11 клас Контрольна робота з теми «Адаптації»
І варіант
І рівень (завдання 1-6 з однією вірною відповіддю, по 0,5 б, всього 3б)
1.Оперення птахів, що виникло для регуляції температури тіла, а згодом стало адаптацією для польоту, є прикладом:
а) преадаптації; б) постадаптації; в) адаптивної радіації; г) коеволюції.
2.Форма симбіозу, за якої співіснування є корисним та обов’язковим для обох симбіонтів, називається:
а) конкуренція; б) мутуалізм; в) коменсалізм; г) аменсалізм.
3. Сукупність гідробіонтів, які живуть на межі водного і повітряного середовищ – це:
а) бентос; б) нектон; в) нейстон; г) планктон.
4. Укажіть назву групи паразитів, які спричиняють загибель хазяїна:
а) стаціонарні паразити; б) надпаразити; в) ендопаразити; г) паразитоїди.
5. Відліт перелітних птахів на південь – це приклад біоритмів:
а) добових; б) припливно-відпливних; в) місячних; г) сезонних; д) багаторічних.
6. Види аеробіонтів, які пристосувалися до життя в холодних умовах називаються:
а) термофіли; б) кріофіли; в) ксерофіли; г) гігрофіли.
ІІ рівень (7-8 завдання з кількома правильними відповідями по 1б; 9 завдання на утворення симбіотичних пар - 1б; всього 3б)
7. Вкажіть екологічно непластичні види:
а) колібрі-бджілка; б) миша польова; в) форель струмкова; г) лисиця звичайна;
д) велика панда.
8. До структурних адаптацій відносяться:
а) крила птахів; б) будівництво гнізд птахами; в) потовиділення у ссавців;
г) коренеплід буряка; д) ласти у морських ссавців
9. Утворіть симбіотичні пари із поданих організмів:
А) мурахи; Б) акула; В) амеба дизентерійна; Г) орхідеї;
1) риби-лоцмани; 2) людина; 3) тропічні дерева; 4) попелиці.
ІІІ рівень ( завдання на встановлення відповідності, по 1,5б, всього 3б)
10. Знайдіть відповідність між організмом і середовищем існування:
а) аеробіонти; б) гідробіонти; в) едафобіонти; г) онтобіонти;
1) гострик; 2) фенек; 3) бульбочкові бактерії; 4) дафнія.
11.Установіть відповідність між формами симбіозу і наведеними прикладами:
а) мутуалізм 1. Корцидепс однобокий і мураха
б) коменсалізм 2. Венерина мухоловка і комахи
в) паразитизм 3. Риба-клоун і актинії
г) хижацтво 4. Квіткові рослини і комахи-запилювачі
ІV рівень ( завдання з відкритою відповіддю 2б)
12. Опишіть мутуалізм як форму симбіозу, його значення. Наведіть приклади мутуалістичних відносин.
11 клас Контрольна робота з теми «Адаптації»
ІІ варіант
І рівень (завдання 1-6 з однією вірною відповіддю, по 0,5 б, всього 3б)
1.Форма паразитизму, при якій паразит обов’язково живе і розвивається на якомусь одному хазяїні, називається:
а) факультативний паразитизм; б) облігатний паразитизм; в) ектопаразитизм;
г) надпаразитизм.
2. До фізіологічних адаптацій відноситься:
а) обтічна форма тіла риб; б) будівництво гнізд птахами; в) потовиділення у ссавців; г) турбота про потомство у звірів.
3. Форма симбіозу, при якій один із симбіонтів отримує користь, не завдаючи шкоди іншому:
а) конкуренція; б) мутуалізм; в) коменсалізм; г) аменсалізм.
4.Транспірація у рослин та потовиділення у тварин є прикладами терморегуляції:
а) фізичної; б) хімічної; в) етологічної; г) екологічної.
5.Гідробіонти, що активно плавають у товщі води і можуть протидіяти течіям, це:
а) бентос; б) нейстон; в) планктон; г) нектон.
6. У процесі пристосування комахозапильних рослин до запилення комахами у них з’явилися яскраві пахучі квіти або суцвіття, нектарники, а у комах, відповідно, ротові апарати сисного типу. Це приклад:
а) преадаптації; б) постадаптації; в) адаптивної радіації; г) коеволюції.
ІІ рівень (7-8 завдання з кількома правильними відповідями по 1б; 9 завдання на утворення симбіотичних пар - 1б, всього 3б)
7. До гігрофілів відносяться:
а) мокриця; б) тушканчик; в) дощовий черв; г) верблюжа колючка; д) сфагнум.
8. Вкажіть екологічно пластичні види:
а) кульбаба лікарська; б) миша польова; в) форель струмкова;
г) коала; д) лисиця звичайна.
9. Поділіть організми на дві групи за стратегіями виживання по відношенню до ступеня розвитку механізмів терморегуляції:
А) пойкілотермія; Б) гомойотермія;
1) морж звичайний; 2) бджола медоносна; 3) фенек; 4) ставковик великий;
5) синиця мала; 6) акула-молот.
ІІІ рівень ( завдання на встановлення відповідності, по 1,5б, всього 3б)
10. Установіть відповідність між організмом та середовищем існування:
Приклад організму |
Середовище існування |
1.Вовчок звичайний |
а) гостальне середовище |
2.Кораліна |
б) аеробіонти |
3.Тритон |
в) гідробіонти |
4. Омела |
г) едафобіонти |
11.Установіть відповідність між формами симбіозу і наведеними прикладами:
а) мутуалізм 1. Сажка і кукурудза
б) коменсалізм 2. Джгутиконосці в кишечнику термітів
в) паразитизм 3. Росичка і комахи
г) хижацтво 4. Акула і риба-прилипала
ІV рівень ( завдання з відкритою відповіддю 2б)
12. Опишіть паразитизм як форму симбіозу. Наведіть приклади паразитів серед прокаріотів та різних груп еукаріотів.