128, 138 стр.105 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 )
Урок 8. Динамометри. Вимірювання сил.
Головне, що визначає перемоги в житті: з інтересом здобувати всю ширину знань; учитися наполегливо, учитись завжди...
М. Зелінський
Мета: розвивати знання про явище деформації, про виникнення сили пружності під час деформації тіла та причину її виникнення; розглянути прилад для вимірювання сили – динамометр та навчитись вимірювати ним сили. Розвивати вміння спостерігати та описувати різні прояви та наслідки механічної взаємодії, роль фізичного знання в житті людини, суспільному виробництві та техніці, сутність наукового пізнання засобами фізики; спонукати учнів до критичного мислення, застосування набутих знань у практичній діяльності для адекватного відображення природних явищ засобами фізики. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей 7 – 9», «Наша фізика 7», вимірювання сил динамометром.
Обладнання: динамометр, важки, брусочок, комп’ютер, проектор .
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Мотивація вивчення теми.
Ми вивчили декілька сил: силу тяжіння, силу пружності та вагу тіла. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо прилад за допомогою якого можна виміряти ці сили та навчимось це робити.
Демонстрація.
Демонстрація.
3) Вимірювання сил за допомогою динамометра.
Демонстрація.
4) Перегляд відеофільму.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
V. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Урок 9. Лабораторна робота № 8. Дослідження пружних властивостей тіл.
Дослід цінніший, ніж тисячі думок, народжених уявою.
М. Ломоносов
Мета: формувати і розвивати в учнів експериментальні уміння та дослідницькі навички вимірювати сили за допомогою динамометра, уміння описувати та систематизувати результати спостережень, планувати і проводити невеликі експериментальні дослідження, проводити вимірювання сили пружності та ваги тіла, робити узагальнення та висновки; формувати алгоритмічні прийоми розв’язування фізичних задач, застосовуючи формули сил тяжіння та пружності. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: прилади для виконання лабораторної роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Розминка.
Вправа «Встав голосні».
Прочитай прислів’я, в якому пропущені всі голосні літери:
Слв – н грбць, влтть – н впймш.
ІІ. Мотивація вивчення теми.
Аналіз прислів’я, зачитування і роз’яснення епіграфу уроку.
ІІІ. Актуалізація знань.
Фронтальне опитування учнів з таких питань:
Яку фізичну величину називають силою?
Назвіть одиниці вимірювання сили?
Порівняйте поняття ваги і маси тіла.
Порівняйте поняття ваги тіла і сили тяжіння.
Поясніть причину виникнення ваги тіла і сили тяжіння.
Поясніть причину виникнення невагомості тіла.
Сформулюйте закон Гука.
Поясніть причину виникнення сили пружності.
ІV. Розв’язування задач та вправ.
V. Інструктаж з БЖД. Л. р. 8. Дослідження пружних властивостей тіл.
VІ. Підсумки уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Повторити: § 25 – 28 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 )
Виконати: впр. 141; 142 стр.106 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 )
Повторити: § 4; 5 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 )
Урок 10. Розв’язування вправ і задач.
Є все - таки в цьому житті одна єдина гідна
людини справа – дізнаватися правду про світ
і про своє місце в ньому.
Н. Коперник
Мета: узагальнити, систематизувати та проконтролювати знання учнів про силу як фізичну величину, види сил, їх вимірювання та визначення; формувати навички розв’язування задач. Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок .
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал для написання письмової роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Розминка. Актуалізація опорних знань.
Що таке сила?
Які сили ми вивчили?
Які характеристики кожної сили?
4. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.
5. Написання фізичного диктанту.
І – В ІІ – В
1). Що таке сила, як її позначають? 1). Що таке вага, як її позначають?
2). Що таке сила пружності? Позначення. 2). Що таке сила тяжіння. Позначення.
3). За якою формулою визначається вага? 3). За якою формулою визначається сила пружності?
4). За якою формулою визначається сила 4). Які характеристики має сила як век -
тяжіння? торна величина?
5). Показати напрям сили тяжіння та сили 5). Показати напрям сили тяжіння та ваги
пружності, які діють на тіло, підвішене тіла, що лежить на столі.
на пружині.
6). Яким приладом можна виміряти силу? 6). Що таке стан невагомості?
7). При силі пружності 40 Н пружина 7). Брусок, масою 300г лежить на столі
видовжилась на 1 см. Знайти жорсткість Знайти силу тяжіння та вагу бруска.
пружини та масу тіла.
8). Відро об’ємом 10 л заповнено водою. 8). Відро об’ємом 5 л заповнено водою.
Знайти вагу відра з водою, якщо маса Знайти вагу відра з водою, якщо маса
відра 500г. відра 400 г.
ІІ Розв’язування задач.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Опрацювати § 22 – 28; 6 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Виконати впр. 144 – 146 стр.106 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Урок 11. Тертя. Коефіцієнт тертя. Сила тертя ковзання.
Теорія і практика – науки два крила. Бажаю щоби фізика вам успіх принесла.
Мета: формувати в учнів знання про явище тертя, силу тертя, причини виникнення тертя, способи зміни сили тертя; розкрити суть поняття «коефіцієнт тертя»; формувати в учнів алгоритмічні прийоми розв’язування фізичних задач, застосовуючи формулу сили тертя; продовжувати розкривати роль фізичних знань в житті людини, виробництві, техніці, сутність наукового пізнання засобами фізики; спонукати учнів до критичного мислення, застосовувати набуті знання в практичній діяльності. Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, вміння аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: тертя ковзання, тертя кочення, тертя спокою. «Бібліотека електронних наочностей Фізика 7- 9» 1.3.8: «Явище тертя», «Залежність сили тертя від стану та роду стичних поверхонь»; « Наша фізика ».
Обладнання: динамометр, брусок, кулька, підшипники, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Загадка:
І корисне, і шкідливе,
Неповторне і важливе.
Нам завжди псує взуття.
Здогадались, це – … (тертя).
Отже, на сьогоднішньому уроці ми розглянемо ще одну з сил – силу тертя.
Демонстрації.
Демонстрація.
Демонстрація.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити: § 7 – 9 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Опрацювати: § 29 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Виконати завдання: 153 – 157 ( усно ); 161 стр. 114 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Урок 12. Л. р. № 9. Вимірювання коефіцієнта тертя ковзання.
Параграфів не зубримо і сліпо не сприймаємо, лише на мудрих дослідах їх сутність розпізнаємо.
Мета: Формувати і розвивати в учнів експериментальні вміння і навички, вміння описувати та систематизувати результати спостережень, планувати і проводити невеликі експериментальні дослідження, проводити вимірювання сили тертя і ваги тіла, визначати коефіцієнт тертя ковзання, робити узагальнення та висновки. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок закріплення та поглиблення знань, формування експериментальних умінь.
Обладнання: прилади для виконання лабораторної роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Запитання 1 – 6 стор.110 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
2. Завдання 158 – 161; стор. 114 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
ІІ. Інструктаж з БЖД. Л. р. № 9 Вимірювання коефіцієнта тертя ковзання.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
1. Повторити: § 10; 25 – 29 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
2. Виконати: впр. 165 – 172 стр.114 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Урок 13. Розв’язування вправ і задач.
Гра – це шлях пізнання самого себе, своїх можливостей та здібностей.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з даної теми; формувати навички розв’язування задач. Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий дидактичний матеріал.
Структура та основний зміст уроку.
І. Розминка.
1. Зачитування епіграфу уроку.
2. Закрийте очі, уявіть собі, що ви турист-альпініст, ви одягнені в теплий спортивний костюм, на спині рюкзак, на снігу казково виблискує сонце і ви вирушаєте в гори…
ІІ. Основний зміст уроку.
Ігрове поле складається з планшету, на якому зображено гірський пейзаж з нанесеним на ньому маршрутом сходження і привалами. Привали пронумеровані, їх десять. Перед грою формуються дві команди на чолі з капітанами. У кожного учня листочки з завданнями.
Привал 1. (Дати усну відповідь).
Що таке сила?
Які сили ми вивчили?
Які характеристики кожної сили?
Розгадайте кросворд:
П |
Р |
У |
Ж |
Н |
І |
С |
Т |
Ь |
|
|||||||
Д |
И |
Н |
А |
М |
О |
М |
Е |
Т |
Р |
|||||||
|
Ч |
И |
С |
Л |
О |
|||||||||||
В |
З |
А |
Є |
М |
О |
Д |
І |
Я |
||||||||
1. Властивість тіл мимовільно відновлювати вихідні розміри та форму після припинення зовнішніх впливів.
