Урок №26
Тема програми: Біологічні основи здорового способу життя.
Тема уроку: Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.
Мета уроку: узагальнити поняття «навколишнє середовище», показати вплив абіотичного, біотичного і антропічного середовищ на організм людини; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, уміння аналізувати і робити висновки; виховувати відношення до збереження життя і здоров’я людини як до найвищих цінностей людства; виховувати самовладання, оптимістичне ставлення до життя.
Тип уроку: комбінований урок.
Базові поняття і терміни: навколишнє середовище, абіотичне середовище, біотичне середовище, антропічне середовище.
Обладнання і матеріали: підручники, робочі зошити, мультимедійна презентація викладача, фотографії й плакати, які дають змогу показати вплив навколишнього середовища на здоров'я, відео.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні предметні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, уміння вчитися впродовж життя.
Тільки здорова Природа здатна підтримувати здоров'я людини.
В. Кукса
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання викладача, перевірка присутніх та готовності учнів до уроку, створення робочої атмосфери.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Фронтальна опитування
Запитання для обговорення:
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Поміркуйте!»
За твердженням фахівців ВООЗ, здоров'я на 50 % залежить від способу життя людини, на 20 % – від спадковості, на 10 % – від медичних послуг і на 20 % – від стану навколишнього середовища. А якими є чинники цього середовища?
Повідомлення теми, мети та плану уроку
ІV. Актуалізація опОрних знань учнів
Прийом «Пригадайте!»
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вплив абіотичних чинників навколишнього середовища на здоров'я людини.
Навколишнє середовище – сукупність абіотичного, біотичного й антропічного середовищ, які в сукупності впливають на людину та її діяльність. Це усі природні тіла, сили і явища природи, її речовина, енергія й простір, що перебувають в безпосередньому контакті з організмами.
Абіотичне середовище – сукупність природних об'єктів і процесів неживої природи, що справляють на організм людини прямий або опосередкований вплив. Компонентами цього середовища є земля, ґрунт, поверхневі й підземні води, атмосферне повітря і космічний простір, що забезпечують умови існування життя на Землі.
Космічні чинники – чинники, джерелами яких є процеси, що відбуваються в космічному просторі (сонячна радіація, місячне світло, космічні промені та ін.). Так, вплив сонячної радіації, що пов'язаний передусім з 11-річним циклом сонячної активності, є причиною багаторічних біоритмів; спричинені нею збурення магніто- та йоносфери Землі порушують діяльність серцево-судинної та нервової систем. Іншим чинником є ультрафіолетове випромінювання, що у невеликих дозах корисне, а в значних – небезпечне.
Геофізичні чинники визначаються процесами, що відбуваються на Землі (магнітне поле, земне тяжіння, сейсмічність, вулканічна діяльність). Так, магнітне поле Землі організм людини не відчуває, але реагує на його впливи передусім функціональними змінами нервової, кровоносної систем й мозкової діяльності.
Кліматичні чинники пов'язані з особливостями багаторічного режиму погоди. Основними елементами клімату, що впливають на благопо-луччя людини, є світло, газовий склад, температура й вологість повітря, атмосферний тиск, атмосферні опади. Так, зміни атмосферного тиску позначаються на стані здоров'я людей, хворих на артрити й артрози. Перебування в малоосвітленому середовищі може призвести до виникнення сезонної депресії, оскільки світло впливає на синтез серотоніну, що є нейромедіатором гарного самопочуття.
Едафічні чинники зумовлені хімічними і фізичними властивостями ґрунту (надлишок або нестача біоелементів, рН, вологість, вміст природних радіонуклідів). Так, дефіцит Йоду в рослинних харчових продуктах спричиняє ендемічний зоб. Ґрунт може загрожувати здоров'ю людини через консервацію патоген-них мікроорганізмів (наприклад, правцевого клостридію, легіонели) й акумуляцію токсичних речовин (наприклад, сполук важких металів).
Гідрологічні чинники пов'язані з хімічними і фізичними властивостями води (сольовий склад, вміст кисню). Так, надлишок Флуору у воді призводить до ураження зубів – флюорозу.
2. Особливості впливу біотичного середовища.
Компонентами біотичного середовища є усі види біорізноманіття та природні об'єкти, складниками яких є живі організми. Вплив біотичного середовища визначається життєдіяльністю організмів і виявляється у формі взаємозв'язків між організмами одного та різних видів. Розрізняють внутрішньовидові (психічні й соціальні взаємовідносини між людьми) та міжвидові (симбіотичні, антагоністичні та нейтральні взаємозв'язки між організмом людини та організмами інших видів) чинники. За походженням біотичні чинники поділяють на вірусогенні, мікробіогенні, фітогенні, мікогенні та зоогенні. Вплив живих організмів на здоров'я людини може бути позитивним та негативним, прямим та опосередкованим.
До найважливіших біотичних чинників, що чинять прямий вплив на здоров'я людини, належать віруси, мікроорганізми й хвороби, що визначають епідеміологічну ситуацію. Це передусім соціально-значущі захворювання, які мають не лише медичне, а й соціальне значення (туберкульоз, грип, кір, гепатит В і С, СНІД). Серйозні наслідки для здоров'я людини може мати й таке явище, як вселення й поширення нових видів у нових для них умовах існування. Прикладом небезпечних для здоров'я людини інвазійних видів є амброзія полинолиста, борщівник Сосновського, африканські бджоли.
Амброзія полинолиста Борщівник Сосновського Африканська бджола
3. Вплив антропічного середовища на здоров'я людини.
Антропічне середовище – сукупність природних, природно-антропогенних й антропогенних чинників впливу діяльності людини на організм людини.
Природними об'єктами антропогенного середовища є природні екосистеми, природні ландшафти та їхні складники, що впливають на здоров'я людини. Ще в далекому минулому лікарі звернули увагу на те, що спілкування людини з природою позбавляє депресії, страхів і тривоги. Нині ці погляди відображено в екотерапії, що віддає перевагу використанню природних чинників і соціального середовища для зміцнення здоров'я людини. Видами екотерапії є дельфіно-, гіпо-, апі-, ландшафто-, гарден-, лісотерапія.
Дельфінотерапія Гіпотерапія Апітерапія
Ландшафтотерапія Гардентерапія Лісотерапія
Природно-антропогенні об'єкти – природні об'єкти, що їх змінено внаслідок діяльності людини, а також ті об'єкти, що створено людиною та мають властивості природних об'єктів. Такими об'єктами є національні природні парки, в яких дозволено вільний доступ туристів (рекреаційний вплив).
Національні природні парки
Антропогенні об'єкти – об'єкти, що їх створено людиною для забезпечення його соціальних потреб і які не мають властивостей природних об'єктів. Так, на сільськогосподарських угіддях вирощують культурні рослини (аграрний вплив), у містах й навколо міст закладають зелені зони, для занять спортом створюють штучні поля, з пізнавальною метою організовують шекспірівські сади, дендропарки.
Негативне значення для здоров'я людини мають промисловий вплив великих підприємств, радіоактивний вплив атомних електростанцій, транспортний вплив автомобільних шляхів і залізниць, мілітарний вплив складів з боєприпасами, військових полігонів для випробовування видів зброї та ін. До складників антропогенного середовища належать й усі види забруднення (хімічне, фізичне, біологічне), перетворення й руйнування природних об'єктів, вичерпання природних ресурсів, глобальні кліматичні впливи та ін.
Як стверджують науковці, вплив складників сучасного антропогенного середовища є різноманітним й у своєму сумарному ефекті характеризується переважаючою негативною дією. Доказом цього є зростання рівня захворюваності населення Землі. За даними ВООЗ, екологічні ризики зумовлюють виникнення понад 100 найнебезпечніших захворювань, і щороку саме вони вбивають 12,6 млн людей. Ось чому зменшення антропогенного навантаження на життєве середовище людини – пріоритетне екологічне, економічне й соціальне завдання усіх країн світу.
VІ. Узагальнення та закріплення знань
Самостійна робота з таблицею
Завдання: заповнити таблицю, навівши приклади впливу чинників навколишнього середовища на здоров'я людини.
Середовище |
Чинники |
Приклади впливу |
Абіотичне |
Космічні |
|
Геофізичні |
|
|
Кліматичні |
|
|
Едафічні |
|
|
Гідрологічні |
|
|
Біотичне |
Внутрішньовидові |
|
Міжвидові (симбіотичні, антибіотичні) |
|
|
Антропічне |
Природні |
|
Природно-антропогенні |
|
|
Антропогенні |
|
VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Формулювання висновків
VІIІ. ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК ТА ЇХ ОБґРУНТУВАННЯ
ІХ. ІНСТРУКТАЖ З ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Усім:опрацювати конспект.
Творчі завдання: використовуючи газети, журнали, інтернет-ресурси чи інші медіа джерела, створити презентацію на тему «Імунотерапія».