Координати на Землі. Географія (Довкілля) НУШ

Про матеріал
Урок навчає визначати географічні координати. В основу покладено інтерактивний метод "Віртуальний простір" (авторський) , який можна використовувати як ігрову форму навчання. Для уроків НУШ географії та довкілля.
Перегляд файлу

Тема: Координати на Землі. Поняття про координати, широта і довгота.

Мета: сформувати уявлення про координати, широту і довготу, навчити визначати положення об’єктів на карті, поглиблювати уміння працювати з картою, визначати основні лінії та числові значення координат; показати сучасний розвиток способів визначення координат - геолокація та GPS; Наголосити на важливості цих умінь для порятунку людей при катастрофах, стихійних природних явищах, пожежах, військовій небезпеці.

Тип уроку: комбінований.

Види діяльності: робота в парах, інтерактивний віртуальний координатний простір, «світлофор», самооцінювання, взаємооцінювання.

 

Обладнання: атласи, настінна карта півкуль, роздатковий матеріал, компаси,

                       презентація до теми, сигнальні картки, контурна карта півкуль. 

 

Хід уроку

I. Установчо-мотиваційний мінімодуль

  1. Хвилина мовчання.
  2. Гімн України.
  3. Визначаємо ЕQ ( настрій). Малюємо смайлики на стікері- квіточці.
  4. Укладаємо «Декларацію співпраці», підписуємо аркуш оцінювання.

 

Вступне слово вчителя.

Сьогодні будемо вчитися визначати положення об’єктів на карті.

Протягом життя людина набуває багатьох умінь: надавати першу медичну допомогу, рятуватися при землетрусі і бомбардуванні, прагне бути корисним людям, які поруч. Визначення координат є одним з таких умінь.

Уцьому нам допоможуть знання, які у вас уже є, атласи, бажання навчатися і рухатися вперед, віртуальний простір,що ми створимо.

 

Учитель оголошує тему й основні етапи роботи на уроці, пропонує зробити запис в зошиті « знаємо- хочемо дізнатися-дізнались»

 

II. Змістово- пошуковий мінімодуль.

Слово вчителя.

Кожна точка на поверхні Землі має свою адресу тобто координати.

Словникова робота.

Координати - величини, які визначають положення певної точки на місцевості.

Екватор, меридіани, паралелі.

 

Слово вчителя.

Погляньте на глобус, він вкритий сіткою ліній - це умовні лінії яких немає на поверхні Землі. Вони є основою для визначення координат - адреси точки.

Одна з таких ліній екватор – умовна лінія,що поділяє поверхню Землі на Північну та Південну півкулі. В екватора є помічники - паралелі. Вони проведені на глобусі й карті паралельно екватору та мають різну довжину.

Робота з контурною картою.

 Учитель пропонує виконати практичне завдання на контурній карті:

  1. Підпишіть на контурній карті Північну і Південну півкулі, екватор (червоним кольором).

Алгоритм дій. Вправа “Віртуальний простір”.

Створюємо віртуальний простір координатної площини, використавши червону стрічку, що поділяє класну кімнату на дві частини відповідно до дошки. На класній дошці робимо надпис Північний полюс, в протилежній стороні кріпимо аркуш з надписом Південний полюс.

           Учитель пропонує встати дітей, що опинилися в Південній півкулі, потім тих, що потрапили в Північну півкулю.

  1.  Намалюйте на контурній карті маленьке сонечко в межах півкулі, де ви опинилися відносно екватора.

Відстань точок від екватора називається географічною широтою.

Чслові значення широти пояснюю з використанням мультимедійної презентації.Учні роблять запис в зошиті.

 

III. Контрольно – смисловий мінімодуль.

 

Робота з контурною картою

3.Визначте географічну широту сонечка та запишіть координату поруч.

Вчитель отримує зворотній зв’язок, використовуючи сигнальні картки (зелена- так; червона- ні) «Світлофор»:

Вправа “Світлофор”.

  1. Широта буває тепла і холодна.
  2. Екватор - це найдовша паралель.
  3. Відстань від екватора до полюса 90 градусів.
  4. Полюс найменша паралель.
  5. Екватор найдовший, тому його широта 100 градусів.
  6. Від екватора до полюсів значення широти зменшується.

Взаємоперевірка

Вчитель пропонує учням здійснити взаємоперевірку роботи на контурній карті. Отримані результати занести в аркуш оцінювання.

 

 Р  У  Х  А  Н  К  А ( фрагмент з мультимедійної презентації).

 

Уявіть,що ви бажаєте здійснити кругосвітню подорож і потрібно визначити розташування материків відносно екватора.

 Відкриємо в атласах карту півкуль і визначаємо, в яких півкулях розташувалися материки. Учні записують результати дослідження в таблицю за варіантам,  й працюючи в парах.

За правильно виконані завдання і відповіді учні отримують відзнаки - наліпки ( накопичувальний бал).

Слово вчителя.

Пригадаємо що таке меридіан ( скористайтеся словничком). Серед паралелей головним є екватор, а серед меридіанів - Початковий ( м. Гринвіч).

Вправа “Віртуальний простір”.

 

Вчитель створює інтерактивний віртуальний простір, використавши синю стрічну,що поділяє класну кімнату на Східну і Західну півкулі (від полюса до полюса).

Прошу встати учнів, що опинилися в Східній півкулі, а потім в -Західній.

Продовжуємо роботу з контурною картою:

  1. Проведіть Нульовий меридіан синім кольором.
  2. Підпишіть півкулі.
  3. Намалюйте маленьке сонечко в потрібній півкулі.

 

Відстань від Нульового меридіана до точки на карті (географічний об’єкт) називається географічною довготою.

 

Використовую мультимедійну презентацію, щоб пояснити числові значення довготи та принцип визначення.

Учні роблять запис в зошиті.

Робота з контурною картою

(Прошу повернутися до роботи з контурною картою.)

  1. Визначте географічну довготу сонечка.
  2. Значення довготи запишіть поруч із сонечком.

Взаємоперевірка.

Після виконання завдання учні здійснюють взаємоперевірку та заповнюють аркуш оцінювання. Рахуємо наліпки - відзнаки і додаємо бали.

               Самооцінювання.

Прошу учнів оцінити себе при виконанні цього завдання ( смайлик на полях)

 

Слово вчителя.

Справжні мандрівники не залишають незавершених справ. Ми з вами теж завершимо роботу над таблицею та визначимо розташування материків відносно Нульового меридіана.

Працюємо в парах.

              Самоперевірка.

               ( Прошу здійснити самоперевірку виконаного завдання.)

                Відповіді оголошує вчитель або пропонує на слайді презентації.

                 Вчитель отримує зворотній зв’язок з використанням сигнальних 

                 карток.

Вправа « Світлофор».

  1. Довгота вимірюється в км.
  2. Числовий вимір довготи сягає від 0 град. До 180 град.
  3. Нульовий меридіан називають Початковим.
  4. Меридіани різні по довжині.
  5. Нульовий меридіан поділяє Землю на дві півкулі : Західну і Східну.
  6. Меридіани - це дороги викладені бруківкою.

 

Наука та технічний прогрес забезпечили людство сучасними гаджетами  які спрощують визначення місцеположення об’єкта на поверхні Землі – геолокацію (GPS). Можемо визначити напрям руху, відстань, якість доріг за запитом…Але в екстремальних умовах (відсутність мобільного зв’язку) знання,що отримали ви на уроці незамінні.

IV. Адаптивно- перетворюючий мінімодуль.

Завдання №1. Визначити координати міст : Париж, Сідней, Каїр, Сантьяго, Мехіко.

Завдання № 2. Заишіть в зошит місце (місто, природний об’єкт) де ви мрієте    побувати та визначте його координати.

( Результати оголошуються та здійснюється самоперевірка. Бали учні записують у аркуш оцінювання ).

Підсумки уроку.

Ми навчилися визначати півкулі, розташування об’єктів в межах півкуль, визначати географічну широту і довготу. Ви були справжніми науковцями та дослідниками.

Вправа “Світлофор”.

Прошу учнів підняти сигнальні картки «Світлофор»:

Зелена – все зрозумів, все вдалося.

Жовта – були труднощі але подолав їх.

Червона – не все зрозумів, потрібно ще попрацювати.

Учні малюють смайлик на аркуші оцінювання  та повертаються до початку уроку і аналізують сподівання , висловлюються.

                      Домашнє завдання

1.Опрацювати зміст пар. 24.

2. Визначити координати м. Чернівців й записати в зошит.

3. Творче завдання. Складіть мандрівку в чотири міста з позначенням координат.

 

 

docx
Додано
29 лютого
Переглядів
214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку