Фесенюк В. Є.
Уроки фізики. Починаємо вивчати фізику. 7 клас. Тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації.
(Навчальний посібник) – Стара Вижівка, 2016. – 16 с.
Посібник містить тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації з теми «Починаємо вивчати фізику» курсу фізики 7 класу.
Рекомендовано для вчителів фізики загальноосвітніх шкіл.ФІЗИКА 7
Відділ освіти
Старовижівської РДА
НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня – гімназія»
смт. Стара Вижівка
В. Є. Фесенюк
7 клас
Тематичне планування
Плани-конспекти уроків
Методичні рекомендації
2016
Фесенюк В. Є.
Уроки фізики. Починаємо вивчати фізику. 7 клас. Тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації.
(Навчальний посібник) – Стара Вижівка, 2016. – 16 с.
Посібник містить тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації з теми «Починаємо вивчати фізику» курсу фізики 7 класу.
Рекомендовано для вчителів фізики загальноосвітніх шкіл.
1. Фізика як природнича наука.
9 год.
№ уроку |
Тема уроку |
К-кість годин |
1. |
Фізика як навчальний предмет у школі. Що вивчає фізика? |
1 |
2. |
Наукові методи пізнання природи. Фізичні явища, процеси і тіла. |
1 |
3. |
Фізичні величини та їх вимірювання. Засоби вимірювання. Л. р. 1. Ознайомлення з вимірювальними приладами. Визначення ціни поділки шкали приладу |
1 |
4. |
Точність вимірювання. Міжнародна система одиниць фізичних величин. |
1 |
5. |
Об’єм та його вимірювання. Л. р. № 2 Вимірювання об’єму твердих тіл рідин та сипких матеріалів. |
1 |
6. |
Л. р. № 3 Вимірювання розмірів малих тіл різними способами. |
1 |
7. |
Будова речовини. Основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини. |
1 |
8. |
Внесок українських вчених у розвиток і становлення фізики. |
1 |
9. |
Розв’язування задач. |
1 |
Урок 1. ФІЗИКА ЯК НАВЧАЛЬНИЙ ПРЕДМЕТ У ШКОЛІ. ЩО ВИВЧАЄ ФІЗИКА?
Мета уроку: формувати в учнів початкові уявлення про фізику як природничу науку та навчальний предмет у школі. Розглянути зв’язки фізики з іншими науками. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення; виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.
Демонстрації: нагрівання дротини електричним струмом, розширення твердих тіл під час нагрівання, іскровий електричний розряд, утримування води в перевернутій склянці, фільм «Фізика як природнича наука».
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Організаційна частина.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Визначення фізики як головної науки про природу, що вивчає світобудову: мікросвіт, макросвіт, мегасвіт..
ІІІ. Первинне закріплення і узагальнення знань учнів.
Обмін думками про можливість сучасного життя без фізичних знань.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: С: § 1.
УРОК 2. НАУКОВІ МЕТОДИ ПІЗНАННЯ ПРИРОДИ. ФІЗИЧНІ ЯВИЩА, ПРОЦЕСИ І ТІЛА.
Мета уроку: ознайомити учнів з науковими методами пізнання природи, з досягненнями відомих учених-фізиків, експериментаторів та творців фізичних теорій. Формувати уявлення про експеримент як провідний метод дослідження фізичних явищ. Ознайомити учнів з поняттями: фізичне тіло, речовина, фізичні явища та процеси. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення; виховувати інтерес і бажання вивчати новий предмет.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: моделі кристалічних граток, глобус як модель Землі, різні фізичні тіла й речовини, відеофрагменти різних явищ.
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
В природі існує дуже велика кількість тіл. Всі вони різні. Чим вони відрізняються і чому? Ми бачимо, що з ними щось відбувається, але як ці процеси називаються? Людина може пізнавати природу, але якими способами? На ці та інші питання ми отримаємо відповіді в процесі уроку.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
І ряд: 1.4; 1.16; 3.2.
ІІ ряд: 1.5; 1.17; 3.8.
ІІІ ряд: 1.6; 1.18; 3.6.
(І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач)
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Вивчити: С: § 2, 3.
Виконати: С: впр. 1 – 4 стор. 40.
Урок 3. ФІЗИЧНІ ВЕЛИЧИНИ ТА ЇХ ВИМІРЮВАННЯ. ЗАСОБИ ВИМІРЮВАННЯ. Л. Р. 1. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ВИМІРЮВАЛЬНИМИ ПРИЛАДАМИ. ВИЗНАЧЕННЯ ЦІНИ ПОДІЛКИ ШКАЛИ ПРИЛАДУ
Мета уроку: формувати поняття про фізичні величини, їх одиниці та способи вимірювання, ознайомити учнів з основними одиницями СІ, навчити визначати межі вимірювання та ціну поділки шкал різних вимірювальних приладів, формувати уміння виконувати вимірювання за допомогою найпростіших засобів. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення; виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований.
Демонстрації: вимірювання різних фізичних величин .
Обладнання: лінійка, термометр, секундомір, мензурка, транспортир, годинник.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
У повсякденному житті нам дуже часто доводиться здійснювати різні вимірювання: визначати температуру, час, ширину тканини, довжину дошки тощо. Для цього ми використовуємо різні вимірювальні прилади. Щоб правильно виконувати вимірювання потрібно знати основні характеристики цих приладів та правила їх використання.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Вивчити: С: § 4; розглянути запитання до параграфа.
Виконати: С: впр. 5; 6; 10 стор. 41.
Урок 4 Точність вимірювання. Міжнародна система одиниць фізичних величин.
Мета уроку: ознайомлення учнів з поняттям вимірювання, наближеним значенням величини, абсолютною похибкою вимірювання, відносною похибкою вимірювання; розглянути основні одиниці вимірювання фізичних величин в Міжнародній системі одиниць; формувати вміння та навички знаходити абсолютну та відносну похибки вимірювання, записувати значення величин в основних одиницях. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення; виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований.
Демонстрації: фільм «Точність вимірювання.»
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Вивчити: С: § 5; розглянути запитання до параграфів.
Виконати: впр. 12; 21; 22 стор.41 (підручник ).
Урок 5. ОБ’ЄМ ТА ЙОГО ВИМІРЮВАННЯ.
Л. Р. 2. ВИМІРЮВАННЯ ОБ’ЄМУ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН ТА СИПУЧИХ МАТЕРІАЛІВ.
Мета уроку: згадати відоме з математики поняття об’єму та одиниць його вимірювання; ознайомити учнів з методами визначення об’єму твердих тіл неправильної форми, навчити вимірювати об’єми твердих тіл різної форми, рідин та сипучих матеріалів. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення; виховувати інтерес до фізики, акуратність.
Тип уроку: комбінований.
Демонстрації: вимірювання об’єму різними засобами.
Обладнання: лінійки, мензурка, посудина з водою, тіло неправильної форми, металевий брусочок, склянка.
Структура та основний зміст уроку.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Легенда про Архімеда та корону царя Гієрона.
Діти висловлюють думки, яка здогадка осяяла Архімеда після занурення у ванну.
2. Сприйняття нового матеріалу.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
Як би ви на місці Архімеда знайшли об’єм корони?
V. Домашнє завдання.
Виконати: впр. 23, 24, 25 стор. 42 (Підручник).
Урок 6. Лінійні розміри тіл та їх вимірювання. Л. Р. 3. ВИМІРЮВАННЯ ЛІНІЙНИХ РОЗМІРІВ ТІЛ різними способами.
Мета уроку: удосконалити поняття лінійних розмірів тіл; сформувати поняття довжини, одиниць її вимірювання та засобів вимірювання; навчити вимірювати лінійні розміри тіл та визначати діаметр малих тіл та товщину. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення; виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований.
Демонстрації: вимірювання відстані різними засобами.
Обладнання: лінійки, дерев’яний брусок, рулетка, дріб, мідний дріт.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Задача: господиня на своїй присадибній ділянці виділила 0,5 сотки землі, щоб посадити полуниці. Скільки їй потрібно купити кущів, якщо схема посадки 30×70 см?
Учні висловлюють свою думку та приходять до думки, що для розв’язання такої задачі на практиці потрібно знати що таке сотка, вміти вимірювати довжину, ширину та знаходити площу.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
УРОК 7. БУДОВА РЕЧОВИНИ. ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ АТОМНО-МОЛЕКУЛЯРНОГО ВЧЕННЯ ПРО БУДОВУ РЕЧОВИНИ.
Мета уроку: формувати в учнів поняття про речовину (три стани), її подільність, про молекули, атоми та йони, розглянути будову атома, безперервний хаотичний рух молекул. Розглянути явище дифузії та переконати учнів на прикладі цього явища у рідинах і газах в правильності уявлень про характер руху молекул; експериментальним шляхом та, використовуючи набутий життєвий досвід учнів, встановити характер взаємозв’язку температури зі швидкістю руху молекул. Спостерігати явище дифузії в рідинах та газах, порівняти швидкості цього явища; розглянути взаємодію атомів та молекул, три основні положення МКТ, пояснити фізичні властивості речовин, що перебувають в різних агрегатних станах на основі цих положень. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та уміння спостерігати явища, логічне мислення, вчити аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.
Демонстрації: розширення твердих тіл та рідин під час нагрівання, агрегатні стани води, поширення запахів у повітрі, подільність речовин, зчеплення свинцевих циліндрів, дифузія газів та рідин, модель хаотичного руху молекул, забарвлення води малою кількістю фарби, злипання двох намочених аркушів паперу, шматків пластиліну, комп’ютерні демонстрації (Бібліотека електронних наочностей «Фізика 7 – 9»: 1.21, 1.24, 1.22).
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор, таблиці.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
В природі існує дуже велика різноманітність фізичних тіл. Ми бачимо, що вони відрізняються одне від одного. Ми можемо розділяти ці тіла на частини, але до яких меж? Чому запах парфумів поширюється по всій кімнаті? Чому, йдучи по вулиці, ви відчуваєте запах їжі, яку готують в будинках? Чому в холодній воді цукор розчиняється повільніше, ніж в гарячій?
Демонстрація дослідів з шматками пластиліну, злипанням свинцевих циліндриків, змочених листків паперу.
Вчитель ставить питання: Чому в усіх дослідах ми спостерігаємо один і той же самий результат?
На ці та інші питання ми дамо відповідь під час уроку.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
Виділення дітьми чотирьох основних питань, розглянутих на уроці.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: С: § 7 – 11; розглянути запитання до параграфів.
Виконати: впр. 18 – 20, 30 стор. 41.
Підготувати доповіді та презентації з наступної теми.
УРОК 8. ВНЕСОК УКРАЇНСЬКИХ ВЧЕНИХ У РОЗВИТОК І СТАНОВЛЕННЯ ФІЗИКИ.
Мета уроку: розглянути внесок українських вчених у розвиток фізики як науки, застосування фізики у побуті, техніці та науці; удосконалити знання учнів, набуті під час вивчення теми «Починаємо вивчати фізику»; формувати вміння застосовувати отримані знання, науково-природничу картину світу. Розвивати пізнавальний інтерес, політехнічний кругозір, увагу та спостережливість, логічне мислення; виховувати інтерес до фізики, акуратність.
Тип уроку: комбінований урок .
Обладнання: комп’ютер, проектор, картки з завданнями.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
Постановка питань з усієї теми учнями одної групи до учнів іншої групи і навпаки.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
Розв’язування тестових завдань 1 – 12 ( 1 в ) стр.44 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити розділ 1 § 1 – 13.
Виконати тестові завдання 1 – 12 ( 2 в. ) стр. 46 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Урок 8. Розв’язування вправ та задач..
Мета уроку: узагальнити, систематизувати та перевірити знання учнів з теми «Будова речовини». Розвивати міжпредметні зв’язки, пізнавальний інтерес, увагу, логічне мислення, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до фізики, колективізм, вміння працювати в команді, любов до праці та повагу до однокласників.
Тип уроку: узагальнення, систематизація та перевірка знань.
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Вступне слово вчителя.
Сьогоднішнім уроком ми завершуємо вивчення теми «Будова речовини». Спочатку узагальнимо ваші знання, уміння та навички з цієї теми, а тоді напишемо письмову роботу. Можливо, хтось з вас покращить свою оцінку за дану тему, активно працюючи на уроці.
ІІ. Узагальнення та систематизація знань.
Проектую на екран завдання.
1. Доповнити речення.
Фізичним тілом називається ________________________.
Те, з чого складаються або зроблені фізичні тіла, називається .
2. Які з перелічених слів означають фізичне тіло та речовину?
3. Найменші частинки, з яких складаються різні речовини, називаються...
4. З чого складаються молекули?
а) кристалів; б) йонів; в)електронів; г)атомів.
5. Які частинки рухаються навколо ядра?
а) протони; б)нейтрони; в)молекули; г) електрони.
6. Встановити відповідність.
Проміжки між молекулами залізного прута:
1) при нагріванні а) зменшуються;
б) не змінюються;
2) при охолодженні в) збільшуються.
7. Маленька крупинка фарби під час танення у воді зафарбовує весь її об'єм, тому що...
а) між частинками води є проміжки;
б) коли частинки речовини відштовхуються одна від одної, то об'єм тіла збільшується;
в) ці речовини складаються з маленьких частинок.
8. Заповнити таблицю, розмістивши речовини за їх станом за звичайних умов:
Тверді тіла |
Рідини |
Гази |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. В якому агрегатному стані перебуває речовина?
1. Тіло має власну форму та об'єм. а) газоподібний;
2. Речовина має об'єм, але не має форми. б) рідкий;
3. Речовина має постійну форму. в) твердий.
ІІІ. Написання письмової роботи.
К. р. 1 завд. 1; 2; 5; 6 стр. 25; к. р. 2 завд. 2; 3; 5 стр. 31 (Ф. Я. Божинова, Фізика 7 Поточний і підсумковий контроль.: Харків, «Ранок», 2007).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити розділ 1 § 1 – 13.
Виконати тестові завдання 1 – 6 стр. 18 (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач).
Література:
1