Тема: Координати на Землі. Поняття про координати, широта і довгота.
Мета: сформувати уявлення про координати, широту і довготу, навчити визначати положення об’єктів на карті, поглиблювати уміння працювати з картою, визначати основні лінії та числові значення координат; показати сучасний розвиток способів визначення координат - геолокація та GPS; Наголосити на важливості цих умінь для порятунку людей при катастрофах, стихійних природних явищах, пожежах, військовій небезпеці.
Тип уроку: комбінований.
Види діяльності: робота в парах, інтерактивний віртуальний координатний простір, «світлофор», самооцінювання, взаємооцінювання.
Обладнання: атласи, настінна карта півкуль, роздатковий матеріал, компаси,
презентація до теми, сигнальні картки, контурна карта півкуль.
Хід уроку
I. Установчо-мотиваційний мінімодуль
Вступне слово вчителя.
Сьогодні будемо вчитися визначати положення об’єктів на карті.
Протягом життя людина набуває багатьох умінь: надавати першу медичну допомогу, рятуватися при землетрусі і бомбардуванні, прагне бути корисним людям, які поруч. Визначення координат є одним з таких умінь.
Уцьому нам допоможуть знання, які у вас уже є, атласи, бажання навчатися і рухатися вперед, віртуальний простір,що ми створимо.
Учитель оголошує тему й основні етапи роботи на уроці, пропонує зробити запис в зошиті « знаємо- хочемо дізнатися-дізнались»
II. Змістово- пошуковий мінімодуль.
Слово вчителя.
Кожна точка на поверхні Землі має свою адресу тобто координати.
Словникова робота.
Координати - величини, які визначають положення певної точки на місцевості.
Екватор, меридіани, паралелі.
Слово вчителя.
Погляньте на глобус, він вкритий сіткою ліній - це умовні лінії яких немає на поверхні Землі. Вони є основою для визначення координат - адреси точки.
Одна з таких ліній екватор – умовна лінія,що поділяє поверхню Землі на Північну та Південну півкулі. В екватора є помічники - паралелі. Вони проведені на глобусі й карті паралельно екватору та мають різну довжину.
Робота з контурною картою.
Учитель пропонує виконати практичне завдання на контурній карті:
Алгоритм дій. Вправа “Віртуальний простір”.
Створюємо віртуальний простір координатної площини, використавши червону стрічку, що поділяє класну кімнату на дві частини відповідно до дошки. На класній дошці робимо надпис Північний полюс, в протилежній стороні кріпимо аркуш з надписом Південний полюс.
Учитель пропонує встати дітей, що опинилися в Південній півкулі, потім тих, що потрапили в Північну півкулю.
Відстань точок від екватора називається географічною широтою.
Чслові значення широти пояснюю з використанням мультимедійної презентації.Учні роблять запис в зошиті.
III. Контрольно – смисловий мінімодуль.
Робота з контурною картою
3.Визначте географічну широту сонечка та запишіть координату поруч.
Вчитель отримує зворотній зв’язок, використовуючи сигнальні картки (зелена- так; червона- ні) «Світлофор»:
Вправа “Світлофор”.
Взаємоперевірка
Вчитель пропонує учням здійснити взаємоперевірку роботи на контурній карті. Отримані результати занести в аркуш оцінювання.
Р У Х А Н К А ( фрагмент з мультимедійної презентації).
Уявіть,що ви бажаєте здійснити кругосвітню подорож і потрібно визначити розташування материків відносно екватора.
Відкриємо в атласах карту півкуль і визначаємо, в яких півкулях розташувалися материки. Учні записують результати дослідження в таблицю за варіантам, й працюючи в парах.
За правильно виконані завдання і відповіді учні отримують відзнаки - наліпки ( накопичувальний бал).
Слово вчителя.
Пригадаємо що таке меридіан ( скористайтеся словничком). Серед паралелей головним є екватор, а серед меридіанів - Початковий ( м. Гринвіч).
Вправа “Віртуальний простір”.
Вчитель створює інтерактивний віртуальний простір, використавши синю стрічну,що поділяє класну кімнату на Східну і Західну півкулі (від полюса до полюса).
Прошу встати учнів, що опинилися в Східній півкулі, а потім в -Західній.
Продовжуємо роботу з контурною картою:
Відстань від Нульового меридіана до точки на карті (географічний об’єкт) називається географічною довготою.
Використовую мультимедійну презентацію, щоб пояснити числові значення довготи та принцип визначення.
Учні роблять запис в зошиті.
Робота з контурною картою
(Прошу повернутися до роботи з контурною картою.)
Взаємоперевірка.
Після виконання завдання учні здійснюють взаємоперевірку та заповнюють аркуш оцінювання. Рахуємо наліпки - відзнаки і додаємо бали.
Самооцінювання.
Прошу учнів оцінити себе при виконанні цього завдання ( смайлик на полях)
Слово вчителя.
Справжні мандрівники не залишають незавершених справ. Ми з вами теж завершимо роботу над таблицею та визначимо розташування материків відносно Нульового меридіана.
Працюємо в парах.
Самоперевірка.
( Прошу здійснити самоперевірку виконаного завдання.)
Відповіді оголошує вчитель або пропонує на слайді презентації.
Вчитель отримує зворотній зв’язок з використанням сигнальних
карток.
Вправа « Світлофор».
Наука та технічний прогрес забезпечили людство сучасними гаджетами які спрощують визначення місцеположення об’єкта на поверхні Землі – геолокацію (GPS). Можемо визначити напрям руху, відстань, якість доріг за запитом…Але в екстремальних умовах (відсутність мобільного зв’язку) знання,що отримали ви на уроці незамінні.
Завдання №1. Визначити координати міст : Париж, Сідней, Каїр, Сантьяго, Мехіко.
Завдання № 2. Заишіть в зошит місце (місто, природний об’єкт) де ви мрієте побувати та визначте його координати.
( Результати оголошуються та здійснюється самоперевірка. Бали учні записують у аркуш оцінювання ).
Підсумки уроку.
Ми навчилися визначати півкулі, розташування об’єктів в межах півкуль, визначати географічну широту і довготу. Ви були справжніми науковцями та дослідниками.
Вправа “Світлофор”.
Прошу учнів підняти сигнальні картки «Світлофор»:
Зелена – все зрозумів, все вдалося.
Жовта – були труднощі але подолав їх.
Червона – не все зрозумів, потрібно ще попрацювати.
Учні малюють смайлик на аркуші оцінювання та повертаються до початку уроку і аналізують сподівання , висловлюються.
Домашнє завдання
1.Опрацювати зміст пар. 24.
2. Визначити координати м. Чернівців й записати в зошит.
3. Творче завдання. Складіть мандрівку в чотири міста з позначенням координат.