Конрольна робота складена за чотирьма рівнями складності: тести 1 (одна правильна відповідь) і 2 ( декілька), з повною відповідю 3 і 4. Розроблена для предмету "Екологія", може застосовуватись при вивченні тем "Екологія" та "Сталий розвиток і раціональне природокористування" з предмета "Біологія і екологія" 11 клас.
Екологія.
Тема. Контрольна робота
Варіант 1
1 рівень (Виберіть одну правильну відповідь iз запропонованих варіантів.
3а кожну правильну відповідь — 0,5 бала.)
1. Заповідники — це:
а) території, де не допускається вплив людини на природні процеси;
б) території, які зберігаються людиною в естетичних, оздоровчих,
наукових та освітніх цілях, де заборонено використання природних
ресурсів; в) території, на яких протягом ряду років (або постійно) в
певні сезони (чи протягом року) охороняються окремі види aбo
частина природного комплексу; г) yci відповіді неправильні.
2. Коли був прийнятий закон про Червону книгу України?
а) 1964 р.; б) 1976 р.; в) 1982 р.; г) 1991 р.
3. Максимальна шкода наноситься навколишньому середовищу при
позбавленні від стійких органічних речовин — полімерів (наприклад
поліетилену) шляхом:
а) спалюваиня; б) розкладання; в) поховання; г) утилізації.
4. Який відсоток території України перебуває під об'єктами природно-
заповідного фонду? а)5%; б)6%; в) 10 %; г) 25 %.
5. Колообіг речовин у біосфері — це: а) обмін речовин і енергії організмів iз зовнішнім середовищем; б) природний циклічний рух хімічних елементів від одного компонента біосфери до іншого з поверненням до вихідного стану;
в) обмін речовин і енергії організмів одне з одним; г) процеси pyxy хімічних елементів, які відбуваються за участю живої речовини.
6. Яким організмам належить виняткова роль у міграції aтoмiв?
а) Мікроорганізмам; б) рослинам; в) тваринам; г) людині.
2 рівень (Виберіть декілька правильних відповідей iз запропонованих варіантів. 3а кожне правильно виконане завдання — 1 бал.)
1. Назвіть основні причини скорочення лісових pecypciв — «легень планети»: а) використання лісів як палива;
б) вирубка лісів з метою збільшення сільськогосподарських
угідь, під будівництво мicт, доріг; в) деградація лісів через
забруднення повітряного середовища, ґрунтів; г) зникнення
багатьок видів рослин і тварин; д) воєнні конфлікти.
2. Основний контроль за станом навколишнього середовища в Україні здійснюють: а) Міністерство охорони здоров'я і природи; б) санітарно-епідеміологічні служ6и; в) гідрометеослужба; г) «Партія зелених».
3. Оптимізація навколишнього середовища людини здійснюється з метою: а) забезпечення найкращого стану здоров'я населення;
б)найбільш повного задоволення потреб при одночасному збереженні якості навколишнього середовища; в) посилення процесів інтенсифікації в промисловості й сільському господарстві; г) прискорення темпів зростання міського населення; д) відкриття нових родовищ корисних копалин.
3 рівень (За кожну повну відповідь — 1,5 бала.)
1. Розкрити суть першого закону Б. Коммонера «Усе пов'язано з yciм».
2. Доведіть необхідність нормування антропогенного навантаження на екосистеми.
4 рівень (3а повну відповідь — 3 бали.)
Чи може бути достатнім заходом для охорони природи створення заповідників і заказників? Відповідь обґрунтуйте.
Варіант 2
1 рівень (Виберіть одну правильну відповідь iз запропонованих варіантів.
3а кожну правильну відповідь — 0,5 бала.)
1. Національні парки — це:
а) території, де не допускається вплив людини на природні процеси;
б) території, які зберігаються людиною в естетичних, оздоровчих, наукових та освітніх цілях, де заборонено використання природних pecypciв;
в) території, на яких протягом ряду років (або постійно) в певні сезони (чи протягом року) охороняються oкpeмi види aбo частина природного комплексу;
г) yci відповіді неправильні.
2. Укажіть, коли була створена комісія з охорони зникаючих видів рослин і тварин при ООН:
а) 1948 р.; б) 1954 р.; в) 1967 р.; г) 1975 р.
3. У якому типі колообігу приймають участь живі організми?
а) Малому; б) великому; в) середньому; г) yci відповіді неправильні.
4. До якого відсотку слід довести площу об'ектів природно- заповідного фонду планети земля згідно програми дій ХХІ ст.?
а) 10-12 %; б) 30–35 %; в) 25–30 %; г) 15-20 %.
5. Азот (Нітроген) атмосфери потрапляє в біологічний цикл колообігу речовин через діяльність таких бактерій: а) денітрифікуючих;
б) нітрифікуючих; в) амоніфікуючих; г) азотофіксуючих.
6. Провідна роль у підтриманні сталого газового складу в атмосфері належить: а) людині; б) тваринам; в) рослинам; г) грибам.
2 рівень (Виберіть декілька правильних відповідей iз запропонованих
варіантів. 3а кожне правильно виконане завдання — 1 бал.)
1. Основні причини втрати біологічної різноманітності:
а) зростаюча чисельність населення; б) зростаюче споживання pecypciв; в) зневажливе ставлення до біологічних видів і систем;
г) незаконне полювання і систематичне вирубування лісу; д) yci відповіді неправильні.
2. Назвіть біосферні заповідники, розміщені на території України:
а) Асканія-Нова; б) Луганський; в) Чорноморський; г) Шацький.
3. Якi з явищ призвели до виникнення екологічної кризи на Землі?
а) Утворення озонових дірок; б) освоєння космічного простору;
в) комп'ютеризація; г) забруднення Світового океану; д) винищення лісів.
3 рівень (3а кожну повну відповідь — 1,5 бала.)
1. Поясніть закон Коммонера «Все повинно кудись подітися».
2. Довести необхідність використання екологічних знань у мисливстві й рибальстві.
4 рівень (3а повну відповідь — 3 бали.)
Чи можна вести господарську діяльність, не змінюючи п рироду?
Як, на ваш погляд, можна розв'язати цю проблему?