Практична робота на тему: "Розв’язання задач з екології"

Про матеріал
Практична робота "Розв’язання задач з екології". Допускаються до проведення досліджень ті учні та студенти, що засвоїли відповідний теоретичний матеріал, володіють методиками проведень практичних завдань.
Перегляд файлу

Практична робота

Тема: Розв’язання задач з екології.

Мета: розвивати вміння розв’язувати задачі з екології та узагальнити знання про колообіг речовин, його типи, ланки, закономірності, на основі отриманих знань, скласти схеми кругообігу деяких речовин у біосфері.

Обладнання та матеріали: підручник, інструктивна картка, інтернет-джерела

Теоретичний матеріал

 

Ланцюги живлення – послідовності організмів, у яких особини одного виду слугують об`єктами живлення організмів іншого. Кожен ланцюг складається з певної кількості ланок, як правило, не більше 4—5,  оскільки через втрату енергії загальна маса кожної наступної ланки приблизно в 10 разів менша попередньої.

Виділяють два типи ланцюгів живлення:

  • Пасовищні (ланцюги виїдання) – це ланцюги, які починаються із зелених рослин і завершуються редуцентами (трава – зелений коник – ящірка – яструб);
  • Детритні (ланцюги розщеплення) – це ланцюги, які починаються з мертвої органічної речовини (решток) і продовжуються безпосередньо редуцентами (опале листя – дощовий черв`як – кріт – лисиця).

Правило екологічної піраміди

Незважаючи на те, що різні біогеоценози розрізняються за продуктивністю і швидкістю втрат чистої первинної продукції, їм усім властиві певні закономірності співвідношень первинної (біомаса, створена за одиницю часу автотрофними організмами) і вторинної продукції (біомаса, створена за одиницю часу гетеротрофними організмами), що дістало назву правила екологічної піраміди.

Екологічна ефективність кожної наступної ланки приблизно в 10 разів менша попередньої внаслідок втрат енергії на кожному трофічному рівні.

Екологічна піраміда – це графічне відображення трофічної структури ланцюга живлення.

Види екологічної піраміди

  • Піраміда чисел
  • Піраміди біомаси
  • Піраміда енергії

 

Хід роботи

 

І. Розв’яжіть задачі.

 

№1. Яка маса рослин необхідна для існування лисиці масою 15кг, з яких 65% —вода?

 

№2. Яка площа необхідна для існування дельфіна масою 340кг, з яких 75% —вода, якщо продуктивність біоценозу 1м2 моря 400г сухої біомаси за рік?

 

№3. Яка площа здатна прогодувати пару сов масою по 1,5кг кожна, з яких 70% —вода, якщо продуктивність біоценозу 300г сухої біомаси з 1м2 за рік?

 

№4. Біомаса планктону на 1 кв. м складає 1 кг. За правилом екологічної піраміди визначте площу (у га) цієї екосистеми, на якій можуть прогудуватися два судака масою 4 кг кожен, у ланцюзі живлення: планктон —рослинноїдна риба — судак (зі вказаних значень маси планктону і риб 40% припадає на суху речовину). 

 

№5. Продуктивність 1 га екосистеми складає 2 х107кДж. Визначте, якої маси може досягти шуліка в ланцюзі живлення: рослини – миші – змії – шуліка (1 г сухої речовини акумулює у середньому 20 кДж).

 

№6. Складіть пасовищний  та дентритний ланцюги живлення.

До складу екосистеми входять такі організми: бактерії, гриби, берези, дощові черви, сосни, злаки, коники зелені, метелики, жуки-хрущі, кроти, лисиці, вовки, жаби, вужі, сови, орли-змієїди, опале листя, ящірка прудка, шуліка, їжак звичайний, яструб.

 

№7. Дайте відповідь на запитання:

 

7.1. Чому масове вирубування в лісі старих дуплястих дерев може призвести до загибелі всієї екосистеми лісу?

 

Пухлые коричневый сова — стоковое фото 7.2. Чому зникнення крупних копитних тварин (зубри, олені) з дібров істотно не змінює біоценоз, тоді як зникнення рослиноїдних комах призведе до екологічної катастрофи?

 

 II. Зробіть висновок

 

Рекомендовані джерела інформації

Основна література

  1. Соболь В. І. Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Камʹянець-Подільський : Абетка, 2018. – 272 с. : іл.
  2. Задорожний К. М. Біологія і екологія (профільний рівень) : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / К. М. Задорожний, О. М. Утєвська. – Харків : ТОВ «Видавництво Ранок» , 2018. –
  3. Соболь В. І. Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Камʹянець-Подільський : Абетка, 2019. – 256 с. : іл.
  4. Задорожний К. М. Біологія і екологія (профільний рівень) : підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти / К. М. Задорожний, Д. В. Леонтьєв, О. М. Утєвська. – Харків : Вид-во «Ранок» , 2019. – с. : іл.

Допоміжна література

  1. Андерсон О. А. та ін. Біологія і екологія: підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту / О. А. Андерсон, М. А. Вихренко, А. О. Чернінський. – К. : Школяр, 2018. – 216 с. : іл.
  2. Андерсон О. А. та ін. Біологія і екологія: підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту / О. А. Андерсон, М. А. Вихренко, А. О. Чернінський, С. Ю. Міюс – К. : Школяр, 2019. – 216 с. : іл.
  3. Лабораторний практикум з екології: Навчально-методичний посібник. – Вид. 2- ге змінене і доповнене. – Київ : ТОВ «ДСК – Центр». – 143 с.
  4. Барна Іван. Загальна біологія. Збірник задач. – Тернопіль: Видавництво «Підручники і посібники», 2008. – 736 с.

Інформаційний ресурс

  1. http://osvita.ua/vnz/reports/biolog/
  2. http://ukrlitera.ru/
  3. http://zno.academia.in.ua/mod/book/
  4. http://shkola.ua/ru/book/
  5. http://subject.com.ua/biology/biology1/5.html
  6. http://moyaosvita.com.ua/biologija/
  7. http://pidruchniki.com/16280414/ekologiya/

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Машкіна Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Fedorova Olena
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Екологія, Розробки уроків
Додано
19 травня 2020
Переглядів
8551
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку