Контрольна робота для 11 класу з теми «Адаптації (Частина 1)»
І варіант
Початковий рівень (виберіть лише 1 правильну відповідь)
(кожне завдання по 0,5 бала)
1. Зникнення травної системи у деяких паразитичних червів – це:
А) ідіоадаптація; Б) ароморфоз; В) загальна дегенерація; Г) гомологія.
2. Виникнення пристосувань до різних умов існування у крота, кажана, дельфіна – це:
А) дивергенція; Б) конвергенція; В) коеволюція; Г) паралелізм.
3. Наявність додаткових молочних залоз у людини – це приклад:
А) аналогії; Б) гомології; В) атавізму; Г) рудименту.
4. Складені крила метелика каліми нагадують листок. Це приклад:
А) мімікрії; Б) мімезії; В) криптизму; Г) демонстрації.
5. Оберіть адаптацію на клітинному рівні організації:
А) поліфагія; Б) поліморфізм; В) наявність гідрогеносоми у анаеробів; Г) яйцевий зуб у птахів.
6. Адаптації, пов’язані зі зміною поведінки особин:
А) морфологічні; Б) фізіологічні; В) етологічні; Г) філогенетичні.
Середній рівень (дайте визначення термінам)
(кожне завдання по 1 балу)
1. Преадаптація – це…
2. Молекулярна мімікрія – це…
3. Гетеротопні організми – це…
Достатній рівень (дайте відповідь на питання)
(кожне завдання по 1 балу)
1. Чим відрізняються екологічно пластичні види від екологічно непластичних? Наведіть приклад.
2. В чому полягає правило взаємодії екологічних факторів?
3. Що таке коадаптації?
Високий рівень (дайте розгорнуту відповідь на питання)
(3 бали)
1. Максимально повно опишіть та наведіть приклади адаптацій на усіх рівнях організації біологічних систем.
Контрольна робота для 11 класу з теми «Адаптації (Частина 1)»
ІI варіант
Початковий рівень (виберіть лише 1 правильну відповідь)
(кожне завдання по 0,5 бала)
1. Виникнення квітки у Покритонасінних – це:
А) ідіоадаптація; Б) ароморфоз; В) загальна дегенерація; Г) атавізм.
2. Виникнення пристосування до схожих умов довкілля у морського котика, морського лева і моржа – це:
А) дивергенція; Б) конвергенція; В) паралелізм; Г) коеволюція.
3. Крило кажана та крило метелика – це приклад:
А) аналогій; Б) гомологій; В) рудиментів; Г) атавізмів.
4. Метелик скляниця ззовні нагадує осу – це приклад:
А) мімікрії; Б) мімезії; В) криптизму; Г) демонстрації.
5. Оберіть адаптацію на молекулярному рівні організації:
А) поява скоротливої вакуолі в інфузорії; Б) яйцевий зуб у птахів; В) поліфагія; Г) поліморфізм.
6. Адаптації пов’язані зі змінами фунцціонування органів та систем:
А) морфологічні; Б) фізіологічні; В) етологічні; Г) соціальні.
Середній рівень (дайте визначення термінам)
(кожне завдання по 1 балу)
1. Постадаптація – це…
2. Поліморфізм – це…
3. Генетичний тягар популяції – це…
Достатній рівень (дайте відповідь на питання)
(кожне завдання по 1 балу)
1. Чим відрізняються активна та пасивна стратегії адаптацій організмів до середовища існування? Наведіть приклад.
2. В чому полягає правило обов’язковості заповнення екологічної ніші?
3. Що таке коеволюція?
Високий рівень (дайте розгорнуту відповідь на питання)
(3 бали)
1. Максимально повно опишіть та наведіть приклади адаптацій на усіх рівнях організації біологічних систем.
Контрольна робота для 11 класу з теми «Адаптації (Частина 1)»
ІII варіант
Початковий рівень (виберіть лише 1 правильну відповідь)
(кожне завдання по 0,5 бала)
1. Зміна форми дзьоба птаха внаслідок споживання певної їжі – це:
А) ідіоадаптація; Б) ароморфоз; В) загальна дегенерація; Г) рудимент.
2. Виникнення пристосувань до польоту у метелика, кажана та
голуба – це:
А) дивергенція; Б) конвергенція; В) паралелізм; Г) коеволюція.
3. Залишки третьої повіки у людини – це приклад:
А) аналогії; Б) гомології; В) атавізму; Г) рудименту.
4. Тушканчик є малопомітним на тлі пустельних пісків. Це приклад:
А) мімікрії; Б) мімезії; В) криптизму; Г) демонстрації.
5. Оберіть адаптацію на популяційно-видовому рівні організації:
А) поява гідрогеносоми у анаеробів; Б) поліфагія;
В) демонстрація захисного забарвлення; Г) поліморфізм.
6. Адаптації, пов’язані зі змінами будови та забарвлення організму:
А) морфологічні; Б) фізіологічні; В) етологічні; Г) соціальні.
Середній рівень (дайте визначення термінам)
(кожне завдання по 1 балу)
1. Адаптаціогенез – це…
2. Неотенія – це…
3. Адаптогени – це…
Достатній рівень (дайте відповідь на питання)
(кожне завдання по 1 балу)
1. Чим відрізняються онтогенетичні та філогенетичні адаптації? Наведіть приклад.
2. В чому полягає суть гіпотези адаптивного компромісу?
3. Що таке екологічна ніша?
Високий рівень (дайте розгорнуту відповідь на питання)
(3 бали)
1. Максимально повно опишіть та наведіть приклади адаптацій на усіх рівнях організації біологічних систем.