Контрольна робота 11 клас
Тема: Саморегуляція біологічних систем
Варіант ІІ
1. Назвіть тип сигнальних речовин, що передають сигнал у синапсах нервових клітин і діють тільки на постсинаптичну клітину:
а) гістогормони; б) нейромедіатори; в) гормони; г) цитокіни.
2. Оберіть вірні твердження щодо автономної нервової системи:
а) Має симпатичний та парасимпатичний відділи; б) інервує скелетні м’язи та органи чуття; в) регулює роботу гладенької мускулатури та внутрішніх органів; г) не підконтрольна свідомості; д) підконтрольна свідомості.
3. Оберіть вірні твердження щодо парасимпатичного відділу автономної НС:
а ) мобілізує сили організму для фізичної діяльності; б) активується під час стресу: в) налаштовує організм на роботу в спокійних умовах; г) прискорює частоту серцевих скорочень та дихальних рухів; д) активізує роботу травної системи; є) звужує зіниці.
4. Оберіть вид регуляції, що здійснюється за рахунок рідких середовищ організму:
а) нервова б) гуморальна: в) контактна; г) безпосередня.
5 . Оберіть характеристики гормонів:
а) довготривала дія;
б) виробляються залозами внутрішньої секреції;
в) діють місцево;
г) виділяються в кров;
д) виділяються в порожнини органів;
є)забезпечують швидку відповідь на зміни.
6. Оберіть приклад негативного зворотного зв’язку: а) збільшення кількості тромбоцитів біля місця ушкодження судини; б) посилення імунної відповіді під час запалення; в) підвищення температури активує механізми терморегуляції, спрямовані на її зниження; г) підвищення Концентрації Со2 в крові симулює збільшення кількості надходження кисню в кров.
7. Оберіть вірну послідовність здійснення нервово-гуморальної відповіді на зміну показників середовища;
а) Гіпофіз → ендокринна залоза → гіпоталамус→ робочий орган;
б) Гіпофіз → робочий орган → ендокринна залоза→гіпоталамус ;
в) Гіпоталамус→гіпофіз →ендокринна залоза → робочий орган→ЦНС;
г) Гіпоталамус→ендокринна залоза →робочий орган→гіпофіз.
8. Вкажіть вірні пари: ендокринна залоза → гормон:
а) щитоподібна→ паратгормон;
б) підшлункова→інсулін;
в) гіпофіз→вазопресин;
г) паращитоподібна→кальцитонін.
9. Зазначте вірні пари: гормон → дія.
а) глюкагон→підвищення рівня глюкози в крові;
б) кальцитонін→зниження рівня ca2+ у крові;
в) паратгормон→зниження рівня ca2+ у крові;
г) інсулін→підвищення рівня глюкози в крові;
10. Активують механізми захисту рослин від патогенних мікроорганізмів та шкідливих комах:
а) етилен; б) абсцизова кислота в) саліцилова і жасмонова кислоти г) ауксини
11. Зниження вмісту глюкози й інших поживних речовин у крові призводить до : а) прискорення дихання б) блювання в) пошуку їжі г) пошуку особин протилежної статі
12. Поведінкова терморегуляція — це:
а) транспірація у рослин б) скупчення пінгвінів у люті морози в) м'язове тремтіння г) розширення або звуження судин шкіри.
ІІ. Дати розгорнуту відповідь на запитання (1б):
13. Навіщо рослини помірних широт скидають листя на зиму ?
14. Укажіть способи терморегуляції організмів, що відповідають наведеним процесам:
А — пошук твариною затінку під час спеки;
Б — уповільнення обмінуречовин при загрозі перегрівання;
В — підвищене потовиділення.
(Способи терморегуляції: фізичний, хімічний, поведінковий)
15. Як нейрогормони впливають на на нашу поведінку ?
16. Які захворювання порушення функцій печінки ви знаєте ? Наскільки вони небезпечні для організму ?
17. Як ви особисто регулююєте тепловіддачу на холоді та під час спеки ?
18. Які позитивні риси для виду надає вимушена міграція, спричинена перенаселенням ?