Тема: Звук і буква Н. Лексична тема «Свійські тварини та їх дитинчата»
Мета:закріплювати навички правильної вимови звуків [н – н'] в складах, словах та реченні; уточнити знання про тверді та м’які приголосні; формувати вміння на слух розрізняти звуки [н – н']; визначати наявність та місце цих звуків в слові; вчити добирати слова з відповідними звуками.
Розвивати фонематичний слух, збагачувати та уточнити активний словник дітей словами – назвами свійських тварин та їх дитинчат. Коригувати правильну вимову слів та рухи дитини під час письма у зошиті.
Виховувати бажання говорити красиво та правильно, дбайливе ставлення до домашніх улюбленців.
Обладнання: мультимедійна презентація, м’яч, фішки для позначення звуків, планшети з буквами, набір предметних малюнків, малюнки з зображенням свійських тварин та їх дитинчат, зошити, олівці.
Х І Д У Р О К У
І. Організація учнів до уроку
«Ми говоримо сміливо, чітко, виразно, красиво.
Ми не поспішаємо, слова ми не ковтаємо» (Слайд 2)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Мета: визначати голосні звуки у слові, розвивати фонематичний слух, увагу.
Граємо з м’ячем. Я називаю слово і кочу м’яч дитині. Дитина визначає та називає голосний звук у слові і повертає м’яч, назвавши голосний звук у слові.
Сом, сад, зуб, мед, лин, сік, джміль, клен, плуг, брід, смак.
Мука, вода, липа, весло, медаль, кожух, сокіл, груша, гуркіт, зайчик, балкон.
Малина, ковбаса, будинок, павучок, ворона.
Мета: визначати зайвий приголосний звук.
Я називаю вам два слова, а ви називаєте звук, яким вони відрізняються.
Коза – козак, рука – рукав, буква – буквар, коса – косар, силач – сила, ім’я – сім'я, сміх – міх, олія – колія, жито - житло, грак – рак, лист – лис, їжа – їжак, буряк – буря, арка – марка, кладка – складка.
Мета: вчити визначати перший звук у слові.
Зима, ліс, аркуш, літак, огірок, холод, дятел, сад, лютий.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Робота з теми уроку
Вимовте звук [н]. Чи виникають перешкоди при вимові? Яким є звук при звучанні?
Вимовте звук [н']. Чи подібний він за вимовою до н? Чим відрізняється?
При вимові м’якого звука середня частина спинки язика підноситься до піднебіння. Отже, можна зробити висновок, що [н] – приголосний твердий, а [н'] – м’який.
Щоб нам не сумніватися, який звук твердий чи м’який, давайте пригадаємо перед якими буквами звук буде м’яким?
Якою буквою ми позначаємо ці звуки?
Давайте читаємо трішки. слайд №3
Мета: добирати відповідний звук у слові.
Подивіться, що це зображено на малюнку? Давайте прочитаємо підпис до малюнку. Який звук загубився в цьому слові? Який він твердий чи м’який? (Діти показують за допомогою рук). Де в слові може стояти звук [н] чи [н']?
Ножиці, синиця, кавун. слайд №5
Ніс, учень, лінійка. слайд №6
Мета: розрізняти м’який та твердий звук.
Граємо з м’ячем. Я називаю склад та кочу вам м’яч, а ви повертаєте мені м’яч та повторюєте за мною цей склад. Далі, я називаю, наприклад склад з твердим звуком [н], а ви повертаєте м’яч і називаєте склад з м’яким звуком [н'].
Робота з планшетами. Я називаю вам склад, а ви на планшеті показуєте букву, яку ви напишете, якби записували цей склад в зошит.
Мета: розрізняти даний звук серед інших у словах.
Зараз відкриваємо свої зошити. Я буду вам читати вірш, а ви якщо почуєте звук [н] чи [н'] пишете відповідну букву н. А потім порахуємо, хто скільки почув.
Ніна несла з магазину
Ножиці в новій корзині,
Нитки, ножик і тканину,
Ще й намисто для Христини. (н – 11, н' – 2)
Мета: вчити розрізняти твердий і м’який звук.
На екрані розміщені малюнки. Давайте назвемо ці малюнки.
Зараз ви повинні виконати таке завдання: потрібно записати ці слова в зошит в два стовпчика. В перший стовпчик назви малюнків, в яких звук [н], а в другий стовпчик – зі звуком [н']. слайд № 9
Діти працюють самостійно. Далі перевіряємо. Один зачитує один стовпчик, а інший учень – другий стовпчик. Звіряємо з дошкою. слайд № 10 -11
V. Фізкультхвилинка
А тепер у нас розминка,
А тепер фізкультхвилинка.
Руки в сторону та вгору — слайд № 12
На носочки підніміться.
Підніміть голівку вгору
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводим,
Опускаєм плавно вниз,
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз присіли — руки прямо.
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали.
Нахил вліво — раз, два, три!
Нахил вправо — раз, два, три!
Вліво, вправо повернулись.
Ось розминці вже й кінець.
Хто ж старався — молодець!
VІ. Робота з лексичної теми
Мета: закріпити назви свійських тварин.
Сьогодні нас до своєї господи запрошує дуже гарна господиня Одарка. слайд№14
Коли вона виходить з хати в двір, то вона чує кожного мешканця у своєму дворі, вони всі радіють її появі і кожен співає свою пісню. Але Одарка не просто хоче розказати хто живе у неї в господі, а хоче перевірити чи знаєте ви, хто може жити у неї вдома? Вона написала назву кожної тваринки, але буки перемішалися і тепер вам треба скласти їх і назвати правильно тваринку. Якщо ви правильно складете слово, то на екрані з’явиться малюнок.
слайди №15 – 24
Мета: закріпити назви дитинчат домашніх тварин.
Прошу вашої уваги,
Розпочнемо гру ми з вами.
Швидко слово добирай
Діток мами називай.
У корови – теля.
У кози – козеня.
У собаки – цуценя.
У кішки – кошеня.
У коняки – лоша.
У вівці – ягня.
У свині – порося.
У кроля – кроленя.
У верблюда – верблюденя.
Мета: розвивати спостережливість, пам'ять.
Працюємо з малюнками на дошці. Діти зараз ви будете закривати очі, я буду прибирати один малюнок, а ви повинні помітити кого не стало і відповісти: Не стало конячки з лошам.
Мета: розрізняти тварину за певною частиною тіла.
Наступне завдання, яке вигадала Одарка, потрібно за частиною тіла вгадати тварину та назвати чия це частина. Наприклад: якщо це буде хвіст коня, то це конячий хвіст.
Роги кози – козині роги.
Роги корови – коров’ячі роги.
Ріг барана – баранячий ріг. слайд № 27
Лапи собаки – собачі лапи.
Лапи кота – котячі лапи.
Ноги свині – свинячі ноги. слайд № 28
Грива коня – коняча грива.
Вуха кроля – кролячі вуха.
Горб верблюда – верблюжий горб. слайд № 29
Мета: визначати зайвий предмет.
Демонструю слайди по черзі. Діти визначають зайвий малюнок, пояснюють чому він зайвий. слайди № 32 – 35
Мета: узгоджувати слова у реченні.
Наступне завдання придумала для вас Одарка таке: треба замість малюнків у реченні вставити слова, але так, щоб вийшло гарне речення.
На екрані написані речення, але не повністю і деякі слова замінені малюнками. Вам треба додати відповідний малюнок та записати це слово правильно. Букву н підкреслити: якщо твердий звук у слові то однією рискою, а якщо м’який – то двома лініями.
На лузі пасеться табун коней.
Свині купаються в болоті.
Скрутити в баранячий ріг. слайд №38 – 40
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Оцінювання дітей
Гарно працювали!
Але дзвоник пролунав.
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час завершувати,
Треба йти відпочивати (говорять діти).