Контрольна робота з теми «Просвітництво»
1 варіант
Завдання 1 – 12 оцінюються в 0,5 балів кожне.
Вкажіть «зайве». Аргументуйте свій вибір.
Б) новела; Г) трагедія.
2. А) «Вільшаний король»; В) «Травнева пісня»;
Б) «До радості»; Г) «Прометей».
Дайте відповіді на запитання.
3. Автором просвітницької концепції «природної людини» є
А) Джон Локк; В) Вольтер;
Б) Рене Декарт; Г) Жан Жак Руссо.
4. Роман «Мандри Лемюеля Гуллівера» складається із
А) двох частин; В) чотирьох частин;
Б) трьох частин; Г) п’яти частин.
5. «…вийнята річ виявилась кулею — зісподу срібною, а зверху зробленою з якогось прозорого металу. На прозорому боці ми побачили чудні знаки, розміщені колом, але доторкнутися до них пальцем заважала та прозора речовина. Він приклав машину нам до вух, і ми почули шум, як од водяного млина. Вважаємо, що то або якась невідома тварина, або ж його бог». Який предмет, знайдений у кишенях Гуллівера, так описують чиновники у складеному ними списку речей?
А) окуляри; В) пістолет;
Б) годинник; Г) гаманець із золотими монетами.
6. Хто такі гуігнгнми?
А) раса розумних коней; В) жителі літаючого острову Лапута;
Б) велетні; Г) огидні людиноподібні істоти.
7. Мистецький рух молодих німецьких письменників, для творів якого характерні ідеї протесту проти насильства, ствердження творчої сили та багатогранності людини, захист народних інтересів, увага до внутрішнього світу й почуттів людини, називається
А) веймарський класицизм; В) Просвітництво;
Б) «Буря і натиск»; Г) «Зезенгеймські пісні».
8. Яке ствердження про твір «До радості» Фрідріха Шиллера НЕ є вірним?
А) за жанром «До радості» - це ода;
Б) твір побудований як діалог ліричного героя і хору;
В) у творі поет критикує ідеї Просвітництва;
Г) слова твору «До радості», покладені на музику Людвігом ван Бетховеном, є гімном Євросоюзу.
Допишіть термін.
Завдання 13 оцінюється в 1 бал.
1Сміється природа радо мені,
2Як сяє сонце по зимнім сні!
3Барвисті квіти по всіх лугах,
Пташині хори по всіх гаях,
І в кожнім серці радість, весна:
4О земле, сонце, любов ясна!
Завдання 14 – 15 оцінюються в 1,5 бали кожне.
А) Треба вам сказати, що протягом уже сімдесятьох місяців у нашому королівстві існують дві ворожі партії — тремексени й слемексени. Перші з них — прихильники високих підборів, другі — низьких. Хоч стародавнім звичаям відповідають більше високі підбори, але його величність вирішив призначати на всі урядові посади тільки тих, хто носить низькі підбори, чого ви не могли не помітити. Помітили ви, мабуть, і те, що підбори його величності нижчі принаймні на один друр проти інших (друр — приблизно одна чотирнадцята дюйма).
Ненависть між обома партіями дійшла до того, що члени їх не їдять і не п'ють за одним столом. Ми знаємо, що тремексенів, або прихильників високих підборів, більше, ніж нас, але вся влада у наших руках. Ми боїмось, що і його високість — наступник трону — симпатизує тремексенам. У всякому разі, один з його підборів вищий за другий, і він через це навіть трохи шкандибає. І от серед оцих чвар нам загрожує напад війська з острова Блефуску — другої після нас і майже рівної нам могутністю та розмірами держави.
Б) «Ці дві могутні держави вже тридцять шість місяців перебувають у стані запеклої війни, і ось з якої причини. Всім відомо, що яйця, перед тим як їх їсти, розбивають з тупого кінця, і так ведеться споконвіку. Одначе, коли дід його величності, ще хлопчиком, урізав собі пальця шкаралупкою, його батько видав закон, щоб усі під страхом найсуворішої кари розбивали яйця тільки з гострого кінця».
Завдання 16 оцінюються в 2 бали.
16. Дайте розгорнуту відповідь на одне із поданих запитань.
А) «Природа в Й.В. Ґете постає різноманітною, несподіваною, щедрою на дива, часом навіть грізною й страшною». Прокоментуйте цей вислів Б.Шалагінова прикладами творів Й.В. Ґете (використовуйте для порівняння твори «Травнева пісня» і «Вільшаний король»).
Б) Якою карою вирішив покарати імператор Гуллівера? В чому символічне значення саме такої кари?
В) Ну, тут я сиджу і формую
Людей на свій образ —
Поріддя, що подібне до мене,
Щоб мучитися, щоб ридати,
Щоб втішатися, щоб радіти,—
І зневажати тебе,
Як я!
До кого звертає Прометей ці слова у творі Й. В. Ґете? Яким постає «вічний» образ Прометея у вірші Ґете?
Г) Які просвітницькі ідеї втілено в оді «До радості» Фрідріха Шиллера?
Контрольна робота з теми «Просвітництво»
2 варіант
Завдання 1 – 12 оцінюються в 0,5 балів кожне.
