Контрольна робота (різнорівневі завдання) з української мови за темою «Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему» для учнів 10 класу (профільний рівень) з відповідями.
Українська мова
10 клас
Контрольна робота
Фонетика української літературної мови
як учення про її звукову систему
Варіант 1
Початковий та середній рівні
А. Видихуваним струменем повітря.
Б. Голосом і шумом.
В. Тільки шумом.
Г. Тільки голосом.
А. Переднього ряду.
Б. Середнього ряду.
В. Переднього піднесення.
Г. Заднього ряду.
А. Уголос, умирати, укусити, умова, указка.
Б. Урожай, уранці, усмішка, устигати, учитель.
В. Умова, упоратися, указати, узимку, Ужгород.
Г. Учорашній, усякий, уперед, уміння, уночі.
А. Дисиміляція.
Б. Спрощення.
В. Асиміляція.
Г. Позиційна зміна.
А. Спрощення.
Б. Чергування голосних фонем.
В. Чергування приголосних фонем.
Г. Подовження.
А. Спрощення.
Б. Чергування голосних фонем.
В. Чергування приголосних фонем.
Г. Подовження.
Достатній рівень
7. Вкажіть у кожному рядку слово, в якому відбувається чергування. Відновіть ряд чергування.
Зразок. [г] –[ж] –[з]: нога – ніжка – нозі.
А. [г] –[ж] – [з]: книга, ніч, гора, гімн, загнаний.
Б. [к] – [ч] – [ц]: кінь, ріка, кора, вікно, день.
В. [х] – [ш] – [с]: хор, муха, храм, вечір, хомут.
Г. [о], [е] з [і]: сідати, вечеря, рік, воля, день.
8. Від наведених слів утворіть прикметники. Розподіліть їх на дві групи:
а) у яких спрощення передається на письмі;
б) у яких спрощення не передається на письмі.
Тиждень, ремісник, баласт, шістсот, шістнадцять, жалість, кількість, форпост, область, заздрість, користь, совість, честь, студент, турист.
Високий рівень
9. Установіть відповідність між мовним явищем та реченням.
1.Асиміляція. А. Тоді заблисне сніг, зашепотіть квіти і
підповзуть, мов нитка провідна (Олена Теліга).
2.Дисиміляція. Б. У його чесності та порядності вона ні на
крихту не сумнівалася (Г.Тютюнник).
3.Чергування В. Рання пташка росу оббиває
голосних. (Нар. творчість).
4.Чергування Г. Холодне срібло з висоти з – за хмар лине
приголосних. (В.Сосюра).
5.Спрощення. Д. Ой зацвіла калинонька у темному лузі,
Заквітчалась дівчинонька, а серденько
в тузі (Нар. творчість).
6.Подвоєння. Е. Тьму світло переможе, щоб не було негод
(В.Сосюра).
10. Дайте визначення термінам: дисиміляція, милозвучність (евфонія),асонанс.
Українська мова
10 клас
Контрольна робота
Фонетика української літературної мови
як учення про її звукову систему
Варіант 2
Початковий та середній рівні
А. Видихуваним струменем повітря.
Б. Голосом і шумом.
В. Тільки шумом.
Г. Тільки голосом.
А. Передньоязикові.
Б. Сонорні.
В. Глоткові (фарингальні).
Г. Губні.
А. Узимку, уранці, учитель, усякий, уперед.
Б. Укусити, Ужгород, усе, усмішка, умова.
В. Учорашній, умова, уночі, уміння, указка.
Г. Уперед, урок, удень, упоратися, устигнути.
А. Дисиміляція.
Б. Спрощення.
В. Асиміляція.
Г. Позиційна зміна.
А. Спрощення.
Б. Чергування голосних фонем.
В. Чергування приголосних фонем.
Г. Подовження.
А. Спрощення.
Б. Чергування голосних фонем.
В. Чергування приголосних фонем.
Г. Подовження.
Достатній рівень
7. Вкажіть у кожному рядку слово, в якому відбувається чергування. Відновіть ряд чергування.
Зразок. [г] –[ж] –[з]: нога – ніжка – нозі.
А. [г] –[ж] – [з]: плуг, яблуня, ранок, гірка.
Б. [к] – [ч] – [ц]: нога, яблуко, курява, муха.
В. [х] – [ш] – [с]: хор, хитрість, кожух, штора.
Г. [о], [е] з нулем звука: сон, брести, вечеря, воля.
8. Від наведених слів утворіть прикметники. Розподіліть їх на дві групи:
а) у яких спрощення передається на письмі;
б) у яких спрощення не передається на письмі.
Область, баласт, шістсот, кількість, якість, агент, журналіст, випуск, заздрість, місто, щастя, форпост, пристрасть, комендант, жалість.
Високий рівень
9. Установіть відповідність між мовним явищем та реченням.
1.Асиміляція. А. Усе у неї одні думки та гадки, аж сплакне
сердешна, як їй допече до серця
(Г.Квітка – Основ`яненко).
2.Дисиміляція. Б. Соловейку сизокрилий, скажи правду, де мій
милий! (Нар. творчість).
3.Чергування В. Суддя в суді, що риба в воді
голосних. (Нар. творчість).
4.Чергування Г. Одвіку земля не знала-бо ця такого безкрайого
приголосних. вітру (О.Ольжич).
5.Спрощення. Д. В тихі ранки по ясне кохання Йшов…
Увечері – по мудрість. Стежечка ще
в’ється (В.Коломієць).
6.Подвоєння. Е. У Раїси раптом стиснуло серце, і вона міцно
стулила уста (М.Коцюбинський).
10. Дайте визначення термінам: милозвучність (евфонія), дисиміляція, алітерація.
Відповіді
Варіант 1
1. Б
2. Г
3. Г
4. В
5. А
6. В
7. Книга, ріка, муха, воля.
8.
а) тиждень – тижневий б) ремісник – ремісницький
жалість – жалісний баласт – баластний
кількість – кількісний випуск - випускний
область – обласний агент - агентський
заздрість – заздрісний форпост - форпостний
користь - корисний студент – студентський
совість – совісний турист – туристський
честь - чесний
9. 1 –Д, 2 – Г, 3 –А, 4 – Е, 5 – Б, 6 – В
10. Дисиміляція – фонетичне явище, коли при взаємодії звуків однієї групи один із них втрачає яку-небудь спільну ознаку.
Милозвучність (евфонія) – здатність фонетичної системи мови до мелодійного звучання, а також до створення звукових образів у висловлюванні.
Асонанс - повтор голосних фонем у художній мові, що використовується для надання експресивного ефекту.
Відповіді
Варіант 2
1. Г
2. Г
3. А
4. А
5. А
6. В
7. Плуг, яблуко, кожух, сон.
8.
а) область – обласний б) баласт - баластний
кількість – кількісний турист - туристський
якість – якісний агент - агентський
заздрість – заздрісний журналіст – журналістський
місто – міський випуск - випускний
щастя – щасливий форпост - форпостний
пристрасть – пристрасний комендант - комендантський
жалість - жалісний
9. 1 – Д, 2 – А, 3 – Г, 4 – Б, 5 – Е, 6 – В
10. Милозвучність (евфонія) – здатність фонетичної системи мови до мелодійного звучання, а також до створення звукових образів у висловлюванні.
Дисиміляція – фонетичне явище, коли при взаємодії звуків однієї групи один із них втрачає яку-небудь спільну ознаку.
Алітерація – повтор приголосних фонем у художній мові, що використовується для надання експресивного ефекту.
1