Урок 38 в 11 класі
Тема. Контрольна робота №2. З історії риторики й ораторського мистецтва. Основи ораторського мистецтва
Мета: перевірити й оцінити рівень навчальних досягнень учнів із розділу; з’ясувати можливі недоліки в ході опанування мовною теорією.
Обладнання: тести закритої та відкритої форми.
Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.
ХІД УРОКУ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Ознайомлення з темою та метою уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання роботи.
ІV. Виконання тестових завдань закритої і відкритої форми
Варіант І
Завдання 1-9 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді (1 б.)
1. Батьківщиною риторики вважають:
А Стародавню Грецію
Б Україну
В Стародавній Єгипет
Г Давній Рим.
2. До видів красномовства належать:
А академічне, політичне, ювілейне, церковне
Б суспільно-побутове, звинувачувальне, політичне, судове
В академічне, політичне, судове, церковне, суспільно-побутове.
Г політичне, ювілейне, церковне, звинувачувальне.
3. Сфера застосування академічного красномовства:
А засоби масової інформації
Б судочинство
В шкільна та наукова аудиторія
Г церковна сфера.
4. До жанрів суспільно-побутового красномовства належать:
А наукова доповідь, реферат, повідомлення
Б вітальне слово, застільне слово, поминальне слово
В звинувачувальна промова, доповідь, виступ
Г огляд і бесіда, інформація, виступ.
5. Галузь риторики, що є системою ідей, положень поглядів про майстерність судоговоріння – це...
А судове красномовство
Б академічне красномовство
В політичне красномовство
Г соціально-побутове красномовство.
6. Висловлення з приводу якоїсь важливої події в приватному житті – це…
А судове красномовство
Б академічне красномовство
В політичне красномовство
Г соціально-побутове красномовство.
7. Ритуальна промова належить, до...
А судового красномовства
Б церковного красномовства
В соціально-побутового красномовства
Г політичного красномовства.
8. Риторичним запитанням є …
А Як тебе звуть, юначе?
Б Хочеш придбати цю книгу?
В Чи це можливо?
Г Ти знаєш, що ти — людина?
Завдання 9 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою. Кожна цифра може використовуватися лише один раз (2 б.)
9. Визначте вид красномовства, до якого належать наведені тексти.
1. У нинішній Україні діє більш як 100 політичних партій. Можна сумніватися, що це справжнє обличчя демократії. Скоріше подібна дифузність свідчить про невпевненість перших кроків суспільства до свого політичного самовизначення. |
А академічне красномовство |
2. Політиків нині — як собак! І всі гризуться за владу. Скільки партій, питаєте? А біс його знає! І знати не хочу. |
Б політичне красномовство |
3. Сьогодні багато хто говорить від імені народу України. Лжепророків та вовків в овечій шкурі — більш ніж достатньо. Але, люди, розкрийте очі! Тільки одна партія серед численних політичних пройдисвітів справді захищає інтереси трудящих! Саме про неї і буде мова. |
В суспільно-побутове красномовство |
4. У молитві Єфрема Сиріна перераховано чотири головні недуги та чотири чесноти, дуже важливі в духовному житті людини. Доброчесність — без роздвоєності, без спотворення, без викривлення, тобто така, якою її створив Бог. Якщо це шлюб, то він має бути святим. Наступною важливою чеснотою є смирення, яке зовсім не принижує людського достоїнства. Смирення — це насамперед перемога правди в нас самих (Філарет) |
Г духовне красномовство |
Завдання 10 потребує самостійного розв'язання (2 б.)
Складіть і залишіть ювілейну промову.
Варіант ІІ
Завдання 1-9 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. До українських риторів не належить:
А Демосфен
Б Іларіон
В Туровський
Г Вишенський.
2. До видів красномовства не належить:
А судове
Б звинувачувальне
В суспільно-побутове
Г академічне.
3. Сфера застосування політичного красномовства:
А церковна сфера
Б судочинство
В шкільна та наукова аудиторія
Г засоби масової інформації.
4. До жанрів академічного красномовства належать:
А звинувачувальна промова, доповідь, виступ
Б вітальне слово, застільне слово, поминальне слово
В наукова доповідь, реферат, повідомлення
Г огляд і бесіда, інформація, виступ.
5. Вид красномовства, характерними ознаками якого є науковість і системність у викладі матеріалу - це…
А академічне красномовство
Б судове красномовство
В політичне красномовство
Г соціально-побутове красномовство.
6. Вид словесного мистецтва , тобто промови священнослужителів на релігійну тематику – це…
А судове красномовство
Б академічне красномовство
В церковне красномовство
Г соціально-побутове красномовство.
7. Серед названого оберіть жанри гомілетики:
А промова прокурора, захисна промова, виступи свідків
Б тост, ювілейна промова, розважальна промова
В лекція, виступ на конференції, бесіда
Г молитва, церковна проповідь, промова на соборі.
8. Риторичне питання наявне в реченні...
А Де ти навчаєшся?.
Б Хто там співає тужливі пісні?
В Чи має це рівняння розв'язок?
Г Чи ти вже прочитав цю книжку?
Завдання 9 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою. Кожна цифра може використовуватися лише один раз (2 б.)
9. Визначте вид красномовства, до якого належать наведені тексти.
1. В економіці Урарту з найдавніших часів дуже велику роль відігравало скотарство. Прослідкуємо, як зростала ця роль протягом усього періоду існування урартійської держави. |
А академічне красномовство |
2. Немає людини праведної на землі, щоб робила б добро й не грішила, тому не клади свого серця на всякі слова, що говорять, щоб не чути свого раба, коли він лихословив тебе, знає бо серце твоє, що багато разів також ти лихословив на інших. |
Б політичне красномовство |
3. Не прагнучи обілити звинувачену, звернемо увагу присутніх на обставини, що можуть певною мірою пом'якшити її вину. Перш за все, численні свідки твердять, що вона має неврівноважений характер і схильна до демонстративних афектів. |
В суспільно-побутове красномовство |
4. Нехай він задушиться моїми грішми, той лобуряка! його гаряча кров спила! |
Г духовне красномовство |
Завдання 10 потребує самостійного розв'язання (2 б.)
Складіть і запишіть ювілейну промову.
V. Підсумок уроку
Організований збір зошитів.
Відповіді на запитання учнів.
VІ. Домашнє завдання
Повторити розділ «Риторика».
1