Контрольна робота за 11й клас (сімейна форма, І семестр)
І рівень. Кожна правильна відповідь 0,25 балів |
|
|
№ |
Твердження |
Відповідь «+» чи «-» |
1 |
Відліт перелітних птахів на південь є проявом фотоперіодизму. |
|
2 |
Між термітами та джгутиковими, які живуть у їхньому кишечнику та здатні розщеплювати клітковину встановились мутуалістичні відносини. |
|
3 |
Прикладом постадаптації є виникнення в організмі тварин і рослин структур, які раніше виконували в організмі певні функції, але в змінених умовах існування стали корисними в новій якості. |
|
4 |
Ведмідь бурий є пластичним видом. |
|
5 |
За Д.М. Кашкаровим, життєва форма акули сірої рифової - підводні. |
|
6 |
Під адаптацією розуміють властивість усіх біосистем набувати нових біологічних ознак відповідно до змін умов навколишнього середовища. |
|
7 |
Спільне добування їжі зграєю вовків або прайдом левів є прикладом видової адаптації. |
|
8 |
Паразитування певних паразитів на/ або в тілі інших паразитів називають гіперпаразитизмом. |
|
9 |
Якщо два види з подібними вимогами до середовища вступають у конкурентні відносини, то один із них повинен загинути або змінити свій спосіб життя і зайняти нову екологічну нішу – це правило заповнення екологічних ніш. |
|
10 |
Онтобіонти – мешканці гостального середовища. |
|
11 |
Центральні органи імунної системи: кістковий мозок, тимус. |
|
12 |
Паразит і хазяїн еволюціонують за законами спряженої еволюції (коеволюції). |
|
ІІ рівень. Кожна правильна відповідь 0,3 балів
1. Установіть відповідність між екологічною формою гідробіонта (1-4) та його адаптацією до середовища життя (А-Д). |
|
1.Нейстон |
А. збільшення маси тіла, розвинуті різні органи прикріплення |
2.Планктон |
Б. наявність плавців, сильних м’язи для швидкого руху, обтічна форма тіла |
3.Нектон |
В. збільшення своєї поверхні тіла порівняно з масою |
4.Бентос |
Г. нижня частина тіла і кінчики кінцівок вкриті хітиновими волосками й воскоподібною речовиною |
Відповідь: |
Д. Зменшення об’єму плавального міхура, відсутність плавців |
2. Зіставте наведені коадаптації (1-4) з відповідними формами спряженої еволюції (АД). |
|
1.Мутаційні процеси вірусів і гуморальний імунітет людини |
А. Запилювач – квіткові рослини |
2. Нектарники флоксів та і сисний апарат язикана звичайного |
Б. Комахоїдні рослини-комахи |
3. Відростки кінцівок м’ясних мух і волоски венериної мухоловки |
В.Фітофаги-рослини |
4. Алколоїди картоплі і система детоксикації колорадського жука |
Г. Хижак-жертва |
Відповідь: |
Д. Паразит-хазяїн |
3. Розташуйте у правильній послідовності етапи реакції імунної системи на інфекції |
|
1. Дендритні клітини активуються і мігрують у лімфатичні вузли, де взаємодіють із T- та B-лімфоцитами, які й здійснюють імунну відповідь |
|
2. Повторне проникнення патогена та імунна відповідь відбуваються вже швидше й ефективніше завдяки формуванню Т- і В-клітин пам’яті |
|
3. В-лімфоцити продукують антитіла, Т-кілери за участі певних речовин зумовлюють апоптоз чужих клітин |
|
4.Т-хелпери за участі цитокінів стимулюють клітини, відповідальні за клітинний імунітет та активують В-клітини, що відповідають за гуморальний імунітет
|
|
5. Інфекційний агент (патоген), що проник в організм, розпізнається дендритними клітинами |
|
Відповідь: |
|
ІІІ рівень. Кожна правильна відповідь 0,3 бали
1. Встановіть послідовність утворення білка-антифрізу у полярних риб
|
1. Виникнення двох копій гена |
2. Дуплікація гена |
3. Багаторазове повторення мутації |
4. Мутація гена |
Відповідь: |
2. Розгляньте морфологічні особливості рослини, зображеної на рисунку. Визначте середовища існування, до яких ця рослина адаптована, орган, будова якого вказує на таке пристосування, та до якої систематичної групи вона належить. |
||
СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ |
ОРГАН, ЩО ВКАЗУЄ НА ПРИСТОСУВАННЯ ДО СЕРЕДОВИЩА |
СИСТЕМАТИЧНА ГРУПА |
1. Водне, повітряне |
1. Стебло |
1. Покритонасінні |
2. Ґрунтове, наземно-повітряне |
2. Квітка |
2. Голонасінні |
3. Водне, наземно-повітряне |
3. Лист |
3. Водорості |
3.Дайте характеристику зображеній на рисунку тварині |
|
|
|
||
ПЛАСТИЧНІСТЬ ВИДУ |
ПРИСТОСУВАННЯ ДО ВОДНОГО СЕРЕДОВИЩА |
ЕКОЛОГІЧНА ГРУПА |
1. Пластичний |
1. Наявність зябер |
1. Планктон |
2. Напівпластичний |
2. Відсутність плавального міхура |
2. Бентос |
3. Непластичний |
3. Наскрізна травна система |
3. Нектон |
IV рівень. За кожне правильно розв’язане завдання по 1 балу.
1.Великий строкатий дятел та малий строкатий дятел мешкають на одній території. Великий строкатий дятел шукає їжу переважно на стовбурах дерев, а малий строкатий дятел на гілках крони. Який вид перекривання екологічних ніш цих видів дятлів?
2. Ознайомтеся з ознаками пристосованості тварин до водного середовища: перша ознака: органами дихання є зябра, друга ознака: шкіра містить слизові залози. Чи є поміж цих ознак спільні для обох зображених тварин?
А. Лише перша
Б. Лише друга
В. Обидві спільні
Г. Немає спільних
3.Ознайомтеся із прикладами біологічних ритмів організмів.
1. Міграція птахів у місця зимівлі.
2. Відкриття квіток кульбаби вдень, а матіоли – уночі.
3. Листопад восени в рослин широколистяного лісу.
4. Зміна забарвлення в краба вабливого під час припливу.
5. Чергування стану сну й неспання в людини.
6. Полювання скопи лише вдень.
Які з-поміж наведених прикладів біологічних ритмів організмів є добовими?
А. 123 Б. 145 В. 256 Г.346
Зразок оформлення відповіді
І рівень
1 + |
5 |
9 |
2 + |
6 |
10 |
3 + |
7 |
11 |
4_- |
8 |
12 |
ІІ рівень
Завдання 1
|
Завдання 2
|
Завдання 3
|
Відповідь: 1-А 2-Б 3-В 4-Г
|
Відповідь: 1-А 2-Б 3-В 4-Г
|
Відповідь: 1,2,3,4
|
ІІІ рівень
Завдання 1
|
Завдання 2
|
Завдання 3
|
Відповідь: 1,2,3,4
|
Відповідь: 1 1 1 |
Відповідь: 1 1 1 |
IV рівень Завдання 1
Відповідь: ….
Завдання 2
Відповідь: ….
Завдання 3
Відповідь: ….