Контрольна робота 9 кл "Еволюція органічного світу"

Про матеріал
Дана контрольна робота містить 2 варіанти різнорівневих завдань, які дають можливість перевірити знання учнів з теми
Перегляд файлу

Тематичне оцінювання по темі: «Еволюційне вчення»

Варіант №1

1. Видом називають сукупність особин, які:

А займають різні місця у ланцюгах живлення та трофічних сітках;

Б мають однакові алельні гени і займають однакову екологічну нішу;

В існують у різних екосистемах, мають різні ареали;

Г створені людиною на базі штучного добору.

2. До рудиментарних органів людини не відносять:

А апендикс;

Б зуби мудрості;

В третю повіку;

Г чотири молочні залози.

3. Виберіть твердження, що відповідає науковій теорії Ч. Дарвіна:

А успадковуються ТІЛЬКИ корисні ознаки організмів;

Б  природний добір відбувається на базі спадкової мінливості;

В види незмінні; вони створені Творцем;

Г зміни в органах відбуваються внаслідок їх вправляння.

4. Укажіть приклад ідіоадаптації у тварин:

А формування різних ротових апаратів у комах;

Б поява легеневого дихання у земноводних;

В спрощення будови тіла паразитичних червів;

Г розвиток зародка плазунів усередині яйця.

5. Різке падіння чисельності зайця призведе до таких змін у популяції вовка:

А посилить мутаційний процес у клітинах тіла вовка;

Б загострить внутрішньовидову боротьбу за існування;

В послабить спарювання та зменшить кількість нащадків;

Г підвищить взаємодопомогу у зграях вовків.

6. Саламандра плямиста, жук сонечко, кумка червоночерева завдяки яскравому забарвленню захищені, оскільки воно є:

А маскувальним (захисним); Б імітаційним (наслідувальним); В приваблюючим;

Г демонстраційним (попереджувальним).

7. Укажіть приклад, який не є ароморфозом у рослин:

А виникнення насінини у голонасінних;

Б різні форми і розміри віночків квіток;

В редукція листків у повитиці;

Г перетворення коренів омели на присоски. 

8. Серед шести лисенят одного виводку статевої зрілості досягли тільки двоє найсильніших, колір хутра яких подібний до батьківського. Основними факторами еволюції в цьому випадку слід вважати:

А боротьбу за існування і природний добір;

Б штучний добір і несприятливі умови довкілля;

В дію абіотичних чинників і вірусні хвороби;

Г спадкову мінливість і вплив людини.

9. Укажіть пару гомологічних органів, що відповідають крилам метелика:

А крила птаха;

Б надкрила хруща;

В крила кажана;

Г плавці летючої рибки.

10. Укажіть перші рослини, які опанували суходіл:

А риніофіти і псилофіти;

Б мохи і плауни;

В водорості та мохи;

Г папороті та голонасінні.

11. Назвіть еру, коли виникли перші одно - та багатоклітинні еукаріоти:

А архейська; Б протерозойська; В палеозойська; Г мезозойська.

12. Укажіть зміни, які зявилися у скелеті людини в результаті прямоходіння:

А верхні кінцівки видовжилися;

Б стопа стала склепінчастою;

В нижня щелепа стала рухомою;

Г хребет набув дугоподібної форми.

13. Установіть відповідність між критеріями виду і прикладами їх відносності у тварин:

1 Морфологічний;  А Подібність процесів травлення та виділення у кішок і собак;

2 географічний;       Б відмінності довжини кінцівок, вушних раковин, шерсті у такси і вівчарки;

3 цитогенетичний; В великий ареал у п'яти форм ялини колючої;

4 фізіологічний       Г у полівок звичайної та східноєвропейської різна кількість хромосом;

                                 Д чотири групи крові та подібні білки крові в українця, і корейця і кенійця.

14. Установіть відповідність між ерами та особливостями еволюції рослинного світу:

1 Протерозойська; А Поява голонасінних і покритонасінних;

2 палеозойська;      Б поява одно - та багатоклітинних водоростей;

3 мезозойська;        В поява синьо-зелених водоростей;

4 кайнозойська       Г поява спорових, поширення деревоподібних папоротей;

                                Д формування сучасної флори.

15. Дати визначення поняттям: аналогічні органи, макроеволюція, боротьба за існування,  ароморфоз.

16.Поясніть,як відбувається мікроеволюцій ний процес під час географічного видоутворення.

17. Які ароморфози виникли в рослинних організмах у зв’язку з освоєнням суходолу? Відповідь поясніть та наведіть приклади.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тематичне оцінювання по темі: «Еволюційне вчення»

Варіант №2

1.У часи різких еволюційних змін, екологічних катастроф тощо темпи еволюції:

А уповільнюються; Б стабілізуються; В прискорюються; Г припиняються.

2. Відносність морфологічного критерію виду демонструє:

А подібність біохімічного складу крові ссавців;

Б відмінність у зовнішній будові кішок і собак;

В відмінності між самками і самцями левів;

Г подібність процесів життєдіяльності у птахів.

3. Укажіть, які форми мінливості слугують матеріалом для природного добору:

А мутаційна і комбінативна;

Б вікова і кореляційна; 

В мутаційна і модифікаційна;

Г співвідносна і вікова.

4. Вузьке пристосування організмів до умов існування, що посилює їх адаптивність, називають:

А ароморфозом; Б загальною дегенерацією; В ідіоадаптацією; Г конвергенцією.

5. Виберіть приклад, що демонструє внутрішньовидову боротьбу за існування:

А шлюбні бої між самцями оленів за самку;

Б конкуренція між моржами і тюленями за територію;

В боротьба між хижаком риссю і жертвою зайцем;

Г впадання в літню сплячку ховраха в період засухи. 

6. Павук-шершень має смугасте черевце і зовні нагадує шершня; осоподібна муха схожа на осу. Таку адаптацію називають:

А маскувальним забарвленням;

Б мімікрією;

В ароморфозом;

Г дегенерацією.

7. Виберіть приклад, який ілюструє ароморфоз у рослин:

А перетворення листків кактуса на колючки;

Б утворення коренів-присосок у повитиці;

В поява листка як органа фотосинтезу;

Г видозміна пагона картоплі на бульбу.

8. Наслідком макроеволюції (на відміну від мікроеволюції) є:

А послаблення конкуренції між видами;

Б утворення нових видів організмів;

В припинення боротьби за існування;

 Г утворення надвидових таксонів.

9. Укажіть еру історії Землі, яку називають «ерою динозаврів»:

А архейська; Б протерозойська; В палеозойська; Г мезозойська.

10. Еволюція вищих рослин пов'язана з виходом їх із води та поширенням на суходолі. Визначте, у яку еру це відбувалося:

А кайнозойську; Б протерозойську; В палеозойську; Г мезозойську.

11. Зміну газового складу повітря наприкінці архейської ери та формування озонового екрану пов'язують із:

А фотосинтезом ціанобактерій;

Б диханням прокаріотів;

В концентрацією сірки і заліза;

Г появою рослинних еукаріотів.

12. Під час формування людських рас основними факторами стали пристосування до:

А споживання різної їжі;

Б життя в наземно-повітряному середовищі;

В життя в різних кліматичних зонах;

Г захисту від різних природних ворогів.

 

13. Установіть відповідність між ерами та особливостями еволюції тваринного світу :

1 Протерозойська;  А Формування рядів сучасної фауни;

2 палеозойська;      Б поширення риб, поява амфібій і рептилій;

3 мезозойська;        В поява і поширення комах, птахів та ссавців;

4 кайнозойська       Г формування перших екосистем із прокаріотів;

                                 Д поява губок, кишковопорожнинних, червів, нижчих хордових.

14. Виберіть три характеристики органів тварин, зображених на малюнку:

   Органи                         Умови середовища організмів                    Відділи кінцівок

1 Гомологічні;                 1 Однакові;                      1 Кисть, лапа, крило;

2  аналогічні;                   2 різні;                       2 ласт, крило, рука;

3  атавістичні                 3 мінливі                      3 плече, передпліччя, кисть

Картинки по запросу гомологічні органиКартинки по запросу гомологічні органи

Картинки по запросу гомологічні органиКартинки по запросу гомологічні органиКартинки по запросу гомологічні органиКартинки по запросу гомологічні органиКартинки по запросу гомологічні органиКартинки по запросу гомологічні органиКартинки по запросу гомологічні органиКартинки по запросу гомологічні органиКартинки по запросу гомологічні органиКартинки по запросу гомологічні органи

15. Дати визначення поняттям: гомологічні органи, мікроеволюція, природній добір,  ідіоадаптація.

16. Порівняйте біологічний прогрес та біологічний регрес. Якими шляхами досягається біологічний прогрес?

17. Які ароморфози виникли в тваринних організмах у зв’язку з освоєнням суходолу? Відповідь поясніть та наведіть приклади.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Нагорна Людмила Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 березня 2021
Переглядів
6230
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку