Консультація для педагогів "Формування патріотично – екологічної компетентності дітей дошкільного віку засобами авторської казки"

Про матеріал
В консультації надано інформацію про ввикористання авторських каазок у формуванні патріотично-екологічної компетеції, вказані основні форми роботи, є перелік авторських казок, які можна використати в роботі з дітьми.
Перегляд файлу

 

 

Комунальний дошкільний навчальний заклад № 45

 

 

 

   

  

 

 

 

 

 

 

 

Консультація на тему:

 

«Формування патріотично – екологічної компетентності дітей дошкільного віку засобами авторської казки»

 

 

 

 

 

 

Вихователь: Волошок О.Ю.

 

 

 

 

Кривий Ріг

2014

 

Формування патриотично-екологічної

компетентності дошкільника

засобами авторської казки

 

  Необхідність формування патріотично- екологічної компетентності зумовлена наявністю світової екологічної кризи, причина якої криється у практичній діяльності людини, що обумовлена її антропоцентричною свідомістю. Основи свідомості, екологічної культури, ставлення особистості до світу природи закладаються в дошкільному дитинстві, що підтверджує вагомість використання цього сензитивного періоду для екологічного виховання особистості. У законі „Про дошкільну освіту” її роль визначається як провідна у формуванні особистості дитини, тому зміст освіти має виступати базисом становлення людини, а методи відповідати віковим особливостям дітей.

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні орієнтує сучасних фахівців дошкільного профілю у виборі завдань та змісту роботи з дітьми таким чином, щоб не стільки озброювати їх певною сумою знань, скільки відкривати перед ними „науку життя”, яка сприяла б формуванню творчих особистостей з розвиненим почуттям власної гідності та відповідальності за свої вчинки. Відповідно до вимог Базового компонента до кінця дошкільного періоду у дитини мають бути сформовані елементи екологічного світорозуміння, екологічної вихованості, позитивне емоційно-ціннісне ставлення до природи.

Вплив природи на формування особистості розкрито в роботах Я. Коменського, Д. Локка, Й. Песталоцці, С. Русової, Ж-Ж. Руссо, В. Сухомлинського, К. Ушинського, Є. Фльориної. Сучасні дослідники цієї проблеми С. Дерябо, Г. Пустовіт, В. Ясвін підкреслюють необхідність формування екоцентричного типу екологічної свідомості як регулятора діяльності людей у природі. Н. Горопаха, Н. Глухова, Н. Кот, Н. Лисенко, С. Ніколаєва, З. Плохій, Н. Рижова, Н. Яришева зазначають, що основи екологічного виховання закладаються в дошкільному дитинстві. Екологічна свідомість виступає головною складовою екологічної культури, формування засад якої дослідники визначають метою екологічного виховання дітей дошкільного віку.

Фізіологічні та психологічні особливості дитини дошкільного віку не дозволяють переобтяжувати її когнітивну сферу, дитина “.. яка  мислить образами, формами, фарбами, звуками” (К.Ушинський), тому здатна до систематизації та усвідомлення знань через певні образи. Чим яскравішим є образ, тим сильніше впливає він на почуттєву сферу дитини, забезпечуючи міцність запам’ятання отриманої інформації. Яскраві образи у поєднанні з пізнавальною інформацією втілені у казках. Психологи, педагоги, лінгводидакти вважають казку дієвим засобом виховання й використовують її для розвитку різних сторін особистості дитини. Проте, як засіб екологічного виховання авторська казка природознавчого змісту використовується недостатньо.

Ученими доведено, що через емоційну взаємодію з образами діти засвоюють певні знання й уявлення, виробляють конкретні судження, формулюють особистісні умовисновки. Образність казки сприяє формуванню перших синкретичних уявлень про ті об’єкти і явища, про які в ній розповідається.

