Контрольна робота за ІІ семестр (9 клас)
І варіант
І рівень
1. Людина вміла – це
а) Homo habilis б) Homo erectus в) Homo sapiens; г) Homo creativus.
2. Здатність живих організмів передавати свої ознаки й особливості індивідуального розвитку нащадкам – це
а) спадковість б) мінливість в) репродукція г) розвиток
3. Для мутацій не характерна така властивість, як:
а) постійність б) масовість в) успадковуваність г) неспрямованість
4. Селекція – це:
а) одомашнення тварин б) виведення нових сортів рослин і порід тварин
в) поліпшення існуючих сортів рослин і порід тварин г) виведення нових і поліпшення існуючих сортів, порід, штамів
5. Форма взаємовідносин, при якій сумісне співіснування є вигідним для обох видів, і вони не можуть жити самостійно, - це:
а) мутуалізм б) коменсалізм в) паразитизм г) конкуренція
6. Група вільносхрещуваних особин одного виду, які проживають тривалий час на території ареалу і відносно ізольовані від інших таких же груп, - цеа) популяція б) екотип в) підвид г) вид
7. Консументами І порядку є:
а) їжак, глухар, ласка б) мураха, бабка в) заєць, бджола, лама г) павук, комар
8. Сукупність особин одного виду –це:
а) біоценоз, б) популяція, в) агроценоз; г) анропоценоз.
ІІ рівень
9. Приведіть у відповідність групу організмів та їх роль в екосистемах:
1. Продуценти а) споживачі органічної речовини
2. Консументи б) утворювачі органічної речовини
3. Редуценти в) руйнівники органічних решток
4. Сапротрофи г) споживачі органічної речовини решток
10. Дайте визначення поняттям:
Модифікаційна мінливість – це …
Вид – це …
Консументи – це …
ІІІ рівень
11. Схарактеризуйте основні відмінності вірусів і бактерій.
12.Як створення технології генної інженерії бактерій допомогло медицині?
Контрольна робота за ІІ семестр (9 клас)
ІІ варіант
І рівень
1. Вид Людина розумна входить до роду:
а) Людина б) Примати в) Гомініди г) Ссавці
2. Диплоїдна або поліплоїдна клітина (особина), гомологічні хромосоми якої несуть однакові алелі певного гена, - це
а) генотип б) фенотип в) гомозигота г) гетерозигота
3. Мутації, що знижують життєздатність організму, - це
а) летальні б) сублетальні в) нейтральні г) соматичні
4. Інбридинг – це схрещування: а) особин різних видів б) міжродове в) споріднених організмів г) чистих ліній
5. Укажіть приклад коменсалізму: а) мешкання джгутикових у кишечники термітів б) оселення орхідей на деревах в) проживання стьожка в кишечники людини г) поїдання оленями оленячого моху
6. Сукупність особин,що характеризуються спадковою подібністю ознак, вільно схрещуються і дають плодюче потомство, пристосовані до певних умов життя і займають у природі певний ареал, називається
а) популяція б) екотип в) підвид г) вид
7. Гриби – сапротрофи є :
а) консументами І порядку б) консументами ІІ порядку в) консументами ІІІ порядку г) продуцентами
8. Послідовність історичних змін організмів чи їхніх частин у межах певної систематичної групи, - це а) рудименти б) перехідні форми в) філогенетичні ряди г) атавізми
Приведіть у відповідність групу організмів та їх роль в екосистемах:
1. Продуценти а) споживачі органічної речовини
Консументи б) утворювачі органічної речовини
Редуценти в) руйнівники органічних решток
4. Сапротрофи г) споживачі органічної речовини решток
ІІ рівень
9. Установіть відповідність між організмами та трофічними рівнями
1 бактерії гниття А продуцент
2 ряска Б консумент І порядку
3 жаба В консумент ІІ порядку
4 самці комара Г консумент ІІІ порядку
Д редуцент
10. Дайте визначення поняттям: еволюція, ноосфера; екосистема.
ІІІ рівень
11. Схарактеризуйте, як змінювалась складність організмів у ході історичноо розвитку життя на Землі.
12.Чому собака був одомашнений ще первісними людьми, а кішка — лише з розвитком землеробства?
