Тематичне оцінювання по темі: «Еволюційне вчення»
Варіант №1
1. Видом називають сукупність особин, які:
А займають різні місця у ланцюгах живлення та трофічних сітках;
Б мають однакові алельні гени і займають однакову екологічну нішу;
В існують у різних екосистемах, мають різні ареали;
Г створені людиною на базі штучного добору.
2. До рудиментарних органів людини не відносять:
А апендикс;
Б зуби мудрості;
В третю повіку;
Г чотири молочні залози.
3. Виберіть твердження, що відповідає науковій теорії Ч. Дарвіна:
А успадковуються ТІЛЬКИ корисні ознаки організмів;
Б природний добір відбувається на базі спадкової мінливості;
В види незмінні; вони створені Творцем;
Г зміни в органах відбуваються внаслідок їх вправляння.
4. Укажіть приклад ідіоадаптації у тварин:
А формування різних ротових апаратів у комах;
Б поява легеневого дихання у земноводних;
В спрощення будови тіла паразитичних червів;
Г розвиток зародка плазунів усередині яйця.
5. Різке падіння чисельності зайця призведе до таких змін у популяції вовка:
А посилить мутаційний процес у клітинах тіла вовка;
Б загострить внутрішньовидову боротьбу за існування;
В послабить спарювання та зменшить кількість нащадків;
Г підвищить взаємодопомогу у зграях вовків.
6. Саламандра плямиста, жук сонечко, кумка червоночерева завдяки яскравому забарвленню захищені, оскільки воно є:
А маскувальним (захисним); Б імітаційним (наслідувальним); В приваблюючим;
Г демонстраційним (попереджувальним).
7. Укажіть приклад, який не є ароморфозом у рослин:
А виникнення насінини у голонасінних;
Б різні форми і розміри віночків квіток;
В редукція листків у повитиці;
Г перетворення коренів омели на присоски.
8. Серед шести лисенят одного виводку статевої зрілості досягли тільки двоє найсильніших, колір хутра яких подібний до батьківського. Основними факторами еволюції в цьому випадку слід вважати:
А боротьбу за існування і природний добір;
Б штучний добір і несприятливі умови довкілля;
В дію абіотичних чинників і вірусні хвороби;
Г спадкову мінливість і вплив людини.
9. Укажіть пару гомологічних органів, що відповідають крилам метелика:
А крила птаха;
Б надкрила хруща;
В крила кажана;
Г плавці летючої рибки.
10. Укажіть перші рослини, які опанували суходіл:
А риніофіти і псилофіти;
Б мохи і плауни;
В водорості та мохи;
Г папороті та голонасінні.
11. Назвіть еру, коли виникли перші одно - та багатоклітинні еукаріоти:
А архейська; Б протерозойська; В палеозойська; Г мезозойська.
12. Укажіть зміни, які зявилися у скелеті людини в результаті прямоходіння:
А верхні кінцівки видовжилися;
Б стопа стала склепінчастою;
В нижня щелепа стала рухомою;
Г хребет набув дугоподібної форми.
13. Установіть відповідність між критеріями виду і прикладами їх відносності у тварин:
1 Морфологічний; А Подібність процесів травлення та виділення у кішок і собак;
2 географічний; Б відмінності довжини кінцівок, вушних раковин, шерсті у такси і вівчарки;
3 цитогенетичний; В великий ареал у п'яти форм ялини колючої;
4 фізіологічний Г у полівок звичайної та східноєвропейської різна кількість хромосом;
Д чотири групи крові та подібні білки крові в українця, і корейця і кенійця.
14. Установіть відповідність між ерами та особливостями еволюції рослинного світу:
1 Протерозойська; А Поява голонасінних і покритонасінних;
2 палеозойська; Б поява одно - та багатоклітинних водоростей;
3 мезозойська; В поява синьо-зелених водоростей;
4 кайнозойська Г поява спорових, поширення деревоподібних папоротей;
Д формування сучасної флори.
15. Дати визначення поняттям: аналогічні органи, макроеволюція, боротьба за існування, ароморфоз.
16.Поясніть,як відбувається мікроеволюцій ний процес під час географічного видоутворення.
17. Які ароморфози виникли в рослинних організмах у зв’язку з освоєнням суходолу? Відповідь поясніть та наведіть приклади.
Тематичне оцінювання по темі: «Еволюційне вчення»
Варіант №2
1.У часи різких еволюційних змін, екологічних катастроф тощо темпи еволюції:
А уповільнюються; Б стабілізуються; В прискорюються; Г припиняються.
2. Відносність морфологічного критерію виду демонструє:
А подібність біохімічного складу крові ссавців;
Б відмінність у зовнішній будові кішок і собак;
В відмінності між самками і самцями левів;
Г подібність процесів життєдіяльності у птахів.
3. Укажіть, які форми мінливості слугують матеріалом для природного добору:
А мутаційна і комбінативна;
Б вікова і кореляційна;
В мутаційна і модифікаційна;
Г співвідносна і вікова.
4. Вузьке пристосування організмів до умов існування, що посилює їх адаптивність, називають:
А ароморфозом; Б загальною дегенерацією; В ідіоадаптацією; Г конвергенцією.
5. Виберіть приклад, що демонструє внутрішньовидову боротьбу за існування:
А шлюбні бої між самцями оленів за самку;
Б конкуренція між моржами і тюленями за територію;
В боротьба між хижаком риссю і жертвою зайцем;
Г впадання в літню сплячку ховраха в період засухи.
6. Павук-шершень має смугасте черевце і зовні нагадує шершня; осоподібна муха схожа на осу. Таку адаптацію називають:
А маскувальним забарвленням;
Б мімікрією;
В ароморфозом;
Г дегенерацією.
7. Виберіть приклад, який ілюструє ароморфоз у рослин:
А перетворення листків кактуса на колючки;
Б утворення коренів-присосок у повитиці;
В поява листка як органа фотосинтезу;
Г видозміна пагона картоплі на бульбу.
8. Наслідком макроеволюції (на відміну від мікроеволюції) є:
А послаблення конкуренції між видами;
Б утворення нових видів організмів;
В припинення боротьби за існування;
Г утворення надвидових таксонів.
9. Укажіть еру історії Землі, яку називають «ерою динозаврів»:
А архейська; Б протерозойська; В палеозойська; Г мезозойська.
10. Еволюція вищих рослин пов'язана з виходом їх із води та поширенням на суходолі. Визначте, у яку еру це відбувалося:
А кайнозойську; Б протерозойську; В палеозойську; Г мезозойську.
11. Зміну газового складу повітря наприкінці архейської ери та формування озонового екрану пов'язують із:
А фотосинтезом ціанобактерій;
Б диханням прокаріотів;
В концентрацією сірки і заліза;
Г появою рослинних еукаріотів.
12. Під час формування людських рас основними факторами стали пристосування до:
А споживання різної їжі;
Б життя в наземно-повітряному середовищі;
В життя в різних кліматичних зонах;
Г захисту від різних природних ворогів.
13. Установіть відповідність між ерами та особливостями еволюції тваринного світу :
1 Протерозойська; А Формування рядів сучасної фауни;
2 палеозойська; Б поширення риб, поява амфібій і рептилій;
3 мезозойська; В поява і поширення комах, птахів та ссавців;
4 кайнозойська Г формування перших екосистем із прокаріотів;
Д поява губок, кишковопорожнинних, червів, нижчих хордових.
14. Виберіть три характеристики органів тварин, зображених на малюнку:
Органи Умови середовища організмів Відділи кінцівок
1 Гомологічні; 1 Однакові; 1 Кисть, лапа, крило;
2 аналогічні; 2 різні; 2 ласт, крило, рука;
3 атавістичні 3 мінливі 3 плече, передпліччя, кисть
15. Дати визначення поняттям: гомологічні органи, мікроеволюція, природній добір, ідіоадаптація.
16. Порівняйте біологічний прогрес та біологічний регрес. Якими шляхами досягається біологічний прогрес?
17. Які ароморфози виникли в тваринних організмах у зв’язку з освоєнням суходолу? Відповідь поясніть та наведіть приклади.