Корекційно-розвиткове заняття з розвитку мови
«Осінь золота»
Тема: Складання речень за малюнком. Розвиток мовлення. Складання опису природи «Осінь золота».
Мета: ознайомити учнів з явищами природи восени, поширеними ознаками осені;
вчити складати прості та поширені речення за поданим малюнком з використанням прикметників, іменників, займенників;
вчити складати опис природи за заданою темою та поданими малюнками;
вдосконалювати навички побудови тексту-опису, передавати свої враження та почуття від побаченого;
поширювати словниковий запас учнів прикметниками з даної теми;
розвивати уяву, мислення, зв’язне мовлення, пам'ять;
виховувати любов до природи, любов до прекрасного.
Обладнання: листочки з літерами, кольорові олівці, малюнки осені, сюжетні малюнки, ілюстрації до оповідань В.О.Сухомлинського «Як починається осінь», «Осінь принесла золоті стрічки», частини прислів’я, релаксуюча музика (звуки природи).
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
В зеленім лісі побував
Якийсь художник – і поволі
Дерева перефарбував
У золотисто – жовтий колір.
Ти хто такий? – я здивувавсь –
Чому тебе не бачив досі?
То придивися, - хтось озвавсь, -
І ти тоді побачиш … (осінь)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Скільки барв кругом розлито:
Пурпур, охра, зелень, просинь.
Це минає тепле літо,
Золота надходить осінь.
Край наш, писанка неначе,-
Треба тільки вміти бачить!
Сергій Сухомлинський
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1. Робота над оповіданням В.О.Сухомлинського «Осінь принесла золоті стрічки»
ОСІНЬ ПРИНЕСЛА ЗОЛОТИСТІ СТРІЧКИ
Ростуть над ставком дві берези. Стрункі, високі, білокорі. Опустили берези зелені коси. Віє вітер, розчісує їх. Тихо шелестять листям берези. То вони про щось розмовляють.
Однієї ночі стало холодно. На траві заблищали білі кристалики льоду. Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золотисті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені коси. Зійшло сонце.
Розтопило кристалики льоду. Подивилося сонце на берези й не впізнало їх — у зелених косах золоті стрічки. Сміється сонечко, а берези сумують.
Вчитель називає предмет, а учень добирає прикметники для опису цього предмету.
Наприклад: берізка – струнка, білокора, висока, молода, тендітна, ніжна, зелена;
Листочок – сухий, зелений, жовтий, червоний, різнокольоровий, опалий;
Осінь - …
Річечка- …
Зайчик - ….
Пташки - …
Під релаксуючу музику (звуки природи) учні виконують вправи.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Прослухайте опис осені, який склади діти (зразок)
Золота осінь
Наступила золотава осінь. На деревах листочки пожовтіли, почервоніли та стали опадати.
Птахи готуються відлітати у теплі краї. А лісові звірі готуються до зимової сплячки. Вони підготували запаси їжі та вкрили свої нірки опалим листям.
Я дуже люблю осінь.
2. Робота над оповіданням В.О.Сухомлинського «Як починається осінь»
ЯК ПОЧИНАЄТЬСЯ ОСІНЬ
Осінь — це дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша доня — Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними кетягами калини. Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне. Любить Осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою підіймається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається Осінь.
Бояться Осені пташки. Як тільки побачать її ластівки, злітаються і про щось тривожно радяться. А журавлі піднімаються високо в небо й тривожно курличуть.
Любить Осінь заходити в садки. Доторкнеться до яблуні — яблука жовтіють.
А дятли радіють, зустрівшись з Осінню: голосно кричать, перелітають із місця на місце, шукають поживи на деревах.
Сьогодні теплий, сонячний день. Низько стоїть сонце — світить, але не дуже гріє. Сіла старша донька Діда Мороза під стогом сіна, розплітає косу, гріється. Співає пісню про срібні павутинки.
3. Самостійне складання опису природи за малюнком
- Зараз ви виберете малюнок, який вам до вподоби та спробуєте самостійно описати осінь. Тема вашого опису «Осінь золота». У вашому тексті використовуйте прості та поширені речення, прикметники, займенники.
2. Гра «З'єднай прислів'я!»
Курчат рахують по-осені.
Як вересніє, то й дощик сіє.
Ходить жовтень по краю та й виганяє птахів із раю.
Вересень пахне яблуками, а жовтень — капустою.
Осінь збирає, а весна з’їдає.
VI. Підсумок уроку
Золота Осінь
В парках і садочках
на доріжки й трави
падають листочки
буро-золотаві.
Де не глянь, навколо
килим кольористий,
віти напівголі,
небо синє чисте.
Метушні немає,
тиша й прохолода.
Осінь золотая
тихо-ніжно ходить.