Контрольна робота за ІІ семестр (9 клас)
ІІІ варіант
І рівень
1, Укажіть, до якої групи відносять тварин відповідно до їх функції в екосистемах:
а) продуцентів; б) консументів; в) редуцентів; г) консорцій.
2. Внутрішнє прагнення організмів до прогресу як фактор еволюції розглядав:
а) К. Лінней; б) Ж. Кюв’є ; в) Ж.-Б. Ламарк; г) Ч. Дарвін.
3, Новий стан біосфери, за якого визначальним чинником стає розумова діяльність людини, називається
а) тропосфера б) ноосфера в) магнітосфера г) стратосфера.
4Укажіть, до якої групи відносять рослин відповідно до їх функції в екосистемах:
а) продуцентів; б) консументів; в) редуцентів; г) консорцій.
5. Згідно гіпотези Ч. Дарвіна наслідком боротьби за існування є:
а) обмін речовин; б) природний добір; в) хімічна єдність живої і неживої природи; г) філогенетичний ряд.
6. Вплив на організми чинників неживої природи - це екофактор:
а) біотичний; б) абіотичний; в) антропогенний; г) географічний.
7. Форма взаємовідносин, при якій сумісне співіснування є вигідним для обох видів, і вони не можуть жити самостійно, - це:
а) мутуалізм б) коменсалізм в) паразитизм г) конкуренція
8. Група вільносхрещуваних особин одного виду, які проживають тривалий час на території ареалу і відносно ізольовані від інших таких же груп, - це
а) популяція б) екотип в) підвид г) вид.
ІІ рівень
9. Встановіть відповідність між видом добору та характером добору:
1). Спрямований |
А). Виживання особин з певними генетично закріпленими ознаками. |
2). Стабілізуючий |
Б). Відбір особин з корисними для людини ознаками |
3). Дизруптивний |
В). Виживання особин з проміжними ознаками, близькими |
4). Штучний |
Г). Селективна перевага особин з крайніми формами прояву ознаки |
10. Дайте визначення поняттям:
Мутаційна мінливість – це …
Популяція – це …
Продуценти – це …
ІІІ рівень
11. Наведіть по два приклади біотичних, абіотичних та антропічних факторів середовища, що впливають на картоплю на грядці.
12. Чому віруси не вважають живими організмами?
Контрольна робота за ІІ семестр (9 клас)
ІV варіант
І рівень
1. Укажіть, до якої групи відносять бактерії відповідно до їх функції в екосистемах:
а) продуцентів; б) консументів; в) редуцентів; г) консорцій.
2. Послідовність історичних змін організмів чи їхніх частин у межах певної систематичної групи, - це:
а) рудименти б) перехідні форми в) філогенетичні ряди г) атавізми.
3. Вплив на організми чинників господарської діяльності - це екофактор:
а) біотичний; б) абіотичний; в) антропогенний; г) географічний.
4. Яка форма симбіозу спостерігається між термітами та джгутиковими, які живуть у їхньому кишечнику та здатні розщеплювати клітковину:
а)паразитизм, б)мутуалізм, в)хижацтво, г)коменсалізм
5. Термін «екологія» у 1866 році запропонував видатний німецький біолог:
а) К. Мебіус; б) А. Тенслі; в) Е. Геккель; г) Ю. Лібіх.
6. Гібридизація організмів, які мають тісні родинні зв’язки, називається:
а) клонуванням; б) аутбридингом; в) біотехнологією; г) інбридингом.
7. Мінливість, яка не зачіпає генотипу, називається
А)мутаційною, Б)модифікаційною, В)генною, Г)комбінативною,
8. Ознака зберігається незмінною унаслідок добору:
А) розриваючого; Б) стабілізуючого; В) рушійного; Г) дизруптивного.
ІІ рівень
9. Установіть відповідність групи організмів та особливості їх способу життя:
1 археї А фотосинтез
2 бактерії Б бродіння
3 рослини В здатність до життя в екстремальних умовах
4 тварини Г активне пересування
10.Дайте визначення поняттям: біосфера, біомаса, палеонтологія.
ІІІ рівень
11.Порівняйте еволюційні погляди Ч. Дарвіна з еволюційними поглядами Ж.Б. Ламарка, висловіть власне бачення розвитку еволюційного процесу.
12. Охарактеризуйте біосферний рівень організації живої матерії. Доведіть, що біосфера — це глобальна біологічна система.