Корекційне заняття "Звук і буква Н. Свійські тварини та їх дитинчата"

Про матеріал
Конспект складений для проведення корекційно-розвиткового заняття "Розвиток мовлення" з дітьми, які мають інтелектуальні порушення.
Перегляд файлу

Тема: Звук і буква Н.   Лексична тема «Свійські тварини та їх дитинчата»

 

Мета:закріплювати навички правильної вимови звуків [н – н'] в складах, словах та реченні; уточнити знання про тверді та м’які приголосні; формувати вміння на слух розрізняти звуки [н – н']; визначати наявність та місце цих звуків  в слові; вчити добирати слова з відповідними звуками.

Розвивати фонематичний слух, збагачувати та уточнити активний словник дітей словами – назвами свійських тварин та їх дитинчат. Коригувати правильну вимову слів та рухи дитини під час письма у зошиті.

Виховувати бажання говорити красиво та правильно, дбайливе ставлення до домашніх улюбленців.

 

 

Обладнання:  мультимедійна презентація, м’яч, фішки для позначення звуків, планшети з буквами, набір предметних малюнків, малюнки з зображенням свійських тварин та їх дитинчат, зошити, олівці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Х І Д     У Р О К У

 

І. Організація учнів до уроку

  •          Діти! До нас завітали гості. Поверніться до наших гостей і привітайтеся з ними. А тепер запрошую вас всіх до співпраці.
  •          Девіз нашого уроку такий:

«Ми говоримо сміливо, чітко, виразно, красиво.

Ми не поспішаємо, слова ми не ковтаємо»       (Слайд 2)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Гра на увагу «Назви голосний звук у слові»

Мета: визначати голосні звуки у слові, розвивати фонематичний слух, увагу.

Граємо з м’ячем. Я називаю слово і кочу м’яч дитині. Дитина визначає та називає голосний звук у слові і повертає м’яч, назвавши голосний звук у слові.

Сом, сад, зуб, мед, лин, сік, джміль, клен, плуг, брід, смак.

Мука, вода, липа, весло, медаль, кожух, сокіл, груша, гуркіт, зайчик, балкон.

Малина, ковбаса, будинок, павучок, ворона.

  1. Дидактична гра «Назви звук, який відрізняє два слова»

Мета: визначати зайвий приголосний звук.

Я називаю вам два слова, а ви називаєте звук, яким вони відрізняються.

Коза – козак, рука – рукав, буква – буквар, коса – косар, силач – сила, ім’я – сім'я, сміх – міх, олія – колія, жито - житло, грак – рак, лист – лис, їжа – їжак, буряк – буря, арка – марка, кладка – складка.

  1. Дидактична гра «Не помилися»

Мета: вчити визначати перший звук у слові.

  •          Діти назвіть, які бувають звуки?
  •          Як ми позначаємо голосні звуки? Покажіть.
  •          Як ми позначаємо тверді приголосні звуки?
  •          А як позначаємо м’які приголосні звуки?
  •          Тож зараз ми з вами пограємо і перевіримо чи уважні ви.

Зима, ліс, аркуш, літак, огірок, холод, дятел, сад, лютий.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  •          Сьогодні на уроці ми з вами будемо вчитися розрізняти звуки [н – н']  в складах, словах.

ІV. Робота з теми уроку

  1. Правильна вимова приголосних звуків [н – н']

Вимовте звук [н]. Чи виникають перешкоди при вимові? Яким є звук при звучанні?

Вимовте звук [н']. Чи подібний він за вимовою до н? Чим відрізняється?

При  вимові м’якого звука середня частина спинки язика підноситься до піднебіння. Отже, можна зробити висновок, що [н] – приголосний твердий, а [н'] – м’який.

Щоб нам не сумніватися, який звук твердий чи м’який, давайте пригадаємо перед якими буквами звук буде м’яким?

Якою буквою ми позначаємо ці звуки?

Давайте читаємо трішки.                     слайд №3

  1. Дидактична гра «Який звук загубився?»

Мета: добирати відповідний звук у слові.

Подивіться, що це зображено на малюнку? Давайте прочитаємо підпис до малюнку. Який звук загубився в цьому слові? Який він твердий чи м’який? (Діти показують за допомогою рук). Де в слові може стояти звук [н] чи [н']?             

Ножиці, синиця, кавун.         слайд №5

Ніс, учень, лінійка.          слайд №6

  1. Дидактична гра «Скажи навпаки»

Мета: розрізняти м’який та твердий звук.

Граємо з м’ячем. Я називаю склад та кочу вам м’яч, а ви повертаєте мені м’яч та повторюєте за мною цей склад. Далі, я називаю, наприклад склад з твердим звуком [н], а ви повертаєте м’яч і називаєте склад з м’яким звуком [н'].

  1. Дидактична вправа «Покажи відповідну букву»

Робота з планшетами. Я називаю вам склад, а ви на планшеті показуєте букву, яку ви напишете, якби записували цей склад в зошит.

  1. Дидактична гра «Впіймай звук»

Мета: розрізняти даний звук серед інших у словах.

Зараз відкриваємо свої зошити. Я буду вам читати вірш, а ви якщо почуєте звук [н] чи [н'] пишете відповідну букву н. А потім порахуємо, хто скільки почув.

Ніна несла з магазину

Ножиці в новій корзині,

Нитки, ножик і тканину,

Ще й намисто для Христини. (н – 11, н' – 2)

  1. Дидактична вправа «Запиши слова»

Мета: вчити розрізняти твердий і м’який звук.

На екрані розміщені малюнки. Давайте назвемо ці малюнки.

Зараз ви повинні виконати таке завдання: потрібно записати ці слова в зошит в два стовпчика. В перший стовпчик назви малюнків, в яких звук [н], а в другий стовпчик – зі звуком [н'].                                                                                                                                                              слайд № 9

Діти працюють самостійно. Далі перевіряємо. Один зачитує один стовпчик, а інший учень – другий стовпчик. Звіряємо з дошкою.                                                        слайд № 10 -11

V. Фізкультхвилинка

А тепер у нас розминка,

А тепер фізкультхвилинка.

Руки в сторону та вгору —             слайд  № 12
На носочки підніміться.
Підніміть голівку вгору
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводим,
Опускаєм плавно вниз,
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз присіли — руки прямо.
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали.
Нахил вліво — раз, два, три!

Нахил вправо — раз, два, три!
Вліво, вправо повернулись.
Ось розминці вже й кінець.
Хто ж старався — молодець!

VІ. Робота з лексичної теми

  1. Дидактична гра «Назви, хто це?»

Мета: закріпити назви свійських тварин.

Сьогодні нас до своєї господи запрошує дуже гарна господиня Одарка.      слайд№14

Коли вона виходить з хати в двір, то вона чує кожного мешканця у своєму дворі, вони всі радіють її появі і кожен співає свою пісню. Але Одарка не просто хоче розказати хто живе у неї в господі, а хоче перевірити чи знаєте ви, хто може жити у неї вдома? Вона написала назву кожної тваринки, але буки перемішалися і тепер вам треба скласти їх і назвати правильно тваринку. Якщо ви правильно складете слово, то на екрані з’явиться малюнок.

                      слайди №15 – 24

  1. Дидактична гра «Хто у кого?»

Мета: закріпити назви дитинчат домашніх тварин.

Прошу вашої уваги,

Розпочнемо гру ми з вами.

Швидко слово добирай

Діток мами називай.

У корови – теля.

У кози – козеня.

У собаки – цуценя.

У кішки – кошеня.

У коняки – лоша.

У вівці – ягня.

У свині – порося.

У кроля – кроленя.

У верблюда – верблюденя.

  1. Дидактична гра «Кого не вистачає?»

Мета: розвивати спостережливість, пам'ять.

Працюємо з малюнками на дошці. Діти зараз ви будете закривати очі, я буду прибирати один малюнок, а ви повинні помітити кого не стало і відповісти: Не стало конячки з лошам.

  1. Дидактична гра «Відгадай, хто це?»

Мета: розрізняти тварину за певною частиною тіла.

Наступне завдання, яке вигадала Одарка, потрібно за частиною тіла вгадати тварину та назвати чия це частина. Наприклад: якщо це буде хвіст коня, то це конячий хвіст.

Роги кози – козині роги.

Роги корови – коров’ячі роги.

Ріг барана – баранячий ріг.                   слайд № 27

Лапи собаки – собачі лапи.

Лапи кота – котячі лапи.

Ноги свині – свинячі ноги.                  слайд № 28

Грива коня – коняча грива.

Вуха кроля – кролячі вуха.

Горб верблюда – верблюжий горб.                 слайд № 29

  1. Дидактична гра «Хто зайвий? Чому?»

Мета: визначати зайвий предмет.

Демонструю слайди по черзі. Діти визначають зайвий малюнок, пояснюють чому він зайвий.                                                                                                                                                 слайди № 32 – 35

  1. Дидактична гра «Доповни речення»

Мета: узгоджувати слова у реченні.

Наступне завдання придумала для вас Одарка таке: треба замість малюнків у реченні вставити слова, але так, щоб вийшло гарне речення.

На екрані написані речення, але не повністю і деякі слова замінені малюнками. Вам треба додати відповідний малюнок та записати це слово правильно. Букву н підкреслити: якщо твердий звук у слові то однією рискою, а якщо м’який – то двома лініями.

На лузі пасеться  табун коней.

Свині купаються в болоті.

Скрутити в баранячий ріг.             слайд №38 – 40

VІІ. Підсумок уроку

  •          Які ж тварини живуть у господі нашої Одарочки?    слайд №42
  •          А в назвах яких тварин є звук [н – н']?
  •          А яке завдання для вас було важким?
  •          А що ви виконали легко?

VІІІ. Оцінювання дітей

  •          Всі ви, діти, молодці,

Гарно працювали!

Але дзвоник пролунав.

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час завершувати,

Треба йти відпочивати (говорять діти).

 

 

docx
Додано
17 лютого
Переглядів
51
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку