КОНСПЕКТИ ЗАНЯТЬ
З ВИКОРИСТАННЯМ ТРВЗ-ТЕХНОЛОГІЇ
ДЛЯ РОБОТИ З ДІТЬМИ
З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ
Заняття 1
Тема: «Сонечко». Підгрупове
Мета: подолання негативізму при спілкуванні і встановленні контакту з дорослими та іншими дітьми, пом’якшення сенсорного і емоційного дискомфорту; розвиток дрібної моторики рук; підвищення активності дитини в процесі спілкування з дорослими і дітьми.
Хід заняття: Педагог. Доброго дня, діти! Вправа «Привітання».
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
Вушка прислухайтесь,
Очки – придивляйтесь,
Носик – глибше дихай,
Ротик – посміхнись.
Спинки, розправляйтесь,
Ручки, піднімайтесь,
Нумо до роботи
Дружно всі взялись!
Педагог. Діти, сьогодні до нас завітало в гості Сонечко (Показує площинне зображення). Але воно чомусь сумне, у нього немає промінчиків. Давайте зробимо промінчики Сонечку з прищіпок і допоможемо йому посміхнутися, Гра «Промінчики для Сонечка».
Діти за допомогою асистента вихователя прикріплюють промінчики-прищіпки до площинного зображення Сонечка. Педагог. Молодці, подивіться тепер Сонечко нам посміхається! Діти встають.
Ритмічна гра-наслідування «Сонечко».
Ось як сонечко встає Вище, вище, вище! (Повільно піднімають руки вгору)
До ночі сонечко зайде Нижче, нижче, нижче. (Повільно опускають руки) Добре! Добре! («Ліхтарики») Сонечко сміється,
А під сонечком всім (Плескають в долоні) Весело співається.
Сонце рано вранці піднімалося, (Повільно піднімають руки вгору)
Студеної водицею вмивалося (Показують вмивання)
Протоптало сонечко сто доріжок! (Топають ніжками)
Чому у сонечка стільки ніжок?
Педагог. Діти, подивіться на Сонечко. Якої воно форми? (Круглої) Що ще буває круглої форми? (М’ячик). Так, наше Сонечко схоже на м'ячик. Давайте пограємо м’ячиками.
Гра з тактильними м'ячиками.
Педагог. Прилетіла хмарка (хмарка з тканини, від якої низ падають стрічки) Закрапав дощик. Покружляла над дітками. Залишила після себе калюжі. Та вони незвичайні, а різнокольорові Давайте намалюємо різнокольорові калюжі на своїх паперцях. Та малюватимемо ми своїми поролоновими м’ячиками, наче м’ячики стрибають по калюжах.
Мета: розвивати мілку моторику рук, координацію рухів. Прощання. «Покотився м’ячик» Покотився м’ячик по дитинки, Прикотився (ім’я дитини) в долоньки До побачення (ім’я дитини)! Педагог прощається з дітьми, імітуючи повітряні поцілунки, при цьому говорить: «До побачення!»
Заняття 2
Тема: «Одягни ляльку». Підгрупове.
Мета: залучати дітей з аутизмом до роботи в групі, створити спокійну, довірливу атмосферу. Розвивати у дітей пізнавальний інтерес та сенсорно-рухову активність. Активізувати словник дітей назвами предметів одягу, взуття, головних уборів. Розвивати розуміння діалогічної мови. Формувати інтерес до однолітків і взаємодії з ними. Розвивати навички співпраці.
Хід заняття.
Педагог. Доброго дня, малята! Привітання «Все заплескали в долоні».
Мета: створення позитивної емоційної атмосфери
Всі заплещемо в долоні дружно, веселіше!(Плещуть руками)
Застукали наші ніжки голосніше й швидше!(Тупочуть ніжками)
По колінцях плещемо тихіше, тихіше, тихіше.(Плещуть по колінах)
Ручки, ручки піднімаємо вище, вище, вище!(Піднімають руки вгору)
Закрутилися наші ручки (Крутять руками вгорі)
Знову опустилися.(Опускають руки)
Покружляли, покружляли і зупинилися.(Кружляють)
Вихователь вивозить машину з ляльками, діти вибирають собі по одній ляльці. Дидактична вправа «Назви одяг і його деталі».
Мета: вчити розрізняти на називати одяг та його частини.
Педагог. Діти, подивіться у що одягнені наші ляльки. Чи схожий наш одяг з їхнім? Які є дрібні деталі на одязі? (комір, кишеня, капюшон, ґудзики тощо). Педагог заохочує дітей по черзі називати одяг на ляльках, звертати увагу на дрібні деталі.
Дидактична гра «Підбери латочку». Мета: вчити добирати необхідні частини зображення відповідного кольору та форми.
Педагог. Діти, ось подивіться у цих платтячках для ляльок загубились шматки-латочки. Давайте підберемо потрібні латочки. Дітям потрібно підібрати шматочок-латку, потрібної форми і кольору, щоб «зашити» дірки в одязі.
Педагог. Наші ляльки дуже раді , що ви їм допомогли і пропонують вам зіграти разом з ними на музичних інструментах. Діти грають на музичних інструментах.
Дидактична вправа «Довгі - короткі стрічки».
Мета: закріпити рахунок в межах трьох, вчити розрізняти стрічки за довжиною та кольором. Педагог. Перед вами лежать стрічки. Давайте їх порахуємо. Скільки стрічок? (Три стрічки). Чи можна сказати, що ці стрічки однакові? (Ні, ці стрічки різні). Чому? (У них різний колір і довжина.) Покажіть найдовшу стрічку. Якого вона кольору? Покажіть найкоротшу стрічку? Якого вона кольору? Яку стрічку ви не показали?
Малювання пальчиком «Розфарбуй одяг». Дітям пропонується розфарбувати одяг, малюючи пальчиком.
Прощання. Ось скінчилась наша гра. Все, прощатись нам пора. Будемо завтра зустрічатись, В нові ігри будемо гратись.
Заняття 3
Тема: «Геометричні фігури». Індивідуальне
Мета: залучати дітей з аутизмом до роботи педагогом, формувати вміння співвідносити об’ємні геометричні фігури з площинним зображенням, вміння наслідувати дії педагога, зняття емоційної напруги, формувати вміння виконувати словесну інструкцію педагога.
Хід заняття: 1. Привітання. Педагог вітається з хлопчиком (що не говорить, домагаючись вітання від дитини – жестом)
2. Робота з кубиками Денеша Мета: формувати вміння співвідносити об’ємні геометричні фігури з площинним зображенням. На столі площинне зображення «Квітка», «Кішка» з різнокольорових геометричних фігур (коло, квадрат, прямокутник). Інструкція: викласти квітку і кішку кольоровими кубиками.
3. Пальчикова гімнастика.
Мета: розвивати мілку мускулатуру пальців Педагог показує м’яку іграшку кішку, пропонує погладити, показати оченята, носик, хвостик. Вихователь за допомогою прищіпки на кожну стрічку прищипує пальчик дитині. - Кусаєтся сильно - Котеня маленьке - Він думає це - Не палець, а миша - Але я ж граюсь - З тобою малий - А будеш кусатися - Скажу тобі геть!
Мета: формувати вміння наслідувати дії педагога Раз, два, три, чотири — Наші руки, ніби крила. (Дитина змахує руками), Полетіли, полетіли, Раз — присіли, два — присіли. (Присідає). На рахунок: раз, два, три Пострибаєм разом ми. (Стрибає). А скажу: чотири, п'ять — Наші ніжки побіжать.(Біжить).
5. «Сухий басейн» з рисової крупою. Мета: зняття емоційної напруги, формувати вміння виконувати словесну інструкцію педагога. Пропонується посудину наповнений рисом і захованими дрібними іграшками - тваринками. Інструкція: знайди іграшки.
6. Малюнок «Баранчик» - рисовою крупою на пластиліні викладання з двох кружечків більшого та меншого (голова, тулуб) баранчика.
7. Прощання. Вправа «Усім, усім, до побачення». Мета: налагодження емоційної взаємодії Дитина кладе свій кулачок на кулачок вихователя, утворюючи стовпчик і з посмішкою промовляють: «До побачення!».
Заняття 4.
Тема. «Нумо, Зайчик, порівняй!» Індивідуальне.
Індивідуальне Мета: вчити складати з частин ціле зображення, вправляти у визначенні кількості предметів, тренувати в співвідношенні кількості з цифрою, порівняння, удосконалювати слухову увагу і сприйняття, вчити виявляти зв'язки між персонажами та об'єктами, зображеними на картинках, формувати вміння міркувати, розвивати координацію рухів, мілку мускулатуру.
Хід заняття
Привітання. «Давай привітаємося». Дитина з педагогом з’єднують долоні і вітають один одного по імені. Педагог просить дитину подивитися в очі, посміхнутися і весело пограти.
Мета: вчити складати з частин ціле зображення Педагог. Збери частини і дізнаєшся, хто до нас прийде в гості. Дитина складає частини, називає хто вийшов (зайчик) Педагог. А, тепер подивися хто до нас прийшов у гості? Педагог одягає на руку іграшку-зайчика. Дитина. Зайчик. Зайчик вітається з дитиною, називаючи його по імені, і називає йому своє ім'я.
Мета: вправляти у визначенні кількості предметів. Педагог. Василько хоче дізнатися, що це лежить на столі? Дитина. Ноутбук. Педагог А навіщо потрібен ноутбук? Дитина. Щоб грати і вчитися рахувати. Педагог. Василько хоче подивитися в ноутбук і пограти з тобою Педагог відкриває ноутбук і просить дитину допомогти зайчику визначити скільки крапок на кожній картинці і назва знаків, гортаючи слайди. Дитина називає потрібну кількість кружечків і знаків Педагог. Молодець! Все правильно визначив.
Мета: тренувати в співвідношенні кількості з цифрою, порівнянні Педагог. Подивися, Зайчик приніс тобі картки-цифри і картки-слова. Просить дитину визначити кількість крапок і показати потрібну цифру, а до знаків підібрати слова. Потім педагог пропонує порівняти картки з крапками, використовуючи знаки більше-менше. Потім аналогічне завдання проводиться з використанням цифр. Дитина називає потрібну кількість точок, підбирає до знакам слова, виконує завдання на порівняння.
Мета: вчити виявляти зв'язки між персонажами та об'єктами, зображеними на картинках, формувати вміння міркувати, Педагог. Розглянь картинку і розкажи, що на ній зображено. Якщо дитині складно розпізнати ситуацію або вона не розуміє зв’язку соціальних явищі в сюжеті, педагог використовує уточнюючі питання, які допомагають дитині актуалізувати свій життєвий досвід.
Мета: удосконалювати слухову увагу і сприйняття. Педагог. Послухай звуки крапель, виділи малюнок, який відображає почутий ритм. Дитина слухає і за допомогою мишки робить вибір.
Заняття 5.
Тема. Готуємося до школи Підгрупове
Мета: стимулювати мовну і психічну активність, ознайомити з правилами поведінки під час уроку, формувати пізнавальний інтерес до завдань, розвивати фонематичний слух, розвивати дрібну моторику пальців рук.
Хід заняття
1.Привітання. Педагог. Доброго дня, малята. Перевіримо, хто сьогодні прийшов на заняття? (Показуються фотографії дітей). Дитина. Я. (Діти почергово відповідають). Педагог. Давайте згадаємо правила поведінки на занятті. Сидимо за столом з прямою спиною, якщо хтось хоче відповісти - піднімає руку. Педагог. Діти, яка зараз пора року? (Показуються карточки пір року зими і весни). Як ми це розуміємо? (Називаються прикмети весни).
2. Розклад заняття Педагог. Подивіться на наш розклад. Продзвенів дзвінок на урок (Показуємо дзвіночок і прибираємо його). Що у нас далі за розкладом? Дитина. Буква А
3.Гра «Побачиш, почуєш - плесни». Педагог. Зараз ми пограємо з цією буквою. Коли ви побачите букву «А» - ви плескаєте в долоні. А тепер на слух. Коли ви почуєте букву «А» – плескаєте в долоні. Педагог. Хто хоче знайти цю букву з-поміж інших букв? Педагог. Тепер напишемо букву А. (Діти пишуть букву на дощечках з піском).
4. Геометричні фігури Педагог. Подивіться на наш розклад. Що ми будемо робити далі? Дитина. Фігури. Педагог. Правильно. Ми будемо вибирати фігури. Артем, візьми червоний квадрат. (Діти по черзі беруть необхідну за кольором і формою фігуру, яку називає педагог). Молодець. Поклади цю фігуру праворуч (ліворуч, угорі внизу). Педагог. Молодці, подивіться на фігури на своєму столі. Подивимося, які фігури у Артема (Оксана, Назара). Педагог. Візьміть аркуші. Що на них зображено? (Пропонується зафарбувати ті, що знаходяться вгорі, внизу, праворуч і ліворуч). Молодці. Педагог. Порахуємо, скільки фігур вгорі? (Рахуємо фігури і викладаємо поруч відповідну цифру)
5. Закінчення заняття Педагог. Подивіться на наш розклад. Що далі? Дитина. Дзвіночок. Педагог. Правильно, далі дзвінок з уроку. Хто буде дзвонити у дзвоник?
Дитина. Я. (Дитина двенить у дзвіночок).
Педагог. Тепер ви можете встати з-за столу. Дякую за заняття. Дитина. Дякую.