Вправа «Півень»
Стати прямо, ноги нарізно, руки опустити. Підняти руки в сторони, а потім плескати ними по стегнах. Видихаючи, промовляти „Ку-ку-рі-ку”. Повторити 5-6 разів.
Вправа «Летить м’яч»
Стоячи, руки з м’ячем підняті вгору. Кинути м’яч від грудей вперед. Промовляти видихаючи „у-х-х-х-х”. Повторити 5-6 разів.
Вправа "Годинник".
Стати, ноги розставити, руки опустити. Розмахуючи прямими руками вперед, назад, у сторони, промовляти: "Цок-цок". (10-12 разів).
Ускладнення: в.п.— руки в боки; обертаючи тулуб правобіч-лівобіч, промовляти: "Цок-цок"(6-8 разів).
Вправа «Годинник»
Годинник вперед йдуть,
За собою нас ведуть.
В. п. - стоячи, ноги злегка розставлені.
1 - змах руками вперед - «тік» (вдих);
2 - змах руками назад - «так» (видих).
Вправа "Помахай крилами, як півник".
Стати прямо, ноги нарізно, руки опустити, Підняти руки в сторони, а потім плеснути ними по стегнах. Видихаючи, промовляти: "Ку-ку-ріку". (10-12 разів).
Вправа "Каша кипить".
Сісти, одну руку покласти на живіт, другу — на груди. Втягнути живіт і, набираючи повітря в груди, вдихнути; опустити руки й,випускаючи повітря та випинаючи живіт, видихнути. Під час видиху голосно вимовляти: "Ф-ф-ф". (3-4 рази).
Вправа "Потяг".
Ходити по кімнаті або на місці, змінне рухаючи руками й промовляючи: "Чух-чух-чух''(у швидкому й повільному темпі). (10-12с).
Вправа "На турніку".
Стати, ноги нарізно, гімнастичну палицю тримати перед собою. Підняти палицю вгору, стати на пальці, опустити палицю назад на лопатки й зробити довгий видих, вимовляючи: "Ф-ф-ф". (3-4 рази).
Вправа "Насос".
Стати прямо, ноги нарізно, руки вздовж тулуба. Вдихнути, потім нахилитися вбік. Видихнути, ковзаючи руками по тулубу й голосно вимовляючи: "С-с-с-с-с". Випростатися — вдихнути, нахилитись у протилежний бік, повторюючи вимову звука - (6-8 разів). Поступово пришвидшувати й уповільнювати темп з одночасною швидкою звуковимовою.
Вправа "Летять м'ячі".
Стати, руки з м'ячем підняти вгору. Кидати м'яч уперед, подовжено вимовляючи під час видиху: "У-у-у-ух". (5-6 разів).
Вправа "Лижники".
Імітувати ходьбу на лижах. Видихати через ніс, вимовляючи: "Ш-ш-ш-ш". (1,5-2хв).
Вправа "Гуси летять".
Повільно ходити по залі. На вдих підняти руки в сторони, на видих опустити їх донизу, подовжено промовляючи: "Га-га-га". (1-2 хв).
Вправа «Насос»
Накачаем ми води,
Щоб поливати квіти.
1 - нахил тулуба в праву сторону (вдих);
Вправа «Дихання»
Тихо-тихо ми подихаємо,
Серце ми своє почуємо.
В. п. - о. с.
1 - повільний вдих через ніс, коли грудна клітка почне розширюватися - припинити вдих і зробити паузу тривалістю 4 сек;
Вправа «Дихання»
Подихай однією ніздрею,
І прийде до тобі спокій.
В. п. - о. с.
1 - праву ніздрю закрити вказівним пальцем пр. руки, лівою ніздрею робити тихий, тривалий вдих;
2 - як тільки вдих закінчено, відкрити пр. ніздрю, а ліву закрити вказівним пальцем лев. руки. Через праву ніздрю робити тихий тривалий видих з максимальним звільненням від повітря легенів і підтягуванням діафрагми максимально вгору
Вправа «Гуси летять»
Гуси високо летять.
На дітей вони дивляться.
В. п. - о. с.
1 - підняти руки в сторони (вдих);
Вправа «Їжачок»
Їжачок добрий, не колючий,
Подивися навколо трохи краще.
В. п. - о. с.
1 - поворот голови вправо - короткий галасливий вдих носом;
Вправа «Регулювальник»
Вірний шлях він нам покаже,
Повороти все вкаже.
В. п. - ноги на ширині плечей.
1 - права рука вгору, ліва рука в сторону (вдих через ніс);
2 - ліва рука вгору, права рука в сторону (видих з вимовленням звуку «р-р-р»)
Вправа «Маятник»
Вліво, вправо, вліво, вправо,
А потім почнемо спочатку.
В. п. - руки на поясі (вдих).
1 - нахил вправо (видих);
2 - В. п. (вдих);
Вправа «Веселка, обійми мене»
В. п. - о. с.
1 - повний вдих носом з розведенням рук в сторони;
2 - затримати дихання на 3-4 сек;
3 - розтягуючи губи в усмішці, вимовляти звук «з», видихаючи повітря і втягуючи в себе живіт та грудну клітку. Руки спочатку направити вперед, потім схрестити перед грудьми, як би піднімаючи плечі: одна рука йде під мишку, інша - на плече.
Вправа «Вирости великий»
Вирости хочу скоріше,Добро робити для людей.
В. п. - о. с.
1 - підняти руки вгору, потягнутися, піднятися на носки (вдих);
2-опустити руки вниз, встати на всю ступню (видих).
Вимовляти звук «у-х-х».
Вправа «Піднімемося на носочки»
Добре нам нагорі!
Як же ви без нас внизу?
В. п. - ноги злегка розставлені.
1 - піднятися на носки. Одночасно піднімаючи руки і подивитися на них (вдих);
2 - повільно присісти (спина пряма), коліна в сторони, руки вперед і вимовити звук «ш-ш-ш» (видих).
Вправа «Погойдування»
Покачаемся злегка,
Адже під нами хмари.
В. п. - ноги на ширині плечей.
1 - нахил вправо - «кач» (вдих);
Вправа «Бджоли»
Ми уявимо, що ми бджоли,
Адже ми в небі - новосели.
В. п. - ноги злегка розставлені.
1 - розвести руки в сторони (вдих);
Вправа «Задування свічки»
(энергетизированное дихання)
Потрібно глибоко вдихнути,
Щоб свічку нам задути.
В. п. - ноги на ширині плечей.
1 - зробити вільний вдих і затримати дихання, поки це приємно;
2 - скласти губи «трубочкою», зробити 3 коротких видиху, умовно намагаючись загасити палаючу свічку - «фу-фу-фу». Під час упр-ия корпус тримати прямо.
Вправа «Барабанщик»
Ми злегка побарабаним
І відразу станемо сильніше.
В. п. - ноги на ширині ступні, руки на поясі.
1 - присісти, поплескати по колінах (видих);
Вправа «Трубач»
За собою трубач кличе,
Він здоров'я нам дає.
В. п. - ноги разом, руки перед грудьми стиснуті в кулаки, губи складені «трубочкою».
1 - вдих;
Вправа «Літак»
Полетимо на літаку,
Будемо сильними в польоті.
В. п. лежачи на животі, опора на передпліччя.
1-3 - прогнутися, підняти голову, плечі, ноги прямі, руки в сторони (вдих);
4 - в. п. (видих).
12. «ПАЛЬЧИКИ ВІТАЮТЬСЯ» — по черзі подушечки пальців торкаються правої і лівої руки (великий з великим, вказівний з вказівним і так далі), а потім «МІЦНЕ РУКОСТИСКАННЯ» — натискання подушечок пальчиків.
13. «КУЛАК — КІЛЬЦЕ» — пальці однієї руки стискуються в кулак, а пальці іншої по черзі з великим утворюють кільце, потім положення рук міняються.
14. «Кулак—долоня»— руки витягнуті вперед на рівні грудей. Одна рука стискається в кулак і згинається в лікті одно¬часно, а інша випрямленою долонею вниз, потім положення рук міняється.
Вправи для пальчикової гімнастики за столом
3. Почергове піднімання і опускання пальців (ки¬сті рук лежать на столі):
а) правої руки;
б) лівої руки;
в) обох рук одночасно.
Виконується спочатку правою, потім лівою, потім двома руками разом; порядок рухів міняється.
Вправа «Маленькі кухарі»
Мета: розвивати емоційно-вольову сферу, згуртованість, комуніка-бельність і витримку. Усі діти стають у коло - це "каструля".
Вихователь: Зараз ми будемо готувати суп (компот, салат тощо). Вихователь називає по черзі те, що він хоче покласти в кастру¬лю. Дитина, яка загадала цей продукт, вскакує в коло, всі решта "компоненти страви" тримаються за руки.
Вихователь: Ми отримали смачну та яскраву страву.
Вправа «Дитячий футбол»
Мета: розвивати емоційно-вольову сферу, моторику, поліпшувати міжособистісні стосунки у групі.
Замість м'яча у грі використовують подушку.
Гравці діляться на 2 команди. Вихователь - суддя.
Грати можна руками, ногами, подушку можна копати, кидати, відбирати.
Головна мета - забити гол у ворота.
Вихователь стежить за виконанням правил: не можна пускати в хід руки та ноги, якщо немає подушки.
Вправа «Вільний танок»
Мета: розвивати, комунікабельні здібності, згуртованість колекти¬ву; знімати психофізичну напругу.
Діти під музику виконують рухи із заплющеними очима. Ритм та гучність музики доцільно змінювати.
Ніколи не сумуй
Мета: навчити дітей за виразом обличчя визначати настрій людини, формувати вміння висловлювати співчуття тому, хто його потребує, поліпшувати настрій; вчити придумувати різні спо¬соби покращення настрою.
Матеріали: декілька комплектів схематичних зображень дитячих облич, що виражають: спокій, здивування, радість, смуток тощо.
Вправа «Настрій та колір»
Мета: вчити пояснювати свій настрій за кольором.
Дівчаток одягають у різноколірні сукні, а хлопчиків - у різно¬колірні сорочечки. Вони розглядають себе і висловлюють свій настрій.
Вправа «Бабуся-граюся»
Мета: викликати у дітей позитивні емоції; вчити розуміти народ¬ний гумор, адекватно реагувати на нього.
"Бабуся-граюся" в українському одязі читає смішинки-веселин-ки, жартує з дітьми. Від цього у дітей піднімається настрій.
Вправа «Зима»
Мета: вчити дітей формувати ігрові образи через систему вправ; вправляти в різних імітаційних рухах і відтворенні емоцій¬них станів у взаємодії одне з одним. Орієнтовні завдання:
- зробимо кульки зі снігу;
- ліпимо снігову бабу;
- ми - лижники;
- кошенята граються на снігу;
- падає легкий сніг;
- катаємо друзів на санчатах;
- ловимо сніг;
- граємо в сніжки;
- відтворюємо політ сніжинок.
Вправа «Я-сонце!»
Я - маленьке сонце. Я прокидаюся, вмиваюся. Я розчісую свої промені й піднімаюся вільно й урочисто.
Я — велика куля. В мені багато тепла і світла. Я - велике сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаринкам, річкам, полям, людям. Я видихаю тепло.
Я перетворююся на тоненький сонячний промінець. Я лечу на землю і пірнаю в м'яке зелене листя, я купаюся в блакитних хви¬лях моря, я граюся в білій піні.
Вправа «Я-хмаринка!»
Я - хмаринка. Я велика, м'яка, пухнаста. Моєму тілу приємно бути хмаринкою. Мені легко і вільно. Я пливу в блакитному небі. Мої руки легкі, вони допомагають мені рухатися.
Я піднімаю вгору очі й вдихаю світло усім своїм тілом. Я на¬повнююся світлом. Я стаю світлішою, добрішою, гарнішою.
Я відчуваю в собі дощ. Я переповнююся дощем. Я можу подару¬вати свій дощ землі. Я видихаю дощ, і він потроху потоком дрібних крапель вирушає у путь.
Вправа «Я-дощ!»
Я — дощ. Я випливаю з великої хмари і лечу на землю. Я Маленька прозора краплинка дощу. Мені приємно кружляти в повітрі СеРед інших краплин дощу.
Я — дощ. Я спускаюся на землю і кричу їй: "Здрастуй!" Мене відхоплює легкий вітерець і я співаю йому: "Здра-а-сту-у-у-й!"
Я вмиваю гарненьку квіточку, торкаючись її губами, руками, усім своїм тілом. Я обливаю її і стаю зовсім маленькою краплинкою. Я спускаюсь в обійми теплої землі, і вона з полегшенням зітхає.
Вправа «Я - квітка!»
Я - квітка. Я зовсім легенька. Я повільно-повільно росту, підніма-юсь. Я прокидаюсь від чудового сну. Я розкриваю свої тоненьщ ніжні пелюстки. Я вмиваю пелюстками обличчя.
Я - квітка. Мої пелюстки граються з вітром. Вони танцюють 3 ним, кружляють у вальсі. Я танцюю і дарую свої пахощі небу, соц. цю, землі й людям.
Вправа «Кораблик»
Мета: викликати у дітей позитивні емоції, вираження впевненості тренування виразності рухів.
Діти рухаються як "кораблики", спокійно, впевнено "плавають по морю . На слова вихователя "Буря!" кораблики хитаються силь-ніше І сильніше.
Слухай уважно Мета: розвивати увагу, вчити швидко і правильно реагувати на звукові сигнали.
Гравці ідуть по колу. Коли вихователь сплескує в долоні один раз, діти повинні зображати рух автомобілів, двічі - Рух літаків, тричі - рух потяга.
Вправа «Сніжинка»
Подув вітерець. Діти –сніжинки кружляють під жваву музику.
Та ось вітерець затихає, музика уповільнюється., сніжинки ледве рухаються і нарешті лягають на землю ( діти присідають, опускають руки, схиляють голову, ніби заснули. ) Все тихо.
Вправа «Смачні цукерки»
У одного із дітей у руках уявна коробка з цукерками. Він пригощає по черзі дітей. Малята беруть по одній цукерці, дякують господарю, потім розгортають цукерку і беруть її в рот. По виразу їхніх облич одразу видно, що частування смачне.
Міміка: жувальні рухи, посмішка, вираз насолоди, задоволення.
Вправа «Зайчики»
Інсценізація вірша М. Познавської "Зайчики ".
В лісі сніг. У лісі звірі.
Ось зайчатка скачуть сірі.
Сірі їстонькі хотять,
Сірі з голоду тремтять.
Бідні зайчики голодні.
Ще й не снідали сьогодні.
Виразні рухи: стрибають, ніби гріються, руками б’ють себе в боки, обіймають за плечі, притискають до живота.
Міміка : лоб зморщений, брови зведені, губи з легка надуті, кутки губ опущені.
Вправа «Сердитий дідусь»
До дідуся в село приїхав Петрик і одразу пішов гуляти . Дідусь розсердився, що Петрик вийшов за хвіртку. А якщо з лісу вибіжить вовк ? Що станеться з онуком.
Міміка: насуплені брови, стиснуті губи.
Вправа «Чарівна пір’їна»
Вихователь пропонує дітям зручно сісти в коло на килимку та заплющити очі.
- У мене в руках – чарівна пір’їна, котрою я буду торкатись різних місць вашого тіла. Пір’їна лагідна на дотик тому торкання подарує вам приємні відчуття.
- Діти заплющують очі, вихователь підходить до кожної дитини та торкається якоїсь частини тіла. Не відкриваючи очей, дитина повинна назвати, до чого торкнулася пір’їна., або доторкнутися до цього місця.
- Щойно ви торкалися різних частин свого тіла і називали їх. Подумайте і дайте відповідь: для чого потрібні руки, голова вуха, очі, чим ми, люди, схожі між собою, чим відрізняємося ?
( Відповіді дітей ).
Вправа «Раз – два»
Діти стоять у колі. Вихователь подає їм команди: " Ніжками потупали, ручками поплескали, голівкою похитали, пальчиком посварились, пострибали, як зайчики, присіли, як черепахи ”.
Кожну команду можна виконувати лише після слів " раз – два ”.
Вправа «Малесенькі ніжки»
Ведучий співає народну пісеньку "Малесенькі ніжки”, діти підхоплюють приспів і роблять відповідні рухи:
Маленькі ніжки
Швидко край доріжки –
Приспів:
Туп- туп- туп.
А великі ноги
Мляво край дороги –
Приспів:
Туп- туп- туп.
Малесенькі ніжки
Бігли вздовж доріжки-
Приспів:
Туп - туп- туп.
А великі ноги
Бігли вздовж дороги-
Приспів:
Туп- туп-туп.
Статичні вправи для губ:
- витягнути губи вперед трубочкою;
- посміхнутися так, щоб не було видно зуби;
- природно посміхнутися із зімкнутими зубами;
- зімкнути зуби, округлити губи і витягнути їх уперед;
- чергувати попередні вправи: перше з другим, третє з четвертим;
- зімкнути зуби, підняти верхню губу і оголити верхні різці.
Динамічні вправи для губ:
- витягнути губи вперед трубочкою, потім розтягнути їх в посмішку;
- почергово чухати і покусувати зубами спочатку верхню, потім нижню губу; витягнути губи вперед трубочкою, після чого рухати ними в різних напрямках, обертати по колу;
- з глухим звуком плескати губами один про одного;
- сильно втягнути щоки, після чого різко відкрити рот з чмокає звуком;
- широко відкрити рот і втягнути губи всередину рота, щільно притиснувши до зубів.
Вправи для щік і губ:
- розтирати, поплескувати і пощіпувати щоки;
- надувати щоки (спочатку обидві відразу, потім по черзі);
- втягнути щоки і утримувати їх у цьому положенні; закрити рот, надути обидві щоки і бити по них кулаком або долонею, з силою шумом випускаючи повітря.
Статичні вправи для язика:
- широко розкрити рот, розслабити мову, щоб він лежав рівно в ротовій порожнині;
- відкрити рот, розслабити мову і розташувати його на нижній губі;
- широко розкрити рот і підняти передній і бічні краї таким чином, щоб вони не торкалися зубів;
- відкрити рот і витягнути напружений язик якомога далі вперед;
- широко відкрити рот, уперти кінчик язика в нижні зуби, а середню частину підняти вгору.
Динамічні вправи для язика:
- злегка відкрити рот, розтягнути губи в усмішці, по черзі тягнутися мовою до куточків рота під ритмічний рахунок (як маятник);
- відкрити рот і тягнутися мовою поперемінно до носа і підборіддя (або верхнім і нижнім зубах);
- закрити рот і повільно обводити язиком зуби по колу;
- відкрити рот якомога ширше, висувати мова вперед якнайдалі, а потім прибирати назад всередину рота під ритмічний рахунок
- закрити рот і поперемінно упиратися мовою то в одну, то в іншу щоку.
Вправа «Градусник».
Попросіть дитину широко відкривши рот сказати: «жаааарко», а потім, максимально стиснувши губи сказати: «хоооолодно».
Вправа «Чистимо зуби».
Нехай дитина, розсунувши губи, як би посміхаючись, проведе язиком по внутрішній стороні нижніх, а потім верхніх зубів, як би чистячи їх.
Вправа «Труба».
Зціпивши зуби, треба максимально витягнути вперед губи, як би граючи на трубі.
Вправа «Фарбуємо дах»
Широко розставивши губи в усмішці, не заплющуючи зубів, треба поводити кінчиком язика по небу.
Вправа «Скачемо на конячці».
Витягнувши губи трубочкою поцокать мовою.
Вправа «Індик».
Розслабленою мовою швидко водимо по верхній губі, імітуючи звуки індика (бл-бл-бл-бл…)
Вправа «Повітряна куля».
Попросіть дитину надувати, а потім здувати щоки.
Вправа «Кицька».
Широко розставивши губи в усмішці, рот відкритий; кінчик язика впирається в нижні зуби; витягнуть язик гіркой, впираючись в кінчиком язика в нижні зуби.
Вправа «Спіймаємо мишку».
Губи в усмішці, рот трішки відкритий; вимовити «а-а» і прикусить широкий кінчик язика (спіймать мишку за хвостик).
Вправа «Конячка».
Витягнуть губи, рот трішки відкритий; поцокать язичком (як цокають копитами конячки).
Вправа «Віконце».
Широко відкрити рот - «жарко», закрить рот – «холодно».
Вправа «Чашечка».
Посміхнуться, широко відкрити рот, висунути язик і надати йому форму «чашечки» (тобто злегка піднять кінчик язика).
Вправа «Дудочка».
Витягнути губи вперед (зуби зімкнуті).
Вправа «Годинник».
Посміхнуться, широко відкрити рот, кінчик язика (як годинникову стрілку) переводить з одної частини рота в другу.
Релаксаційний комплекс №1
«Оченята - пустуни»
(Вправи для зниження візуального навантаження та відновлення зорової працездатності)
1. «Оченята злякалися, потім - здивувалися»
В. п. - сидячи, щільно заплющити очі, потім широко їх розплющити з інтервалом у 30 секунд 5-6 разів підряд.
2. «Очі гріються в теплих долоньках»
В. п. - сидячи, розігріти (потерти) долоні одна об одну, прикласти долоньки до закритих очей на 10-15 секунд 5-6 разів.
3. «Неслухняні оченята»
В. п. - сидячи, прикласти розігріті долоні до очей, очі заплющити - відкрити. 5-6 разів.
4. «Малюємо очі тоненьким пензликом»
В. п. - сидячи, очі заплющені, подушечками вказівних пальців обох
рук провести : а) по повіках; б)над очима; в) під очима.
Тривалість вправи до 1 хвилини.
5. «А тепер малюємо широким пензлем»
В. п. - сидячи, очі заплющити. Подушечками з'єднаних вказівного та середнього пальців обох рук провести: а)по повіках; б) над очима; в) під очима.
Тривалість вправи до 1 хвилини.
Динамічний комплекс №2
«Метелики»
( «Літаки», « Бабки», «Птахи», тощо в залежності від теми)
(вправи для тренування та зміцнення окорухових та біляочних м 'язів, сприяють відновленню кровообігу в області очей, ефективні при розбіжній косоокості)
1. «Слідкуємо за польотом»
В. п. - сидячи: на відстані 50см від очей дитини розхитують пласке зображення іграшки або предмета на мотузочку справа наліво та зліва направо Дитина слідкує очима, голова нерухома.
Виконувати по 2-3 хвилини 2-3 рази на день.
2. «Слідкуємо за польотом» -2
В. п. - сидячи: ( використовується те саме зображення) на висоті підборіддя дитини предмет наближають до її носа. Дитина слідкує очима, голова нерухома.
Вправу виконують 3-5 хвилин 2-3 рази на день.
3. « В гості до оченят»
В. п. - сидячи ( на палець дитини надягається персонаж з пальчикового театру). Дитина фіксує погляд на кінчику свого пальця, який наближає до очей по серединній лінії та віддаляється на відстань витягнутої руки.
4. «Політаємо із гостем»
В. п. - стоячи голова нерухома:
а) відвести напівзігнуту праву руку з іграшкою вбік;
б) повільно рухати іграшку справа наліво та слідкувати за нею очима;
в) повторити в інший бік.
Вправу виконувати 4-5 разів.
5. «Чарівні пальчики» (гімнастика для пальців)
В. п. - сидячи:
Перелік пальців на одній, потім на другій руці. На зразок «Сорока-ворона кашу варила», «Сім'я». Рахунок веде або дорослий, торкаючись по черзі кожного пальця дитини або сама дитина. Кожному пальчику надає певних ознак. Наприклад, при вивченні теми «Птахи» дає кожному пальцю назву птаха, тощо.
Комплекс №3
«Сонечко та хмарка»
(Вправи для зміцнення зовнішніх м 'язів ока, які сприяють поліпшенню координації рухів ока та голови, розвитку складних рухів, підвищують стійкість вестибулярних реакцій)
Під час виконання комплексу використовуються зорові орієнтири (сонечко, весела та сумна хмаринки, квітка), які розташовують на стіні вище рівня очей для дітей зі збіжною косоокістю, та нижче рівня очей для дітей з розбіжною формою косоокості.
1. «Подивися навкруги»
В. п. – сидячи, голова нерухома:
а) підняти очі вгору ( подивитись на сонечко);
б) опустити очі вниз (дивимось на квітку);
в) повернути очі праворуч (на сумну хмаринку);
г) повернути очі ліворуч ( на веселу хмарку).
Вправу виконати 3-4 рази.
2. «Швидкі оченята»
В. п. - стоячи біля стіни, голова нерухома:
а) швидко переводити погляд з правого верхнього кута кімнати у лівий нижній;
б) швидко переводити погляд з лівого верхнього кута кімнати у правий нижній.
Виконувати 20-30 разів.
3. «Карусель»
В. п. - сидячи, голова нерухома:
а) рухи очима по колу зліва направо;
б) рухи очима по колу справа наліво.
Виконувати 4-6 разів.
4. В.п. стоячи:
а) «Сховай оченята» (заплющити очі);
б) «У кого великі очі?» (широко розплющити, витріщити очі).
Можна виконувати перед дзеркалом 3-4 рази.
Комплекс №4
«Мій веселий м'ячик»
(Вправи на розвиток внутрішніх окорухових м'язів при розбіжній косоокості)
1. «Ось який мій м'ячик»
В. п. - стоячи, руки з м'ячем внизу:
а) підняти м'яч на рівень очей, широко відкрити очі,подивитися на м'яч;
б) опустити м'яч;
в) підняти м'яч на рівень очей, примружити очі, подивитися на м'яч;
г) опустити м'яч.
Повторити 5-6 разів.
2. «Гойдалка»
В. п. - стоячи, руки з м'ячем витягнуті уперед: качати руками вправо - вліво, стежачи за напрямком руху м'яча.
Повторити 4-5 разів.
3. «За м'ячем уважно стежимо»
В. п . - стоячи, руки з м'ячем внизу:
а) повільно повертати м'яч по колу знизу вверх вправо, стежачи за напрямком руху м'яча;
б) те ж саме в інший бік.
Повторити 4-5 разів.
4. «Ближче - дальше»
В. п. - стоячи, м'яч у витягнутих вперед руках:
а) піднести м'яч до носу;
б) відвести у в. п. стежити очима за рухами м'яча.
Повторити 4-5 разів.
Комплекс №5
Додатковий релаксаційний комплекс
«Чарівний промінчик»
(Вправи спрямовані на зняття зорового навантаження)
Використовується люстерко або лазерний ліхтарик.
1. «Чарівний промінчик»
В. п. - сидячи: дивитися на яскраве світло протягом 3 секунд, потім закрити очі рукою та дати їм відпочити.
Повторити 15 разів.
2. «Спіймаємо промінчик»
В. п. сидячи: витягнути руки уперед, подивитись на кінчики пальців (педагог світить на кінчики пальців), підняти руки догори (вдих),слідкуючи очима за руками не піднімаючи голови. Опустити руки (видих).
Повторити 4-5 разів.
3. «Знайдемо промінчик»
В. п. - сидячи, руки на поясі:
а) повернути голову вліво, подивитися на лікоть лівої руки (педагог світить ліхтариком на лікоть)
б) те ж саме в інший бік.
Повторити 5-6 разів.
4. «Промінчик - мандрівник»
В. п. - стоячи біля вікна:
а) подивитися на верхівки дерев за вікном – 10 секунд;
б) перевести погляд та назвати будь-який предмет на землі - 5 секунд.
Повторити 15 разів.