Мета уроку: закріплювати знання учнів про життя і творчість В. Симоненка; вчити розуміти основну думку твору, почуття ліричного героя; допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст його вірша; виховувати почуття патріотизму, поважати труд і духовність народу.
Тема. В . Симоненко « Грудочка землі »
Мета:
Навчальна: закріплювати знання учнів про життя і творчість В. Симоненка; вчити розуміти основну думку твору, почуття ліричного героя; допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст його вірша.
Корекційно-розвиткова: удосконалювати навички виразного читання поезії, спостереження над текстом ліричного твору; розвивати вміння висловлювати власні думки.
Виховна: виховувати почуття патріотизму, поважати труд і духовність народу.
І. Психолого-педагогічна підготовка
Вчитель: Подивились всі на мене,
Усміхнулися усі.
Хто готовий до роботи? (учні піднімають руки)
Бачу, ви всі молодці.
Вчитель: Як ми будем працювати?
Учні: Дружно і активно.
Вчитель. Як же будете відповідати?
Учні: Швидко, точно, вміло.
Вчитель: Тож часу не гаємо,
Урок розпочинаємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Анкета «Біографія В.Симоненка»
С – скромний
И – миролюбивий
М – мудрий
О – освічений
Н – наполегливий
Е – енергійний
Н – надійний
К – кмітливий
О – організований
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку . Мотивація навчальної діяльності.
1. Сенсорна хвилинка «Чарівна торбинка» + хвилинка - цікавинка
Обладнання: торбинки з землею, всередині серце з картону
Хід: прощупати торбинку, визначити, що в ній знаходиться.
- Що знаходиться в торбинці?
- Які звичаї українського народу про землю ви знаєте?
(Існує звичай брати із собою в далеку дорогу жменю рідної землі. Вона як талісман, що захищає мандрівника на чужині від будь-яких нещасть. На новому місці землю висипають і, ступаючи по ній, приказують: «Я по своїй землі ходжу».
Під час закладання будинку на новому місці жменьку рідної землі висипали під фундамент, вважаючи, що вона захистить від напастей і допоможе родині на чужині.
Брали з собою грудочку рідної землі і чоловіки, які ішли на війну, клали біля серця, щоб захищала від куль.
Народне прислів’я говорить: «Рідна земля і в жмені мила». Вирушаючи в далеку дорогу, українські мандрівники (чумаки, козаки) обов’язково брали з собою жменю землі як оберіг.
Землею посипали голови новообраній козацькій старшині — щоб пам’ятала, звідки походить і кому зобов’язана своїм високим становищем.)
- Що означає слово «земля»?
(1. Третя від Сонця велика планета, яка обертається навколо своєї осі та навколо Сонця. Місце життя і діяльності людей. 2. Верхній шар земної кори. Земляна поверхня, площина, по якій ходять. 3. Речовина темно-бурого кольору, що входить до складу земної кори. 4. Суша (на відміну від водяного простору). 5. Ґрунт, який обробляється і використовується для вирощування рослин. 6. Країна, край, держава.)
- Як ви думаєте, навіщо в торбинках лежить серце?
2. Слово вчителя
Для когось земля – це городець біля хати, для когось – просто ґрунт, а для поета
Василя Симоненка – це рідний край, частиною якого він себе відчуває.
Тема Батьківщини у творчості В.Симоненка - провідна. Батьківщина для поета - це рідна земля, жінка, мати, кохана, історія нашого багатостраждального народу, рідна мова, прості трудівники. Любов письменника до Вітчизни всеохоплююча. Її, палку, жагучу, перелив поет у вірші, які ввійшли у скарбницю кращих надбань української поезії. Отже, тема нашого уроку В.Симоненко «Грудочка землі» (запис в зошити)
3. Епіграф до уроку
М. Сингаївський «Любов до рідної землі– найпотаємніше почуття людини.»
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Вправи на формування уміння слухати і говорити.
А) Вправа «Допиши вірш»
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша соловїна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься …. (Україна)
Б) Гра «Доповни речення»
Кожен по черзі повинен доповнити речення ще одним словом.
Любити землю.
Треба любити землю.
Треба любити рідну землю.
Треба любити свою рідну землю.
Нам треба любити свою рідну землю.
Усім нам треба любити свою рідну землю.
Усім нам треба дуже любити свою рідну землю.
Усім нам треба дуже любити свою рідну українську землю.
2. Виразне читання вірша вчителем. Перевірка первинного сприймання.
- Шо найбільше любив поет в рідному краю?
3. Обмін враженнями від прочитаного.
- Які почуття викликав цей вірш?
4. Словникова робота.
А) Пояснення значення слів, словосполучень.
Гомінливі, трепетні ліси — красиві, не спотворені людиною ліси, наповнені співом птахів, дика незаймана природа;
Щастя непочате — велике, безмежне щастя;
Радість невимовна і жива — велика радість;
Силою своєю напуває — дає силу, наснагу;
Б) Добір синонімів
- до слова «Вітчизна» (рідний край, Батьківщина, рідна сторона, Україна, моя країна, держава)
- до слова «труд» (робота, праця)
5. Читання вірша учнями мовчки.
6. Робота над змістом тексту. Проблемні питання.
- Хто є героєм вірша? (герой вірша — автор)
- На які частини можна поділити вірш?
- Про що розповідається в перші частині ? (спогади про дитинство)
- Яким настроєм пройняті ці спогади? (це були безтурботні дні)
- Що найбільше любив робити герой у дитинстві? (Малим хлопчиком він ходив у трави, ліси, милувався їхньою красою й величчю)
- Знайдіть у поезії описи природи. Усно намалюйте картину, яка постала у вашій уяві.
- Що сказано у вірші про пісні?
- Яке значення вони мали у житті поета?
(Саме ці пісні навчили хлопця поважати людину праці й «шанувать Вітчизну мою милу, бо вона одна на цілий світ»)
Бо у мене стукотить у грудях
Грудочка любимої землі.
(серце поета віддане рідній землі)
7. Визначення теми та ідеї твору. Робота в зошитах.
«Бо у мене стукотить у грудях
грудочка любимої землі.»)
8. Фізхвилинка
( вчитель говорить завдання, встають діти, яким важливе завдання)
- Встаньте ті, хто любить читати. Плесніть один раз в долоні.
- Встаньте ті, хто любить співати. Підніміть руки вверх, потім опустіть вниз.
- Встаньте ті, хто людить природу. Пошагайте на місці.
- Встаньте ті, хто любить свою Батьківщину. Підстрибніть і поплескайте в долоні над головою.
9. Вправи на розвиток техніки та швидкості читання.
А) Читання вірша «ланцюжком» + «драбинкою»
Б) Гра «Хто швидше?»
- Знайдіть у вірші прикметники, які поет використовував для опису: лісів (гомінливі, трепетні), роси (рання), дні (безтурботні), труд (людський), пісні (ніжні, замріяні), Вітчизна (мила), земля (любима), радість (невимовна, жива), щастя (непочате)
- Знайдіть у вірші і прочитайте, які дії виконують: пісні (вчили), я (ходив), стежка (бігла), дуби (мовчали), щастя (дзвеніло), грудочка (стукотить)
В) Читання парами. Вправа «Я тобі – ти мені»
10. Виразне читання вірша (один – два учня за бажанням)
VІ. Корекція і закріплення набутих знань
1. Гра «Добери рядок»
До поданих ілюстрацій доберіть назви - рядки із вірша
Ще в дитинстві я ходив у трави,
В гомінливі, трепетні ліси,
Де дуби мовчали величаво
У краплинах ранньої роси.
2. Гра «Дешифровщик»
- Яку строфу із вірша В.Симоненка « Грудочка землі» зашифровано на шаховій дошці і чому. (Ключ. Йти ходою шахового коня – буквою Г)
Ті пісні мене найперше вчили
Поважати труд людський і піт,
Шанувать Вітчизну мою милу,
Бо вона одна на цілий світ.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.
1. Вправа «Мікрофон»
- Рідна земля для мене – це …
2. Самоооцінювання результатів уроку.
Учитель пропонує учням оцінити свою роботу на уроці, виставивши собі від 0 до 2 балів за кожним з критеріїв. (кілька учнів за бажанням називають і обґрунтовують власні оцінки)
Анкета
1. Я активно працювала(в) на уроці _____.
2. Я правильно відповіла (в) на запитання тесту _____.
3. Аналізувала(в) поезію ______.
4. Брала(в) активну участь у підбитті підсумків (вправа "Мікрофон") _____.
5. Правильно і виразно читала(в) ______.
Усім своїм недовгим, але яскравим життям Василь Симоненко довів свою безмежну відданість Вітчизні та українському народу. Рідна земля дорога його серцю тому, що вона краща за іншу, тому, що вона на світі одна. Без любові до Вітчизни немає справжньої людини. Любити Україну, жити для неї — це означає любити її людей, працювати на їх благо. Тож давайте і ми будемо любити свою Батьківщину так палко, як любив її В.Симоненко.
VІІІ. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять останні дві строфи вірша В.Симонекнка «Грудочка землі».