Вкажіть «зайве». Аргументуйте свій вибір.
Б) драма; Г) комедія.
2. А) Ноттінгемпшир; В) Бродбінгнег;
Б) Блефуску; Г) Ліліпутія.
Дайте відповіді на запитання.
3. Автором просвітницького вислову «Я мислю, отже, я існую» є
А) Джон Локк; В) Вольтер;
Б) Рене Декарт; Г) Жан Жак Руссо.
4. Яке твердження щодо роману «Мандри Лемюеля Гуллівера» НЕВІРНЕ?
А) це сатиричний роман;
Б) роман має три частини;
В) в романі поєднано реальні й фантастичні елементи;
Г) в романі втілено погляди Свіфта на просвітницькі ідеї.
5. «…порожній залізний стовп з людину завбільшки, з’єднаний зі шматком дерева ще більшого розміру; з одного боку стовпа випинаються великі залізні виступи, зроблені у вигляді дивних фігур, призначення яких ми не знаємо». Який предмет, знайдений у кишенях Гуллівера, так описують чиновники у складеному ними списку речей?
А) патрони із порохом; В) пістолет;
Б) гребінець; Г) гаманець із золотими монетами.
6. Хто такі єгу?
А) раса розумних коней; В) жителі літаючого острову Лапута;
Б) велетні; Г) огидні людиноподібні істоти.
7. Період плідної літературної співпраці та дружби Йоганна Ґете та Фрідріха Шиллера протягом 18 років називається
А) веймарський класицизм; В) Просвітництво;
Б) «Буря і натиск»; Г) «Зезенгеймські пісні».
8. Скільки разів Вільшаний король звертається до хлопчика в баладі Й.В. Ґете?
А) два рази; В) чотири рази;
Б) три рази; Г) взагалі не звертається до хлопчика, звертається до батька.
Допишіть термін.
Завдання 13 оцінюється в 1 бал.
1Як жайворонок - повітря й спів,
Як чиста квітка - росу полів,
Тебе люблю я 2гарячим чуттям,
Ти радістю, сміхом, новим життям
3Підносиш спів мій, хвилюєш кров..
4О, будь щаслива, моя любов!
Завдання 14 – 15 оцінюються в 1,5 бали кожне.
А) «Найбільше розважили мене канатні танцюристи, що виконували свої танці на тоненькій білій нитці в два фути завдовжки, натягненій на висоті дванадцяти дюймів од землі. … У грі цій беруть участь тільки кандидати на якусь високу посаду або ті, хто хоче домогтися великої ласки при дворі. Їх навчають цього мистецтва змалку, і вони не завжди бувають вельможного роду або гарного виховання. Коли хтось, чи то померши, чи то попавши в неласку (що трапляється часто), звільняє високу посаду, то п'ять-шість кандидатів просять у імператора дозволу розважити його величність та двір танцями на канаті. Дуже часто навіть найголовніші міністри дістають наказ показати свою спритність і довести імператорові, що вони не втратили своїх здібностей».
Б) «Ці дві могутні держави вже тридцять шість місяців перебувають у стані запеклої війни, і ось з якої причини. Всім відомо, що яйця, перед тим як їх їсти, розбивають з тупого кінця, і так ведеться споконвіку. Одначе, коли дід його величності, ще хлопчиком, урізав собі пальця шкаралупкою, його батько видав закон, щоб усі під страхом найсуворішої кари розбивали яйця тільки з гострого кінця».
Завдання 16 оцінюються в 2 бали.
16. Дайте розгорнуту відповідь на одне із поданих запитань.
А) «Природа в Й.В. Ґете постає різноманітною, несподіваною, щедрою на дива, часом навіть грізною й страшною». Прокоментуйте цей вислів Б.Шалагінова прикладами творів Й.В. Ґете (використовуйте для порівняння твори «Травнева пісня» і «Вільшаний король»).
Б) Якою карою вирішив покарати імператор Гуллівера? В чому символічне значення саме такої кари?
В) Ну, тут я сиджу і формую
Людей на свій образ —
Поріддя, що подібне до мене,
Щоб мучитися, щоб ридати,
Щоб втішатися, щоб радіти,—
І зневажати тебе,
Як я!
До кого звертає Прометей ці слова у творі Й. В. Ґете? Яким постає «вічний» образ Прометея у вірші Ґете?
Г) Які просвітницькі ідеї втілено в оді «До радості» Фрідріха Шиллера?
Відповіді
1 варіант
Завдання 1 – 12 оцінюються в 0,5 балів кожне.
Завдання 13 оцінюється в 1 бал.
2) порівняння;
3) епітет;
4) риторичне звертання, риторичний оклик.
Завдання 14 – 15 оцінюються в 1,5 бали кожне.
Завдання 16 оцінюються в 2 бали.
2 варіант
Завдання 1 – 12 оцінюються в 0,5 балів кожне.
Завдання 13 оцінюється в 1 бал.
2) епітет;
3) метафора;
4) риторичне звертання, риторичний оклик.
Завдання 14 – 15 оцінюються в 1,5 бали кожне.
Завдання 16 оцінюються в 2 бали.