Консультація для педагогів ЗДО: "Ефективність використання "РУХАНКИ" в освітньому просторі дошкільного закладу".

Про матеріал
Для України головною проблемою, яка пов’язана з майбутнім держави, є збереження і зміцнення здоров’я дітей. Дошкільна освіта – перший рівень, який, зберігаючи наступність із шкільним періодом, забезпечує подальше становлення і розвиток особистості дитини, закладає базу для її навчання в початковій школі. Сучасний вихователь повинен «озброїти» дитину високим рівнем грамотності, навичками критичного мислення, сприяти розвитку її здоров’я і благополуччя, створити умови для розкриття потенціалу кожної дитини.
Перегляд файлу

ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ «РУХАНКИ» В ОСВІТНЬОМУ

ПРОЦЕСІ ДОШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

 

Щоб зробити дитину розумною і  розважливою,

зробіть її міцною і здоровою: нехай вона працює, діє, бігає, кричить, нехай вона знаходиться в постійному русі.

(Ж.Руссо)

 

Для України головною проблемою, яка пов’язана з майбутнім держави, є збереження і зміцнення здоров’я дітей. Дошкільна освіта – перший рівень, який, зберігаючи наступність із шкільним періодом, забезпечує подальше становлення і розвиток особистості дитини, закладає базу для її навчання в початковій школі. Сучасний вихователь повинен «озброїти» дитину високим рівнем грамотності, навичками критичного мислення, сприяти розвитку її здоров’я і благополуччя, створити умови для розкриття потенціалу кожної дитини.

Фізичний розвиток дитини - важлива функція сучасного закладу дошкільної освіти. В Законі України «Про освіту» від 28.09.2017р. визначено, що засадами державної політики у сфері освіти є формування культури здорового способу життя [1, ст.6]. Метою дошкільної освіти є забезпечення цілісного розвитку дитини її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок [1, ст.8].

Сьогодні в Державному стандарті дошкільної освіти, в програмі розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», за якою працює наш заклад освіти, мова йде вже не про фізкультуру, як таку, а про фізичний розвиток в цілому, що передбачає розвиток рухової активності, фізичних якостей дошкільників, знання свого тіла, його функцій, призначення його основних частин, можливостей організму, вміння бути відповідним до нього, розвиватися в межах індивідуальних можливостей, власного потенціалу. Треба досконало знати сьогодні стан здоров'я кожного вихованця (фізичного, психічного, духовного, соціального), особливості його розвитку, щоб створити найбільш сприятливі умови для гармонійного розвитку малюка, його фізичної пристосованості до навколишнього життя [2, ст. 111,ст. 174].

Цього хотілося б досягти в нашому ЗДО № 121 «Космос». Протягом останніх трьох років садочок ставить перед собою річні завдання щодо організації роботи з дітьми за фізкультурно-оздоровчим напрямом. І за цей період нам вдалося багато зробити для повноцінного фізичного розвитку кожного малюка та формування культури здорового способу життя. Саме тому наш педагогічний колектив вбачає своїми основними завданнями:

-             спонукати дошкільників вести здоровий спосіб життя;

-             зміцнювати фізичне здоров’я дошкільників;

-             розвивати в них стійкий інтерес до рухової активності;

-             формувати життєво-необхідні рухові вміння і навички, такі фізичні якості, як швидкість, спритність, витривалість, гнучкість.

Основною метою проведення фізкультурно-оздоровчої роботи в ЗДО є пропаганда активного здорового способу життя як гармонійного розвитку дитини. Руханка у ДНЗ — те, що треба для повноцінного розвитку дитини.

Руханка - це невеликий комплекс фізичних вправ, супроводжуваних віршиками, музикою або пісеньками. Завдання такої рухової паузи - зняття напруги, що виникає із-за вимушеної нерухомості, попередження перевтоми. Крім того, рухова активність сприяє насиченню мозку киснем і, як наслідок, підвищення працездатності, уваги, розумової активності. Фізичні вправи при цьому дозволяють тілу приймати положення, протилежне тому, в якому воно знаходилося в період занять.

Доброю традицією може стати проведення ранкової гімнастики-руханки на свіжому повітрі. З ранньої весни до пізньої осені, за сприятливих погодніх умов, всі діти можуть збиратися на майданчиках закладу та під веселу музику виконують цікаві вправи. Комплекси вправ можна змінювати кожні два тижні. На другий тиждень вводяться ускладнення, використовується як традиційне, так і нетрадиційне обладнання. Виконання дітьми фізичних вправ на свіжому повітрі, в поєднанні з музикою, позитивними емоціями гартують та дають найбільший оздоровчий ефект. Ранкова гімнастика цінна й тим, що у дітей виробляється звичка і потреба щодня вранці виконувати фізичні вправи.

Форми організації та проведення руханок можна обрати різні. Вони залежать, перш за все, від вікових особливостей вихованців, теми заняття та умов, в яких вони проводяться. Наприклад проводимо руханки, трансляція яких відбувається шляхом використання комп’ютера та мультимедійного екрану. Головним у їх проведенні є зацікавленість дошкільників в  збереженні власного здоров’я. Руханка може стати обов'язковим елементом кожного заняття з фізкультури, ранкової зарядки, прогулянки на свіжому повітрі.

Комплекси мають містити 3-4, (5-6) вправ, що добре знайомі дітям і легкі для виконання. Кожну вправу виконують 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість руханки – 2-3 хв. Варіанти виконання комплексів вправ різні: сидячи, стоячи, у колі або в шеренгах, якщо дозволяє приміщення групової кімнати . Усі вправи є простими, що враховують характер роботи яка була перед цим. А також вони різноманітні, так як одноманітність знижує інтерес до вправ, а отже, їх результативність. Вправи добираємо таким чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового поясу, спини, тазостегнових суглобів. Включаємо в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів. Систематичне їх повторення зміцнює руховий апарат дитини. Так, наприклад, використання вправ, що зближують лопатки, зміцнює м'язи спини, живота, виробляє у дітей правильну поставу, сприяє випрямленню хребта. Введення вправ для зміцнення склепіння стопи попереджає плоскостопість [3, ст.97].

Педагогу слід проводити з вихованцями коротку бесіду, роз’яснювати значення вправ і порядок проведення руханок. Якщо час літній, то вправи виконуємо на свіжому повітрі. Якщо зимовий час, то приміщення провітрюється до і після гімнастики. Завдання руханок: повернути втомленій дитині працездатність, увагу; зняти м’язове і розумове напруження; попередити порушення постави; відновлюють сили й робочий настрій, почуття бадьорості й свіжості, підвищують дисциплінованість. Дітям подобаються руханки, які супроводжуються віршованими текстами. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких руханок вихователь промовляє текст, а діти виконують вправи.

Щоденне виконання ранкової гімнастики мобілізує і організовує дитину, приводить її організм у відповідний стан, сприяє прищепленню необхідних гігієнічних навичок, привчає до регулярних занять фізичною культурою.

Для виконання ЗРВ ми можемо використовувати не лише традиційний, а й різноманітний сучасний нетрадиційний інвентар, який можуть виготовити вихователі власноруч: степ-платформи, міні-ходулі, еспандери, об’ємні квіти з тканини, «чарівні» палиці, стрічки з кіндереми, масажери. Це заохочує дітей випробувати свої сили, зміцнює впевненість у собі викликає позитивні емоції, збуджує дитячу уяву, кмітливість, допитливість.

Велика увага при проведенні руханок має приділятися стану здоров’я дітей, має здійснватися індивідуальний та медико-педагогічний контроль з боку медичної сестри та педагогів ЗДО.

Важливою проблемою сьогодення є зближення родинного і суспільного виховання, адже сім’я є тим найближчим соціальним оточенням, у якому починає формуватися світогляд, ціннісні ставлення, інтереси. І тому в кінці кожного навчального року ми можемо проводити своєрідний звіт спільної роботи за рік: діти показують, чому їх за рік навчили педагоги. Збираються усі діти садочка у дружну велику родину. І що з цього виходить?

Прекрасне свято, яке підготували своїм, матусям і татусям, дідусям і бабусям, талановиті діточки та їхні чудові вихователі! Море позитиву, гарних емоцій та краси! Педагогічний колектив робить неможливе - поєднує  фізичне і духовне в одне ціле.

Спостереження за дошкільниками під час ранкової зарядки та інших видів рухової активності дають змогу зробити висновок, що участь у подібному святі - фестивалі ранкової зарядки «Рух заради здоров’я» позитивно позначатиметься на їхньому здоров’ї, самопочутті та фізичному розвитку. Можна констатувати, що в дітей зміцниться опорно-руховий апарат, поліпшиться гнучкість і рухливість у суглобах, удосконалиться координація рухів, що особливо важливо для дітей логопедичної групи, а також покращились процеси саморегуляції та самоконтролю. Діти стануть ще активнішими і організованішими, підвищиться їх працездатність та посилиться інтерес до різних видів фізичної діяльності. А найголовніше діти з задоволенням займаютимуться спортом, частина дітей стануть відвідувати спортивні секції.. Батьки стануть більше цікавитись проблемами збереження здоров’я своїх дітей, зміцниться співпраця дитячого садка та родин, які стануть активними учасниками спортивних змагань, свят та розваг.

Отже, завдяки загальному зусиллю вихователів, дітей і батьків щодо здоров’язбереження, завдяки систематичній, послідовній і творчій роботі з організації руханок забезпечиться достатній рівень функціональної діяльності всіх органів та систем організму дітей, їхній загальний бадьорий стан.

Наостанок варто зазначити, що збереження і зміцнення здоров’я дітей дошкільного віку, формування в них основ здорового способу життя є важливим завдяки злагодженій взаємодії всіх соціальних інститутів, причетних до фізичного виховання підростаючого покоління, та правильно організованій фізкультурно-оздоровчій роботі. Саме такий підхід забезпечує розв’язання головного завдання сучасної дошкільної освіти – становлення гармонійно розвиненої, активної, самодостатньої і щасливої в майбутньому особистості.

 

Література

1.                  Закон України «Про освіту» (28.09.17р)

2.                  Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», О.І. Білан; за заг. ред. О.В. Низковської.

3.                  Вільчковський Е.С. Методика фізичного виховання в дитячому садку - К., 1979.

4.                  Кальченко В. «Сучасний підхід до фізичного зміцнення дошкільників», ж-л Вихователь-методист - № 6/2015р.

pdf
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
1405
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку