Використання масажу в корекційній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.
Пропонуємо різні види масажу, які можна використовувати в корекційній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.
Людина створена мудро. В ній закладена здатність до самовідновлення та самозцілення. Треба лише вміти відшукати в собі ці життєдайні джерела. Радимо почати з елементарного, а саме-з масажу. Масаж – це засіб терморегуляції, тактильний подразник, а також заспокійливий засіб для зняття втоми. Він допоможе підтримати бадьорий настрій, втамувати головний біль, зняти втому очей…
Дитячий масаж дітям надає сил, покращує координацію рухів і підвищує впевненість в собі. Також дітям з особливими освітніми потребами рекомендуємий масаж розслабляючого характеру перед сном на постійній основі. Ми використовуємо в повсякденному житті, при проведенні режимних моментів, на ранкових зустрічах, корекційних заняттях з логоритміки такі види масажу:
Мало хто з нас має змогу систематично відвідувати кабінет масажиста,хоча всім добре відомо, який корисний для організму масаж. Проте не варто засмучуватися, бо кожний може зробити собі міні – масаж самостійно. Епізодичний самомасаж для поліпшення носового дихання, масаж очей, великих м’язів очей, масаж потилиці, обличчя допомагає у роботі з дітьми . Точковий масаж, як і самомасаж, діє однаково заспокійливо і збуджувально. З поліпшенням кровообігу, обмінних процесів підвищується реактивність і стійкість всього організму до зовнішніх впливів.
На стопі людини зосереджено дуже багато нервових закінчень, впливаючи на які, можна поліпшити функціонування різних внутрішніх органів, зняти біль. Використовуємо різні прийоми масажу: прогладжування, розминання, розтирання стопи ніг, згинання та розгинання стопи, виконання колових рухів.
Починаючи з мізинця правої руки й закінчуючи мізинцем лівої руки робимо масаж кінчикам пальців навколо нігтів. Для цього кілька разів легенько стискаємо кожний з пальчиків по черзі обертаними рухами.
Секрет у тому що на кожний з пальців йдуть нервові закінчення практично від усіх внутрішніх органів і структур організму. Тому, подразнюючи ці місця, проводимо дуже корисний для організму сеанс рефлексотерапії, підвищуємо тонус організму і так ми допомагаємо йому успішно долати навантаження.
Массаж
Великий – щоб голівка думала і не боліла,
Вказівний – щоб шлуночок здоровим був,
Середній – хребет щоб гнучким був,
Безіменний – щоб печінка не хворіла
Мізинчик – щоб серце гарно працювало.
Дотиковий масаж
Дотиковий масаж « Гарні вушка»
1.Візьмемось двома пальцями за мочки
І потягнемо їх трошки.
(5 – 6р. потягнути вниз)
2.Покрутим пальцями горбочок, верх – вниз, верх – вниз,
Зробимо це охоче, верх – вниз, верх – вниз.
(вказівним і великим пальцями покрутити привушну кісточку
5 – 6р. у кожен бік).
3.Мізинчиками вуха ми прикриваємо –
І танцюємо, і гуляємо.
(вібрація пальцями у вушних отворах 10 – 20 сек.)
4.Знову вушка ми затулимо.
Добре чуємо і не чуємо.
(закрити – відкрити вушка).
5. «Щоб у нас голівка не боліла
Й заспокоїтись ми вміли
Ми за вушками потремо й до тепла там розітремо.
6.З вушками ми граємо
По вушкам ми плескаємо.
( 7 – 10р. плескаємо долонями по вухах).
7. Хто це до лівого вуха добирається?
Це пальчики з вухом прощаються.
Хто до правого вуха добирається?
Це пальчики з вухом прощаються.
Дотиковий масаж « Добрі пальчики »
1. « Намалюємо брови»
Вказівними пальцями провести по лінії брів у напрямку від носа до вух , легко натискуючи.
Повторити 5 разів.
2. « Вузькі очі»
Натискуючи вказівними пальцями на зовнішні куточки повік, трохи звузити їх.
Повторити 5 разів.
3. «Великі вушка». Вказівним і великим пальцями кожної руки відтягнути мочки вух.
Повторити 5 разів.
4. «Козацькі вуса». Вказівними пальцями кожної руки , легко натиснути, провести над лінією верхньої губи, починаючи від носа. Повторити 5 разів.
5. «Зробити браслети». Потерти великим і вказівним пальцями правої руки зап’ястя лівої руки.
Те саме – правої руки . Повторити 5 разів.
6. «Знімемо рукавички». Вказівним, великим та середнім пальцями правої руки міцно провести по кожному пальцю лівої руки. І навпаки.
По 3 рази кожною рукою.
Вузликова гімнастика
Для розвитку і зміцнення дрібної моторики пальців використовуємо також вузликову гімнастику.
Вузликова гімнастика сприяє розвитку таких властивостей уваги як концентрація, переключення, стійкість, диференційоване сприйняття. У процесі оволодіння практичними вміннями розвивається наочно–дійове мислення. Вузликова гімнастика виховує терпіння і наполегливість, сприяє активізації творчих здібностей.
Починаємо вчити в'язати вузли на рівній горизонтальній площині мотузкою діаметром 5-8 мм і довжиною 50-60 см. Для цього використовуємо площинні зображення черевиків, сукні, ляльки.
Інтерес дітей підсилюється й тим, що кожен прагне навчитися зав’язувати шнурки своїх черевиків. Хитромудрі переплетіння мотузки полонять увагу дітей, викликають бажання спробувати самому в'язати вузлики.
Завдяки вузликовій гімнастиці здійснюється баланс правої і лівої півкуль головного мозку, що сприяє психотерапевтичному ефекту у дітей з порушеннями психічного розвитку.