2. Прилад, який використовується для вимірювання сили.
3. Характеристика сили, як величини.
4. … тіл – причина зміни швидкості тіла.
Знайти помилки у формулах (спроектовано на екран).
У привалах 2 – 10 використовуються завдання 1 – 6 В І, ІІ стор. 42; 1 – 3 В – І; ІІ с. р. № 10 стр.22 ( С. П. Кононіченко Зошит для самостійних та контрольних робіт з фізики 8 клас ).
(Якщо команда не знає відповіді, то відповідає капітан).
Привал 5 (Густий туман. Можна повернутись на базу, або отримати допомогу вчителя).
Привал 6 (Очікується сходження лавини).
Привал 8 (Втомились, зайдемо на чашку кави. Капітани виручають).
Привал 10 (Ми на вершині. Вітаємо!)
А тепер оцінимо результати нашого сходження.
ІІІ. Підсумки уроку.
Учитель аналізує хід гри, успіхи оцінюються в балах, які виставляються в журнал. Команди нагороджуються призами.
ІV. Домашнє завдання.
1. Повторити: § 25 – 29; 11 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
2. Виконати: впр. 173 – 175 стр.115 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Урок 14. Додавання сил. Рівнодійна сила.
Мета: повторити з учнями поняття сили, види сил, спосіб їх вимірювання; розглянути графічне зображення сил, що діють уздовж однієї прямої; рівновагу сил та рівнодійну силу; формувати в учнів вміння розв’язування фізичних задач на знаходження і графічне зображення рівнодійної сили; продовжувати розкривати роль фізичних знань в житті людини, виробництві, техніці, сутність наукового пізнання засобами фізики; спонукати учнів до критичного мислення, застосовувати набуті знання в практичній діяльності. Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей Фізика 7- 9»; «Наша фізика »; рівновага сил; рівнодійна сила.
Обладнання: динамометр, брусок, кулька, пружина, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Фронтальне опитування по питаннях:
2. Виконання тестових завдань: 1 – 6 стр.81 ( І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Мотивація вивчення теми.
Відомо, що лебідь, рак та щука посунути воза не змогли, а от дід, баба, онучка, собачка кіт та мишка вирвали ріпку. Чому? Виявляється, що дід з бабою вміли додавати сили, а лебідь з товаришами – ні.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми розглянемо як додають сили та що таке рівнодійна сил.
2. Сприйняття нового матеріалу.
1. Додавання сил, що діють уздовж однієї прямої в одному та в різних напрямках.
Демонстрація.
2. Рівновага сил.
Демонстрація.
3. Рівнодійна сил.
Демонстрація.
4. Перегляд відеофільму.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1). Вправа: 1; 2; стр. 28 ( С. П. Кононіченко Фізика 8 )
2).Завдання: 1 – 6 стр. 13 ( А. С. Пивовар Тестовий зошит Фізика 8 ).
3). Вправа: 12.6; 12.12; 12.16; 12.17 стр.65 ( І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити: § 12 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Опрацювати § 30 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Виконати завдання: 162, 163 стр. 115 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Урок 15. Розв’язування задач.
Теорії, гіпотези, закони й постулати
Для того й відкривалися, щоб їх застосувати.
Мета перевірити знання учнів з теми «Взаємодія тіл», рівень сформованості навичок розв’язування задач на застосування формул сил, густини, маси . Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: урок перевірки та корекції знань і вмінь учнів.
Обладнання: дидактичні матеріали для перевірки знань учнів.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
Виконання тестових завдань: 1 – 6 стр. 81 ( І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).
ІІ. Проведення письмової роботи.
Виконання завдань: 1 – 10 В – І; ІІ стр. 11 (Ф. Я. Божинова Фізика 8 Поточний і підсумковий контроль.); 1 – 3 В – І; ІІ стр. 18 ( С. П. Кононіченко Зошит для самостійних та контрольних робіт з фізики. 8 клас ).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 13; 25 – 30 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Виконати: впр.177 стр.115 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Урок 16. Тиск і сила тиску. Одиниці тиску.
Воістину, знання – неоціненний скарб людини, джерело слави, благодаті, радості, піднесення, щастя і задоволення. Блаженний той, хто його прагне, і горе тим, хто його не цінує.
Абдул-Баха, персидський філософ
Мета: формувати уявлення про фізичну величину – тиск, про характер його залежності від сили тиску та площі опори, уміння встановлювати функціональну залежність між цими величинами. Реалізувати політехнічну складову навчання через показ практичного значення та використання знань про тиск у природі та техніці; спонукати учнів до критичного мислення, застосування набутих знань у практичній діяльності для адекватного відображення природних явищ засобами фізики. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей Фізика 7- 9»; «Наша фізика. 8 клас»; демонстрування залежності тиску від сили тиску та площі поверхні.
Обладнання: брусок з набитими цвяхами, брусок, гиря, посудина з піском, металева лінійка, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Організаційна частина.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель зачитує епіграф уроку і пропонує учням пояснити його зміст. Після висловлювання своїх думок діти роблять висновок про важливість пізнання, вивчення та розуміння природи.
Демонстрація досліду з бруском з цвяхами, гирею та посудиною з піском.
Чому сліди на піску різної глибини?
Чому йти по пухкому снігу легше в лижах, ніж у взутті?
Чому у взутті з високими та тонкими каблуками важче ходити по ґрунту, ніж у взутті з широкими низькими підборами?
Чому у великовагових автомобілів колеса більші, ніж у легкових автомобілях, мотоциклах, велосипедах?
На ці та багато інших питань ми зможемо відповісти в кінці уроку.
Демонстрації.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
На уроці я:
дізнався…
зрозумів…
навчився…
На наступному уроці я хочу…
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 31 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Повторити: § 14 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Виконати: впр. 198; 199; 202 стр.120 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 17. Розв’язування вправ і задач.
Щоб уникати помилок треба набратися досвіду, щоб набратися досвіду, треба робити помилки.
Лоренс Дж. Пітер
Мета: формувати та розвивати в учнів вміння і навики розв’язування задач по темі « Тиск. Сила тиску ». Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: роздатковий дидактичний матеріал, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Розминка.
Зачитування епіграфу уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1). Гра «Задай цікаве запитання».
2). Тестові завдання 1 – 6 стр.23 ( А. С. Пивовар Тестовий зошит Фізика 8 ).
ІІІ. Розв’язування якісних та кількісних задач.
1. Завдання: 16.1 – 16.6 стр.82 ( І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).
2. Виконання письмової роботи: завд. 1 – 4 С. р. 11 В – І;ІІ стр.24 ( С. П. Кононіченко Зошит для самостійних та контрольних робіт з фізики. 8 клас ).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити: § 15; 31 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Виконати: впр. 197; 200 стр.120 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 18. Тиск рідин і газів. Закон Паскаля. Манометри.
З-поміж непізнаваного наші знання займають не більше місця, ніж ми самі в усій природі.
Блез Паскаль
Мета: формувати в учнів знання про природу тиску, що створюється газами та рідинами, закон передавання тиску газами та рідинами, будову та принцип дії манометра. Розвивати вміння самостійно отримувати знання, логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, вміння аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей 7 – 9», «Наша фізика»; роздування повітряної кульки під ковпаком; залежність тиску газу від температури, об’єму і густини газу; демонстрація закону Паскаля для газів і рідин; залежність тиску рідини від густини та висоти рідинного стовпчика; дія гідравлічної машини.
Обладнання: надувна кулька, насос Комовського, скляний ковпак, куля Паскаля, модель гідравлічної машини, посудина з отворами на різній висоті, посудина з водою, посудини різної форми, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань, перевірка домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Пояснити це нам допоможе закон Паскаля, який сьогодні вивчимо.
Демонстрації.
Демонстрації.
Демонстрації.
Демонстрації.
Демонстрація.
7) Перегляд відеофільму.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 32; 33 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Виконати: впр. 208; 216; 211 стр.127 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 19. Розв’язування вправ і задач.
Мета: формувати та розвивати в учнів вміння і навики розв’язування задач по темі « Тиск рідин та газів ». Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: роздатковий дидактичний матеріал, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
1). Гра «Задай цікаве запитання».
2). Тестові завдання 1 – 6 стр.25 ( А. С. Пивовар Тестовий зошит Фізика 8 ).
ІІ. Розв’язування якісних та кількісних задач.
1. Завдання: 1 – 6 стр.17 С. р. 4 В – І; ІІ ( Ф. Я. Божинова Фізика 8 Поточний і підсумковий контроль ).
2. Виконання письмової роботи: завд. 1 – 3 С. р. 12 В – І;ІІ стр.26 ( С. П. Кононіченко Зошит для самостійних та контрольних робіт з фізики. 8 клас ).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 15; 31 - 33 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Виконати: впр. 222 стр.128 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 20. Сполучені посудини.
Атрибутом особистості є активність, а основною функцією є діяльність.
К. Платонов
Мета: формувати в учнів знання про рівень вільної поверхні рідини в сполучених посудинах для однорідної та неоднорідної рідини, практичне використання сполучених посудин, шлюзи, водопровід. Розвивати вміння самостійно отримувати знання, логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, вміння аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей 7 – 9» 1.4.2; «Наша фізика»; демонстрація сполучених посудин, закону сполучених посудин для однорідної і неоднорідної рідин; використання сполучених посудин.
Обладнання: чайник, сполучені посудини, посудини з водою та олією, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань, перевірка домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Зачитування епіграфу уроку та його роз’яснення.
Демонстрації.
Демонстрації.
Демонстрація.
Демонстрації.
5) Прослуховування доповідей учнівських.
6) Перегляд відеофільму.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1. Завдання: 1 – 6 стор. 27 (А. С. Пивовар Тестовий зошит Фізика 8).
2. Завдання: 19.4 – 19.8; 19.13 стр.100 ( І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).
ІV. Підсумки уроку.
Виділення чотирьох головних питань уроку.
V. Домашнє завдання.
1). Опрацювати: § 34 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
2). Повторити: § 16 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
3). Виконати впр. 234 стр.142 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
4). Підготувати доповіді, реферати з тем: «Атмосфера Землі та її будова», «Чому виникає атмосферний тиск», «Екологічні проблеми атмосфери», «Небезпека парникового ефекту».
Урок 21. Атмосферний тиск. Барометри.
Яка прекрасна Земля і люди на ній!
С. Єсенін
Мета: формувати в учнів поняття атмосферного тиску як результату дії сили тяжіння; ознайомити учнів з історичним дослідом Отто Геріке з виявлення атмосферного тиску; формувати в учнів знання про способи вимірювання атмосферного тиску, барометра-анероїда як приладу для вимірювання атмосферного тиску та правил користування ним; ознайомлення учнів з історичним дослідом Торрічеллі. Розвивати вміння самостійно отримувати знання, логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, вміння аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей 7 – 9» 1.4.3, 1.4.4; «Наша фізика»; демонстрація піднімання води за поршнем, дослід з магдебурзькими півкулями, демонстрація досліду Торрічеллі, будова та принцип дії барометрів.
Обладнання: посудина з водою шприц, магдебурзькі півкулі, насос для відкачування повітря, барометр, склянна трубка 30 см., комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань, перевірка домашнього завдання.
Що таке тиск?
Які вас відомі одиниці вимірювання тиску?
Як розрахувати тиск?
Від чого залежить тиск в газах?
Від чого залежить тиск в рідинах?
Яка властивість спільна для рідин і газів?
Що таке сполучені посудини?
У чому полягає закон сполучених посудин?
2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель виносить чорну коробку та пропонує учням відгадати, що в ній є.
Підказка 1: Один із його зразків називався іменем винахідника Луєра.
Підказка 2: Одним із його складових є циліндр.
Підказка 3: На циліндрі є позначки в одиницях об’єму.
Підказка 4: Він має поршень.
Підказка 5: його дії бояться майже всі.
Підказка 6: Застосовується в медицині.
(Шприц)
Демонстрація піднімання води за поршнем шприца.
Хто зможе це явище пояснити? В кінці уроку ми пояснимо.
Демонстрація досліду з півкулями.
4) Визначення величини атмосферного тиску. Дослід Торрічеллі.
Демонстрація.
5) Вимірювання атмосферного тиску.
Демонстрація.
6) Принцип дії та будова барометра-анероїда.
Демонстрація.
7) Перегляд відеофільму.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
Виділення чотирьох головних питань уроку
V. Домашнє завдання.
1) Опрацювати: § 35 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
2) Повторити: § 17 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
3) Виконати: впр. 227; 229 стр.142 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 22. Манометр. Рідинний насос.
Не той дурний, хто не знає.., але той, хто знати не хоче.
Г. Сковорода
Мета: формувати в учнів знання про способи вимірювання атмосферного тиску, манометра, як приладу для вимірювання тиску, або різниці тисків та правил користування ним; ознайомлення учнів з рідинним насосом, його будовою та принципом дії. Розвивати вміння самостійно отримувати знання, логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, вміння аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей 7 – 9» 1.4.3; «Наша фізика», демонстрація дії манометра та рідинного насоса.
Обладнання: манометр, рідинний насос, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Розминка.
На стіні висить тарілка, по тарілці ходить стрілка, стрілка ця наперед нам погоду пізнає. (Барометр).
2. За часів Галілея один майстер побудував для садів герцога Тосканського у Флоренції всмоктувальний насос, поршень якого мав підіймати воду на висоту, більшу за 18 італійських ліктів (понад 10 метрів). Але як не намагались підняти цим насосом воду, нічого не виходило. На 10 м вода за поршнем ще піднімалась, а далі поршень відходив від води і утворювалась порожнеча. Коли до Галілея звернулись з проханням пояснити причину невдачі, він відповів, що природа не любить порожнечі, але до певної межі. Втім, зайнятись цією проблемою Галілею не судилось. Це питання дослідив уже після смерті Галілея італійський фізик Еванджеліста Торрічеллі. Чому вода не піднімалась вище 10 м.?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Виконання завдань:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Манометри. Будова. Принцип дії. ( Демонстрація. )
2. Рідинні насоси. Будова. Принцип дії. ( Демонстрація. )
3. Перегляд відеофільму.
ІV. Закріплення і узагальнення знань учнів.
Виконання завдань: 1; 2 В – І; ІІ стр.21 ( Ф. Я. Божинова Фізика 8. Поточний та підсумковий контроль. )
V. Підсумки уроку.
Виділення чотирьох головних питань уроку.
VІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати § 36; 37 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
2. Повторити: § 18 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
3. Виконати впр. 231; 242; 244 стр. 143 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 23. Виштовхувальна сила. Закон Архімеда.
Людина примножує своє щастя в міру того, як вона дарує його іншим.
І. Бентам
Мета: формувати в учнів поняття про виштовхувальну дію рідин та газів на занурене в них тіло, умінь пояснювати причини виникнення виштовхувальної сили, формування поняття архімедової сили, знання закону Архімеда, математичної залежності архімедової сили від густини рідини та об’єму тіла і вмінь використовувати її для розв’язування фізичних задач.. Розвивати вміння самостійно отримувати знання, логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, вміння аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: сили, що діють у рідині на занурене у неї тіло; експериментальне визначення існування виштовхувальної сили; «Бібліотека електронних наочностей 7 – 9» 1.4.6; «Наша фізика»; дослід з відерцем Архімеда, виштовхувальна сила в повітрі.
Обладнання: прилади для проведення сценки, посудина з водою, динамометр, мензурка, терези, дві кульки однакової маси, відерце Архімеда, сіль.
Структура та основний зміст уроку.
І. Розминка.
Зачитування епіграфу уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Запитання: 1 – 4 стр.139; 1 – 3 стр.141 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.
3. Виконання завдань: 1 – 7; 10 стр.19 ( Ф. Я. Божинова Фізика 8. Поточний та підсумковий контроль. )
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Театралізована вистава «Легенда про Архімеда» стор. 10, 11 (газ. «Фізика» № 4 Лютий 2009).
Демонстрація.
Демонстрація.
3) Залежність сили Архімеда від густини рідини та об’єму тіла. Закон Архімеда.
Демонстрація.
ІV. Закріплення і узагальнення знань учнів.
V. Підсумки уроку.
Виділення чотирьох головних питань уроку
VІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати § 38 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
2. Повторити: § 19 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
3. Виконати: впр 258; 261; 262 стр. 154 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 24. Умови плавання тіл.
Ми зобов’язані Архімеду фундаментом учення про рівновагу рідин.
Ж. Лагранж
Мета: удосконалення поняття виштовхувальної сили, розглянути умови плавання тіл, математичну залежність архімедової сили від густини рідини та об’єму тіла і вмінь використовувати її для розв’язування фізичних задач. Розвивати вміння самостійно отримувати знання, логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, вміння аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: «Бібліотека електронних наочностей 7 – 9» 1.4.6; «Наша фізика», залежність архімедової сили від густини рідини та об’єму тіла.
Обладнання: посудина з водою, динамометр, сіль, два тіла різного об’єму.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Зачитування та роз’яснення епіграфу уроку.
Демонстрація.
2) Перегляд відеофільму.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
Виділення чотирьох головних питань уроку.
V. Домашнє завдання.
1). Опрацювати: § 39 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
2). Повторити: § 20 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
3). Виконати: впр. 268; 282; 287 стр.156 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 25. Розв’язування вправ і задач.
Щоб уникати помилок треба набратися досвіду, щоб набратися досвіду, треба робити помилки.
Лоренс Дж. Пітер
Мета: формувати та розвивати навички та вміння розв’язування задач. Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Розминка.
Зачитування епіграфу уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Задай цікаве запитання».
ІІІ. Розв’язування якісних та кількісних задач.
ІV. Написання письмової роботи.
Завдання: 1 – 8 В-І; ІІ ( роздатковий матеріал «Тиск. Плавання тіл.»)
V. Підсумки уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Повторити: § 31 – 39 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Виконати: впр.1 – 13 стр.158 «Що я знаю і вмію робити.» ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 26. Л. р. № 10. З’ясування умов плавання тіл.
Допитливість формує вчених та поетів.
Анатоль Франс
Мета: узагальнення в учнів знань про архімедову силу та способів її визначення і вимірювання, формування вмінь та навичок застосовувати закон Паскаля. Формувати і розвивати в учнів експериментальні вміння, уміння описувати та систематизувати результати спостережень, планувати і проводити невеликі експериментальні дослідження, проводити вимірювання сил, робити узагальнення та висновки; формувати алгоритмічні прийоми розв’язування фізичних задач. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок закріплення та поглиблення знань, формування експериментальних умінь.
Демонстрації: з’ясування умов плавання тіл.
Обладнання: прилади для виконання лабораторної роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Розминка.
Як камінь у воду.
Плаває як сокира.
Великому кораблю – велике плавання.
Па, мм рт ст, Н, кПа, МПа;
Архімед, Торрічеллі, Паскаль, Джоуль;
Гідравлічний прес, рідинний манометр, барометр, домкрат, насос, чайник;
(все, крім барометра, - сполучені посудини);
Човен, кит, людина, дельфін, водний мотоцикл;
(все, крім людини, не може переміщатись без дії виштовхувальної сили).
ІІ. Актуалізація знань.
Перевірка правильності виконання письмового домашнього завдання.
ІІІ. Інструктаж з БЖД. Л. р. № 9. З’ясування умов плавання тіл.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити: § 31 – 39; 21 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Виконати: впр.276; 285; 286 стр.156 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 27. Розв’язування вправ і задач.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Тиск рідин та газів»; формувати навички розв’язування задач. Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Задай цікаве запитання».
2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.
ІІ. Розв’язування якісних та кількісних задач.
Виконати: впр.1 – 12 В-І стр.161 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Вправа: 1 – 6 стр.119 ( І. М. Гельфгат Фізика 7. Збірник задач ).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити: § 31 – 39; 22 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Виконати: впр.1 – 12 В-ІІ стр.161 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 28. Контрольна робота « Тиск. Плавання тіл.»
Хто не жив посеред бурі, той ціни не знає силі, той не знає як людині боротьба та праця милі.
Леся Українка
Мета перевірити знання учнів з теми «Тиск твердих тіл, рідин і газів», рівень сформованості навичок розв’язування задач на застосування формул тиску, закону Архімеда, сполучених посудин. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: урок контролю знань учнів.
Обладнання: дидактичні матеріали для перевірки знань учнів.
Структура та основний зміст уроку.
І. Організаційна частина.
Зачитування та роз’яснення епіграфу уроку.
ІІ. Проведення контрольної роботи.
Виконання завдань 1 – 9 (тематична № 3) В І, ІІ стор. 16 – 21 (Ф. М. Кара Фізика 8 Завдання для тематичного оцінювання), або завдань:1 – 8 роздатковий матеріал (К. р. № 3 « Тиск. Плавання тіл.» ) .
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 31 – 39; 23 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Література:
1