К.Ушинський, Є. Фльорина, С. Русова, В.Сухомлинський високо оцінювали роль казок у вихованні та розвитку особистості дитини. Сучасні автори Л. Бірюк, А. Богуш, Н. Гавриш, Н. Карпинська, Т. Котик, Н. Насруллаєва, Ю. Руденко, Л. Таллер, Л. Фесенко, А. Шибицька вивчали можливості використання казок у процесі розвитку мовлення дітей. Г. Бистрова, Т. Сергєєва, Є. Сизова, Т. Шуйська використовували казки в логопедичній роботі з дітьми. Психологи О. Запорожець, Т. Зінкевич-Євстигнєєва, О. Кабачек, К. Крутій, Н. Маковецька, А. Осипова, О. Петрова, Д. Соколов, Л.Стрєлкова висвітлювали можливості використання казки з метою впливу на психічну сферу особистості дошкільника. Авторська казка, в основу якої покладено конкретні наукові факти, а форма подання інформації залишається казковою, на нашу думку, здатна оптимізувати процес екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку, надаючи йому почуттєвої спрямованості.

Актуальність проблеми патріотично- екологічного виховання в дошкільному дитинстві, наявні суперечності між завданнями і технологіями екологічного виховання дошкільнят, потребами і станом розвитку практики екологічного виховання, можливістю і необхідністю формування у старших дошкільників початкових екологічних уявлень як основи екологічної культури, розвитку екологічної свідомості та позитивного емоційно-ціннісного ставлення дітей до природи, необхідність використання для цього процесу різних засобів з метою підвищення його ефективності зумовили необхідність в дослідженні цього питання.

http://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=340381944-69-72&n=21

 

 

 

Для найкращого результату треба забезпечити дотримання педагогічних умов при використання казок для формування патріотично-екологічної компетентності дошкільників:

1. Використання казки у процесі спілкування з дітьми в різних видах діяльності в контексті вирішення завдань екологічного виховання.

2. Використання наочності у процесі роботи з казкою (спостереження за об’єктами та явищами природи, розглядання ілюстрацій тощо).

3. Застосування казок у системі: на початковому етапі – використання коротких казок, уривків з казок про живі об’єкти, явища природи з метою забезпечення позитивного емоційного відгуку на сприймання даного об’єкту; надалі – використання коротких казок про живі організми, неживі об’єкти природи, явища природи з метою закріплення та розширення знань дітей про даний об'єкт чи явище, розвитку пізнавального інтересу до нього; застосування казок, у яких розглядаються потреби живого організму та прослідковуються зв’язки окремого об’єкта з іншими; застосування казок, у яких прослідковуються зв’язки й залежності у природі в багатоступеневій ієрархічній послідовності та єдності; творча трансформація змісту знайомих казок та інтеграція їх у різні види діяльності (під керівництвом вихователя); творча самостійна трансформація змісту знайомих казок дітьми.

4. Єдність позицій педагогів і батьків стосовно використання казок у процесі екологічного виховання дітей.

                                                         http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=310978439-68-72&n=21

Методика використання авторських казок у процесі екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку ведеться у трьох напрямках (робота з дітьми, з педагогами дошкільних закладів, з батьками), серед яких провідним виступає робота з дітьми, що складалась з трьох етапів:

1) закріплення знань дітей про об’єкти та явища природи, формування позитивного емоційного ставлення до неї засобами авторської казки природознавчого змісту;

 2) формування уявлень про зв’язки й залежності у природі, розвиток емоційно-ціннісного ставлення за допомогою авторської казки;

3) формування уявлення про цілісність природних систем і людину як частину природи, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення засобами авторської казки природознавчого змісту, мотивація екологічно доцільної поведінки та діяльності.

Провідною формою діяльності в цьому напрямку є  повсякденне спілкування вихователя з дітьми з використанням матеріалу казки.

Доцільно використовувати такі методи роботи з казками, як : читання казок, розповідь, бесіди за змістом казок; „образи перетворень”, малювання, ліплення, ручна праця за змістом казок; дидактичні ігри за сюжетами казок; ігри-психогімнастики, театралізовані ігри за сюжетами казок; використання казки як відповідь на запитання дитини. Також можна застосовувати творчі методи роботи з текстами казок (перенесення героїв знайомих казок у нові обставини, зміна ситуацій у знайомих казках, створення нових сюжетів казок).

 Існують нетрадиційні  методи  роботи з казками, які були запропоновані Д. Родарі і Н. Рижовою – різні варіанти створення казок природознавчого змісту (сторітелінгу): “біном фантазії”; “перевернення” казки; “вінегрет” (“салат”) з казок; продовження казки, розпочатої вихователем; придумування нового закінчення казки; казка в заданому напрямі; казки “навпаки”; гра-казка тощо.

 У процесі патріотично-екологічного виховання дітей  дошкільного віку також доцільно використовувати авторські пізнавальні казки про природу, що мають наукову основу – реальну пізнавальну інформацію про живі організми, їхні потреби, зв'язки між собою і з середовищем існування, про цілісність природи і вплив діяльності людини на неї. Вирішенню завдань екологічного виховання дошкільників максимально сприяють казки Г.Барвінок, В.Біанкі, Г.Бєлєнької, Б.Грінченка, Ю.Дмитрієва, Н.Забіли, О.Іваненко, О.Лопатіної, С.Могилевської, А.М’ястківського, Н.Павлової, З.Плохій, М.Пономаренко, Н.Рижової, І.Сенченко, М.Сладкова, М.Скребцової, Ю.Старостенко, В.Сутєєва, В.Сухомлинського, О.Толстого, О.Трофимова, Лесі Українки, К.Ушинського, Д.Чередниченко, Ю.Ярмиша й інших.

 Казка, в основі якої лежать наукові факти, є дієвим засобом впливу на інтелектуальну та почуттєву сферу дитини, що здатний забезпечити ефективне формування емоційно забарвлених екологічних уявлень, позитивного емоційно-ціннісного ставлення та мотивувати екологічно доцільну поведінку та діяльність у природі.

Результатом праці багатьох казкарів стали чарівні, прекрасні і чарівні казки, простіше кажучи Авторські казки. Саме в авторських казках розкривається проста істина, як треба себе поводити, щоб не нашкодити довкіллю та стати гідною людиною.

Орієнтовний перелік авторських казок,  які доцільно використовувати для дітей дошкільного віку:

В.Сухомлинський  «Зрубали вербу»

Т.Коломієць  «Берізка»

Б.Вовк «Чиї  квіти найгарніші?»

О.Крушельницька  «Три мурашки»

В.Сухомлинський «Сонце  і  сонечко»

В.Сухомлинський   «Як жайворонок прощався с друзями»

В.Єдигей «Ластівки»

В.Чапліна  «Хто як зимує»

О.Григорєва  «Риби»

В.Сухомлинський  «Як  дзвенять  сніжинки»

М.Прішвін «Зима»

О.Копленко  «Їдальня для птахів»

В.Сухомлинський  «Зайчик  і  горобина»

В.Сухомлинський «Як синичка будить мене»

4.Б.Харчук «На лісовій галявині»

Ю.Ярмиш   «Чому синичка повеселішала»

В.Сухомлинський  «Де беруться бурульки»

Л.Бачинський   «Як звірята  рятуються від голоду»

О.Онісімової  «Казка про яблуню та ялинку»

І.Прокопенко  «Як жолудь дубом став»

В.Чапліна  «Хто як весну зустрічає»

В.Сухомлинський  «Весняний вітер»

М.Прішвін «Весна»

О.Бунець  «Горобчики»

Н.Забіла «Ластівки»

В.Біанкі  «Зозуля»

С.Жураховський  «Врятували берізку»

Л.Полтава  «Де  живуть  наші  птахи»

В.Сухомлинський   «Дивний  мисливець»

 

 

                        http://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=311077484-19-72&n=21

 

docx
Додано
3 лютого 2021
Переглядів
1231
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку